Voor en nadelen over paard 24 uur op de wei?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Voor en nadelen over paard 24 uur op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:22

Volgens mij kan een paard hier wel flink van aan de diarre raken, als je zomaar van krachtvoer en hooi in 1 keer overgaat op gras, ik zou dat nooit zo doen, begin met 20 minuten gras en dan langzaam opbouwen...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:23

Hier ook alleen maar voordelen en nadelen ken ik niet.
Paard komt zelf naar me toe als ik uit de auto stap.
Blubberig word het niet, kan de wei in 3 gedeeld worden en van de winter gaat hij waarschijnlijk op een grote wei, of ik maar een paddock voor hem (voorzien van beton en rubberen matten.)

En hij word eindelijk wast dikker!!!!
Kan je het voorstellen een haf die moeilijk dik te krijgen is?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:26

Lieke_M schreef:
Ik heb de mijne pas een maand, maar ben ook volledig voorstander voor 24/7 weidegang.. totdat.. na 1 maand m'n weide is kapotgelopen en leeggegeten (6000m² / paard + pony / veel geregend).

Dus eigenlijk een vraag naar jullie: hoeveel grond hebben jullie per paard om ze het ganse jaar door buiten te kunnen laten. Ben wel van plan om een vaste stal te plaatsen, maar dan eerder voor noodgevallen..

Bij ons is het nadeel aan de wei dat die hééél ver van straat ligt (denk 250m), geen verlichting, geen water en geen deftige plaats om te verzrogen e.d.

Maar dat is enkel lastig voor mijzelf en tenslotte is m'n paardje gelukkig.

Ik geloof dat de rest in pension staat, dus even een kort antwoord:
6000 m2 is wat krap, maar kan wel genoeg zijn voor paard+pony.
Het handigst is om een paddock aan te leggen waar je ook in kan rijden. Dus zo'n 20*40 groot.
Als het land dan erg drassig is, zet je ze in die droge paddock en voer je ze hooi totdat ze er wel weer op kunnen.
Als je je paddock strategisch plaatst, kan je verschillende uitgangen maken naar je gras. Op die maniet kan je je wei opdelen in meerdere weitjes. Als je ze dan op de wei laat lopen, en het paddock openlaat hebben ze genoeg ruimte om te rennen zonder alles aan gort te lopen. Daarnaast kunnen de stukken waar ze niet op staan weer bijgroeien.
Als je dan ook nog de weides uitmest moet je zeker genoeg gras hebben om ze de zomer door te laten komen. Het vergt alleen wel wat weidebeheer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:28

wij hebben ongeveer een hectare grond, er lopen een kwpn, fries, fjord en shet op, we geven ze steeds een stukje erbij en sluiten een ander stukje af zodat dat kan herstellen.. Werkt prima tot nu toe!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:31

oke heel veel voordelen dus.

maar nog 1 ding over de vacht
ik wil m in de winter maanden toch wel een deken op doen dat ik fatsoenlijk door kan rijden zonder dat hij na 10 min al zeik nat is van het zweet en dat t lang duurt voordat hij droog is...

kan dat wel gewoon?

hij komt nu overgens wel iedere dag n paar uutjes buiten

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:31

ow ja en de wei is geen vette gras zeg maar dat valt best mee

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:32

Sim0ne schreef:
Volgens mij kan een paard hier wel flink van aan de diarre raken, als je zomaar van krachtvoer en hooi in 1 keer overgaat op gras, ik zou dat nooit zo doen, begin met 20 minuten gras en dan langzaam opbouwen...

Dat hangt af van het gras en tijdstip in het seizoen.
Op dit moment groei het gras niet meer zo hard en kan je een paard al veel makkelijker over zetten dan in het voorjaar wanneer het gras onder de voeten lang wordt. Daarnaast wordt op veel stallen voorgroog gevoerd ipv hooi en dat voordroog ligt qua voedingswaarde & nattigheid veel dichter bij gras dan hooi. En als laatste heeft een weinig bemest stuk land veel minder voedingswaarde dan een veel bemest stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:38

mentjuh schreef:
oke heel veel voordelen dus.

maar nog 1 ding over de vacht
ik wil m in de winter maanden toch wel een deken op doen dat ik fatsoenlijk door kan rijden zonder dat hij na 10 min al zeik nat is van het zweet en dat t lang duurt voordat hij droog is...

kan dat wel gewoon?

hij komt nu overgens wel iedere dag n paar uutjes buiten

Als het een waterdichte deken is kan het prima, hoewel ik zelf kies voor geen deken aangezien het altijd wel inregent bij de hals..

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:43

Groot nadeel. vind ik, maar da's niet zozeer een nadeel voor het paard, dat ze de hele grond aan bagger trappen, klei en veengrond hebben wij hier en dat is echt zo aan gort, vooral als het vaak regent.
Ook een nadeel, en dat is wederom geen nadeel voor het paard, maar voor mijzelf, dat hij niet vooruit te branden is..

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:45

Hetja schreef:
Ook een nadeel, en dat is wederom geen nadeel voor het paard, maar voor mijzelf, dat hij niet vooruit te branden is..

is dat bij ieder paard zo?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:47

Nee, dat is absoluut niet voor ieder paard zo. Mijn eigen paard heeft pit genoeg, zijn weidegenoten ook Lachen

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:51

oke gelukkig ik vond het al vreemd
zou eerder zeggen dat ze wat lomer worden door heel de tijd in een box te staan.. tja of juist niet
maar had niet echt verwacht dat paarden slomer worden door de wei...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:48

Hetja schreef:
Groot nadeel. vind ik, maar da's niet zozeer een nadeel voor het paard, dat ze de hele grond aan bagger trappen, klei en veengrond hebben wij hier en dat is echt zo aan gort, vooral als het vaak regent.

Je kunt een paard ook (per ongeluk) zelf taai voor je hulpen maken hoor. Dat hoeft niet per se aan de weidegang te liggen. Ze kunnen ook slomer worden van overgewicht. Of ziek zijn (heb je getemperatuurd?). Of te weinig uitdagend werk aanbieden of juist overvragen. Er kunnen verschillende redenen zijn dat je paard niet voorruit te branden is. Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:30

heb vandaag nog een nadeel ondervonden: regenschurft

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 23:11

Visconti schreef:

wat is dat precies?
krijgen ze dit snel?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:39

wat betreft doorrijden in de winter, als je redelijk vroeg in het seizoen scheert krijgen ze ook veel minder wintervacht en dan kun je wel gewoon doorrijden, zonder al teveel zweet, zo doen wij het tenminste. Maar wij hebben dan ook koudbloeden met een extreme wintervacht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:11

Ik zou persoonlijk niet gaan scheren e.d. bij een paard wat 24/7 buiten staat. Straks wordt het koud en dan? Kun je een deken opgooien, maar als je gaat scheren schop je je paard's weerstand en eigen manier van zich warm kunnen houden in de war. Ik zou dat risico nooit willen nemen. Daarbij ben ik dol op mijn paard's wintervacht. Ik zou het niet willen missen. Haha!
Ieder zijn ding, hoor, maar ik zou geen risico willen nemen dat mijn paard het straks misschien koud krijgt.

Mijn paard staat het hele jaar door buiten. 's Winters bij extreme regen/nattigheid draagt hij een ongevoerde regendeken, verder nooit (dus ook deze natte zomer niet). Goed bijvoeren 's winters, veel ruwvoer over de dag verspreid of onbeperkt, daar houdt het paard zich goed warm bij.

In september gaat de wintervacht weer aangroeien en dan begin ik ook weer langzaam met wat extra's bijvoeren, omdat er in het gras dan niet meer zoveel zit.

Voordelen van buiten staan:
- ze kunnen lekker veel bewegen/hun energie kwijt.
- veel sociaal contact/vriendschappen opbouwen met kuddegenootjes.
- weerstand opbouwen
- geen verveling/'paardendingen' kunnen doen, mentaal lekker in zijn vel zitten.
- je hoeft niet elke dag per se van alles te doen met je paard
- prachtig om te zien hoe mijn paard elke dag uit zichzelf naar me toe komt Lovers

Nadelen:
- 's winters is het wat meer afzien door het weer (al hoewel je dat 's zomers ook kan hebben, vaak je laarzen/regenjas aan dus Haha! ).
- goed opletten bij teveel gras, al hoewel ik gelukkig nog niets heb hoeven doen dit jaar. Hij kon gewoon op zijn grote stuk blijven rondlopen.
- het land (veengrond) gaat snel stuk bij veel nattigheid. Bij ons wordt er dan zand op gegooid (doet de boer) op een groot stuk, dan is het minder modderig.

Zaken als een 'vies paard' etc., vind ik niet zo belangrijk. En sloom worden??? Nou, daar heb ik nog helemaal niets van gemerkt, hoor. Hij is juist veel gelukkiger buiten en ik zie hem vaak zat rennen door het land. Hij is wel rustiger bij bepaalde weersomstandigheden (storm/wind e.d.), omdat hij het gewend is. De stalpaarden zijn dan bloednerveus buiten, wat ik alleen maar een nadeel vind, hoor.

Zijn mest en urine zie ik ook regelmatig (maar ik zit ook vaak lekker in het land alleen maar te kijken naar wat de paarden doen Knipoog ). Ik kan dat prima in de gaten houden.
Verder vind ik het wel belangrijk dat er niet zomaar vreemde mensen bij je paard kunnen. Heb van dichtbij wel eens een gestolen paard meegemaakt en ook mishandeling/vergiftiging en ik zou geen moment rust hebben. Gelukkig staat mijn paard ver van de bewoonde wereld en kan iemand er niet zomaar bij. Dat was ook een vereiste voor mij.

Nee, ik kan weinig nadelen bedenken die ik echt vervelend vind. Het weer is wat het is en daar kun je weinig aan doen. Ik pas me daaraan aan en ik weet dat de winter een iets minder 'productieve' periode is.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:23

ik heb mijn draver 24-7 op het land staan 3 enorme stukken weide 1 klein stuk land) en elke dag droogvoer tot hun beschikken , ik vind het heerlijk! ze staat samen met nog 13 andere paarden en heb verder nooit ergens last van, in de winter krijgt ze een deken om.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:27

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het weleens benauwd heb gehad toen de paardenmishandelingen in deze regio actueel waren. Maar ook toen bleek wel dat het altijd kan gebeuren... zelfs midden overdag terwijl je paard naast je huis staat en je even weg bent.
Dat is voor mij dus niet genoeg reden om mijn paard naar binnen te halen...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:32

denk dat het hier allemaal wel al genoemd is Haha!

ik heb niet zo gek veel last van stekende beestjes, dus zal wel geluk hebben.

nog een groot voordeel vind ik (weet niet of dat bij iedereen zo is), mijn paard haar karakter is helemaal omgeslagen. Hoe druk ze vroeger op stal was, zo rustig is ze nu op de wei.

Nadeel, als ik haar uit de groep haal heb ik altijd wel miserie met de anderen Clown

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:46

PeruaansePas schreef:
Hetja schreef:

Je kunt een paard ook (per ongeluk) zelf taai voor je hulpen maken hoor. Dat hoeft niet per se aan de weidegang te liggen. Ze kunnen ook slomer worden van overgewicht. Of ziek zijn (heb je getemperatuurd?). Of te weinig uitdagend werk aanbieden of juist overvragen. Er kunnen verschillende redenen zijn dat je paard niet voorruit te branden is. Knipoog

Ik weet, in dit geval, heel zeker dat dat allemaal niet aan de orde is, meneer vind het gewoon heerlijk op het land en heeft allerminst zin om aan het werk te gaan.
Overgewicht is geen sprake van, evenals ziek zijn, te weinig uitdagend werk of overvragen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:03

Hetja, mijn paard is van zichzelf ook geen enthousiaste renner en die werd steeds slomer naarmate het zomerseizoen vorderde. Die voer ik dus brok&haver bij vanaf ong. augustus om dit te voorkomen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:48

mentjuh schreef:
Visconti schreef:

wat is dat precies?
krijgen ze dit snel?

nee valt reuze mee, als je de vacht gewoon zijn werk laat doen (of een deken op doet) Paard waar het in dit geval om gaat was een week geleden volledig gewassen, dus weg vetlaag en natuurlijke bescherming tegen de regen. Ik was er al bang voor maar ik dacht het valt wel mee omdat ze ook gewoon in een hele grote schuilstal kon staan. Nou niet dus, dus nu heeft ze regenschurft. Maar goed als je je paard niet zo gaat wassen of hem als je dat wel persé wil doen hem een deken op doet is het geen enkel probleem. (mijn paard staat ook 24/7 buiten zonder deken en die heeft nog nooit ergens last van gehad)

Regenschuft is gewoon een soort schurft op de huid die ontstaat door dat de huid te lang vochtig is geweest, ontstaat dus vaak in extreem natte periodes. Komt vaak voor bij paarden met een lagere weerstand en is opzich niks ernstigs.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:05

Mijne is nu vannacht buiten, er wordt goed weer voorspelt, en ze was niet boos dat ze buiten mocht na twee uurtjes stal Knipoog. Anders komt ze altijd op stal, is dat dan niet erg?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:46

Sim0ne schreef:

je paard kan idd flink aan de diarree raken, je moet het dan ook opbouwen.

MAar ik vindt dat er geen nadelen zijn als je je paard 24/7 op het land hebt staan.
Ja je paard wordt nat met regen. Maar hij kan wel lekker zijn ei kwijt, wanneer hij maar wilt