Halster bij veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Re: Halster bij veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:23

meissielief schreef:
jong geleerd is oud gedaan , ik vind er niks mis mee als de veulens af en toe een halster omkrijgen

Afgod

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:24

Cassidy schreef:
Halster op en afdoen zijn de momenten waar het om gaat

Helemaal mee eens. Naar je toe komen, mooi blijven staan, halster laten omdoen en afdoen, dat zijn de basics.
Om een veulen te leren meelopen kan je het dan weer beter in de kast laten. Als je ze dat leert zonder halser loop je niet de kans dat je per ongeluk verzet tegen druk op het hoofd aanleert. Om inderdaad van de blessures nog maar te zwijgen.
En als ze aan een touw spontaan meelopen, doen ze dat als dat op een dag nodig is aan een halster of hoofdstel ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:31

Ook leiden kun je leren, maar doe dat dan niet aan het halster. Hij kan hem wel omhebben, maar zorg voor een touw om billen en borst, zodat hij niet in de rem kan of ongecontroleerd naar voren kan springen en zo nekletsel kan oplopen. Voor foto's zie:
http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:13

Ik vind het niet verkeerd om zo nu en dan een halster om te doen bij een veulen. Zoals meissielief al zei: Jong geleerd is oud gedaan.
Ik zou niet het halster de hele tijd omhouden, maar af en toe het veulen aan het halster te laten wennen vind ik niet verkeerd.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:15

Ik ben het met de meeste in dit topic eens. ik wou dat mijn paard als veulen dit soort basisdingen geleerd had. Toen ik hem als jaarling van meer dan 1.50 kocht was het echt niet zo grappig om hem dit soort dingen nog te leren Boos!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:18

Ik zie het nut ook niet om het meteen de eerste paar uur om te doen; laat het beestje toch eerst even veulen zijn. Je hebt er nog niks aan. Ik heb Vendetta op 2 weken een halster om gedaan, en nu loopt ze ook prima mee aan de hand.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:19

Bij mij krijgen ze ook snel 2e/3e dag een halster om, ze leren in de eerste weken de voetjes op te tillen, geborsteld te worden en worden overal aangeraakt.
Het veulen van mijn shire liep de 3e dag al mee naar de paardenkliniek, langs de weg, omdat mams daarheen moest. En Ik heb nu gewoon een super mak veulen.
Als ik mams afspuit, spuit ik zijn beentjes ook af, zo wennen ze overal aan.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:29

Wat we ook wel hebben gedaan is een kort touwtje aan het halster gehangen zodat hij er soms met het grazen op stapt en dan leter niet meer in paniek raakt als hij vast staat. MOet wel zo kort zijn dat het niet om zijn benen kan slaan en ook dat hij niet achterover kan.

jackiemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:25

heey ik vind het wel goed dat eigenaaren bij een veulen een halster omdoen.
weet je warom?
als een veulen ouder word en nog nooit een halster om heeft gehad, dan word hij heel erg angstig en benoud.
dat is ook wel te vergelijken als een paard voor het eerst een zadel op zijn rug heeft
de meeste worden dan alejezus bang!!!! en kruipen zowat in je.
(niet bij alle paarden hoor)
ik vind het goed dat ze bij een veulen een halster omdoen aleen het moet wel goed passen en niet te ruim zitten omdat veulens zo met hun benen zwabberen dat die er anders in kan zitten.
groetjes mijn