Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Evaa_ schreef:Zoals ik al zoooovaak heb gezegt, ik zat NIET op de kar dus kon dr niet omlaag halen.
JoyCiej007 schreef:Evaa_ schreef:Laat maar zitten, ik reageer hier al niet meer. Jullie weten niet eens hoelang ik al bezig ben met opnieuw beleren met mennen, hoevaak het al goed gegaan is voor de kar, en hoe braaf ze de laatste tijd voor de kar ook wel niet is. Als je er bij was de eerste keer (en dat was Yinka @ bokt ) was je waaars. ook niet verdergegaan. Ik had net nieuw tuig en alles en had liever niet dat ze met sulky en al de sloot in ging. Dan maar even wachten tot ik in de grote wei kon met omheining, zodat ze niet de sloot in kon.
Onervarenheid met steigeren? Zoals ik al zoooovaak heb gezegt, ik zat NIET op de kar dus kon dr niet omlaag halen. En ze is niet met sulky en al omgeklapt, hoe precies weet ik ook niet meer maar het ging allemaal zo snel. Iig. was het lamoen helemaal gebogen
Je had dus WEL op de kar moeten ZITTENen dat is eigenlijk een grote fout die je hebt gemaakt... vat het niet banketstaaf op, maar dat is dus hetgene wat er dus is misgegaan. je spant met 2 man in, menner gaat dírect op de bok zitten, terwijl de hulppersoon bij het hoofd v/d pony blijft. jij hoorde dus niet op de grond, maar op de bok.
meestal gebruik je bij het inspannen ook 2 personen; iemand houd de pony vast, de ander spant in en neemt gelijk plaats op de bok
maargoed, ik zal er over op houdenhier gaat dit topic ook niet over..
JoyCiej007 schreef:Edit: Hij stijgerde dus wel echt uit baldadigheid, om te laten zien 'nee, maar IK ben de stoere hengst en dús de baas', niet omdat hij bang was of speels oid.
Evaa_ schreef:Ik snap het wel dat jullie het beste met me voor hebben en me alleen maar tips willen geven.
Alleen ik ben nogal eigenwijs in dit soort dingen, en wil altijd gelijk hebben, vervelende eigenschap ja..
Maar ik weet wel zeker dat ze er klaar voor was om de weg op te gaan.
Evaa_ schreef:Ik snap het wel dat jullie het beste met me voor hebben en me alleen maar tips willen geven.
Alleen ik ben nogal eigenwijs in dit soort dingen, en wil altijd gelijk hebben, vervelende eigenschap ja..
Maar ik weet wel zeker dat ze er klaar voor was om de weg op te gaan.
Jolie heeft dus ook periodes gehad waarin ze steigerde om mij de baas te zijn, dat heb ik er echt uitgehaald, laatst heeft ze 1 x gesteigerd met longeren en toen heeft ze ook flink op dr donder gehad! Ze weet dus wel dat het niet mag, maar aan de hand enzo doet ze dus echt nooit meer. Onder het zadel heeft bliksempie @ bokt dr een keer flink doorgereden nadat ze een partij bokken en steigeren had weggegeven, dus ze is eigenlijk nooit overwonnen, ja alleen de eerste keer met de kar..
Verder weet ze dondersgoed wie de baas is, en daarom heb ik ook zoveel met dr bereikt als je het verschil van vroeger en van nu ziet. Vroeger kende ze het halster niet eens, laat staan voetje geven oid, en nu kan je alles met dr, zelfs onder der door kruipen. Ik heb der echt ALLES geleerd, en ja het was vallen en opstaan natuurlijk, en periodes gehad dat ik het gewoon echt niet meer wist, maar ik ben al bezig met Jolie even denken, ja sinds der geboorte af en toe dan, en sinds der 2de echt fanatiek met wandelen en alles. En daarna rijden natuurlijk. Maar vanaf mijn negende ben ik al echt met dr bezig, nou zelf was ik toen ook nog maar een klein meisje, dus het was echt vallen en opstaan, en zoals die steiger periode dat ze om alles tegen me op steigerde en zelfs een paar keer me schouder heeft geraakt heb ik het een keer bijna opgegeven, maar ben doorgegaan en kijk eens wat ik nu met dr kan, nu alleen nog de kar....
JoyCiej007 schreef:qua schrijfstijl kom je zeker ouder over dan dat je in werkelijkheid bent, dat moet ik toegeven
Blij dat ik wat voor je heb kunnen betekenen met mijn informatie, soms moet je gewoon nog eens 'met je neus op de feiten' gedrukt worden zeg maar
merrieveulen schreef:het voorop lopen kan ook extra zenuwen teweeg brengen, omdat áchter het paard dé leiderspositie is. je bent aan het drijven. Flicka werd daar in het begin ook erg zenuwachtig van, en daarom heeft het bij het lopen aan de lijnen ook de nodige moeite gekost om haar normaal voorwaarts te laten gaan. voor sommige ponies kan het erachter zitten érg dominerend, en daarmee bedreigend, overkomen.
ik oefen met mijn jaarling het wandelen aan het halster dan ook vanuit alle posities, óók erachter en schuin erachter, zonder drijvende hulp/ drijvende beweging/ lichaamstaal. zo leert hij, dat óók als ik erachter loop, ik daar niet gelijk iets mee bedoel. daarnaast creëer je een flink zelfvertrouwen, als je paard 'vrij' (dus niet drijvend) voorop kan lopen, zónder dat jouw achterpositie geassocieerd wordt met drijven. dáár zit bij veel paarden die voor de wagen de zenuwen krijgen het probleem.
jouw pony is erg brutaal, kom nou zeg! tegen je opsteigeren?! het kan dus ook heel goed zijn, dat ze het 'drijvende' van jou achter haar helemaal niet leuk vindt, omdat ze zich niet door jou onder in rang wil laten plaatsen. het is écht zaak dat dit GOED is, je paard moet accepteren als je wél drijft (anders trappen ze veel te makkelijk naar achteren, en is de kans op steigeren en proberen omdraaien érg groot), tenslotte kom je op een gegeven moment (aan de lijnen en in het tuig) met drijvende zweep- en stemhulp. ze moet het in zoverre accepteren, dat JIJ de leiderfiguur bent, en dat er niet aan jouw leiderschap getwijfeld hoeft te worden, in de zin van verzet. dan is er in je verhoudingen al iets niet goed.
verder moet je ook niet zó sterk tegenover je pony opgesteld staan, dat het 'drijvende' als bedreigend overkomt. dat kan een angstreactie veroorzaken, die minstens even gevaarlijk is als verzet.
heel veel mensen verkijken zich hierop, het natuurlijke groepsinstinct van het paard, en de lijfelijke positie van de mens daarin. dit is ook de reden dat voor veel paarden het beleren in het tuig moeilijker/ enger is dan beleren onder het zadel, of oefenen aan de longe. je moet álles meenemen, en een redelijk staaltje ervaring en kennis van paardengedrag hebben, voor je zelf aan het beleren kunt beginnen.
kijk eens naar je pony, wat doet ze met longeren? je schrijft dat ze naar binnen kwam, en steigerde. jij hebt gestraft, maar heb je daarmee je leiderschap en onvoorwaardelijke betrouwbaarheid duidelijk gemaakt? nee. zo werkt het voor een paard niet. aframmelingen werken niet, als je onvoorwaardelijk leiderschap wilt, op een basis van wederzijds respect. iets wat écht nodig is, wil je een fijn paard hebben om mee te werken. natuurlijk is er niks mis met een terechte tik, en het straffen op zich voor het steigeren is prima, maar er is méér, en dat is waar je naar moet kijken. waarom steigert die pony, die je al zo lang kent, tegen je op? je verhouding is niet 100%, en zolang dat er niet is, is de combinatie niet veilig.
zo, heel verhaal, ik hoop dat je er iets mee kunt, voor toelichting: gewoon vragen!
JoyCiej007 schreef:Ts: velen zouden aan jou wel een voorbeeld kunnen nemen, er zijn er namelijk zát die om hulp komen roepen als het verkeerd gaat, en als er dan advies komt, waar ze niet van gediend zijn, dan moeten wij maar ineens onze mond houden en weten ze het zelf toch allemaal nét wat heel veel beter...
merrieveulen schreef:precies, maar veel mensen denken er gewoon niet bij na, niet eens opzettelijk, wat een bepaalde positie voor invloed heeft op een paard. Faram en Snatje kunnen allebei keurig in positie geplaatst worden, aan een halstertouw kan ik overal lopen tov ze, zonder problemen. nu loop ik aan de weg altijd ervoor, of naast het hoofd, want áls ze schrikken en een sprong maken en je loopt erachter dan doe je niks meer. puur veiligheid, want het hoeft niet aan het paard te liggen, er zijn meer mafkezen op de weg dan alleen de paardenmensen!![]()
Flicka heeft er meer moeite mee, die loopt het liefst veilig achter mij aan het halster. aan de lijnen kan ze inmiddels ook goed, maar het heeft meer werk gekost dan met Faram en Snatje, die van nature al wat brutaler zijn. hoewel Flicka's zelfvertrouwen érg groot is. het verschilt inderdaad per paard, ieder paard heeft tenslotte een verleden.
maar: voor élk paard heeft verandering van positie invloed, zo kan je van op afstand een paard aan de schouder blokkeren, denk aan paarden die 'zo eigenwijs zijn, en steeds omdraaien. om willen draaien met longeren'. ligt allemaal aan de begeleider/ longeur, en dat hoeft dan niet eens de huidige longeur te zijn, aangeleerd gedrag is ook nog mogelijk. maar het ligt ALTIJD aan degene die de longe vastheeft, en dus positie dient te houden tov het paard.
JoyCiej007 schreef:heb ik hier zo vaak meegemaakt met de wat jongere, speelse hengstendan loop je perongeluk een klein beetje te ver naar achteren...
nóóit doen, want als ze het dan op een rennen zetten (en dan gewoon voorwaarts trekken dus) dan is het halstertouw veels te lang en kun je er niets meer tegenin brengen
terwijl, als je dicht genoeg bij ze bent, dan kun je eens een flinke ruk geven om ze 'om ' te trekken zeg maar