[AR] Pony actiever voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Re: Pony actiever voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 00:24

Ik heb hem verschillende voer soorten gevoerd, dit hielp echter idd niet. Wat je hem ook geeft en hoeveel.

omdat hij nu veel te vet aan het worden is, (een echte shet Knipoog ) en op een vol gras land staat, krijgt hij nu maar een handje per dag. en verandering tussen meer of geen brok is er ook niet. Lachen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:15

Misschien inderdaad een vakantieperiode inlassen?
Een aantal weken of paar maandjes niks met de kar doen.
Lekker dingen met hem doen die hij wel leuk vind en waar hij wel voorwaarts bij loopt.

Jij zegt dat hij veel te vet aan het worden is, misschien is dit voor hem ook wel de reden waardoor hij zo sloom is.
Kan me namelijk voorstellen dat hij dan minder lekker in zijn vel zit en daardoor niet wil lopen.

Maar een vakantie zou hem misschien wel goed doen.
En dan na een tijdje weer opnieuw oppakken en dan gewoon wel echt lessen met hem gaan volgen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:26

Ik herken het gedrag wel een beetje van de mijne. Alleen voor de kar wordt de mijne juist wakker, maar ik merk bijvoorbeeld als ik twee dagen achter elkaar longeer dat ik op dag twee echt niks van mevrouw hoef te verwachten. Ik probeer daarom veel afwisseling in alles aan te brengen en natuurlijk ook wat rust tussendoor. Misschien moet je deze pony eens een tijdje op rust zetten en dan weer een keer rustig inspannen. Misschien heeft hij even een geestelijke oppepper nodig. Ik noem maar iets...

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:24

Ik ken ook iemand met zo'n pony.
In enkelspan is die niet vooruit te krijgen, je kan wel slaan, maar hij zakt gewoon terug in zijn eigen tempo.
Toen is ze in eerste instantie op de weg achter iemand aan gaan rijden, dus niet voorop maar gewoon volgen, dit ging al een stuk beter, maar zodra ze voorop ging viel die weer terug.
Daarna is die in tweespan gegaan, nou eerst ook weer veel achter iemand aangereden, en daarna ook alleen.
Sinds die in tweespan loopt is het een hele andere pony. Hij loopt gewoon als een trein!

Soms word die wel een beetje frusty, want dan heeft die geen zin, maar ja dan trekt die andere hem er eigenlijk doorheen en dan na 5 minuten is die 'wakker' en is dat slome gewoon echt weg!
Is nu echt een fijne pony om mee te rijden, maar zet je hem weer in enkelspan, dan zakt die wel behoorlijk terug in tempo.

Dus ja is het proberen waard.
En tuurlijk veel overgangen rijden helpt, en probeer dingen te zoeken die hij leuk vind, dus inderdaad misschien met iemand, of leuke ritjes en kijken hoe die het oppakt!

Mijn eigen pony heeft het juist andersom, die is is gewoon in omgang heel rustig en traag, en heet geen zin om zich druk te maken, maar zodra je die voor de kar zet, word ze zo ontzettend actief, dan is ze echt niet meer te stoppen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:07

Een paar keer goed les nemen wil ook nog wel eens helpen.
Je kan een paard 100x slaan, als het net op het verkeerde moment is helpt het helemaal niets. Terwijl 1x slaan op het juiste moment een wereld van verschil kan zijn. En vergeet ook niet dat consequentie en progressief mennen heel belangrijke punten zijn.

Ik heb zelf met mijn vorige (heel ervaren en zeer slimme) pony ook zo een periode gehad. Na een paar keer lessen, door te weten hoe je het aan moet pakken, is dit een stuk verbeterd. Je komt er niet altijd zelf uit, iedereen heeft een vreemd oog nodig om door zijn fouten heen te prikken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:49

Staat hij op ijzers, of op blote voeten?
Als hij niet op ijzers staat, en je rijd hem altijd op de weg, dan kan het zijn dat zijn hoeven gevoelig zijn. Maar dat hoéft natuurlijk niet.
Dit probleem had ik ook met mijn merrie, en toen ze eenmaal op ijzers stond, was het over. Toen liep ze als een trein.

Vind hij het werk nog wel leuk? Probeer veel afwisseling te doen, elke keer andere route, en ga ook eens longeren, wandelen etc.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 10:32

Hij heeft op ijzers gestaan, Maar verschil tussen blote voeten en ijzers was er niet. Hij is niet lief met beslaan, dus ik heb ze er weer even af, na mijn vakantie gaan ze er weer op.

Buck vind het na mijn idee wel leuk, maar zolang hij op zijn tempo mag lopen, en dat gaat mij te sloom.
hij heeft er nu ookal 3 weken niet voor gestaan, vanmiddag zet ik hem er weer eens voor. Lachen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:11

En aan de hand loopt hij wel snel?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:14

Dan draaft hij lekker naast me. als ik de andere er ook nog bij heb, wil hij graag voor.

ik gok dat als hij 2 span gaat, dat hij flotter is, maar of dat zo is durf ik niet te zeggen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:30

Loopt hij ontspannen voor de kar, goed aan het bit, aanleuning, of loopt hij alsof het hem helemaal niks doet?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:26

Mijn haf had het andersom, super enthousiaist voor de kar en wat matter onder het zadel, door dit lekker af te wisselen werd ze onder het zadel ook actiever. Mijn shet wil altijd werkrn, maar moet nog beleert worden, dus ik ga ervan uit dat dat wel goed komt.

Ik zou inderdaad uitzoeken wat hij wel leuk vind en daar samen van genieten.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 13:29

Longeren loopt hij wel lekker door, maar ik ga dat niet zoveel doen, is ook niet goed voor zijn benen.
dit doe ik minimaal 1 keer per week.

ohz is best lastig een ruitertje die kan rijden, en een mooie grote heb voor een pony van 80 cm.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:32

Dat klopt, mensen vragen mij ook altijd of de mini ingereden is, tja wie moet dat dan doen?

Wat ik bijvoorbeeld wel doe is hem naast de fiets mee laten lopen, is meteen goed voor zijn conditie, of wandelen. En voordat Sonja met pensioen ging mee naast het andere paard. daar geniet hij echt van.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 13:33

Voor de fiets moet ik hem vooruit trekken Bloos

terwijl mijn andere mijn mee trekt hihi

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:07

Door veel overgangen te rijden, lukt het soms ook om ze actiever te krijgen.
Of een bijna-overgang, zodat hij zich concentreert en oplet. Knipoog

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:15

Inderdaad.
OHZ werlt dat precies hetzelfde.
Overgangen naar stap, overgangen naar bijna stap en dan weer voorwaarts laten lopen.
Dan weer een keer van draf naar halt en weer wegdraven.
Maak hem attent en laat hem opletten.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:17

Nogmaals, hij doet alles braaf, ook de overgangen. maar hij word er niet heter van. ook niet van ander voer.

ik denk dat buck gewoon zo is. alhoewel ik denk als hij in 2 span zou staan, hij wel anders is.
op menles is hij namelijk ook veel actiever, voor de andere paarden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 23:04

Maar stel dat hij in 2 span ook zo sloom is?
Als zijn spangenootje veel harder werkt/trekt is, dan krijg je een scheve aanspanning, of zowieso, dan krijgt zijn spangenootje alle gewicht om te trekken.

Ik hoop voor je dat hij in 2 span minder sloom word, maar ik betwijfel het.
Succes verder iig.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 07:48

Bij mijn pony werkt het idd ook in dubbelspan niet.
Ze zijn dan beide wel wat actiever, maar na 5 minuten is de nieuwigheid van het samen lopen eraf en blijft de slome weer net een beetje achter.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 17:27

Stiekem hoop ik dat hij om slaat in het 2 span, en juist heel vlot is. Tong uitsteken

heb hem er gister voor gehad, oortje lekker naar voren, en overgangen vanuit stilstand naar draf en sta draf, drap stap etc doet hij goed, maar vlotter gaat hij gewoon niet.

hij is leuk voor de kar, maar zou net ff wat vlotter moeten, meer zijn best doen. Lachen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:21

dan lijkt les nemen me toch een goed idee Knipoog

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 18:28

Heb al les maar nu tijdelijk ga ik even met Djim, die is momenteel meer toe aan les, om hem recht te krijgen.
Buck is op les een engeltje. tussen de grote paarden, tja dan voel je je ook macho he.. Knipoog
misch dat ik voglende week wel weer een keer met hem ga.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:43

Maar hoe snel (langzaam?) loopt hij dan ongeveer?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:38

horsewisper schreef:
Heb al les maar nu tijdelijk ga ik even met Djim, die is momenteel meer toe aan les, om hem recht te krijgen.
Buck is op les een engeltje. tussen de grote paarden, tja dan voel je je ook macho he.. Knipoog
misch dat ik voglende week wel weer een keer met hem ga.

komt het niet gewoon doordat djim groter is en dus sneller loopt dat je denkt dat buck daarom zo langzaam is...
moet er altijd weer ff aan wennen hoor pasjes van de kleintjes of van de grote paarden..

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:05

dit probleem heb ik ook gehad met m'n pony. niet vooruit te branden en de zweep daar had ze niks van. ben (en nog steeds)1 a 2 keer in de week gaan longeren en vooral m'n stem gebruiken. daar reageerd ze nu zo goed op dat ik de zweep niet eens meer nodig heb. ik les 2x in de week en het gaat nu super. heb geduld dan komt het vast goed. verkopen is wel de makkelijkste weg vind ik..... succes....