[AR] IJSLANDER MENNEN

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Re: IJSLANDER MENNEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:55

manie schreef:
Super leuk zelfs!
Ik vind ijslanders geweldig, maar ik geef alleen aan waarom ik voor welshjes ga Knipoog.
Het gemakkelijk in tölt gaan zie ik voor de wedstrijdsport gewoon als een nadeel, maar blijkbaar mag je dat bij ijslander liefhebbers niet zeggen....

En ik zal iemand die met ijslanders ment ook echt niet voor gek verklaren, zelfs niet als ze wedstrijden willen starten, maar ik zie gewoon een nadeeltje in de extra gangen.

Voor de rest gun ik een ieder heel veel lol met z'n knol, welk 'merk' het ook is Lachen

Bloos Sorry, het klonk een beetje 'hard' wat je in je eerste bericht zei..

Echte wedstrijden mennen zou ik niet zo heel snel doen met een IJslander, tenzij ze een goede drafer zijn. Voor de recreatie zijn ze wel perfect om te mennen Ja .
Verder gaan ze met gewoon dressuur absoluut niet zomaar in tölt Lachen .

[edit] Wij IJslander liefhebbers voelen ons snel aangevallen, we krijgen nogal vaak dit soort reacties naar onze hoofden Vork . Vandaar dus denk ik..

[nogmaals edit] woordje weggehaald (krijg je hé, als het vakantie is..)
Laatst bijgewerkt door traan_beauty op 23-07-07 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:58

Citaat:
Wij IJslander liefhebbers zijn voelen ons snel aangevallen, we krijgen nogal vaak dit soort reacties naar onze hoofden Vork . Vandaar dus denk ik..

inderdaad...veel mensen trekken te snel hun conclusies over ijslanders...vandaar onze reacties Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:06

Okay, ik snap het wel hoor, maar nog even één ding.
TS vraagt om reactie/discussie, dan geeft iemand zijn/haar mening. En dan wordt die persoon door een half ijslander-vrienden-clubje afgebrand.
Beetje raar Verward

Ben niet verbaasd dat mensen negatief reageren (je voor gek verklaren zoals TS omschrijft) als je op deze wijze je geliefde ras denkt te moeten promoten. Laat mensen zien/ervaren dat het super knollen zijn.
Gelukkig weet ik dat het een super ras is, mede omdat ik er meer dan eens hele fijne bosritjes op gemaakt heb (en tölt zit fantastisch!!!). Maar ik weet dit wel dankzij een ijslander-fan die het ras POSITIEF promoot.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:07

wij promoten echt positief hoor! We laten de draf van onze superijslanders zien er zijn er zeker trots op! Lachen

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:11

jah check mij Patti dan Tong uitsteken

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:40

manie schreef:
Okay, ik snap het wel hoor, maar nog even één ding.
TS vraagt om reactie/discussie, dan geeft iemand zijn/haar mening. En dan wordt die persoon door een half ijslander-vrienden-clubje afgebrand.
Beetje raar Verward

Zoals ik al zei, wij horen al zo vaak dat IJslanders nouwelijks dressuurproeven kunnen rijden en zijn daardoor nogal snel op onze voetjes getrapt Haha! .

Volgens mij promoten wij juist positief, misschien wel zó positief dat het in jouw ogen negatief overkomt Ja (klinkt logisch he?).

Zijn er trouwens mensen die echt hun ijslander voor de kar hebben? Bevalt dat? Lukt het goed om de gangen te onderscheiden (het meeste doe ik toch met mij zit..).

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 08:55

Goh, zoveel reacties.
Tijdens dressuurproeven, wij rijden namelijk ook samengesteld, laten wij vak paarden welshjes en shetjes achter ons, waarom omdat een ijslander makkelijk afgebogen loopt en die van ons zeer fragiel is qua hulpen. een ijslander gaat pas tolten als hij te hard of te zacht in drag zit. maar ik ga zo foto's plaatsen....

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 09:21

Dit zijn andere mensen aangezien je geen foto's van je eigen kan maken, maar hun mennen ook met ijsco's. Het en gaat om dezelfde ijsco's. dit is tijdens een onderling wedstrijdje...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:05

super foto's! Wat ontzettend leuk zeg! Haha!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:14

Waarom zouden IJslanders niet voor de koets kunnen??

Dat vind ik juist zo leuk van menwedstrijden: al die verschillende soorten paarden en pony's voor de koets.
Mijn haflinger presteert prima tussen de andere pony's in de dressuur: ze heeft wel geen spectaculaire gangen, maar blinkt uit in mooie houding en aanleuning. Haha!

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:28

Ik denk dat er gewoon zo weinig IJslanders voor de kar staan omdat het niet bevordelijk is voor de tölt. Met mennen moeten ze trekken en dat doen ze met de voorhand. Mensen zijn bang dat ze op de voorhand gaan lopen en moeilijker tölten. Maar voor een moeilijke draver zou het een goede training zijn.

Die foto's van het die IJslander zijn echt leuk! Hij loopt er ook heel goed voor Lachen

@Janoek, alle soorten rassen zijn wel goed voor dressuur, het is immers de basis. Maar er zijn toch een aantal specifieke rassen die er echt voor gemaakt zijn. Ik denk ook niet dan Anky een belg meeneemt naar de Olympische spelen, al is het nog zo'n toppertje. (een IJslander had ze natuurlijk wel gedaan maar die is niet groot genoeg Clown )
Je zegt ondanks haar niet spectaculaire gangen doet je haflinger het leuk. Maar IJslanders zijn gangenpaarden en hebben daarom hele spectaculaire gangen, De galop moet gesprongen en een goede takt hebben, draf moet zo ruim mogelijk en stap zo ruim mogelijk en tölt zo swingend mogelijk en telgang zo snel mogelijk. Alles draait om de beste gangen, daarom denk ik ook wel dat IJslanders goed zijn voor de dressuur. Ik vind dat een Haflinger juist leuk is in de dressuur, lijkt mooi! Maarja die kan niet voor de grand prix. Er is een limit. begrijp je?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:39

LauraMc schreef:
In mijn ogen zijn ijslanders een beetje hetzelfde qua bouw etc als fjorden, en ik ken genoeg fjorden die z rijden Knipoog

IJslanders lijken qua bouw totaal niet op fjorden. IJslanders zijn veel fijner gebouwd, een stuk smaller, een afhangend kruis, etc

Misschien worden ijslanders in de mensport ook nog niet vaak gezien, omdat er sowieso niet zoveel ijslanders in NL zijn (vergeleken met bijvoorbeeld welshjes en haflingers). Daarnaast denk ik dat het gewoon nog niet zo ingeburgerd is in de ijslanderwereld. Zij hebben hun eigen gangenwedstrijden, en daarom zie je ze denk ik ook minder in de rest van de sportwereld. Ik ken zat ijslanders die supergecontroleerd in de gangen zijn en die zeker een mooie dressuurproef zouden kunnen lopen Haha!

Met mennen gaat wel de kont eronder (toch?), dat lijkt me juist wel weer goed voor de tolt Haha!

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:45

Volgens mij juist niet, want als je trekt, (ga zelf maar eens trekken Clown) ga je eerder naar voren etc.
Wacht ik zal plaatjes zoeken, dit wordt moeilijk uitlegeen Vork
Laatst bijgewerkt door mexxje op 24-07-07 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:50

Sorry Mexxje mar als wij gaan strekken en draven zonder dat het paard vanachteruit begint heben wij een probleem
Trekken doen ze met de strengen niet met de borst, dan krijg je paarden die op de voorhand lopen
Dan ook krijg je echt geen punten in de dressuur, net zoals met verzamelen en strekken
zal toch echt van achter uit moeten komen en niet anders.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:55

Afbeelding
Als je een paard laat trekken gaat hij ongeveer zo lopen...
Hij trekt het met zijn borst. Het is een zware kar.
Niet in een houding die de tölt bevordert, hij loopt hier op de voorhand.

Afbeelding
Dit paard wordt in deze houding gezet, hij heeft dan weinig trekkracht het is dan ook een lichte kar.

Ken je de film black beauty Clown ?
Daar kun je goed in zien hoe hij moet trekken, hij krijgt dan een opzetteugels etc maar dan kan hij niet meer trekken.
Bij een zware last moet hij helemaal voorover hangen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:58

Sorry Mexxje maar deze info is totaal irrelevant.
Bij iedere dressuur met de wagen wordt niet anders gereden als OHZ.
Dit zijn extreme foto's heeft niets te maken met dressuur.

Foto 1 heeft ttaal geen leidsels in handen, zo lopen ze bij ons echt niet hoor.

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 12:00

een kar trekken gebeurd meestal met de voorhand, totdat ie rolt dan wordt de achterhand eronder geknald hoor...ze trekken niet met het borstuig maar enkel met de strengen en het lamoen. het borststuk zou je nog weg kunnen laten in principe

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:02

Nee idd, het heeft niks te maken met dressuur, maar met kont eronder en tölten maar!

Zo lopen die van jullie niet, maar die tölten ook niet.

De paarden in je profiel lopen ook niet met oprichting, dat is voor de tölt nodig, een paard kan niet makkelijk trekken met veel oprichting. Voor de tölt moet je goede oprichting hebben en van achter moet ie zakken, ik denk dat je dat met een kar eruit haalt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:02

Met het lamoen horen ze niet te trekken, dan is je wagen verkeerd afgesteld.
Ze horen alleen aan de strengen te trekken, en beginnend met de achterhand.
Dus niet in het tuig gooien

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 12:03

kijk maar eens naar de eerste foto van mijn ijsco...achterhand eronder...en hij kan zeer goed tolten voor de kar vooral op lange afstanden doen we dat express...het zal altijd een kwestie zijn van de juiste hulpen geven

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:10

Jouw IJsco heeft van nature veel tölt, maar voor trainig is het niet geschikt denk ik. Dan moeten ze van voren omhoog zeg maar en dat bellemert zo'n kar. Eerst tölte Æringi ook met alleen veel oprichting, nu hij wat beter kan tölten doet hij het spontaan als ik aandrijf met de teugels los, dan kan hij het een klein stukje met 'normale' stand van het hoofd. Maar hij tölt het allerbeste met oprichting. In tölt hebben paard heel weinig trekkracht, dus voor de kar gebruikt een paard andere spieren dan voor tölt. Natuurlijk zijn er ook paarden die voor de kar kunnen tölten maar lang niet zo goed als onder het zadel.

edit, een tölt moet bergopwaarts zijn, bergopwaarts voor de kar kan bijna niet.

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 12:13

ja zover weet ik het niet, ik rijd er zelden op gebruiken alleen voro de kar en afentoe om zonder zadeltje rond de wei te rijden of uit de wei te halen...rijd zelf kwpn-er en dat is een ander verhaal...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:36

Een paard trekt de kar niet; hij duwt ze eigenlijk.
Wanneer hij een erg zware last moet trekken of niet netjes opgeleid word zal inderdaad erg op de voorhand getrokken worden. Maar kijk eens naar plaatjes van belgen die zware bomen slepen, die gebruiken echt wel de achterhand. Deze zakt helemaal naar beneden. Ik durf zelfs te stellen dat ze voor de kar sterker van achteren worden als OHZ. Er zijn dressuurrijders die een paard trainen met een sleepje er achter om ze sterker te maken.

Verder kun je natuurlijk ieder paard voor de kar zetten en wedstrijden mee rijden. Het is wat je er zelf van verwacht. Ieder ras heeft zo zijn limiet,k maar er blijven natuurlijk altijd individuele uitzonderingen.

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 12:40

wagenmenner houdt niet slechts de teugels vast maar LEIDSELS...beetje credit voor de menners please...nee hoor wel een leuke uitspraak ik pest je maar

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:03

Citaat:
ze trekken niet met het borstuig maar enkel met de strengen en het lamoen. het borststuk
zou je nog weg kunnen laten in principe

Ik snap de logica van sommige niet helemaal. De strengen zitten vast aan het borstblad. Dus de kar
wordt getrokken door de schouderpartij en borst. Zeker niet aan het lamoen! Een paard trekt de wagen
vanuit zijn hele lijf. Zijn achterhand zet hij daar bij onder. De broekspieren zijn meestal flink ontwikkeld
bij menpaarden. Hij duwt de wagen eigenlijk, werd hier boven ook genoemd.

Ik vind ijslanders leuke ponys om mee te rijden. Net als bij elk ras zullen er goede en minder goede
rondlopen. Of ze voor de wedstrijdsport geschikt zijn zal aan het type liggen. Recreatief zijn het
zeker goede pony.