Ervaringen gevraagd barefoot Atlanta-endurance.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Re: Ervaringen gevraagd barefoot Atlanta-endurance.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:55

wennie schreef:
Ik denk dat het vooral de puntbelastings is bij de beugelophaning die bij langere ritten (en dan bedoel ik vooral langere tijd licht rijden of verlichte zit) die voor problemen zorgt.
Als jij met jouw paard veel meer doorzit tijdens een rit zul je (denk ik) minder snel problemen ondervinden dan iemand die meer licht rijdt.

ik zit eigenlijk maar weinig door. Lichtrijden vind ik gemakkelijker. Bloos Zeker met buitenritten maken. In de bak zit ik wel meer door, maar daar rijd ik over het algemeen korter dan wanneer ik een buitenrit maak. Overigens wil ik ons (lees: mij en mijn pony) niet vergelijken met een endurance combinatie hoor, geef alleen mijn ervaringen met een boomloos zadel... Bloos

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:03

Ik was ook altijd voor boomloos en heb toch zeker een jaar rond gehobbeld met mijn barefoot.
Maar ik heb gemerkt dat mijn haf tijdens serieuze training last begon te krijgen met de barefoot cheyenne.
En ik erg veel last had om goed licht te rijden (begon serieus te twijfelen aan mijn rijden *LOL*

A.s komt herman langs met een massimo, dit schijnt voor endurance een zeer geschikt zadel te zijn.

We hebben ondertussen de ghost, startrekk ook al gepast, maar helaas de een liet gigantische drukplekken achter en de ander zat voor mij niet fijn.

Tipje... orienteer je gewoon op een flink aantal zadels en voel wat voor jou en je paardje het beste rijd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:17

Bedankt voor de reactie.

Ik ben me inderdaad flink aan het oriënteren Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:52

Silence schreef:
Edit: Ik denk dat we uit dit topic wel op kunnen maken dat Visconti gewoon anti-boomloos is Bloos

ikke anti boomloos? Welnee Haha! Ik denk dat boomloos een prima uitvinding is voor bijvoorbeeld een ras als de shetlander, voor paarden waar geen enkel boomzadel op past kan dit echt de oplossing zijn. En ik snap ook heel goed dat mensen boomloos gaan rijden, niet iedereen heeft de zin en het geld om elk half jaar een zadelmaker er bij te laten komen. De meeste mensen hebben het liefst gewoon een zadel waarvan ze zeker weten dat het altijd past. Wat dat betrefd is het concept boomloos heel verleidelijk, zo verleidelijk zelfs dat sommige mensen niet eens meer in staat zijn om de nadelen er van te zien.

Of je dit zadel neemt of niet moet je helemaal zelf weten, het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat het niet altijd het beste is voor het paard en dat je beter eerst alle nadelen van een zadel kunt weten voordat je er geld in gaat steken. Moet zeggen dat ik dit wel een mooi model vind van barefoot, geeft mooi veel schoudervrijheid. Denk alleen wel dat je fenders erbij nodig hebt omdat het anders gaat schuren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:23

Ik zou niet voor boomloos gaan als ik jou was.
Met boomloos is niets mis, maar ik vind het gewoon niet geschikt voor endurance. Ik neem aan dat je niet een zadel koopt voor klasse 1 en als je dan naar klasse 2 gaat een ander zadel gaat kopen.
Je zegt nu dat je voorlopig klasse 1 wil blijven rijden, maar geloof mij, endurance is verslavend.

Ik spreek echt niet alleen namens mezelf, hoeveel verhalen lees je wel niet dat mensen toch maar weer overstappen op een boomzadel.
Ik was eigenwijs om die verhalen niet te willen lezen en ik heb de gevolgen mogen ondervinden.
Gelukkig heeft Anouar er niets aan overgehouden, maar voor hetzelfde geld was dat wel gebeurd.

Er gaat imo niets boven een goed passend boomzadel. Een boomzadel vergt wel wat meer om het passend te houden. Maar imo ben je dat verplicht tegenover je paard, zeker als je een prestatie van het verlangd.

Nogmaals, met boomloos is niks mis, maar denk er echt heel erg goed over na.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 20:38

Bedankt voor de reacties.

De voornamelijkste reden dat mijn oog op boomloos is gevallen, is dat nu al 1.5 jaar bezig ben voor een passend boomzadel.
Helaas heb ik die nog altijd niet gevonden en onder ieder zadel loopt Silence weer anders, maar nergens echt fijn.
En toen ik een boomloos testzadel had, liep hij zo geweldig.
Heel ruim, soepel en helemaal ontspannen.

Vandaar dus mijn keuze, omdat ik het met boomzadels gewoon even niet meer weet.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:11

Er is zo'n enorm variatie bij de boomloze zadels dat je, imo, niet kun t zeggen "ik zou niet boomloos" gaan, of "boomloos is prima". Want een Barefoot of een Ghost of een Startrekk of een Freeform of een Bob Marschall wil nog wel heeeeel veel verschillen. Een aantal ervan zijn ook zeer geschikt voor Endurance en worden ook veel gebruikt. In Nederland inderdaad niet veel gezien veel mensen hier de negatieve verhalen van Barefoot op lange afstanden gelezen heeft en daarmee gelijk alle boomloze over 1 kam scheert.

Ik rij klasse II en klasse I en lange dagtochten nu al 2 jaar met veel plezier en succes boomloos op mijn FreeForm en Ghost zadel. Met de Barefoot en uiteindelijk op lange afstanden de Torsion heb ik mindere ervaringen.