[AR] Wie heeft er tips voor mij en me Jaarling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:06

Als het om een veulen gaat, heb je een imprintmethode. Veulentjes zijn nog overbluft en lief, op een paar na dan. MAar het is dan tenminste gemakkelijker om ze op hun plaats te zetten. Je kunt ze leren vast staan, hoefjes optillen, leren geleid te worden aan het halster. Maar daarna moeten ze worden opgevoed door soortgenoten. DAar gedijt het paard mentaal nu eenmaal het beste bij. En dan heb je na 3 jaar een paard dat lekker in zijn vel zit en ontvankelijker voor je is.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:38

bijna goed hihi daarnaast moet het dier ook door zijn soort genooten opgevoed worden. je kunt dit best naast elkaar doen.
als ik naar elpharo van elpharo kijk nu jaarling zit hij prima in zijn vel.
zomers doet ze weinig met hem en in de winter 'traint' ze hem en speeld hij met soort genoten. prima jaarling hengst hoor.

Oranda

je jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:58

Geweldig joh, zeker als je geduldig bent, kun je later veel plezier van je paard hebben, affijn nu natuurlijk ook al. Pling
Ik heb zelf mijn Gelders paard gekocht als veulen, zelf op gevoed, veel mee gemaakt, maar ze is nu dan 6 en ik heb nog nooit zo met een paard kunnen lezen en schrijven als met haar. Ook is het leukste van een jaarling, je kunt ze helemaal naar je eigen hand zetten en je kunt weer even sparen voor een zadel. Bloos
Ik zou pas echt met een hoofdstel beginnen als ze 2 jaar zijn, ten zij ze niet meer te houden zijn. Ook longeren zal ik mee wachten teo ze 2 zijn.
Ze kunnen op latere leeftijd last krijgen van hoefkatroll en artrose.
Er mee wandelen is op deze leeftijd het beste, hier leren ze het meeste van, en het is niet zwaar voor een paard. Vork
Let wel op dat je met een paard zonder ijzers goed op de slijtage van de hoeven let.
groetjes en heel veel plezier.
Carolien en Oranda

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:06

vergeet niet dat op het moment jij voor een bit kiest omdat je hem niet meer kunt houden er ergens toch iets niet goed is.
verder ken ik het gevoel dat je 1 bent met elkaar. had ik met phoenix ook, maar blijf wel helder en zie je fouten. kun je het niet aan zoek iemand om te helpen of zet hem in een kudde.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 15:25

Mark gaat ook na eenpaar dagen, weekje zoiets op stal gestaan te hebben na de 26ste op de nieuwe stal lekker met andere paarden, 2 shet hengsten en een paar ruinen het land in. Volgend jaar staat hij al op de planning om gecastreerd te worden, snik snik, vind ik wel jammer, maar ja, misschien is het beter voor de veiligheid enzo.

Ik weet alleen dat zijn vader Penual Mark is. Hij staat tot de 26ste bij de vorige eigenaar en krijg als ik hem op ga halen zijn papieren, dus kan je in het weekend van de 26ste precies vertellen wie ook zijn moeder is en zijnn overgrootouders enzo.

En ik hou jullie op de hoogte van de stand van zaken.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:29

ja vind ik leuk.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:43

Wat maakt het nu uit of je nou een jaarling, hengst, merrie en paard van 30 of weet ik veel wat koopt??? Ik wou 1st een tinker, toen een welsh cob, en heb nu een nrps, en, wat doet dat ertoe????

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 15:05

He Machie, ik snap het ff niet, zal wel aan mij liggen denk ik .

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 15:36

Ik snap niet dat idereen zo zeurt (vooral stef) wat maakt het nu uit wat je koopt. Wat ik wou 1st ook een 3/4 jarig paard dat al ingereden was. en nu hebt ik een 2 jarige. En tegen jou doet ie zo van, 1st wil je dat en nu koop je dit. En dat vind in een beetje vaag! Snap je?

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 17:59

Nou, machie, ik denk wel dat het wat uitmaakt wat je koopt.

Maar, om op de vraag terug te komen: je kan gaan wandelen dus, en verkeersmak maken, je kan Mark al een beetje aan de stemcommando's laten wennen, netjes stilstaan bij het poetsen en/of wassen en hoefjes geven.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 21:46

Tuurlijk maakt het wel uit. Maar ik vind het zo onzinnig als mensen gaan zeggen: 1st wou je een rijpaard, en dan koop je nu toch een jaarling. Dat vind ik stom, Snap je dat????

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 08:30

Hallo Allmaal,

Ik wil iedereen bedanken voor de geweldige tips allemaal.

Helaas gaat Markje niet door. Dit omdat ik Donna over kan nemen en ik rij al een tijdje op Donna en ze is gewoon geweldig. Daarom heb ik gisteravond besloten om Markje af te zeggen en Donna te nemen.

De foto staat in me profiel van Donna, voor diegene die geintresseerd zijn.

Alsnog iedereen bedankt voor jullie inzet, echt top van jullie had nooit gedacht dat er zoveel reacties op zouden komen.

En wat mij betreft mag deze topic gesloten worden.

ps Ik heb alleen geen zin om uit te leggen waarom ik nu voor Donna gekozen heb, ik vind dat je iedereen zijn keuze moet respecteren.

Inieder geval een knuffel van mij en Donna en een kleintje van Mark, want het blijft een leuk dier.

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 20:32

misstexas schreef:
Ik zou dit zeker niet met snoepjes of biks doen !!!!!
Want anders krijg je dat hij steeds een snoepje of biks wil als hij nergens van schrikt.
En krijg je een bedelend paardje dat als hij niets meer krijgt jou gaat bijten !!!!!
Denk niet dat je dat wil.
Wat ik er ook even bij wil zeggen is : Aandacht geven is prima maar teveel is ook niet goed.
Roep hem naar je toe maar....stuur hem net zo hard ook weer weg.
Zo krijgt hij respect voor jou.

Groetjes Miss Texas

ik doe dat ook nie altijd,alleen als ze het heeeeel eng vind(bijna nix maja Haha! )
ik weet wel wat je bedoelt ja,een vriendin van me heeft zon paard.
altijd snoepies te bedelen omdat ze dat in het begin deed........echt gek wor je daarvan!