Hoe moet je een paard RUSTIG longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Re: Hoe moet je een paard RUSTIG longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:05

marijke1234 schreef:
Hoe groot maak je je circel?

Is ze over het algemeen vrij schrikkerig? Hoe reageert ze als je met een gewoon touw zwaait of per ongeluk tegen haar er mee aan botst?

Ik kan de cirkel klein maken maar ook groot, heb alle ruimte in de bak.
Als ik zwaai gaat ze wel in galop over en als er iets tegen haar aanbotst dan springt ze weg en galoppeert ze hard weg

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:05

WiskyBokjes schreef:
Ikm longeer NIET met zweep!

Afgod

Heb je inmiddels al weer een keer gelongeerd?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:07

Passival schreef:
WiskyBokjes schreef:
Ikm longeer NIET met zweep!

Afgod

Heb je inmiddels al weer een keer gelongeerd?

Ga ik morgen doen

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:10

OK, ga niet verder dan met longeren tot ze stil staat bij aanraking van een touw.
Lijkt misschien even belachelijk en nutteloos, maar ga even tien minuutjes ergens staan met haar en aai haar met een gewoon halstertouw of zo, als het aaien overal goed gaat, laat het touw dan lichtjes overal tegen haar bengelen. Houdt ze niet kort vast, ze mag een beetje wegspringen in het begin. Doet ze te hevig, ga dan weer even terug naar het aaien. Doe rustig verder tot je het touw echt zo wat tegen haar aan kan zwiepen, zoals zwiepende staarten van paarden bij elkaar doen... daar springen ze immers ook niet van weg. Als zij op je zwiepend touw bij je blijft, dan vertrouwt ze je al heel wat meer en zal ze ook snel accepteren dat dat longeren ook geen kwaad kan.
Doe dan eens een rondje aan de longe en vertel me eens hoe het is gegaan?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:11

Je longeert in een grote bak? Dan zou ik maar eens beginnen met een stukje afzetten...

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:12

Ik vraag wel of iemand dan even wil fotograferen.
Zou ik dan met touwtjes longeren (bijzet) of niet?
Anders gaat ze weer sterre kijken

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:12

Margreet schreef:
Je longeert in een grote bak? Dan zou ik maar eens beginnen met een stukje afzetten...

Doe ik ook meestal!

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:14

Doe daarna maar eens gewoon een paar rondjes zonder iets van bijzet er aan...
Als ze dat prima vindt en rustig blijft, dan kan je gaan bijzetten voor haar houding te corrigeren, maar ik zou dat niet in het begin doen..; dat maakt het alleen nog maar akeliger en beklemmender voor haar en wil ze weer weg... => gaat ze dus weer sneller er vandoor...!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:16

oke Knipoog Bedankt voor de tips! Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:18

Bijzetten met de bedoeling te gaan trainen is ook volkomen zinloos op deze manier. Tempocontrole komt eerst, daarna de rest. Net als onder het zadel.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:23

Margreet schreef:
Bijzetten met de bedoeling te gaan trainen is ook volkomen zinloos op deze manier. Tempocontrole komt eerst, daarna de rest. Net als onder het zadel.

Is misschien wel zo, maar anders kan ik haar onder het zadel ook niet fatsoenlijk rijden...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:35

Ook onder het zadel moet je eerst controle over het tempo hebben, zowel voorwaarts als terug. Dan kun je "fatsoenlijk" rijden. Anders niet.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:44

Margreet schreef:
Ook onder het zadel moet je eerst controle over het tempo hebben, zowel voorwaarts als terug. Dan kun je "fatsoenlijk" rijden. Anders niet.

tempo wisseling gaat juist goed, ik kan langzamer draven en stappen maar ook sneller enzo, en aande galop word gewerktt Knipoog

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:46

Als je het merk circel kleiner maken en longeer lijn naar benede houden. ook help je stem altijd en dan wel hooo maaar!!! en dan wel rustig en lang!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 18:03

oke Knipoog
Ik zal foto's maken morgen van het longeren!

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:24

Super!
Eerst eentje ook van het zwiepen met het touw hé!! Ik wil een relaxe houding zien hé.. ze moet bijna in 't slaap vallen voor het longeren! Lachen

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:00

Dus eerst zwiepen met touw tegen haar aan, dan rustig longeren? zonder zweep Knipoog
Zonder bijzet Tong uitsteken
Hoe moet ik longeerlijn vast make? gewoon met zo'n ding er onder?

Mrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:21

Mijn pony ging ook altijd plat door de bocht met longeren. Met begeleiding heb ik daar gelukkig mee leren omgaan. Wij hebben wel een aparte longeercirkel, dus dat is wel gemakkelijker. Ik zou dus wel een stuk afzetten.
Ik longeer nooit zonder zweep (vind ik niet verantwoord). Als je wilt dat hij langzamer gaat wijs je de zweep simpelweg naar de grond, desnoods wat meer richting zijn voorhand, en geef je een ophouding zonder kracht vanuit je arm te gebruiken en/of te gaan trekken (dan gaat ie alleen maar nog harder). Probeer hem daarmee ook voor te zijn en laat hem werken en zorg ervoor dat hij respect voor je heeft. Als ie werkt heeft ie geen tijd om bezig te zijn met allerlei gekkigheid. Beloon hem als ie het goed doet met je stem. Vinden ze fijn. Doe enthousiast als ie het goed doet. Als je maar even denkt dat hij niet op je let zorg ervoor dat hij dat wel gaat doen, laat hem niet op zijn gemakje rond kijken en maak veel overgangen. Maak het leuk voor hem en geef op tijd een ophouding (als het even kan vóór dat ie er vandoor wil speren). Maar denk erom gebruik geen kracht en trek niet en blijf rustig met je stem. Zet hem aan het werk. Dan heeft ie geen tijd voor die grappen.

Succes ermee!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 10:25

Dankje!
Maar ik ga niet longeren wegens wedstrijd

Mrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:55

WiskyBokjes schreef:
Dankje!
Maar ik ga niet longeren wegens wedstrijd

Dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat hij respect krijgt voor jou, naar jou luistert en dat hij niet plat door de bocht gaat met longeren. Dat heeft niks te maken met het feit of je wel of niet wedstrijden rijdt.

Trouwens bevestigen met een bitstukje wordt over het algemeen afgeraden. Je kunt geen goed contact met zijn mond maken en bij te veel spanning zal het bit gaan scharen en zal de buitenbitring tegen de onderkant van de kaak knijpen (niet fijn dus). Er zijn verschillende andere manieren van bevestigen: door de binnenbitring en dan via over zijn hoofd aan de buitenbitring bevestigen (bij paarden die geen respect hebben voor de longeur en die hard trekken --> wel voorzichtig zijn en korte ophoudingen geven) of gewoon door beide bitringen heen en de haak aan de lijn klikken (moet je wel een knoop in je lijn leggen) (niet de musketonhaak aan de buitenbitring vastmaken --> pijnlijk, maar er doorheen halen en dan aan de lijn klikken) of de gebruikelijke wijze: bij gecombineerde neusriem: de musketonhaak door de binnenbitring halen en onder de neusriem (aan de onderkant) door. Vervolgens de haak vastmaken aan de lijn. Of met een lage neusriem: haak gelijktijdig aan de binnenbitring en de neusriem haken.

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:51

Begin vandaag gewoon van nul aan het halster. Je doet die oefening met het touw een hele tijd langs beide kanten tot ze ontspant. Laat ze dan een rondje of twee,drie rond je stappen (desnoods twee halstertouwen aan elkaar geknoopt dat het ietsje langer is). Het belangrijkste eerst is dat ze rustig weg stapt van jou doordat je goed wijst naarwaar ze moet en eventueel haar hals van je weg sturen als ze zo rustig is geworden dat ze liever bij jou blijft... Lachen Desnoods ook een rondje draf. Je moet niet veel doen, niet longeren zoals je anders altijd al hebt gedaan. Maar je kan vandaag proberen of het het snapt zonder te 'freaken'... Denk je niet?

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:24

Nare problemen zijn dit he als je zo in de cirkel staat en je paard rent gewoon zonder op jou te letten! Word je best moedeloos van soms...
Wat bij mij heeft gewerkt is, zoals hierboven ook al gezegd hr, maar goed, bij mij heeft 't gewerkt met handgebaren. Duidelijke gebaren, hand die aan de kant van het hoofd is omhoog doen en duidelijk ho zeggen. En ho is ho. Rent ze door je heen, mag je best even 'boos worden'. Maar als je boos wordt, zorg dan dat je nooit echt! boos wordt, dan verlies je namelijk zelf de controle. Boos spelen is altijd beter dan boos zijn.
En wijs duidelijk aan waar je paard heen moet. Moet hij linksom om jou heen moet lopen, wijs dan met je linker hand, de hand die bij het hoofd is, hem de weg als hij weg stapt. En andersom ook Haha! .
Let er ook op dat je longeerlijn recht is, voor beter contact met de mond. Geen slagen, draaien, waslijnen e.d.
En praat ook veel met hem als ie gewoon aan je hand loopt. Zeg dan ook ho als ie stil moet staan, of te snel gaat e.d. Dan leert ie daaraan te wennen. Haha!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 15:39

nou ehb niet gelongeerd was te glad en het regende echt zo hard,

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:02

iets anders met haar gedaan?

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:12

rustig tegen dr gaan praten.
mijn pony deed dat eerst ook en als ik bleef praten en zelf rustig deed ging ze al mrustiger.
en nu galopeert ze rustig
succes
xx