[AR] Wat voor bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:09

Oke, dus je hebt ook minder zware menbitten? Dat wist ik niet Lachen
Ik heb er eentje gehad, 14,5 cm voor een grote tinker, die weegde meer dan een kilo. En dat noem ik inderdaad gigantisch zwaar, vergeleken met een trensje van een paar honderd gram.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:21

ligt ook aan het materiaal én aan de maat he Knipoog en aan het soort menbit. een bokkebitje weegt (schat ik) denk ik doorgaans minder dan een liverpool.

en tsja, een grote tinker... die hele 'brede' en sterke rassen, zullen best wel zo'n bit in de mond kunnen hebben, niet?

bijv. een belgisch trekpaard op een trensje mennen....... oeh daar zou ik niet aan moeten denken Knipoog volgens mij kun je daar gerust een bit van zo'n 1,5 kilo inhangen, hun bek zal er niet van open gaan hangen Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:37

Haha ja stel je voor, een shet met een bit van n kilo Tong uitsteken
De meeste koudbloeden kunnen er vast wel tegen ja, die zijn wat minder gevoelig. Het paard waar ik mee heb gewerkt had echt een trauma, die kon het niet verdragen, die constante druk van zo'n zwaar bit. Daarom hadden we bij hem een westernbit geprobeerd, dat was drie keer zo licht en toen was alles ineens weer oke Haha!

Bij mijn eigen paard kan ik ook alles erin hangen, maar toch merk ik dat hij de dikkere en zwaardere bitten niet graag inneemt.

En nog een ander paard van en vriendin weigert juist de gebroken bitten in te nemen Tong uitsteken Zijn liverpool is weer geen probleem..
Echt heel verschillend bij allemaal Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:44

klopt... de één loopt beter op dit, ander weer op dat... daarom willen mensen hier op AR de TS best advies geven, maar in dit geval heeft het niet zo heel veel zin.

vaak is het wel zo dat de dikkere bitten wel zachter zijn. zo was ik eerst op zoek voordat ik deze 2 liverpools had, naar een dunnere liverpool in dezelfde maat (volgens mij niet makkelijk te krijgen)... maar toen bedacht ik me opeens dat die natuurlijk véél scherper zou zijn, en ach, zolang ze niet overdreven aangeven dat ze het niets vinden, en hun bekkie nog dicht kunnen krijgen bij mij, dan hang ik er liever een ietsje dikker bit in, dan een dunner bit dat weer veel scherper inwerkt...

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:15

Ik ben met Moon meteen in het begin al overgestapt van een rechte liverpool op een liverpool met tongvrij, omdat hij op de rechte meteen achter het bit kroop en er echt schrik voor had. Met bit met tongvrij was er niets meer aan de hand.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je paard heel heftig gaat reageren op een stang als je een zachte hand hebt en ze jou vertrouwt. Longeer je paard anders eerst een paar keer met een liverpool met tongvrij, met touwtjes evt., kun je zien hoe ze reageert en kan ze ook meteen wennen. Da's veiliger voor zowel jou als je paard dan wanneer je een ander bit zo bleut inhangt en er mee de weg opgaat!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 08:49

Ook al heb ik misschien helemaal niets aan adviezen en ervaringen. Ook al is ieder paard anders.
(Hebben jullie me nu al twee pagina's zitten vertellen, dus dat is nu wel duidelijk. Ik ben niet blond)
Dan mag ik toch nog wel om ervaringen vragen?

Juist de verschillende ervaringen van mensen, kunnen me toch wel helpen om een juist bit te vinden. Ook al roepen jullie zo hard van niet, ik vind dat het wel waarde heeft.
Als er maar netjes bijgezet word waarom en hoe en dergelijke.
Ikzelf beoordeel wel of ik er iets aan heb of niet. Hoeven jullie niet te doen Knipoog

in ieder geval wil ik Mrietjesueel bedanken voor haar reactie.
Ik lees dat je je niet voor kan stellen dat een paard heftig gaat reageren op een stang als je een zachte hand hebt.
Het gaat in dit geval niet om de zachte hand, maar om de stang opzich. Mijn paard kan alleen bij het indoen van een verkeerd bit al over de rooie raken, geloof me, ik heb het gezien bij een enkelgebroken watertrens. Ze ging direct zitten en ik heb direct ook het hoofdstel van haar hoofd gehaald en mijn andere hoofdstel gepakt. (Ik heb namelijk een longeer en een rij hoofdstel, die nu overigens beide van hetzelfde bit voorzien zijn)
Ik was sowieso van plan haar eerst aan een bit te laten wennen en vertrouwen op te bouwen.
We staan nog helemaal aan het begin van het leren mennen (ik heb zelf al verschillende diertjes geleerd voor de kar te lopen, waaronder een hele eigenwijze shetlander) Dus de weg gaan we de eerste tijd zeker nog niet op.
We gaan eerst gewoon oefenen en dan een band/pallet/sleetje erachter hangen. En pas als dit helemaal naar wens gaat, gaan we nadenken over een kar.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:06

Heb je een idee hoe ze reageert op een flexi- of nathe-mondstuk? Deze zijn wel flexibel, dus het echte stang-idee heeft het niet, maar misschien wel voor je paard, omdat het toch niet zo los is dat het "wriemelig" is, terwijl ze dat juist wel heel fijn kan vinden.

Een bit kun je overigens met latex altijd dikker maken, ik weet niet of ze latex wat vindt?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 13:31

Wat voor bit bedoel je precies. Heb je er een voorbeeld van?

Misschien is latex ook wel iets. In ieder geval om het bit iets dikker te maken, aangezien ze een dun bit echt helemaal niet prettig vind.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:24

Sjonniej schreef:
PinkyBubble het zou aangenaam zijn als je ons niet als een stel idioten afschilderd. Bij voorbaat dank.

Beste Sabbientje. Ik wil graag snappen dat je een moeilijk paard hebt, maar juist daardoor kan je absoluut niet zomaar op de ervaringen van anderen afgaan. Sowieso is dit met bitten niet mogelijk. Mijn huidige paard loopt geweldig op een dubbel gebroken liverpool, als ik daar een ongebroken liverpool in leg is er geen land meer mee te bezeilen. Mijn vorige pony liep daarentegen juist weer het beste op een ongebroken liverpool en werd alleen maar lastiger in zijn mond wanneer je een ander soort bit erin zou leggen. De merrie daarentegen heeft weer een hele tijd op een rechte stang mét zeemleer goed gelopen. Dit zijn alle 3 dieren die geen nare ervaringen hebben, makkelijk in omgang, zelfde soort achtergrond, etc. Pony van Vickelientje hier op bokt loopt weer geweldig op een stang met tongvrijheid en was lastig in de mond met een ongebroken stang. (Ook dit paardje heeft volgens mij geen raar verleden etc.)
Moraal van het verhaal, prima dat je hier om advies vraagt, maar je hebt er 0,0 aan voor je eigen paard.

Ik ben hier degene niet die iemand afschildert als idioot hoor, als je dat wel zo ziet is dat denk ik wat je zelf vind, Want IK VIND namelijk dat jullie dat bij Sabbientje hebbe gedaan, OFtewel haar afschilderd als een blond persoon, Als je goed had gelezen had je ook gezien wat ze bedoelde, zoals ze al meerdere keren opnieuw heeft gezegt

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:26

Latex kan idd ook fijn werken, maar dat zit het beste om een rechte stang, en juist een rechte stang kan het gevolg hebben dat je paard zijn tong niet meer kan optrekken omdat het bit erop drukt en daardoor niet meer kan slikken. Licht gebogen stang kan dan ook nog.
Bij een enkelgebroken bit kan ik me wel voorstellen dat een echt gevoelig paard daarvan over de rooie gaat, zo'n bit kan namelijk (zeker bij een wat hangend rooster) in het verhemelte steken bij de minste beweging van de tong.

Uit je eerste post maak ik op de JIJ haar ook een stangbit ingehangen hebt, en dat ze daar haar tong overheen probeerde te leggen. Ik denk dat een simpele liverpool (eventueel van ander materiaal, nieuwzilver bijv.) met tongvrij (en een rijpaarden-kinketting, evt. met leertje!) zeker het proberen waard is. Als je alleen bang bent voor de eerste reactie, kun je gewoon langs een goede ruiter(men-)sportzaak gaan en daar een bit lenen. Lijdt ze dat goed dan zal ze er naar verloop van tijd en wanneer er met beleid met haar gewerkt wordt echt wel aan wennen!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 22:21

Mrietjesueel schreef:
Uit je eerste post maak ik op de JIJ haar ook een stangbit ingehangen hebt, en dat ze daar haar tong overheen probeerde te leggen.

Even goed lezen Knipoog
Ik heb haar geen stangbit ingehangen. De VORIGE EIGENAAR heeft dit gedaan.
Ik zou namelijk een paard van nog geen 4 niet onder het zadel inrijden met stang, tieleman en noem maar op. (wat dus wel gebeurd is.)
Direct na de koop, heb ik er een dubbelgebroken bit ingehangen, aangezien mij dit aangeraden werd door een stalgenoot die me heeft geholpen met haar opnieuw alles aan te leren. (Zelf Z2 en altijd les gekregen van haar moeder die Grand Prix niveau is, waar ik overigens ook een aantal lessen van heb gehad Haha! )

MIsschien moet ik het ook gewoon maar gaan proberen. Met een hoop rust en de band die ik met haar heb, moeten we best wel een eind komen. Ik heb er ook absoluut geen haast mee, al duurt het jaren, als we samen maar plezier hebben. Ze is verder al behoorlijk veelzijdig Tong uitsteken Maar we willen kijken of ze deze nieuwe uitdaging ook leuk vind, aangezien ze, als we karretjes tegenkomen, helemaal blij wordt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:20

Sabbientje schreef:
Wat voor bit bedoel je precies. Heb je er een voorbeeld van?

Misschien is latex ook wel iets. In ieder geval om het bit iets dikker te maken, aangezien ze een dun bit echt helemaal niet prettig vind.

http://www.peerdewinkeltje.nl/nl/catalogus/14/30/qwerty

Van deze pagina zou ik denken dat de conrad in aanmerking komt; deze heeft een vriendelijk maar ongebroken mondstuk, goede tongvrijheid. De Nathe-versie staat er iets onder, die met het witte mondstuk. Dat is wel flexibel, maar niet wiebelig. Net als de happy mouth versie helemaal onderaan.

http://www.peerdewinkeltje.nl/nl/catalogus/14/62/Bitten Hier heb je ze ook met gebroken mondstukken, maar daar zou ik zelf erg voorzichtig mee zijn ivm een wringende werking. Ik vermoed dat je dan meer kapot maakt dan je wint.

In plaats van een latexbandage (bij iedere ruitersportzaak te koop) kun je ook een zeemleertje om het bit naaien. Voor bv de conrad zou dat een goede optie zijn. De Nathe en happy mouth zijn van zichzelf al dik.

Van die bitten bestaat overigens ook een "gewone" trensvariatie met die mondstukken. Je zou die misschien makkelijker kunnen lenen om te kijken hoe ze daarmee omgaat. Een liverpool op de grote ring heeft nagenoeg geen hefboomwerking dus zou hetzelfde moeten uitpakken.

Misschien is het ook een idee om het nieuwe bit eerst als een soort speeltje in de stal te hangen, dan raakt ze er vertrouwd mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 00:08

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:28

Wij hebben zelf de paardentandarts laten kijken, deze heeft gezegd dat er een drai in
de tong zit, dus hij zoekt nu en passend bit.

Daarom zeg ik geen 2 paarden zijn hetzelfde

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 13:19

Echwel schreef:
Wij hebben zelf de paardentandarts laten kijken, deze heeft gezegd dat er een drai in
de tong zit, dus hij zoekt nu en passend bit.

Daarom zeg ik geen 2 paarden zijn hetzelfde

Mijn paard heeft een trauma, er is verder niets mis met haar.
en het 'geen 2 paarden zijn hetzelfde' verhaal is nu al 1000 keer gezegd, ik vraag om ervaringen en niet om preken. Knipoog

Daarnaast heeft de paardentandarts geen rare dingen gevonden, behalve misschien een paar haken op haar kiezen, dus daar ligt het ook echt niet aan.

@merrieveulen: ik heb het niet zo op bitloosmennen. Ik ben nog steeds van mening dat je met een bit meer te vertellen hebt als zonder. Rijden tot daaraantoe, dan kun je zit en beenhulpen geven, maar mennen is toch een ander verhaal. (en ik heb geen zin om nu heel bitloos rijdend nederland over me heen te krijgen met waarom bitloos wel goed is.)

en @delerium: Zoiets als dat Conrad bit ziet er wel goed uit. Ik ga binnenkort eens bij de ruitersportzaak langs om eens te gaan kijken wat voor soorten ze daar allemaal hebben in ieder geval Lachen

Ik heb overigens van de week een tuig gekocht om te gaan oefenen.
Gisteren met mijn normale hoofdstel en bit geoefend, zodat ze aan alles wat ze om had kon wennen.
Ik moet alleen even een ander tuighoofdstel kopen, want mijn paards hoofd was te breed voor deze frontriem Nagelbijten / Gniffelen (breedbekkikker Clown )
Dus als ik die heb, kan ze gaan wennen aan de oogkleppen en als dat lukt ga ik een tuigbit erin proberen te hangen.
Dus stapje voor stapje.

Ze vond het wel raar dat de commando's van achteren vandaan kwamen en wilde zich dan ook een paar keer omdraaien om te kijken waar ik nou uithing Clown want ze zag wel mijn vriend, die naast haar liep, maar mij niet. ROFL

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:23

Lol gekke ronnie Haha!

Verder denk ik dat zo te lezen aan sommige reacties, veel mensen teveel uit zigzelf aanmoddere, in plaats van ervaringen van andere aan te horen. Ervaringen vragen is iets HEEL anders dan vragen wat MOET of MAG. Mijn ervaring is dus: Ik had een pony die voor de kar kon, Geen enkel bit accepteerde, helemaal ging trippen als ze een bit zag. Dus conclusie: Geen bit, of geen kar gelukkig was dit een leuk rijponny ook dus heb ik het gewoon bij rijden gehouden. DAT is een ervaring Haha!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:17

Ik heb ondertussen een liverpool met een kleine tongboog gekocht.
Sharonne heeft hem gisteren even ingehad om te kijken hoe ze er op reageerde. Behalve dat ze er op stond te kauwen en een beetje met haar hoofd te schudden, viel het wel mee. Nu moet ze er gewoon langzaam een beetje aan wennen en als we dat langzaam doen, dan moet het goedgaan.