Hoe kan je het leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Corinne14

Re: Hoe kan je het leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:35

Citaat:
Is het eigenlijk niet erg dat je moet uitleggen dat belonen met voedsel natuurlijk is, terwijl je je voor het gebruik van druk niet moet verantwoorden?

Zou je deze zin wat willen uitleggen?
Ik geloof niet dat ik hem begrijp Bloos

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:44

Citaat:
Je kent belange niet alle lichaamstaal van een paard en je kan belange niet helemaal en alleen communiceren dmv livhaamstaal, want je ontbreekt een paar dingen: staart, orenspel, enz

Maar ook een mens heeft een lichaam waarmee hij de staart, orenspel mee kan "vervangen".
Je kan het niet letterlijk veranderen maar wel er iets van maken zodat je paard het begrijpen kan.

Ik denk dat je heel ver kan komen met alleen lichaamstaal. Ik vind het een lastige vraag als je zegt dat of je alles kan duidelijk maken door lichaamstaal.... Toch denk ik van wel. Maar clickertraining word niet uitgesloten. Moeilijke vraag....
Misschien een ander die hem wel kan beantwoorden EN kan onderbouwen?!

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:45

PIB schreef:
Wendy schreef:
@PIB: ik ben het totaal niet met je eens. Wat jij omschrijft is de definitie van clickertraining....

clickertraining is een manier van positief belonen

En positief belonen is een onderdeel van NH

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:50

PIB schreef:
Wendy schreef:
En clickertraining heeft voor mij niks te maken met NH. Je communiceert met je paard via een click en niet via lichaamstaal. Dat is voor mij het belangrijkste onderscheid.

Een citaat uit het boek van Inge T:

Lichaamstaal is universeel, of toch de grote lijnen ervan. Een hond kan een paard opjagen, maar het paard kan ook de rollen omkeren. Een "prooidier" is niet per definitie bang van een "roofdier" - wél van een dier (roof- (leeuw op jacht) of prooi (ranghogere) dat zich agressief gedraagt - agressieve gedragingen zijn begrijpbaar over de soorten heen: zich groot maken, in de ogen kijken... enzovoort.
Het paard weet echt wel dat een mens geen medepaard is, maar omdat we allemaal dieren zijn, is onze lichaamstaal onderling redelijk uitwisselbaar. Op details na, zoals dat wij geen staart hebben, bijvoorbeeld, of geen beweeglijke oren.
Waar je wél rekening mee kan houden, is dat het paard een vluchtdier is - z'n beslissing om in een bepaalde situatie eerder te vluchten dan te vechten ligt op andere momenten dan wij vaak verwachten. Natuurlijk moeten we ons scherp bewust worden van wat een paard doet, voor hij zich als vluchtdier denkt te moeten gaan gedragen, zodat we kunnen voorkomen dat hij die gedachte ook in daden gaat omzetten. Maar alle dieren, zeker alle zoogdieren, leren op een gelijkaardige manier, en wijken slechts in details af. Ook wij behoren tot dezelfde natuur, al wat we doen is natuur. Het is wat gek om te beweren dat dit soort training werkt met àlle dieren ter wereld (alle mogelijke zoodieren bijvoorbeeld) behàlve toevallig met paarden.

Zou je zelf willen uitleggen waarom je dit stuk uit het boek van Inge T. hier neer zet op antwoord op deze bewering?? Ik zie namelijk niet het verband.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:18

Citaat:
Ook het aanbieden van je hand om aan te laten raken is lichaamstaal die je paard instinctief begrijpt, anders zou het starten niet zo vanzelfsprekend makkelijk gaan - binnen de halve minuut raakt je paard je hand aan, als je die voorhoudt; binnen tien minuten begrijpt je paard dat hij je hand moet aanraken om eenbeloningte krijgen. Moest het niet "natuurlijk" zijn, dan zou het niet zo gemakkelijk gaan, toch? Is het eigenlijk niet erg dat je moet uitleggen dat belonen met voedsel natuurlijk is, terwijl je je voor het gebruik van druk niet moet verantwoorden?

Citaat:
Gewoon omdat mensen zeggen "paarden doen het onderling ook niet". Maar wij zijn geen "paarden onderling". Wij zijn paard+mens-combinaties, en we zouden de meest ethische en meest efficiente leermethodes moeten willen kiezen, in plaats van een beperkte visie op "leren" te cultiveren.

En dát is nou net het punt waarom niet alleen clickertraining voldoet aan je paard.
Het gaat erom dat een paard je begrijpt. Waarom maak je jou paard moeilijk door hem kunstjes te leren. Clickertraining vind ik zo oppervlakkig!! Een paard heeft zoveel meer in zich....Ik zie dan bijvoorbeeld ook wel dat mensen die aan clickertraining doen ervan afhaken omdat ze meer zien in het paard. Dit gebeurt bewust of onbewust.
Hetgene wat Inge T. laat zien in haar boek vind ik een mengeling tussen NH en clickertraining.

De beperkte visie die jij nu geeft aan mensen, hebben wij omdat paarden die beperkte visie hebben.

Citaat:
Het eerste wat een veulen doet als het geboren wordt, is rechtkrabbelen en naar de uier van mama zoeken. Maar dat is niet genoeg, blijkbaar, want dat is niet "bewust belonen". Terwijl mensen blijkbaar vinden dat paarden wél "bewust druk gebruiken om te zorgen dat de ander iets leert...?". Terwijl een paard op dat moment gewoon bezig is met zichzelf - ik denk niet dat paarden zich kunnen verplaasten in de gedachten van een ander paard (laat staan van een mens), of toch niet zo ver dat ze bewust bezig zijn met een ander precies een, of drie meter te doen wijken. Het paard doet gewoon wat hij denkt te moeten doen.

Het voorbeeld van het veulen is een zeer verkeerd voorbeeld als ik probeer te begrijpen wat jij mij probeert te zeggen. Zie je dan niet dat er bij een veulen altijd een moeder is?? Nog nooit gezien hoe liefkozend een moeder haar kind aflikt?? Vind je dat aan zichzelf denkend?? Dan zou de moeder net zo goed weg kunnen lopen en verder gaan met eten, maar dat doet ze niet.
Nog nooit gezien hoe een de merrie haar kind lijdt naar de uier?? Nog nooit goed gezien Hoe ze dat doet?? Niet toevallig door haar veulen te duwen om hem/haar te laten opstaan. Dat is toch zeker ook gebruik van druk?? En vervolgens krijgt het paard zijn voeding. Als beloning EN als behoefte.

Clickertraining beloont zonder de behoefte!! Nog iets waar ik over val bij clickertraining.

Citaat:
Paarden zijn gewoon met zichzelf bezig, en bouwen geen als-dan theorietjes waarbij hij zich bewust beperkt tot druk, meer druk, of minder druk.

Een leuk voorbeeld van een als-dan theorietje bij clickertraining?? Koe Clown

Citaat:
Als het om mensen zou gaan, dan vindt iedereen het normaal dat je kinderen hun veters leert knopen door het voor te doen en voor elk klein stapje dat het hen lukt, hen zegt hoe geweldig het is. Terwijl het me minder "natuurlijk" lijkt om aan een kind te duwen en trekken tot het die veters geknoopt heeft. Maar dat is dan blijkbaar "iets anders"...

NH is juist het niet duwen en trekken!! Volgens mij zeg jij hiernu: het gebruik van druk zoals bijvoorbeeld Parelli dat doet vind ik gewoon duwen en trekken....
Misschien moet je hier iets langer over nadenken!! Bedenk ook even dat mensen na het gebruik van druk zeggen hoe geweldig het paard is. Het valt me toch op dat je dat niet verteld.

Citaat:
Wel, wat goed genoeg is voor mijn kinderen, is ook goed genoeg voor mijn paard
[/quote]

Deze zin geld uiteraad voor iedereen. NH'er, Clickertrainer, Normal (of ieder ander paardenmens)
De vraag hoe jij je kinderen opvoed, dat is ..... Hetgeen wat je juist moet leren
De vraag hoe jij je paarden opvoed, dat is ..... Hetgeen wat je juist moet leren

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:18

Corinne14 schreef:
Citaat:
Je kent belange niet alle lichaamstaal van een paard en je kan belange niet helemaal en alleen communiceren dmv livhaamstaal, want je ontbreekt een paar dingen: staart, orenspel, enz

Maar ook een mens heeft een lichaam waarmee hij de staart, orenspel mee kan "vervangen".
Je kan het niet letterlijk veranderen maar wel er iets van maken zodat je paard het begrijpen kan.

Het punt waar het hier om gaat is dat de lichaamstaal van het paard niet alleen de oren of de staart is, maar het hele plaatje. De buiging in het lijf is van belang, de focus, hoofd hoog of laag, de houding van de staart.
Daarom kun je ook niet zeggen dat een paard met de oren naar achteren automatisch een boos paard zou zijn. Het geheel vertelt je of dat zo is of dat het een uiting is van aandachtig luisteren naar de ruiter.

Met je lijf, een touw, een carrotstick of een zweep kun je een heel groot deel van die lichaamstaal zeker wel imiteren. Loswerken is een hele goede manier om te zien hoe snel een paard reageert op een kleine houdingsverandering of een kleine verandering van focus van jouw kant. Chris Irwin legt dit heel duidelijk uit op zijn DVD roundpenning redefined.
In de parelli pakketten is in het begin te weinig aandacht voor dit aspect, naar mijn mening.