Hiermee wordt bovendien gesuggereerd dat een bit voor een paard een behoorlijke aangelegenheid is om aan te wennen. Waarmee je bovendien de indruk wekt dat een bit 'erg' is, enorme impact heeft, of wat dan ook van dien aard.
Een paard dat met bit ingereden is en altijd met bit gereden is, kan vrijwel altijd moeiteloos overstappen op bitloos.
En een paard dat bitloos ingereden is en nooit met bit gereden is, kan volgens sommigen van jullie niet net zo moeiteloos overstappen op een bit?
Wat is er volgens jullie dan zo 'erg' en 'anders' aan een bit?
En waarom is een paard op jonge leeftijd met een bit confronteren dan minder erg dan wanneer hij hier op latere leeftijd mee geconfronteerd wordt?
Ik zou op basis van sommige berichten hier bijna denken dat voorstanders van bitloos hier een punt hebben.
). Ik heb juist geleerd het leven te leiden, zoals het komt. Heel veel heb je zelf in de hand, maar inderdaad niet alles (je gezondheid e.d.). Ik heb trouwens al een ziekte, ben voorgoed gedeeltelijk afgekeurd, dus breek me de bek niet open.

Ervaring heeft mij geleerd om te beginnen met bit en dan verder te gaan, dat past bij mij/mijn dochter en vooral bij mijn paardjes... Mijn dochter is 13 en is ontspannender als ze een groentje rijdt met bit dan zonder.. lijkt me voor het paard in kwestie een stuk fijner dan zonder bit een gespannen persoon op je rug