[AR] Steigeren voor de Sulky?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Steigeren voor de Sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:47

lijkt dan meer op verzet, met dat hoofdschudden e.d.

iedere pony en situatie is natuurlijk anders, maar die van mij had een flinke mep kunnen verwachten.

Wat ik me afvraag; is de opvoeding dan wel goed vóór je die pony in spant? omdat je praat ook bij je andere pony over bokken e.d. bokken en stijgeren is níet normaal voor de kar en echt uit den boze..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:50

Even een stukje gequote uit het andere topic anders gaat het daar zo offtopic.
Evaa_ schreef:
Zoals ik al zoooovaak heb gezegt, ik zat NIET op de kar dus kon dr niet omlaag halen.

Moet eerlijk zeggen dat ik dan niet snap hoe het fout heeft kunnen gaan als je echt weet waar je mee bezig ben. Naar mijn mening zit je of op de bok (waar jij dus niet zat) of sta je bij zijn hoofd, waar je steigeren helemaal wel onder controle moet kunnen houden bij een shet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:52

paar jaar geleden hadden wij nogal een eh, shethengst die soms best agressief kon worden. Hij steigerde toen niet voor de kar hoor, maar aan de hand.

Hij steigerde terwijl hij vlak voor mij stond, en probeerde maaiend met zijn voorbenen mij op de grond te werken.

Misschien krijg ik nu heel bokt over me heen, jammer dan, maar ik kan je vertellen: één gerichte schop in de buik op de juiste plek en hij komt zó weer naar beneden.

Liever dat, dan zelf onder de pony terecht komen, wat me bij hem ook eens is overkomen.

Edit: Hij stijgerde dus wel echt uit baldadigheid, om te laten zien 'nee, maar IK ben de stoere hengst en dús de baas', niet omdat hij bang was of speels oid.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 05-07-07 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:53

ik zal mezelf ook even quoten uit het sulky topic, dan is het hier ook te vinden:

JoyCiej007 schreef:
Evaa_ schreef:
Laat maar zitten, ik reageer hier al niet meer. Jullie weten niet eens hoelang ik al bezig ben met opnieuw beleren met mennen, hoevaak het al goed gegaan is voor de kar, en hoe braaf ze de laatste tijd voor de kar ook wel niet is. Als je er bij was de eerste keer (en dat was Yinka @ bokt ) was je waaars. ook niet verdergegaan. Ik had net nieuw tuig en alles en had liever niet dat ze met sulky en al de sloot in ging. Dan maar even wachten tot ik in de grote wei kon met omheining, zodat ze niet de sloot in kon.
Onervarenheid met steigeren? Zoals ik al zoooovaak heb gezegt, ik zat NIET op de kar dus kon dr niet omlaag halen. En ze is niet met sulky en al omgeklapt, hoe precies weet ik ook niet meer maar het ging allemaal zo snel. Iig. was het lamoen helemaal gebogen Knipoog

Je had dus WEL op de kar moeten ZITTEN Knipoog en dat is eigenlijk een grote fout die je hebt gemaakt... vat het niet banketstaaf op, maar dat is dus hetgene wat er dus is misgegaan. je spant met 2 man in, menner gaat dírect op de bok zitten, terwijl de hulppersoon bij het hoofd v/d pony blijft. jij hoorde dus niet op de grond, maar op de bok. Knipoog
meestal gebruik je bij het inspannen ook 2 personen; iemand houd de pony vast, de ander spant in en neemt gelijk plaats op de bok

maargoed, ik zal er over op houden Knipoog hier gaat dit topic ook niet over..

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:03

Ik heb zelf ondertussen al enkele jaren ervaring met paardrijden en mennen en ik ben de laatste om te zeggen dat je zonder ervaring moet beginnen aan het beleren van een paard. Zowel de veiligheid van jezelf als dat paard kunnen in gevaar komen. Bovendien kan je paardje getraumatiseerd geraken door dit soort ervaringen.

Maar anderzijds, als ik kijk naar mijn eigen verleden, durf ik wel zonder schroom toe te geven dat ik meer dan genoeg stommiteiten heb gemaakt. Hoe je het ook draait of keert, iedereen doet wel eens iets wat hij achteraf beter anders had aangepakt. Dat is een bijna onvermijdelijk deel van het ervaringsproces. En je kan wel zeggen dat een ander niet dezelfde fout moet maken als zijn voorgangers, maar als hij dat toch doet, moet je met de nodige mildheid hierop reageren. Jij hebt immers ook blunders begaan in het verleden.

Ik denk dat TS de belangrijkste les wel geleerd heeft. Ze zal de volgende keer een ervaren iemand meenemen. Prima toch? Lachen

Verder wilde ik (meer inhoudelijk) opmerken dat steigeren inderdaad niet toegestaan mag worden. Maar nu het paardje dit ongeluk heeft meegemaakt, lijkt het me niet onbelangrijk om eerst eens goed te bekijken hoe hij zich nu opstelt ten opzichte van het hele gebeuren. Stel dat hij al begint te trillen als je nog maar met het tuig aankomt, denk ik dat het belangrijk is het vertrouwen terug te krijgen. Dat betekent niet dat je niet mag straffen. Maar het is vooral belangrijk om te belonen, wanneer hij het goed doet.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:08

JoyCiej007 schreef:
Edit: Hij stijgerde dus wel echt uit baldadigheid, om te laten zien 'nee, maar IK ben de stoere hengst en dús de baas', niet omdat hij bang was of speels oid.

Dat lijkt me idd ook heel relevant: nagaan waarom een paard zich zo gedraagt. Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:28

Had hij gesteigerd uit angst, dan had ik inderdaad misschien anders gereageerd. Maar hij deed het ook vaak genoeg tijdens het longeren hoor, hij kwam gewoon naar binnen, en begon dan gericht te bijten, trappen en steigeren. Die heeft in zijn tijd bij ons zóveel op zijn sodemieter gehad, maar toch iedere keer weer dat uitvechten en uitproberen of hij de baas over ons kon spelen. tsja, dan moet je soms de hardere aanpak aangrijpen...

Visje; ik snap ook wat jij bedoeld hoor. Maar het komt een beetje zo over alsof de TS zich echt probeert te verdedigen door overal een 'weerwoord' op te hebben; 'ja maar...' , 'ja maar...'.

Terwijl ik (en eigenlijk ook iedereen hier wel) het beste met de TS voor hebben. Ik zou het ontzéttend zonde vinden, niet alleen voor de TS maar zeker ook voor de pony, als het nog eens mis ging.

Het kan namelijk góed fout gaan, en dat gun ik helemaal niemand.

Ik heb al zo vaak van die shetten gezien die dat gekocht worden door iemand met de mededeling; hij kan ook voor de kar.

Ja, je wilt niet weten hoe. Vaak van die pony's die dus dit soort dingen hebben meegemaakt. Mensen die niet de juiste hulp inschakelen en soms zelf maar wat aanrommelen, en dan uiteindelijk zo'n pony door verkopen. Zulke beestjes heeft menig beleerder en menner een gigantisch werk aan, puur door het voorwerk wat is verricht door anderen, en wat dus totaal niet vlekkeloos verliep...

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 23:18

Ik snap het wel dat jullie het beste met me voor hebben en me alleen maar tips willen geven.
Alleen ik ben nogal eigenwijs in dit soort dingen, en wil altijd gelijk hebben, vervelende eigenschap ja..
Maar ik weet wel zeker dat ze er klaar voor was om de weg op te gaan.

Jolie heeft dus ook periodes gehad waarin ze steigerde om mij de baas te zijn, dat heb ik er echt uitgehaald, laatst heeft ze 1 x gesteigerd met longeren en toen heeft ze ook flink op dr donder gehad! Ze weet dus wel dat het niet mag, maar aan de hand enzo doet ze dus echt nooit meer. Onder het zadel heeft bliksempie @ bokt dr een keer flink doorgereden nadat ze een partij bokken en steigeren had weggegeven, dus ze is eigenlijk nooit overwonnen, ja alleen de eerste keer met de kar..
Verder weet ze dondersgoed wie de baas is, en daarom heb ik ook zoveel met dr bereikt als je het verschil van vroeger en van nu ziet. Vroeger kende ze het halster niet eens, laat staan voetje geven oid, en nu kan je alles met dr, zelfs onder der door kruipen. Ik heb der echt ALLES geleerd, en ja het was vallen en opstaan natuurlijk, en periodes gehad dat ik het gewoon echt niet meer wist, maar ik ben al bezig met Jolie even denken, ja sinds der geboorte af en toe dan, en sinds der 2de echt fanatiek met wandelen en alles. En daarna rijden natuurlijk. Maar vanaf mijn negende ben ik al echt met dr bezig, nou zelf was ik toen ook nog maar een klein meisje, dus het was echt vallen en opstaan, en zoals die steiger periode dat ze om alles tegen me op steigerde en zelfs een paar keer me schouder heeft geraakt heb ik het een keer bijna opgegeven, maar ben doorgegaan en kijk eens wat ik nu met dr kan, nu alleen nog de kar....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:49

Evaa_ schreef:
Ik snap het wel dat jullie het beste met me voor hebben en me alleen maar tips willen geven.
Alleen ik ben nogal eigenwijs in dit soort dingen, en wil altijd gelijk hebben, vervelende eigenschap ja..

fijn dat je het snapt, en ook goed van jezelf dat je dit toegeeft, maar luister nou eens;

hoe oud ben je nu? 13? 14? denk je dan alles te weten? dat dénk je misschien wel, maar meid, je weet nog lang niet alles. Dat je eigenwijs was, tsja, dat is ook een beetje te merken ja Knipoog maar, waar kom je met die eigenwijsheid? en dat 'altijd gelijk willen hebben'? dat zit ook in mij, dat geef ik toe, ook in het dagelijks leven. ik ga met alles en iedereen soms uren in discussie, en dat is een zeer vermoeiende eigenschap.

Een klein voorbeeldje: ik heb mijn auto-rijbewijs, ik weet wanneer ik wél voorrang heb, en wanneer ik die moet verlenen. Voordat ik mijn rijbewijs had, was ik zelfs zó eigenwijs, dat ik gewoon op de fiets (en ja, dan ben je best kwetsbaar) op de kruising hier vlakbij huis gewoon mijn voorrang zo'n beetje NAM, puur omdat de meeste automobilisten met hun stupide gedrag gewoon domweg doorknalden, terwijl ik als bestuurder voor hen van rechts kwam op een gelijkwaardige kruising, ik had dus voorrang.

Tot mijn moeder eens tegen mij zei: 'Joyce, ik snap wat je bedoelt, maar neem nóóit voorrang in het verkeer, dat moet je krijgen, en helemaal op een fiets. Wat heb je er aan als je door zoiets word overreden?? Dan kun je op je grafsteen laten schrijven: 'Hier lig ik dan, maar MIJN schuld is het niet want IK had vóórrang!'

Als jij zo eigenwijs blijft doen, heb je daar uiteindelijk alleen maar jezelf mee, én de pony. het had veel erger kunnen aflopen, of moeten we hier een aantal links gaan neerzetten met de meest gruwelijke verhalen van ongelukken met paard en wagen? die zijn er namelijk zát. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:58

Evaa_ schreef:

Jolie heeft dus ook periodes gehad waarin ze steigerde om mij de baas te zijn, dat heb ik er echt uitgehaald, laatst heeft ze 1 x gesteigerd met longeren en toen heeft ze ook flink op dr donder gehad! Ze weet dus wel dat het niet mag, maar aan de hand enzo doet ze dus echt nooit meer. Onder het zadel heeft bliksempie @ bokt dr een keer flink doorgereden nadat ze een partij bokken en steigeren had weggegeven, dus ze is eigenlijk nooit overwonnen, ja alleen de eerste keer met de kar..
Verder weet ze dondersgoed wie de baas is, en daarom heb ik ook zoveel met dr bereikt als je het verschil van vroeger en van nu ziet. Vroeger kende ze het halster niet eens, laat staan voetje geven oid, en nu kan je alles met dr, zelfs onder der door kruipen. Ik heb der echt ALLES geleerd, en ja het was vallen en opstaan natuurlijk, en periodes gehad dat ik het gewoon echt niet meer wist, maar ik ben al bezig met Jolie even denken, ja sinds der geboorte af en toe dan, en sinds der 2de echt fanatiek met wandelen en alles. En daarna rijden natuurlijk. Maar vanaf mijn negende ben ik al echt met dr bezig, nou zelf was ik toen ook nog maar een klein meisje, dus het was echt vallen en opstaan, en zoals die steiger periode dat ze om alles tegen me op steigerde en zelfs een paar keer me schouder heeft geraakt heb ik het een keer bijna opgegeven, maar ben doorgegaan en kijk eens wat ik nu met dr kan, nu alleen nog de kar....

Ik zeg niet dat dit op jouw pony slaat, maar realiseer je dan sommige paarden en pony's nooit geschikt zullen zijn om voor de kar te knuppen. Snap ook heel goed dat de eerste keer met de kar, dat ze toen dus níet óverwonnen is, maar zij heeft toen GEWONNEN, omdat je haar direct uitspande. dat is voor zo'n pony zeker geen straf.

Ik krijg hier ook sterk het gevoel (zeker weten doe je niet, ik kan niet door de computer kijken) dat er nog héel wat schort aan de opvoeding van je pony, ze steigerd dus blijkbaar niet zomaar uit angst, maar uit VERZET. bij mij had ze allang een flinke mep en schop gehad.

en steigeren kende ze dus ook al. Jij vergelijkt steeds de situaties voor de kar met situaties aan de hand 'ja maar aan de hand is ze verkeersmak', 'ja maar aan de hand steigerd ze niet meer'....

aan de hand is héél wat anders dan voor de kar. aan de hand kan ze jou duidelijk zien, en beseft ze (hopelijk) dat jij te vertrouwen bent en dat je de baas bent, en áls ze zich misdraagt, dat ze dan consequenties kan verwachten.
Als je haar voor de kar hebt, zit je óp de kar, achter de pony. De pony moet ineen keer voorop, en neemt dus een deel van de 'leiderstaak' over, zij loopt voorop, maar jij zit er achter en stuurt. ze kunnen je vaak niet zien, en dan is die verkeersmakheid ineens een stuk minder.

Mijn merrie die nu een doorgewinterde menpony is, kende bijv. rioolputjes in het wegdek állang aan de hand, liep er aan de hand zo over heen.
Toen ze voor de kar stond, moest ze dit helemaal opnieuw leren voor de kar, want ja, ineens was haar baasje die haar zo vol vertrouwen er langs heen 'loodste', 'weg', die zat ergens achter haar beetje te sturen...

Jouw pony heeft de trucjes door. ik zou in jouw geval óók professionele hulp zoeken, met zo'n pony zou ik misschien niet eens veilig de weg op durven.
en 'even je buren vragen', is wat anders dan professionele hulp (tenzij zij zéér ervaren zijn in het beleren van paarden voor de kar).

Ik hoop dat je het niet hoeft mee te maken, nu of in de toekomst, maar alsjeblieft... het kan zó hard verkeerd gaan, en vaak loop jij dan misschien geen schade op, maar je pony en andere mensen wél. Meeste mensen leren van zoiets, al is het erg jammer dat dit soms nodig is om mensen te leren hoe risicovol het mennen kan zijn, en hoe ervaren je moet zijn om al mennend de weg op te gaan én een groene pony voor de kar te beleren.

Zo, heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 00:17

Bedankt, ik heb hier zeker wat aan.
Me buren zijn ervaren menners, en hebben ook al een aantal pony's/paarden (haflinger,arabier enz.) voor de kar beleerd.

Ik snap wat je bedoelt, dat is met mn beleerde pony ook, soms vind ze iets eng (meer kijken dan reageren) terwijl ze al jaren dezelfde weg loopt aan de hand, maar met de kar is het eng.
En Jolie is nog een stuk eigenwijser als die pony, dus ik snap dat het wel even doorzetten wordt.

Verder is in mijn ogen de opvoeding wel goed, er wordt verder niets mee gedaan buiten voeren en buitenzetten om, dan ik wat met der doe. Ze is dus ook wel eenkennig. En omdat ik als 9 jarig meisje haar van alles heb ''geleerd'' , terwijl ik zelf nog te jong was eigenlijk (Ookal heb ik veel dingen overwonnen Haha! ) maar daarom heb ik nu zoiets van Jolie is mijn meisje, ik kan alles met dr, en voor de kar moet dus ook geen probleem zijn..

haha, ik ben trouwens bijna 15...
Maar ben al wel wat verder voor mn leeftijd, heb al best heel veel meegemaakt in mijn leven waardoor ik wel wat volwassener en zelfstandiger ben dan de meeste van mn leeftijd. (Mede door mn thuissituatie en doordat ik heel veel met oudere omga/omging. )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:19

qua schrijfstijl kom je zeker ouder over dan dat je in werkelijkheid bent, dat moet ik toegeven Knipoog

Blij dat ik wat voor je heb kunnen betekenen met mijn informatie, soms moet je gewoon nog eens 'met je neus op de feiten' gedrukt worden zeg maar Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:21

het voorop lopen kan ook extra zenuwen teweeg brengen, omdat áchter het paard dé leiderspositie is. je bent aan het drijven. Flicka werd daar in het begin ook erg zenuwachtig van, en daarom heeft het bij het lopen aan de lijnen ook de nodige moeite gekost om haar normaal voorwaarts te laten gaan. voor sommige ponies kan het erachter zitten érg dominerend, en daarmee bedreigend, overkomen.

ik oefen met mijn jaarling het wandelen aan het halster dan ook vanuit alle posities, óók erachter en schuin erachter, zonder drijvende hulp/ drijvende beweging/ lichaamstaal. zo leert hij, dat óók als ik erachter loop, ik daar niet gelijk iets mee bedoel. daarnaast creëer je een flink zelfvertrouwen, als je paard 'vrij' (dus niet drijvend) voorop kan lopen, zónder dat jouw achterpositie geassocieerd wordt met drijven. dáár zit bij veel paarden die voor de wagen de zenuwen krijgen het probleem.

jouw pony is erg brutaal, kom nou zeg! tegen je opsteigeren?! het kan dus ook heel goed zijn, dat ze het 'drijvende' van jou achter haar helemaal niet leuk vindt, omdat ze zich niet door jou onder in rang wil laten plaatsen. het is écht zaak dat dit GOED is, je paard moet accepteren als je wél drijft (anders trappen ze veel te makkelijk naar achteren, en is de kans op steigeren en proberen omdraaien érg groot), tenslotte kom je op een gegeven moment (aan de lijnen en in het tuig) met drijvende zweep- en stemhulp. ze moet het in zoverre accepteren, dat JIJ de leiderfiguur bent, en dat er niet aan jouw leiderschap getwijfeld hoeft te worden, in de zin van verzet. dan is er in je verhoudingen al iets niet goed.

verder moet je ook niet zó sterk tegenover je pony opgesteld staan, dat het 'drijvende' als bedreigend overkomt. dat kan een angstreactie veroorzaken, die minstens even gevaarlijk is als verzet.

heel veel mensen verkijken zich hierop, het natuurlijke groepsinstinct van het paard, en de lijfelijke positie van de mens daarin. dit is ook de reden dat voor veel paarden het beleren in het tuig moeilijker/ enger is dan beleren onder het zadel, of oefenen aan de longe. je moet álles meenemen, en een redelijk staaltje ervaring en kennis van paardengedrag hebben, voor je zelf aan het beleren kunt beginnen.

kijk eens naar je pony, wat doet ze met longeren? je schrijft dat ze naar binnen kwam, en steigerde. jij hebt gestraft, maar heb je daarmee je leiderschap en onvoorwaardelijke betrouwbaarheid duidelijk gemaakt? nee. zo werkt het voor een paard niet. aframmelingen werken niet, als je onvoorwaardelijk leiderschap wilt, op een basis van wederzijds respect. iets wat écht nodig is, wil je een fijn paard hebben om mee te werken. natuurlijk is er niks mis met een terechte tik, en het straffen op zich voor het steigeren is prima, maar er is méér, en dat is waar je naar moet kijken. waarom steigert die pony, die je al zo lang kent, tegen je op? je verhouding is niet 100%, en zolang dat er niet is, is de combinatie niet veilig.

zo, heel verhaal, ik hoop dat je er iets mee kunt, voor toelichting: gewoon vragen!

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 00:24

JoyCiej007 schreef:
qua schrijfstijl kom je zeker ouder over dan dat je in werkelijkheid bent, dat moet ik toegeven Knipoog

Blij dat ik wat voor je heb kunnen betekenen met mijn informatie, soms moet je gewoon nog eens 'met je neus op de feiten' gedrukt worden zeg maar Knipoog

Ja, alhoewel schrijfstijl is meer een kwestie van bijgebracht en geleerd (Vooral ook hier op bokt Haha! ) Maar het is meer in het hoofd en qua dingen doen. ( Oké ik doe natuurlijk ook zat dingen die ik beter niet heb kunnen doen, wat ik later dan weer bedenk! )

Ja klopt, en ben blij dat dat ook gebeurd, want anders was ik gewoon waars. domweg verder gegaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:25

renée; dat zou inderdaad ook nog kunnen, al komt het toch vaak voor dat de meeste pony's puur gewend zijn om iemand 'voor' zich te hebben lopen, als ze het dan voor hun gevoel ineens 'in hun eentje' moeten doen, wil dat ook nog wel eens eng zijn Knipoog

maar zoals jij het beschrijft met flicka, inderdaad, zo kan het ook nog. maarja, dat verschilt natuurlijk per paard, per persoon, per situatie en per opvoeding Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:26

Ts: velen zouden aan jou wel een voorbeeld kunnen nemen, er zijn er namelijk zát die om hulp komen roepen als het verkeerd gaat, en als er dan advies komt, waar ze niet van gediend zijn, dan moeten wij maar ineens onze mond houden en weten ze het zelf toch allemaal nét wat heel veel beter... Knipoog

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 00:30

merrieveulen schreef:
het voorop lopen kan ook extra zenuwen teweeg brengen, omdat áchter het paard dé leiderspositie is. je bent aan het drijven. Flicka werd daar in het begin ook erg zenuwachtig van, en daarom heeft het bij het lopen aan de lijnen ook de nodige moeite gekost om haar normaal voorwaarts te laten gaan. voor sommige ponies kan het erachter zitten érg dominerend, en daarmee bedreigend, overkomen.

ik oefen met mijn jaarling het wandelen aan het halster dan ook vanuit alle posities, óók erachter en schuin erachter, zonder drijvende hulp/ drijvende beweging/ lichaamstaal. zo leert hij, dat óók als ik erachter loop, ik daar niet gelijk iets mee bedoel. daarnaast creëer je een flink zelfvertrouwen, als je paard 'vrij' (dus niet drijvend) voorop kan lopen, zónder dat jouw achterpositie geassocieerd wordt met drijven. dáár zit bij veel paarden die voor de wagen de zenuwen krijgen het probleem.

jouw pony is erg brutaal, kom nou zeg! tegen je opsteigeren?! het kan dus ook heel goed zijn, dat ze het 'drijvende' van jou achter haar helemaal niet leuk vindt, omdat ze zich niet door jou onder in rang wil laten plaatsen. het is écht zaak dat dit GOED is, je paard moet accepteren als je wél drijft (anders trappen ze veel te makkelijk naar achteren, en is de kans op steigeren en proberen omdraaien érg groot), tenslotte kom je op een gegeven moment (aan de lijnen en in het tuig) met drijvende zweep- en stemhulp. ze moet het in zoverre accepteren, dat JIJ de leiderfiguur bent, en dat er niet aan jouw leiderschap getwijfeld hoeft te worden, in de zin van verzet. dan is er in je verhoudingen al iets niet goed.

verder moet je ook niet zó sterk tegenover je pony opgesteld staan, dat het 'drijvende' als bedreigend overkomt. dat kan een angstreactie veroorzaken, die minstens even gevaarlijk is als verzet.

heel veel mensen verkijken zich hierop, het natuurlijke groepsinstinct van het paard, en de lijfelijke positie van de mens daarin. dit is ook de reden dat voor veel paarden het beleren in het tuig moeilijker/ enger is dan beleren onder het zadel, of oefenen aan de longe. je moet álles meenemen, en een redelijk staaltje ervaring en kennis van paardengedrag hebben, voor je zelf aan het beleren kunt beginnen.

kijk eens naar je pony, wat doet ze met longeren? je schrijft dat ze naar binnen kwam, en steigerde. jij hebt gestraft, maar heb je daarmee je leiderschap en onvoorwaardelijke betrouwbaarheid duidelijk gemaakt? nee. zo werkt het voor een paard niet. aframmelingen werken niet, als je onvoorwaardelijk leiderschap wilt, op een basis van wederzijds respect. iets wat écht nodig is, wil je een fijn paard hebben om mee te werken. natuurlijk is er niks mis met een terechte tik, en het straffen op zich voor het steigeren is prima, maar er is méér, en dat is waar je naar moet kijken. waarom steigert die pony, die je al zo lang kent, tegen je op? je verhouding is niet 100%, en zolang dat er niet is, is de combinatie niet veilig.

zo, heel verhaal, ik hoop dat je er iets mee kunt, voor toelichting: gewoon vragen!

Bedankt, ook aan jou verhaal heb ik wat gehad.

Aan de langelijnen was eigenlijk nooit een probleem, ze liep met de oortjes naar voren en luisterde eigenlijk heel erg goed, ze weet wanneer wie de leider is.
Maar dat komt ook omdat ze in de wei ook gewoon met me speelt altijd, wedstrijdjes rennen enzo(Dan staan we naast elkaar, en klaar voor de start en rennen, en ze weet wanneer ze moet stoppen, oei dit klinkt heel penny dit spelletje! *LOL*. (Ze weet trouwens wel het verschil tussen speeltijd&werktijd!)
Naar achter trappen zal ze nóóit doen, ze weet dan hoe boos ik wordt als ze mij alleen maar probeert te trappen, ik zou me pony ook nooit trappen als zij me niet trapt, maar stel ze zou trappen (heeft ze vroeger ook wel eens gedaan) nou dan krijgt ze zeker een trap terug. En nee natuurlijk geen trap in der maag, of een keiharde trap oid. Maar gewoon een trap op der kont zodat ze weet dat ze het niet moet proberen het nog eens te wagen.
Het tegen me op steigeren heeft ze trouwens al tijden niet meer gedaan, dat was meer toen ik nog een een jaar of 3/4 jonger was, en dus ook een stuk kleiner was.
Nu hoeft ze het ook zeker niet meer te proberen!

Bedankt voor je verhaal, aan deze verhalen heb ik teminste wat net zoals die van
JoyCiej007.

JoyCiej007 schreef:
Ts: velen zouden aan jou wel een voorbeeld kunnen nemen, er zijn er namelijk zát die om hulp komen roepen als het verkeerd gaat, en als er dan advies komt, waar ze niet van gediend zijn, dan moeten wij maar ineens onze mond houden en weten ze het zelf toch allemaal nét wat heel veel beter... Knipoog

Ben blij dat je dat zegt. Ik heb vaak in het begin dat ik me koppig opstel, maar zodra er echt goede verhalen komen waar goede tips en dingen instaan verander ik al snel van gedachte en ga het allemaal eens goed doorlezen en het opslaan, zodat ik er wat aan heb.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:32

precies, maar veel mensen denken er gewoon niet bij na, niet eens opzettelijk, wat een bepaalde positie voor invloed heeft op een paard. Faram en Snatje kunnen allebei keurig in positie geplaatst worden, aan een halstertouw kan ik overal lopen tov ze, zonder problemen. nu loop ik aan de weg altijd ervoor, of naast het hoofd, want áls ze schrikken en een sprong maken en je loopt erachter dan doe je niks meer. puur veiligheid, want het hoeft niet aan het paard te liggen, er zijn meer mafkezen op de weg dan alleen de paardenmensen! Knipoog

Flicka heeft er meer moeite mee, die loopt het liefst veilig achter mij aan het halster. aan de lijnen kan ze inmiddels ook goed, maar het heeft meer werk gekost dan met Faram en Snatje, die van nature al wat brutaler zijn. hoewel Flicka's zelfvertrouwen érg groot is. het verschilt inderdaad per paard, ieder paard heeft tenslotte een verleden.

maar: voor élk paard heeft verandering van positie invloed, zo kan je van op afstand een paard aan de schouder blokkeren, denk aan paarden die 'zo eigenwijs zijn, en steeds omdraaien. om willen draaien met longeren'. ligt allemaal aan de begeleider/ longeur, en dat hoeft dan niet eens de huidige longeur te zijn, aangeleerd gedrag is ook nog mogelijk. maar het ligt ALTIJD aan degene die de longe vastheeft, en dus positie dient te houden tov het paard.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:35

heb ik hier zo vaak meegemaakt met de wat jongere, speelse hengsten Clown dan loop je perongeluk een klein beetje te ver naar achteren...

nóóit doen, want als ze het dan op een rennen zetten (en dan gewoon voorwaarts trekken dus) dan is het halstertouw veels te lang en kun je er niets meer tegenin brengen Knipoog

terwijl, als je dicht genoeg bij ze bent, dan kun je eens een flinke ruk geven om ze 'om ' te trekken zeg maar Knipoog

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 00:37

merrieveulen schreef:
precies, maar veel mensen denken er gewoon niet bij na, niet eens opzettelijk, wat een bepaalde positie voor invloed heeft op een paard. Faram en Snatje kunnen allebei keurig in positie geplaatst worden, aan een halstertouw kan ik overal lopen tov ze, zonder problemen. nu loop ik aan de weg altijd ervoor, of naast het hoofd, want áls ze schrikken en een sprong maken en je loopt erachter dan doe je niks meer. puur veiligheid, want het hoeft niet aan het paard te liggen, er zijn meer mafkezen op de weg dan alleen de paardenmensen! Knipoog

Flicka heeft er meer moeite mee, die loopt het liefst veilig achter mij aan het halster. aan de lijnen kan ze inmiddels ook goed, maar het heeft meer werk gekost dan met Faram en Snatje, die van nature al wat brutaler zijn. hoewel Flicka's zelfvertrouwen érg groot is. het verschilt inderdaad per paard, ieder paard heeft tenslotte een verleden.

maar: voor élk paard heeft verandering van positie invloed, zo kan je van op afstand een paard aan de schouder blokkeren, denk aan paarden die 'zo eigenwijs zijn, en steeds omdraaien. om willen draaien met longeren'. ligt allemaal aan de begeleider/ longeur, en dat hoeft dan niet eens de huidige longeur te zijn, aangeleerd gedrag is ook nog mogelijk. maar het ligt ALTIJD aan degene die de longe vastheeft, en dus positie dient te houden tov het paard.

Klopt. Nou heeft Jolie wel een groot zelfvertrouwen (Soms dus té groot) Dat ze eigenlijk het liefst altijd dapper voorop loopt, (ook aan de hand, maar ze weet dat ik de baas ben, dus loopt ze keurig naast me, maar soms bij vriendinnen wilt ze wel eens de leiding nemen, waar ik uiteraard wat van zeg.) Maar ze kan ook weer heel leuk zijn dat ze gewoon met een heel lang touw naast me loopt en gewoon keurig naast me blijft lopen!

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 00:38

JoyCiej007 schreef:
heb ik hier zo vaak meegemaakt met de wat jongere, speelse hengsten Clown dan loop je perongeluk een klein beetje te ver naar achteren...

nóóit doen, want als ze het dan op een rennen zetten (en dan gewoon voorwaarts trekken dus) dan is het halstertouw veels te lang en kun je er niets meer tegenin brengen Knipoog

terwijl, als je dicht genoeg bij ze bent, dan kun je eens een flinke ruk geven om ze 'om ' te trekken zeg maar Knipoog

Klopt! Dit heb ik dus ook wel eens gehad met de moeder van Jolie(de voor de kar beleerde pony)
Toen was ik ook nog een stuk kleiner (Zeg maar 3 jaar ongeveer), ze zette het op een lopen aan de hand, en ik werd er dus achteraan gesleurd, en dat halstertouw had ik dus nog wel vast, maar stoppen kon ik der niet hoor! Nagelbijten / Gniffelen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:47

vergeet niet dat áchter je paard dé ultieme leiderspositie is, namelijk die van drijvende (meestal hengst) leider. als je paard dan wegrent, is dat feitelijk wat je aan het aangeven bent. en daarom blijven veel paarden voor de kar ook rennen als ze eenmaal gaan, en daarom zijn paarden vaak sterker voor de kar, en kan het erachter lopen als beangstigend ervaren worden.

en dat is weer tezamen reden om het mennen súperserieus te nemen (wat je dus ook doet), aangezien je risico's een heel stuk groter zijn dat bijv. met wandelen of rijden. het is dus zaak dat een paard 'van achter' goed getraind is, en ondanks dat jij erachter zit, aanleert dit niet te zien als dominerend leiden. het gaat eigenlijk een beetje tegen de natuur van het paard in, op een heel andere wijze dan bijv. rijden.