wennie schreef:Ik denk dat het vooral de puntbelastings is bij de beugelophaning die bij langere ritten (en dan bedoel ik vooral langere tijd licht rijden of verlichte zit) die voor problemen zorgt.
Als jij met jouw paard veel meer doorzit tijdens een rit zul je (denk ik) minder snel problemen ondervinden dan iemand die meer licht rijdt.
ik zit eigenlijk maar weinig door. Lichtrijden vind ik gemakkelijker.
Zeker met buitenritten maken. In de bak zit ik wel meer door, maar daar rijd ik over het algemeen korter dan wanneer ik een buitenrit maak. Overigens wil ik ons (lees: mij en mijn pony) niet vergelijken met een endurance combinatie hoor, geef alleen mijn ervaringen met een boomloos zadel...

Ik denk dat boomloos een prima uitvinding is voor bijvoorbeeld een ras als de shetlander, voor paarden waar geen enkel boomzadel op past kan dit echt de oplossing zijn. En ik snap ook heel goed dat mensen boomloos gaan rijden, niet iedereen heeft de zin en het geld om elk half jaar een zadelmaker er bij te laten komen. De meeste mensen hebben het liefst gewoon een zadel waarvan ze zeker weten dat het altijd past. Wat dat betrefd is het concept boomloos heel verleidelijk, zo verleidelijk zelfs dat sommige mensen niet eens meer in staat zijn om de nadelen er van te zien.