gevoelig op kiezels met ijzers: natuurlijk bekappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: gevoelig op kiezels met ijzers: natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:29

lailapri schreef:
met cyteks of cytex hoe ze ook heten dragen ze met de zool ipv de wand en hebben veel afrolmogelijkheid.
Met natuurlijk bekappen worden vaan steunsels weggehaald, iets wat er niet voor niets zit en omdat de hoefjes van onze paardjes veel blood worden gesteld aan nattigheid denk ik dat ze die extra nodig hebben anders krijgen ze juist platvoeten. of wel uitgezakte voeten.

Dan mag je mij het verband uitleggen tussen het weghalen van de steunsels en nattigheid? Het is trouwens helemaal niet waar dat bij natuurlijk bekappen per definitie alle steunsels worden weggehaald, en ook niet dat alle traditionele bekappers alle steunsels laten zitten.

Het punt is dat je ook met die ijzers juist het probleem niet oplost. Ze dragen dan nog niet met de zool, maar nog steeds met het ijzer. De gevoeligheid los je niet op, als je pech hebt wordt het juist alleen maar erger.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:30

Needje schreef:
Gevoelig=pijn.

Dan heb ik blijkbaar wat gemist tijdens biologie op de middelbare school. Want ik meende dat je aparte zenuwen had voor pijn, die niet iets te maken hebben met tastzin (=gevoel).
Gevoel is volgens mij toch iets heel anders dan pijn?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:22

de vriendin van de instucteur van wim vonk heeft ze mij ook aangeraden bij merrie die gevoelig was, maar toen de hoefsmid kwam die ze aanlegde vond hij het eerst nog niet nodig.
Ik zei dat met natuurlijk bekappen VAAK (is dus niet altijd) steunsels worden weggehaald en ik heb nergens gezegt dat andere methodes dat wel of niet doen, maar wat ik heb geleerd in de bekaples dat ze wegmoesten omdat het drukking zou veroorzaken oid, maar dat heb ik niet precies onthouden want dat laat ik aan de bekapper over.
Wat hij me vertelde was dat de steunsels er niet voor niets zitten, tijdens onderzoek bij wilde paarden in rotsachtig gebied zaten ze er niet, dus daarom heb je in natuurlijk bekap stomingen (niet alle dus) dat ze weg moeten maar onze pony's leven in natter en zachtere leefomstandigheden kwa grond waar ze op lopen.
De steunsels die de hoeven bij elkaar houden kunnen dat niet mee als je ze weghaald, dan krijg je een uitgezakte brede hoef, iets wat ik wel eens lees dat ze willen, maar of dat zo goed is weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:31

lailapri, die uitgezakte brede hoef heeft dus mijn paard gekregen en geloof mij dat wil je NIET!

Die hoefvorm is zwak, de hoefwand is er door zwakker geworden omdat er te veel druk op komt te staan, hij begon ook te splijten en heel erg af te brokkelen. Als je er ijzers onder laat slaan, krijgt hij platvoeten omdat alleen de teen groeit en struikelt hij voortdurend. Kan niet zijn voeten netjes meer optillen waardoor hij lui gaat lopen, een stijve achterhand creeert omdat hij zijn achterbenen niet meer goed onder zich zet omdat hij met zijn voorbenen niet snel genoeg weg kan komen dus zich voortdurend aantikt. Kortom een heel slechte loper die ook nog eens last van zijn voetstand en voetgroei heeft.

Verschillende hoefsmeden gehad en geen een snapt hoe het te verbeteren of durft het überhaupt aan om het te verbeteren.

Ik weet dat ik in dit topic iets viezigs zeg nu, maar eindelijk na jaren heb ik een smid die het wel aan durft en aan kan om hem zijn oorspronkelijke voetgroei en vorm weer terug te laten krijgen. Ik dacht, "moet ik nog zien, maar idd na 2 keer gaat het er nu op lijken'.

Heb meteen een paard gekregen dat ineens weer kan lopen. Ineens tot de conclusie is gekomen dat hij nog achterbenen heeft en dat het niet erg is om de rug te gebruiken onder het lopen en rijden. Ook heeft hij meer aktie in zijn lopen gekregen. Zo had god het ook bedoelt denk ik toen hij hem in de maak had gezet. Clown

Hij staat nog een jaartje op ijzers denk ik want hij moet zeker 5 keer komen en dan hoop ik dat ik hem zonder ijzers weer kan laten lopen.

Dus mensen pas op!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:54

lailapri schreef:
de vriendin van de instucteur van wim vonk heeft ze mij ook aangeraden bij merrie die gevoelig was, maar toen de hoefsmid kwam die ze aanlegde vond hij het eerst nog niet nodig.
Ik zei dat met natuurlijk bekappen VAAK (is dus niet altijd) steunsels worden weggehaald en ik heb nergens gezegt dat andere methodes dat wel of niet doen, maar wat ik heb geleerd in de bekaples dat ze wegmoesten omdat het drukking zou veroorzaken oid, maar dat heb ik niet precies onthouden want dat laat ik aan de bekapper over.
Wat hij me vertelde was dat de steunsels er niet voor niets zitten, tijdens onderzoek bij wilde paarden in rotsachtig gebied zaten ze er niet, dus daarom heb je in natuurlijk bekap stomingen (niet alle dus) dat ze weg moeten maar onze pony's leven in natter en zachtere leefomstandigheden kwa grond waar ze op lopen.
De steunsels die de hoeven bij elkaar houden kunnen dat niet mee als je ze weghaald, dan krijg je een uitgezakte brede hoef, iets wat ik wel eens lees dat ze willen, maar of dat zo goed is weet ik niet.

De vriendin van de instructeur van... Clown
Hele betrouwbare bron dus Clown

Maar volgens mij zie ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag... wat is het verband tussen het weghalen van de steunsels, natte grond en uitgezakte hoeven?

Misschien is het wel handig dat je je even informeert over het hoe en waarom van bepaalde dingen voordat je allerlei onzin gaat schrijven? Genoeg te vinden op internet hoor.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:20

tja jij bent er blijkbaar erg trots op dat je les krijgt van wim vonck. Ik weet niet of je bastiaan de recht kent? En zijn vriendin amber? Zij hebben me vast niet voor niets bram de lange aangeraden, of zwaai ik nu met een rode lap naar een stier? Maar goed het zal niet uitmaken wat ik zeg ik krijg de indruk dat jij niet openstaat voor andere dingen, het lijkt ook of je dit niet vraagt uit interesse maar om mij onderuit te halen. Maar goed nogmaals:
de steunsels die de hoef bij elkaar houden zitten er niet voor niets, haal je die weg kunnen de hoeven icm nattigheid etc uitzakken en breder worden. De paarden waar dit op gebasserd is leefde in droogrotsachtig gebied, heel anders dus dan hoe ze hier lopen, daar zijn de steunsels natuurlijk zo gesleten naar die omstandigheden, hier hebben ze ze eerder nodig.
Zo antwoord op je vraag? Zo niet moet je misschien je vraag even wat duidelijker stellen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:12

lailapri schreef:
tja jij bent er blijkbaar erg trots op dat je les krijgt van wim vonck. Ik weet niet of je bastiaan de recht kent? En zijn vriendin amber? Zij hebben me vast niet voor niets bram de lange aangeraden, of zwaai ik nu met een rode lap naar een stier? Maar goed het zal niet uitmaken wat ik zeg ik krijg de indruk dat jij niet openstaat voor andere dingen, het lijkt ook of je dit niet vraagt uit interesse maar om mij onderuit te halen. Maar goed nogmaals:
de steunsels die de hoef bij elkaar houden zitten er niet voor niets, haal je die weg kunnen de hoeven icm nattigheid etc uitzakken en breder worden. De paarden waar dit op gebasserd is leefde in droogrotsachtig gebied, heel anders dus dan hoe ze hier lopen, daar zijn de steunsels natuurlijk zo gesleten naar die omstandigheden, hier hebben ze ze eerder nodig.
Zo antwoord op je vraag? Zo niet moet je misschien je vraag even wat duidelijker stellen.

Zijn heel goed Bas en Amber. Mijn pony staat nu bij ze in training... echt deskundige mensen.