Citaat:Is het eigenlijk niet erg dat je moet uitleggen dat belonen met voedsel natuurlijk is, terwijl je je voor het gebruik van druk niet moet verantwoorden?
Zou je deze zin wat willen uitleggen?
Ik geloof niet dat ik hem begrijp

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Is het eigenlijk niet erg dat je moet uitleggen dat belonen met voedsel natuurlijk is, terwijl je je voor het gebruik van druk niet moet verantwoorden?
Citaat:Je kent belange niet alle lichaamstaal van een paard en je kan belange niet helemaal en alleen communiceren dmv livhaamstaal, want je ontbreekt een paar dingen: staart, orenspel, enz
PIB schreef:Wendy schreef:@PIB: ik ben het totaal niet met je eens. Wat jij omschrijft is de definitie van clickertraining....
clickertraining is een manier van positief belonen
PIB schreef:Wendy schreef:En clickertraining heeft voor mij niks te maken met NH. Je communiceert met je paard via een click en niet via lichaamstaal. Dat is voor mij het belangrijkste onderscheid.
Een citaat uit het boek van Inge T:
Lichaamstaal is universeel, of toch de grote lijnen ervan. Een hond kan een paard opjagen, maar het paard kan ook de rollen omkeren. Een "prooidier" is niet per definitie bang van een "roofdier" - wél van een dier (roof- (leeuw op jacht) of prooi (ranghogere) dat zich agressief gedraagt - agressieve gedragingen zijn begrijpbaar over de soorten heen: zich groot maken, in de ogen kijken... enzovoort.
Het paard weet echt wel dat een mens geen medepaard is, maar omdat we allemaal dieren zijn, is onze lichaamstaal onderling redelijk uitwisselbaar. Op details na, zoals dat wij geen staart hebben, bijvoorbeeld, of geen beweeglijke oren.
Waar je wél rekening mee kan houden, is dat het paard een vluchtdier is - z'n beslissing om in een bepaalde situatie eerder te vluchten dan te vechten ligt op andere momenten dan wij vaak verwachten. Natuurlijk moeten we ons scherp bewust worden van wat een paard doet, voor hij zich als vluchtdier denkt te moeten gaan gedragen, zodat we kunnen voorkomen dat hij die gedachte ook in daden gaat omzetten. Maar alle dieren, zeker alle zoogdieren, leren op een gelijkaardige manier, en wijken slechts in details af. Ook wij behoren tot dezelfde natuur, al wat we doen is natuur. Het is wat gek om te beweren dat dit soort training werkt met àlle dieren ter wereld (alle mogelijke zoodieren bijvoorbeeld) behàlve toevallig met paarden.
Citaat:Ook het aanbieden van je hand om aan te laten raken is lichaamstaal die je paard instinctief begrijpt, anders zou het starten niet zo vanzelfsprekend makkelijk gaan - binnen de halve minuut raakt je paard je hand aan, als je die voorhoudt; binnen tien minuten begrijpt je paard dat hij je hand moet aanraken om eenbeloningte krijgen. Moest het niet "natuurlijk" zijn, dan zou het niet zo gemakkelijk gaan, toch? Is het eigenlijk niet erg dat je moet uitleggen dat belonen met voedsel natuurlijk is, terwijl je je voor het gebruik van druk niet moet verantwoorden?
Citaat:Gewoon omdat mensen zeggen "paarden doen het onderling ook niet". Maar wij zijn geen "paarden onderling". Wij zijn paard+mens-combinaties, en we zouden de meest ethische en meest efficiente leermethodes moeten willen kiezen, in plaats van een beperkte visie op "leren" te cultiveren.
Citaat:Het eerste wat een veulen doet als het geboren wordt, is rechtkrabbelen en naar de uier van mama zoeken. Maar dat is niet genoeg, blijkbaar, want dat is niet "bewust belonen". Terwijl mensen blijkbaar vinden dat paarden wél "bewust druk gebruiken om te zorgen dat de ander iets leert...?". Terwijl een paard op dat moment gewoon bezig is met zichzelf - ik denk niet dat paarden zich kunnen verplaasten in de gedachten van een ander paard (laat staan van een mens), of toch niet zo ver dat ze bewust bezig zijn met een ander precies een, of drie meter te doen wijken. Het paard doet gewoon wat hij denkt te moeten doen.
Citaat:Paarden zijn gewoon met zichzelf bezig, en bouwen geen als-dan theorietjes waarbij hij zich bewust beperkt tot druk, meer druk, of minder druk.
Citaat:Als het om mensen zou gaan, dan vindt iedereen het normaal dat je kinderen hun veters leert knopen door het voor te doen en voor elk klein stapje dat het hen lukt, hen zegt hoe geweldig het is. Terwijl het me minder "natuurlijk" lijkt om aan een kind te duwen en trekken tot het die veters geknoopt heeft. Maar dat is dan blijkbaar "iets anders"...
[/quote]Citaat:Wel, wat goed genoeg is voor mijn kinderen, is ook goed genoeg voor mijn paard
Corinne14 schreef:Citaat:Je kent belange niet alle lichaamstaal van een paard en je kan belange niet helemaal en alleen communiceren dmv livhaamstaal, want je ontbreekt een paar dingen: staart, orenspel, enz
Maar ook een mens heeft een lichaam waarmee hij de staart, orenspel mee kan "vervangen".
Je kan het niet letterlijk veranderen maar wel er iets van maken zodat je paard het begrijpen kan.