ervaringen buiten zonder schuilstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Re: ervaringen buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:12

Mijne staan zomer en winter 24/7 buiten. In de winter heb ik wel een schuilgelegenheid. Ik heb mijn weilanden in allemaal vakjes opgedeeld en niet in ieder vakje staat natuurlijk een stalletje Knipoog Voor de rest hebben wel alle vakjes bomen waar ze onder kunnen gaan staan. In de winter heb ik ze op het weitje met het stalletje staan.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:18

Ik heb 2 pony's zonder schuilstal buiten staan ze zijn ook niet anders gewend.
En vinden het volgens mij ook niet erg.

We verhuren de wei ook aan mensen en zij hebben ook geen stal waar ze onder kunnen schuilen.

Mijn 2 jarige fries en eigen merry waar ik op rij hebben wel een stal waar ze in kunnen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:32

Mijn paard staat ook zonder schuilstal in een natuurgebied (die mogen daar ook niet gebouwd worden). Wel veel beschutting van struiken, riet en bomen. Hij doet het er prima op, hoor. 's Winters bij extreme regen draagt hij wel een ongevoerde regendeken en dan heb ik het over extreme regen. Dus niet bij buien of buitjes, maar echt dagenlange regen. Komt minder vaak voor dan men denkt trouwens.

Hij is zo gezond als een vis, groeit ook goed, hij doet het super. Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 06:53

Visco staat ook 24/7 buiten zonder schuilstal. Hij staat ook op een natuur gebied en de wei grenst aan 3 kanten aan bos waardoor er eigenlijk altijd wel schaduw is in het weiland. Ik merk dat de paarden daar ook graag gebruik van maken. Van vliegen etc hebben ze opzich niet heel veel last, ze zijn met zn 9en en maken daar goed gebruik van door met de hoofden bij elkaars staarten te gaan staan. Ook hebben ze een waterpoel waar ze af en toe een duik in nemen. tot nu toe geen enkel probleem Haha!

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:58

het ligt er natuurlijk aan wat je doel is met het paard, als het een jong paard is in een koppel zie ik geen pobleem, die hebben vaak geenschuilstal, maar als het je paard is waar je fanatiek mee rijdt is het wel fijn als hij droog kan staan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:26

MysticTinker schreef:
Officieel móet je een schuilstal hebben, anders kun je een boete verwachten Knipoog
Toen ik bij 'mijn' boer kwam,vroeg ik of hij een schuilstal wilde maken.
Dat mocht niet van de gemeente,en als hij er wel een zou neerzetten,dan kon hij een flinke boete verwachten. Clown
Misschien is het per gemeente verschillend??

Ik heb mijn merrie en veulen 24/7 buiten,zonder schuilstal.
Ze gaan lekker,en het veulen groeid gezond op.
Geen mok,rainrot,verbrandingen,wonden,of wat ook.
Wel staat er een hoge rij bomen langs de wei,en bosjes.
(dat gebruiken ze trouwens niet als bescherming,in regen en wind staan ze gewoon te grazen midden in de wei..)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:30

Tinkerloos schreef:
MysticTinker schreef:
Officieel móet je een schuilstal hebben, anders kun je een boete verwachten Knipoog
Dat mocht niet van de gemeente,en als hij er wel een zou neerzetten,dan kon hij een flinke boete verwachten. Clown

Inderdaad. Mijn boer heeft ooit een schuilstal gebouwd, nou, die mocht 'ie heel snel afbreken, want dat was hartstikke verboden. Bovendien is het in NL niet verplicht om een schuilstal te hebben. Gelukkig staan er veel bomen en struiken en mijn paard schuilt eigenlijk ook nooit. Zelfs met die erge storm van begin dit jaar, stond 'ie gewoon met zijn kont in de wind heel relaxt in het midden van het weiland. Dat vond ik heel apart om te zien, want ik zat me thuis maar druk te maken. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:11

Tinkerloos schreef:
MysticTinker schreef:
Misschien is het per gemeente verschillend??

Of misschien ff het hele topic lezen Knipoog
MysticTinker schreef:
Ik heb dat gehoord van een kennis, meteen even nagevraagd, en ze had haar paarden inderdaad in het buitenland staan. Zij had waarschuwing gekregen en moest perse voor een schuilmogelijkheid zorgen.
Maar jullie hebben gelijk, in Nederland is dat nog niet zo.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:57

Het is veel te warm..
Je hebt gelijk..voortaan zal ik me door het hele topic worstelen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:27

boefster schreef:
het ligt er natuurlijk aan wat je doel is met het paard, als het een jong paard is in een koppel zie ik geen pobleem, die hebben vaak geenschuilstal, maar als het je paard is waar je fanatiek mee rijdt is het wel fijn als hij droog kan staan.

fijn voor wie? De ruiter of het paard? Ik snap persoonlijk niet helemaal waarom een jong paard wel zonder schuilstal kan en een volgroeit paard dat in training staat niet?

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:41

amosje schreef:
ik heb wel stallen maar geen schuilstal in de weide
dus als het snachts regent hebben ze dus eigenlijk pech
maar ze kunnen daar tegen hoor
en overdag staan ze ook buiten
behalve als er veel dazen enzo zijn doe ik ze overdag op stal
en als ze niet binnen willen blijven ze buiten
als ze echt binnen willen staan ze aan de poort en laat ik ze binnen

edit : er staan wel veel bomen en die zorgen wel voor schaduw en staan ze ook vaak onder

Bij ons gaat het dus ook zo. Onze wei ligt aan een kant tegen een bos aan, maar dat is net verkeerd voor de zon. Tot een uur of 2 's middags hebben de paarden geen schaduw, daarna wel, maar ik merk dat ze toch gewoon in de zon blijven staan Haha!

Voor wat betreft de schuilstal, mijn man is gemeente-ambtenaar bij de afdeling handhaving en je mag niet eens zomaar een schuilstal zetten, daar moet je gewoon een vergunning voor aanvragen, een schuilstal is namelijk gewoon een bouwwerk. Hij heeft overigens ook nog nooit gehoord dat een schuilstal verplicht zou zijn, want neem van mij aan, dan hadden we er allang een gehad!! Haha!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 06:57

Visconti schreef:
boefster schreef:

fijn voor wie? De ruiter of het paard? Ik snap persoonlijk niet helemaal waarom een jong paard wel zonder schuilstal kan en een volgroeit paard dat in training staat niet?

Ik ook niet.
Ik heb zelf een Jaarlinghengst en een 10jarige Ruin (Fjorden). De 10 jarige ruin wordt heel actief gereden (profiel), maar die heeft in de zomer én in de winter net zo min last als mijn jaarling.

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:01

wij hebben er 2, alleen ze staan er nooit onder Tong uitsteken

maar als het warm word of het gaat hard regenen doe ik ze snel weer op stal

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:06

Visconti schreef:
[

Lijkt me duidelijk een geval van vooral 'fijn voor de ruiter'. Clown

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:33

meer met het oog op de koude dagen, als je hem in het zweet hebt gereden, zeker met winterhaar is het lang uitstappen voordat je paard weer droog is. of dagen dat het alleen maar regent. ik persoonlijk zadel liever een droog dan een nat paard op.
ik zeg niet dat het ene paard wel zonder kan en het andere niet, maar jonge paarden staan vaak in een grote koppel en houden elkaar een beetje beschut. het is niet altijd zo dat "rij"paarden ook in zo'n grote groep staan. dat bedoelde ik.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:27

ook rijpaarden kunnen in een grote koppel (mijn paard staat momenteel bij 9 jonge hengsten in) voor de rest is het gewoon hoe je met je paard omgaat. Ook een rijpaard kan in de winter prima dag en nacht buiten, je moet soms alleen wel wat aanpassingen maken en het er als ruiter voor over willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:29

boefster schreef:
meer met het oog op de koude dagen, als je hem in het zweet hebt gereden, zeker met winterhaar is het lang uitstappen voordat je paard weer droog is. of dagen dat het alleen maar regent. ik persoonlijk zadel liever een droog dan een nat paard op.

Je hòeft je paard niet in het zweet te rijden. Je kunt het ook iets kalmer aan doen gedurende de wintermaanden. Knipoog
Verder hoef je niet zo lang uit te stappen tot de vacht droog is. Wanneer de huid droog is (en dat gaat vrij snel), is dat voldoende.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:37

Nadya schreef:
Visconti schreef:
[

Lijkt me duidelijk een geval van vooral 'fijn voor de ruiter'. Clown

Zo te zien ging er iets fout met het quoten. Clown

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:39

Zonder schuilmogelijkheid zou ik echt niet zomaar doen. Een erg hete dag en dan niet kunnen schuilen lijkt me niet zo lekker voor een paard. In ieder geval een paar grote bomen aan de zuidkant van het weiland zou fijn zijn, dan is er iig schaduw.. Onze fjord, shet en ijslander gaan heel vaak binnen in de inloopstal staan als het te heet is of regent... Dit is ook de plek waar ze eten krijgen (naast gras) daarom zijn ze gewend om in en uit te lopen..
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 06-08-07 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:41

ik heb een fjordje en ja die krijgen wel een mega wacht maarja die staat ook 24/7 buiten niks geen probleem in 1 wei heeft ze een schuilstal maar die gebruikt ze absoluut NIET in de andere wei heeft ze er geen en alles is superr de DA en hoefsmidt zeggen dat het daarom is dat ze zo gezond is en goede hoeven omdat ze zo natuurlijk word gehouden.. ik zie dus niet in waarom je een paard niet 24/7 zou buiten zetten als je daar in de zomer al mee begint is het paard het gewend al het kouder word en krijgt ie gewoon een heerlijke jas

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:02

Mijn jaarlinghengstje staat ondertussen al een paar maanden op de weide samen met een ander hengstje en een merrietje van dezelfde leeftijd Haha!
Tot nu hebben ze op een weide gestaan met schuilstal maar sinds gisteren zijn ze verhuisd naar een weide die 3 keer zo groot is maar geen stalletje meer heeft. Er staan wel bomen in 1 hoek van de weide waar ze zowat de hele dag door schaduw van hebben.
Ik vind dat een stal in de zomer zeker niet nodig is, als ze schaduw hebben voor de meest warme momenten is dat al goed genoeg, een paard in de natuur heeft ook geen schuilstal, enkel bomen Clown

In de winter gaat mijn hengstje dan naar een weide in het midden van het bos ook zonder schuilstal maar met dus genoeg schuilmogelijkheden. Ze zouden daar naar het schijnt sterker van worden zowel op vlak van hoefjes als gezondheid Bloos

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:18

Denk dat het meer aan de eigenaars lig of een paard naar buiten of binnen gaat in de winter/zomer had eerst een pony die kon niet met andere paarden dus ie stond overdags buiten zonder schuilstal en nu mij paard die staat al van veulen afaan 24/7 van april tot november buiten en voor de rest gaat ze om de dag naar buiten overdags (s'winters) weer of geen weer beter dat ze naar buiten gaat dan tussen 4 muren staan. O en dan nog wat er zijn ook mensen die het sneu voor der paarden vinden dat ie met 30 graden buiten staat te niksen en eten die halen ze dan naar binnen maar vervolgens zijn het die zelfde mensen die wel met 30 graden de paard afmatten met werken . soms is het allemaal maar tegenstrijding!!!!!

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:21

MysticTinker schreef:

Ik zou mijn paard niet graag zonder schuilstal buiten hebben. Hij gaat er regelmatig in staan, als het bijvoorbeeld érg heet is, of als het flink regent, dan merk ik dat hij toch liever binnen staat.

is dat zo???

die van mij staan 24/7 buiten hoor zonder schuilstal en het gaat prima

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:32

Ikbenfilou, nee hoor, je hoeft officieel geen schuilstal te hebben. Is niet verplicht in Nederland, maar ik vind wel dat een paard de beschutting van struiken/bomen e.d. hoort te hebben. Heeft die van mij ook en dat gaat super. Maar je krijgt geen boete als je geen schuilstal hebt, dat is onzin.
Lachen

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:52

mijn shetlander heeft ook een schuilstal met hooi en lekker dik stro in de winter kan ze altijd naar binnen of naar buiten dat is idiaal Haha!