Bitloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Droombeestje

Re: Bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:42

Mandyke schreef:
Nu doe ik enkel buitenritten dus onze hulpen zijn zeer basic. Als je preciezer (eerder dressuur) wil rijden is een sidepull misschien niet zo geschikt.

Waarom niet? Ik rij er perfect dressuur mee, geen enkel probleem. Van schouderbinnen/buiten tot appuyeren etc. Het lukt me zelfs beter met side-pull dan met bit bij dit paard!

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:55

ik heb wat gezocht naar informatie over de sidepull.
ik kom zodoende op paardnatuurlijk.nl daar hebben ze de sidepull getest.
dit staat er:

Rechterteugel
Wanneer de rechterteugel naar rechts wordt bewogen zien we dat de druk voornamelijk op de neus terechtkomt. Aan de zijkant van de neus komt nauwelijks enige druk.

Linkerteugel
Wanneer de linkerteugel naar links wordt bewogen zien we dat er vrij veel druk op de neus terechtkomt. Eigenlijk is er niet zoveel verschil tussen trekken aan de linker- en rechterteugel.

Beide teugels
Bij trekken aan beide teugels komt de druk gelijkmatig op de neus terecht.

Conclusie
Het discriminerend vermogen van deze optoming is zeer slecht, want wat je ook doet, het resulteert altijd in druk op de neus. Daarbij is het materiaal waarvan de optoming is gemaakt dermate stug dat veel onderdelen meebewegen en derhalve "ruis" produceren. Het lijkt ons geen optoming waarmee je gemakkelijk subtiele signalen kan geven.

ik heb zelf geen sitepull, ik heb een hackemore, waar ik tevreden mee ben Sigaar

Knipoog

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:00

Raudkas schreef:
dit staat er:

Rechterteugel
Wanneer de rechterteugel naar rechts wordt bewogen zien we dat de druk voornamelijk op de neus terechtkomt. Aan de zijkant van de neus komt nauwelijks enige druk.

Linkerteugel
Wanneer de linkerteugel naar links wordt bewogen zien we dat er vrij veel druk op de neus terechtkomt. Eigenlijk is er niet zoveel verschil tussen trekken aan de linker- en rechterteugel.

Beide teugels

Conclusie
Het discriminerend vermogen van deze optoming is zeer slecht, want wat je ook doet, het resulteert altijd in druk op de neus. Daarbij is het materiaal waarvan de optoming is gemaakt dermate stug dat veel onderdelen meebewegen en derhalve "ruis" produceren. Het lijkt ons geen optoming waarmee je gemakkelijk subtiele signalen kan geven.

ik heb zelf geen sitepull, ik heb een hackemore, waar ik tevreden mee ben Sigaar

Knipoog

dit heb ik ook gelezen van die test. Eigenlijk ben ik het niet eens met wat er geschreven staat, want mijn paard merkt het onderscheid wel heel goed (we hebben nog maar 1 keer met gereden, maar intussen dat mijn sidepull binnenkomt, rij ik zoals sidepull pricipe met halster).
Op paardnatuurlijk preizen ze het meeste het touwenhalster en idianbosal aan. Maar ik vind dat de andere even goed kunnen zijn (of beter), het is een kwestie van paard tot paard en uitproberen.

Nu aan een gewone halster kan ik net hetzelfde (en eigenlijk beter dan bit) oefeningen doen met mijn paard! Ik had dit nooit zo positief verwacht! Wel wist ik van toen ik met bit reed dat ik eigenlijk nooit echt constant moest "trekken" aan mijn paard. Ik rijd graag met zithulpen!

gisteren voor het eerst geprongen met het paard met halster!! was wel even schrik (van mij dan). maar het ging super!! ben mega blij!

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:10

Ik heb deze zelf geknoopt vanaf de site:
http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html

Mijn IJsco reageert er super op. Dit hoofdstel blijft niet strak om de kaken zitten, zodra je loslaat is hij ook los. Heb al een aantal bitloze optomingen gezien die wat strakker aangetrokken bleven als de teugels weer los waren.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:15

nog iemand die bitloos rijd!! straks kunnen we er een speciaal topic over starten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:00

charlotvanre schreef:
nog iemand die bitloos rijd!! straks kunnen we er een speciaal topic over starten

Dat wás er Cool Is volgens mij nu niet meer levendig.

Als je een topic wilt maken, dan kun je dat in de huiskamer doen. Hier is plaats voor 1 slow chat topic en die staat hier al bij de Naturals.

Als jullie het graag willen, kan ik daar een slotje op vragen en kunnen jullie een slow chat topic op Naturals aanmaken.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:14

Als ik bitloos rij doe ik het zo...

Heb wel altijd voor de veiligheid bit mee... je weet maar nooit...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:54

charlotvanre schreef:

Òf lid worden van de NVBP (zie mijn onderschrift) en daar op het forum verder kletsen! Pling

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:33

SFCAP schreef:
Als ik bitloos rij doe ik het zo...

Heb wel altijd voor de veiligheid bit mee... je weet maar nooit...

Ik heb een soort gelijk hoofdstel en heb het nu zo als ik een buitenrit maak:

Afbeelding

In de bak rij ik sinds kort met een Norton hoofdstel, bevalt goed.

@SFCAP: vroeg me af waarom je er voor hebt gekozen de teugels onder vast te maken?

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:42

als ik ze langs de zijkanten vastmaak draait heel het hoofdstel te snel mee en komt het in zijn ogen.
Mijnen schat ik zeer gemakkelijk bestuurbaar, ook als ze op die plaats hangen,(hij is gewend dat ik hem enkel soms met een koort rij ipv met teugels) Hij reageer op de druk van de teugels tegen zijn hals.
Daarmee...

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 19:25

SFCAP schreef:
als ik ze langs de zijkanten vastmaak draait heel het hoofdstel te snel mee en komt het in zijn ogen.
Mijnen schat ik zeer gemakkelijk bestuurbaar, ook als ze op die plaats hangen,(hij is gewend dat ik hem enkel soms met een koort rij ipv met teugels) Hij reageer op de druk van de teugels tegen zijn hals.
Daarmee...

Hey, dat ziet er leuk uit! Leuke kleurtjes dat oranje en dat roze. Vooral dat roze lijkt me mooi staan bij mijn palomino. Waar kun je dit hoofdstel krijgen? Alleen in Nederland? En wat kosten ze? Lijkt me ideaal voor een buitenrit.
Als het alleen in Nederland te verkrijgen is dan kan ik het bij mijn broer laten aankomen en door mijn ouders mee laten nemen in oktober. Die komen hier dan op vakantie.

Ik zou wel een slow chat topic willen over bitloos.

Bedankt voor alle reacties. Ik zal snel foto's plaatsen van de Indian Bosal in gebruik.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:50

@SFCAP - ah, oke dan begrijp ik het, ook wel logisch eigenlijk. Heb bij die van mij nog niet gemerkt dat het verschoof dus hou het nog even zo, maar als het niet mocht bevallen ga ik het op jouw manier proberen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:44

Misschien moeten we het huiskamertopic dan maar eens eens nieuw leven geven: bitloos rijden

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:50

HEy, ik heb hetzelfde raspberry hoofdstel ook van HH, ze kosten 55 euro normaal gezien en zijn in sommige webwinkels te verkrijgen, de mijne heb ik wel in een gewone winkel gekocht.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 08:56

Spijtig genoeg kan ik niet altijd bitloos rijden, mijn ventje wil in groep altijd te snelste zijn en is zonder bit, en soms zelfs met bit niet te stopping, ik vin da nie zo erg, maar diegenen die mee zijn op wandel kunnen dat niet apprecieren als er opeens een aanstormend paard hun richting uitkomt...

Alleen is hij zo mak als wat en rij ik hem heel graag bitloos!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:15

Citaat:
Alleen in Nederland?

Nee hoor, vast ook bij jou in de buurt, of online binnen de VS. Zoek eens of je wat van Zilco kan vinden bijvoorbeeld. Die maken o.a. kunststof endurance materiaal.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:34

het lijkt me wel leuk om terug een forum te beginnen in huiskamer! misschien een nieuw? Alleen kan ik het nu niet echt regelen want ik ben vanaf vanavond een week op paardekamp (ben begeleider)

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:30

ik meld me ook maar even. ik heb voor de zomervakantie een cross rope bridle bestelt en gekregen, mijn eerste bitloze hoofdstel. voor de buitenritten. alleen mijn paard kreeg een peesblessure, dus ik heb hem nog niet kunnen gebruiken. nog al balen. ik wil later ook een bitlooshoofdstel voor dressuur. ik dacht aan een dr cook hoofdstel. wat vinden jullie daarvan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:43

Bandida schreef:
Misschien moeten we het huiskamertopic dan maar eens eens nieuw leven geven: bitloos rijden

Submodopmerking:
Lijkt me een goed idee. Dan laat ik het slow chat topic op Naturals open, wie weet gaat dat ooit nog eens lopen Knipoog

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:40

is dat van bitloos rijden de link dan het chat topic? of wordt er een nieuw gemaakt?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:47

charlotvanre schreef:
is dat van bitloos rijden de link dan het chat topic? of wordt er een nieuw gemaakt?

Bitloos rijden is al een huiskamer topic, wat al een poosje draaide.
Daar kun je verder slow chatten en off topic gaan. Bandida heeft de link gegeven.

Er wordt geen nieuw topic gemaakt.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:48

Antheman schreef:
charlotvanre schreef:

Bitloos rijden is al een huiskamer topic, wat al een poosje draaide.
Daar kun je verder slow chatten en off topic gaan. Bandida heeft de link gegeven.

Er wordt geen nieuw topic gemaakt.

oke bedankt voor de info!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:25

Vandaag voor het eerst een endurance-rit gereden zonder bit. De wedstrijd ging helaas wegens organisatorische problemen niet door maar we konden de route wel gewoon rijden. Ik heb heerlijk gereden maar vond het af en toe wel lastig om haar terug te rijden, heb haar een paar keer in de struiken 'geparkeerd'. Aan de andere kant, als ik met bit had gereden was ze waarschijnlijk net zo voorwaarts geweest maar was ze steeds met haar hoofd gaan schudden en stuiteren bij het terugrijden. Dit deed ze nu niet, het duurde wat langer voor ik haar goed terug had, maar ze bleef rustig met haar hoofd.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:27

ik heb het huiskamer topic over bitloos rijden omhoog gehaald, dus meld u daar maar. Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:49

Raudkas schreef:
dit staat er:

Rechterteugel

Linkerteugel

Beide teugels

Conclusie

Knipoog

Ben het niet eens met dat verhaaltje, vind dat stuurhulpen wel subtiel overkomen. Hoef mn hand maar een klein beetje opzij te bewegen en mijn paard reageert al.