Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lieke_M schreef:Ik heb de mijne pas een maand, maar ben ook volledig voorstander voor 24/7 weidegang.. totdat.. na 1 maand m'n weide is kapotgelopen en leeggegeten (6000m² / paard + pony / veel geregend).
Dus eigenlijk een vraag naar jullie: hoeveel grond hebben jullie per paard om ze het ganse jaar door buiten te kunnen laten. Ben wel van plan om een vaste stal te plaatsen, maar dan eerder voor noodgevallen..
Bij ons is het nadeel aan de wei dat die hééél ver van straat ligt (denk 250m), geen verlichting, geen water en geen deftige plaats om te verzrogen e.d.
Maar dat is enkel lastig voor mijzelf en tenslotte is m'n paardje gelukkig.
Sim0ne schreef:Volgens mij kan een paard hier wel flink van aan de diarre raken, als je zomaar van krachtvoer en hooi in 1 keer overgaat op gras, ik zou dat nooit zo doen, begin met 20 minuten gras en dan langzaam opbouwen...
mentjuh schreef:oke heel veel voordelen dus.
maar nog 1 ding over de vacht
ik wil m in de winter maanden toch wel een deken op doen dat ik fatsoenlijk door kan rijden zonder dat hij na 10 min al zeik nat is van het zweet en dat t lang duurt voordat hij droog is...
kan dat wel gewoon?
hij komt nu overgens wel iedere dag n paar uutjes buiten
Hetja schreef:Ook een nadeel, en dat is wederom geen nadeel voor het paard, maar voor mijzelf, dat hij niet vooruit te branden is..
Hetja schreef:Groot nadeel. vind ik, maar da's niet zozeer een nadeel voor het paard, dat ze de hele grond aan bagger trappen, klei en veengrond hebben wij hier en dat is echt zo aan gort, vooral als het vaak regent.
Ook een nadeel, en dat is wederom geen nadeel voor het paard, maar voor mijzelf, dat hij niet vooruit te branden is..
Visconti schreef:heb vandaag nog een nadeel ondervonden: regenschurft
PeruaansePas schreef:Hetja schreef:Groot nadeel. vind ik, maar da's niet zozeer een nadeel voor het paard, dat ze de hele grond aan bagger trappen, klei en veengrond hebben wij hier en dat is echt zo aan gort, vooral als het vaak regent.
Ook een nadeel, en dat is wederom geen nadeel voor het paard, maar voor mijzelf, dat hij niet vooruit te branden is..
Je kunt een paard ook (per ongeluk) zelf taai voor je hulpen maken hoor. Dat hoeft niet per se aan de weidegang te liggen. Ze kunnen ook slomer worden van overgewicht. Of ziek zijn (heb je getemperatuurd?). Of te weinig uitdagend werk aanbieden of juist overvragen. Er kunnen verschillende redenen zijn dat je paard niet voorruit te branden is.
mentjuh schreef:Visconti schreef:heb vandaag nog een nadeel ondervonden: regenschurft
wat is dat precies?
krijgen ze dit snel?
Sim0ne schreef:Volgens mij kan een paard hier wel flink van aan de diarre raken, als je zomaar van krachtvoer en hooi in 1 keer overgaat op gras, ik zou dat nooit zo doen, begin met 20 minuten gras en dan langzaam opbouwen...