Dubbel longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Dubbel longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:11

Ik heb al uitgelegd waarom ik het zo doe, als je dan begint van 'dat zal wel meevallen' dan kan ik wel praten wat ik wil maar heeft het toch geen zin.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:49

anneliesdj schreef:
Dat risico is net zo groot als je hem achter de achterhand langs doet. Mijn paarden zijn licht in de mond en ik zie gewoon aan ze dat ze het niet prettig vinden om de lijn achter hun achterhand langs te hebben omdat ze dan schokken in hun mond krijgen. Ik wil mijn paarden niet onnodig irriteren of pijn laten lijden dus doe ik de lijn onder de buik langs of over de rug, maar over de rug loopt meestal net iets stroever is mijn ervaring.
En die achterhand krijg ik er wel op een andere manier onder dan alleen met de buitenste lijn, als je dat perse zou moeten gebruik ik wel een pessoa-tuig.

Oke jij krijgt de achterhand er op een andere manier onder en je hebt dus de lijn onder de buik door. Hoe zit het dan met buiging in het lichaam? Buiging in de hals, ja dat snap ik dat lukt ook met een lijn onder de buik door, maar lengtebuiging?
En hoe verander je van hand. Binnenlijn in je hand buitenlijn onder de buikdoor, moet het paard dan daar even overheen stappen? Dus halthouden en alle lijnen weer in de nieuwe positie doen. Onhandig, gevaarlijk, dan is die lijn achter de kont een stuk gemakkelijker, of over de rug wat jij wilt, als je een lijn achter de kont niet kan. Kun je mooi achtjes maken ed.
Even weer on topic. de cursus van lammert is leuk, maar doe meteen die van 2 lijnen als je al de nodige ervaring hebt met longeren. Vond de eerste cursus beetje beginnersmateriaal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:23

Een lijn onder de buik door is idd niet het makkelijkst maar ik snap niet waarom je wel lengtebuiging zou kunnen hebben met de lijn achter de kont langs en niet als hij onder de buik/over de rug gaat, dat is grote onzin.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:34

Omdat lengtebuiging, buiging in het lichaam van het paard is en niet in de hals en omdat de buitenste lijn langs het lichaam dan dient als begrenzend buitenbeen en ook nog wat te zeggen heeft over het achterbeen en de achterhand en de lijn onder de buik niet! Maar goed wat ik je vertel zal wel weer grote onzin zijn, iedereen heeft zijn eigen manier, sommigen wat conventioneler dan de anderen en dus ik wens je veel succes met de jouwe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:33

Waar slaat dat nu weer op? Als je je paard fatsoenlijk africht heb je zo'n lijn niet nodig om de achterhand eronder te krijgen en ook niet om buiging te krijgen.
Jullie hebben je manier, ik de mijne.
Meer ga ik er niet over zeggen.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:50

negrita_hvj schreef:
Ik wil beginnen met twee longeerlijnen te longeren wie heeft een tip hoe ik ze kan
vast maken zonder teveel druk op het bit te zetten

Ik heb de longeerlijn van Lammert Haanstra, echt een aanrader. Werkt super... En ik die de lijn die buitenlangs loopt achter zijn achterbenen langs zodat de achterhand er ook bij blijft... En je zit hem dan echt niet constant in zijn mond.

De longeerlijn van Lammert Haanstra kun je bestellen bij Divoza.

Ik longeer de mijne sowieso 1x in de week en de dag van het concours thuis. Zodat hij op concours lekker los is...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:56

anneliesdj schreef:
Als je je paard fatsoenlijk africht...

Moet je dat wel eerst doen...

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:00

anneliesdj schreef:
Waar slaat dat nu weer op? Als je je paard fatsoenlijk africht heb je zo'n lijn niet nodig om de achterhand eronder te krijgen en ook niet om buiging te krijgen.
Jullie hebben je manier, ik de mijne.
Meer ga ik er niet over zeggen.

Jij maakt gewoon een andere manier van longeren nu. Jouw manier is niet meer zoals longeren met dubbele longe moet. Kijk even in boeken, internet, ... en je zal overal de longe achter het paard zijn achterhand zien en nergens onder de buik. In mijn ogen een enorm gevaarlijke constructie die je daarvan maakt.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:04

Ik doe het via de manier zoals Lammert het me heeft uitgelegd. Die van mij is super licht in de mond en super aan de stem/hulpen met wel de lijn achterlangs. Ik heb het ook niet zo op die lijn onder de buik langs.

Maar ieder zijn eigen manier, als de paarden het maar fijn vinden en er beter door worden.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:05

Ben het trouwens helemaal met Pasdedeux eens.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:54

Wanneer ik met dubbele longe longeer (heb overigens ook met katrolletjes, verkrijgbaar bij de ruitersportzaak) klik ik 'm gewoon aan het bit en dan via de singel over de rug naar de hand. Dubbele longe gebruik ik voornamelijk om fijner te kunnen sturen (met enkele longe vind ik de simpele rondjes saai) en om te werken aan het rechtstellen. Op touwtjes etc maakt ze zich nog wel eens sterk aan 1 kant en met dubbele longe kan ik in het verlengde van het werk onder het zadel werken.

Overigens zou ik de longe nooit onder de buik door doen, kan dan niet fijn bochtjes draaien en daarbij lijkt het mij niet zonder gevaar...