bispax schreef:ik doe graag NH ...maar als ik longeer m`n paardje ook af en toe met een pessoa (maar wel met een halster) gewoon puur om de achterhand iets beter eronder te krijgen
ben ik nu geen NHer meer als ik longeer ???
ik rij nu ook meer dressuur met m`n 4 jarige , puur om de hulpen goed onder de knie te krijgen (maar ook hier weer bitloos) maar ik gebruik wel een zweepje om puur die achterhand meer onder te krijgen ...dus het zweepje is geen martel werktuig maar een aanwijs stokje ...
ben ik nu geen NHer meer als ik een zweepje heb tijdens het rijden???
en inderdaad mij hadden ze ook geadvieseerd om een bitje in te doen ...maar daar pas ik bij ...zo lukt het ook alleen het duurd misschien iets langer
de rede waarom ik dit doe ....puur dat ik langer plezier van m`n paardje kan beleven en over enkele jaren gewoon met een neck-rope verder wil gaan , net als m`n ander paardje
Om eerlijk te zijn... je geeft het antwoord zelf al: nee
Verzameling gaat in NH als volgt: emotioneel - mentaal - fysiek.
Het feit dat je paard niet 'eronder komt' wil zeggen dat hij nog niet genoeg voorbereid werd om zover te komen. Misschien is hij emotioneel en mentaal al wel verzameld, maar fysiek nog niet sterk genoeg.
Het is dan ook hoegenaamd niet natuurlijk om je paard op dat moment toch maar eventjes een stapje verder te pushen om wel het gewenste effect te krijgen via een dwangmiddel.
NH werkt volgens DISengagement... de klassieke methodes volgens engagement. Je kan een zweepje wel gebruiken als hulpmiddel, maar als je paard zich enkel gaat verzamelen als jij daar met je zweepje bent, mis je een belangrijke schakel. WANT versus MAKE
Ik denk dat het beter is een bit in zijn mond te steken dan je paard te forceren 'tot hij eronder komt'..... maar ja, ik beschouw mezelf dus wel als een NH-liefhebber.