[AR] Discussie: bitloos mennen op wedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos mennen op wedstrijd: moet het verboden blijven?

Ja zeker: redelijk gevaarlijk en risicovol, juist omdat je met veel aanspanningen bij elkaar bent
23 (17%)
Het is wel prima zo, waarom veranderen?
2 (1%)
Mensen die bitloos mennen doen dit maar lekker voor zichzelf, het is al erg genoeg dat ze op de openbare weg al veel risico nemen tussen het overig verkeer.
4 (3%)
Bitloos rijden doe je maar thuis in de wei of in de bak, het moet zélfs op de openbare weg verboden worden!
17 (13%)
Mensen die verantwoordelijk omgaan met het bitloos mennen en thuis goed trainen willen ook graag wedstrijden rijden, dus waarom niet?
32 (24%)
Enkel spannen met een sterk medisch advies (bijv. mond/tandproblemen) en bewijs hiervan zouden op wedstrijden mogen meerijden
8 (6%)
Het moet niet zonder meer verboden blijven, maar er moeten wel bepaalde voorwaarden gesteld worden aan de aanspanning (bijv. kundigheid menner, type bitloos hoofdstel)
33 (25%)
Bitloos mennen?! bestaat dat?!
10 (7%)

Totaal aantal stemmen: 129

janouk

Re: Discussie: bitloos mennen op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:43

@ Echwel
wanneer je met een aanspanning vertrouwd naar buiten kan, hangt ook veel van je omgeving af. Je kan in een rustig buitengebied met weining verkeer gemakkelijker naar buiten, dan bijvoorbeeld hier bij Schiphol, waar het 24 x 7 altijd druk is met verkeer (veel gestresste idioten op de rechte polderwegen). Al kan je in het buitengebied ook wel eens iets raars tegen komen, alleen heb je meer ruimte en tijd om je paard onder controle te krijgen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:10

Dat is dus wat ik bedoel.
Gaat dus iet over dat het bitloze menhoofdstel gevaarlijk is, alswel dat het de combinatie rijder/paard is.

Zolang je paard niet op jouw comando's reageert en je alleen op topsnelheid naar buiten kunt zonder
schakelen helpt geen bit daar bij

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 15:46

daar zit wel wat in.... maar is het ook niet hetzelfde verhaaltje mét bit? als het paard goed op het bit reageert en jij als menner de hulpen aan het bit goed kunt doseren, heb je een redelijk betrouwbare combinatie...

en eigenlijk; bitloos of met bit; álle paarden die voor de kar staan moeten gewoon goed op hulpen reageren en goed afgericht zijn. en natuurlijk, dat is zeker geen garantie voor een 100% veilige aanspanning, je werkt met dieren, dat zul je toch nooit krijgen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:00

Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
Ik heb er zelf nooit mee gereden, dus kan er wat dat betreft weinig over zeggen... Voor mijn gevoel heb je met een bit net wat meer te vertellen, alhoewel je bitloos ook wel weer die druk op 'natuurlijke' plekken hebt. Ik zou het toch ook niet zomaar bij mijn pony uit proberen, zolang hij goed blijft lopen op een gewoon bit. Daarbij weet ik (tot nu toe) zeker dat ik wat te vertellen hebt.

Ander punt wat me ervan weerhoudt;
Er wordt al duizenden jaren met paarden gereden. In die duizenden jaren zijn álle soorten middelen al geprobeerd om paarden te besturen, zo ook met kamelen, stieren en andere dieren die verplaatst moeten worden. En dat er na al die tijd met bitten wordt gereden, zegt denk ik wel iets over het feit dat het de meeste geschikte manier is om een paard te leiden... Want waarom het wiel opnieuw uitvinden als er al duizenden jaren een wiel bestaat? Ik weet (bijna) zeker dat ze vroeger ook geprobeerd hebben om bitloos te rijden, maar dat bleek dat een bit toch beter werkte....

Maarja, blijft een moeilijk verhaal. Voorlopig is er nog te weinig over bekend om het op wedstrijden toe te laten. Als ze het bij de dressuur (waar je nog been/zithulpen hebt) gaan toestaan, wordt het pas op zijn vroegst tijd om er bij mennen over te gaan denken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:33

het bit is uitgevonden voor het mennen, zodat ook 'niet paardenmensen' (adel) op pad konden om hun geweldige raspaarden te showen. dit geldt ook voor de eerste zadels, overigens.

daarnaast was er toen nog niets bekend wat ook maar léék op de huidige hoofdstellen, en ook over de anatomie en het natuurlijk gedrag van paarden was weinig bekend.
alles vernieuwt, wordt verbeterd, etc.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:00

Alles wordt verbeterd? Zo enorm veel grote veranderingen zijn er niet in de wereld van het haranchement. De tuigen/hoofdstellen zijn luxer geworden, er zijn betere technieken om het te produceren, er was meer geld voor beschikbaar en er wordt meer aan het welzijn van het paard gedacht. Maar de grote lijnen zijn, naar mijn idee, gelijk gebleven.

Maar als ze een paard ook goed konden besturen zonder bit, waarom zijn ze dan begonnen met het bit en er al die duizenden jaren mee doorgegaan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 13:10

is er ook literatuur bekend of bronnen waarin naar voren komt dat men vroeger ook geprobeerd heeft bitloos te mennen eigenlijk? mij lijkt het persoonlijk een soort van 'trend' van de afgelopen paar jaren...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:12

Denk je echt dat de eerste mens een paard zag en dacht; Daar moet eerst een ijzeren geval in zijn mond voordat we hem kunnen temmen? En zou je denken dat de mens een paar honderd jaar geleden ook niet vooruitstrevend was en gewoon maar vasthield aan wat het had?
(Persoonlijk denk ik van niet)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:14

Sjonniej schreef:
Maar als ze een paard ook goed konden besturen zonder bit, waarom zijn ze dan begonnen met het bit en er al die duizenden jaren mee doorgegaan?

Ik kan me ook niet voorstellen dat de eerste jo-jo die bedacht dat je een paard kon africhten meteen een bit had uitgevonden. op den duur hebben ze waarschijnlijk ontdekt dat je meer uit kon richten met een bit en toen hebben ze daar op verder geborduurd.

[edit] Wat zij zei ^ Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 13:18

hmmz tsja, zit wel wat in natuurlijk... raar eigenlijk he, als je daar over na denkt, hoe mensen er toendertijd heeeeeeeeel lang geleden op zijn gekomen om maar 'een ijzeren iets' in de mond van het paard te proppen, daar 'touwen/teugels' oid aan vastmaken en zo het paard via zijn mond sturen...
Voor ons heel normaal, maar je moet maar op dat idee komen zeg.. Knipoog

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:55

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.....
En dit zal ook gelden voor bitloos rijden.

Persoonlijk zou ik gaan voor een liverpoolstang maar ik heb dus nog nooit bitloos gereden. Maar de keuze voor een bit is voor mij een gevoelkwestie. Net zoals ik altijd alles nog controleer voor het wegrijden en optuigen en aanspannen altijd in een bepaalde volgorde doe.

Ik word altijd vreselijk moe van het gezeur van anti-bitmensen en dan vooral dat het veeeeel vriendelijker zou zijn om zonder bit te rijden Boos!
Zoals Echwel ook al vermeldt, worden met bitloos rijden een 3-tal gevoelige drukpunten gebruikt.
Niks mis mee maar ook hierbij is het gevaar dat het in onbekwame handen ook paardonvriendlijke kan zijn.
Dus zolang je met gevoel en verstand rijdt (met of zonder bit) is er niets aan de hand.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:39

Ibalia schreef:
Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.....
En dit zal ook gelden voor bitloos rijden.

Persoonlijk zou ik gaan voor een liverpoolstang maar ik heb dus nog nooit bitloos gereden. Maar de keuze voor een bit is voor mij een gevoelkwestie. Net zoals ik altijd alles nog controleer voor het wegrijden en optuigen en aanspannen altijd in een bepaalde volgorde doe.

Ik word altijd vreselijk moe van het gezeur van anti-bitmensen en dan vooral dat het veeeeel vriendelijker zou zijn om zonder bit te rijden Boos!
*knip*
Dus zolang je met gevoel en verstand rijdt (met of zonder bit) is er niets aan de hand.

mij niet in een hokje stoppen SVP. het gáát er niet om dat het bit niet goed is, verboden zou moeten worden of per definitie paard onvriendelijk is. het gaat erom dat mensen (weloverwogen) de keuze kunnen/ mogen maken om bitloos te rijden/ mennen of niet. niemand hier heeft het rijden/ mennen met een bit afgekamd, of gezegd dat het paard onvriendelijk is, en zonder bit rijden/ mennen wel.
uit het tweede digedrukte stukje maak ik op dat je verder geen verschil ziet tussen GOED bitloos en GOED met bit rijden? dat is dan weer positief!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 01:17

Renée; ik denk zelf eigenlijk niet dat dit als een persoonlijke 'aanval' jegens jou was bedoeld, maar meer in het algemeen... Knipoog volgens mij dus geen reden om je 'aangesproken' te voelen, want jij zit hier niet tot ergernis toe te verkondingen dat een bitloos hoofdstel véeeeeel vriendelijker is Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 06:36

merrieveulen schreef:
het bit is uitgevonden voor het mennen, zodat ook 'niet paardenmensen' (adel) op pad konden om hun geweldige raspaarden te showen. dit geldt ook voor de eerste zadels, overigens.
.

De Grieken (soldaten) 3000 jaar geleden, de Romeinen 2000 jaar geleden, de Hunnen 2000 geleden reden hun paarden al op iets in de mond van het paard.
Dus dat het uitgevonden is voor de adel gaat niet op.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:56

De Indianen konden toch lezen en schrijven met hn paarden, zonder bit.
Het peerd van de melkboer sjokte ook zonder bit door de wijk, met een haverzak welliswaar.

Dus hoe en waarom het itvinden is niet belangrijk.
De vraag is past het bij het wedstrijdrijden.
Dat is iets wat dor ons mensen wordt opgelegd aan de dieren, dus hebben we ook hulpmiddelen nodig..

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:02

JoyCiej007 schreef:
Renée; ik denk zelf eigenlijk niet dat dit als een persoonlijke 'aanval' jegens jou was bedoeld, maar meer in het algemeen... Knipoog volgens mij dus geen reden om je 'aangesproken' te voelen, want jij zit hier niet tot ergernis toe te verkondingen dat een bitloos hoofdstel véeeeeel vriendelijker is Knipoog

ik had het niet bter kunnen zeggen Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:03

nou dan is daar iig geen verwarring meer over.

maar goed, ik krijg het gevoel dat we afdwalen. het gaat in deze discussie toch om het wel of niet van bitloos mennen, op wedstrijden. graag meer meningen daarover, met argumenten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:47

dan slaan we even een ander boek open: mennen en traditie.
het gaat al jaren hetzelfde, jbf of achenbach, vrouwen in mantelpakje en mannen met een hoge hoed, voordat je gaat rijden nog ff alles netjes maken..
waarom? zo hoort dat toch?
mennen met bit gaat al eeuwen goed, waarom zouden we dat veranderen? verandering is namelijk niet altijd vooruit gang.
daarbij past het niet bij de tak van sport waar we nog de meeste traditie hebben.

naar mijn idee komt al dat bitloos allemaal mee met pat parelli en al dat soort natural mensen.. heel leuk allemaal, maar heb je pat ooit bitloos zien mennen? ik niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:52

ik ben dan ook geen fervent aanhanger van PP. wederom wordt er gedaan aan hokjes. je noemt het gelijk in één adem met naturals en NH, dat soort dingen. daar gaat het niet om in deze discussie, daar is het Naturals subforum beter geschikt voor.
ikzelf wil meningen weten, omdat het altijd gelijk afgekamd wordt als ik erover begin. mijn merrie is gewoon bang voor het bit (is vorig jaar gewoon met bit beleerd in het tuig), en daarvoor wil ik een oplossing vinden. als dat een bitloos hoofdstel is, graag.

hardnekkig vasthouden aan traditie is ook niet altijd vooruitgang, en verandering betekent niet altijd 'achteruitgang'.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:49

Heb je enig idee hoe het komt dat ze bang is voor het bit? (gewoon nieuwsgierig hoor)
Snap dat je daar een alternatief om wil zoeken Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:54

Merrieveulen; Waarom voel je je iedere keer zo enorm aangevallen? Er is niemand die jou naam noemt, niemand die jouw tekst quote. Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat je bitloos mende??

Feit dat er afgelopen jaar al volop met bitloos mennen is geexperimenteerd wil dus zeggen dat er niet hardnekkig aan traditie wordt vastgehouden. Anders was het meteen weggewaaid en zeker niet 'gepromoot' door de Mensport.
Feit blijft alleen dat je voor de wagen gewoon niets anders dan je handen hebt, dus moet dat kleine beetje contact wel goed werken. Van het bit weten we dat dit werkt, van het bitloze is dit nog de vraag. En gezien de gevolgen van een menongeluk vaak wat groter zijn, zijn er weinig mensen happerig om een totaal andere manier van communiseren te gaan proberen. Zeker bij paarden die met bit beleerd zijn, het zal bij een paard waarbij dit meteen is aangeleerd vast en zeker beter gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:24

palousa_boy schreef:
naar mijn idee komt al dat bitloos allemaal mee met pat parelli en al dat soort natural mensen.. heel leuk allemaal, maar heb je pat ooit bitloos zien mennen? ik niet.

Je haalt hier een aantal zaken door elkaar.
Bitloos heeft niks met Pat Parelli te maken en vice versa.
'Natural' heeft ook niks met Pat Parelli te maken en vice versa.
En bitloos heeft niks met 'natural' te maken en vice versa.

Bitloos heeft alles te maken met mensen die niet meer met een bit willen rijden of mennen, om wat voor reden dan ook. Je kun hen in een hokje willen duwen, maar dat gaat je niet lukken. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:27

Hier zou ik nog graag een reactie op willen:

JoviBan schreef:
Dennis schreef:
Met de meest heftige bitloze menhoofdstellen kan je pittig wat schade aanrichten en zijn ook niet echt paard vriendelijk.

Welke menhoofdstellen zijn dit zoal? Heb je er foto's van?

Hier heb ik ook een vraag over:
Ibalia schreef:
Zoals Echwel ook al vermeldt, worden met bitloos rijden een 3-tal gevoelige drukpunten gebruikt. Niks mis mee maar ook hierbij is het gevaar dat het in onbekwame handen ook paardonvriendlijke kan zijn.

Welke optomingen bedoel je hier?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 23:37

Qimm schreef:
Heb je enig idee hoe het komt dat ze bang is voor het bit? (gewoon nieuwsgierig hoor)
Snap dat je daar een alternatief om wil zoeken Ja

ze had het van begin af aan. toen we begonnen had ik een bitloos hoofdstelletje, daarmee heb ik het sturen aangeleerd (slepen ook), remmen, alles. daarna heb ik hetzelfde nog eens gedaan met bit, en dat vond ze al niet prettig. voor die tijd kende ze het bit al wel (voor het werken met het bitloos hoofdstelletje), gewoon los ingedaan in de paddock, lekker laten lopen (onder toezicht van mijzelf) zodat ze het kon leren kennen. dat ging wel goed op zich.

ik ging samen met Flicka voor het beleren naar een man die professioneel met Hackneys werkt, de aangewezen persoon om ons te helpen. hij raadde wel aan om een bit te gebruiken, en niet het ongebroken bitje wat ik had, maar een menbit met kinketting en losse schaar. dat hebben we netjes gedaan, Flicka deed het super, ze deed echt haar best, maar vond het hoofdstel niet leuk. als ik het uit de kast pakte deed ze haar hoofd al zo laag mogelijk (neus tegen de grond) om er onderuit te komen. niks voor Flicka, die altijd graag met je meewil en uiterst leergierig is. ik voelde me er al niet lekker bij, maar wilde het toch tijd geven. tenslotte waren we net begonnen en misschien was het allemaal nog wennen. het wende echter niet, de situatie bleef hetzelfde, en werd later ook erger. dan wilde ze haar mond niet meer open doen. met het mennen zelf bleef ze wel haar best doen, ze was superlicht te sturen, nul gewicht van haar in mijn handen.

op een gegeven moment kregen we een ongelukje met de wagen, waarbij de wagen omsloeg, ik eraf viel, en met mijn voet (pinkriem schoot af) in het leidsel bleef hangen. Flicka was in paniek en bleef rennen, met mijn 52 kilo er achteraan slepend aan haar mond. ik weet 100% zeker dat ze nooit was blijven rennen als ze het hoofdstel had gedragen waarmee ik nu oefen. op een gegeven moment schoot mijn voet los, en kalmeerde Flicka ook.
na die tijd hebben we het gewoon weer opgepakt, van het ongelukje was niks te merken, ze deed haar best als vanouds. toch bleef het gedrag bij het tevoorschijn halen en indoen van het hoofdstel me erg storen, en daardoor heb ik besloten voorlopig te stoppen met mennen tot we een betere optie voor haar hadden. de angst voor het bit komt NIET door het ongeluk, wel is het daardoor versterkt!
oogkleppen wil ik ook niet meer, Flicka was daardoor ook spooky, ik heb nog een tijdje ook zonder oogkleppen gewerkt (wel met bit), en dan was de reactie op het hoofdstel hetzelfde, maar was ze wel rustiger.

Flicka is 'een uitzondering', zoals je ze niet veel ziet. ze is súpergevoelig en heel mensgericht, en ook heel snel onder de indruk of overstuur. bang is ze echter nergens voor, niet voor de drukste grote wegen en niet voor de raarste en grootste vrachtwagens. wél voor bit en oogkleppen, óók als ik erbij ben.
zo heb ik ook ooit eens een halster voor haar gehad, die voor het perfecte niet iets te strak zat. ook die wilde ze op een gegeven moment niet meer aan, zelfde gedrag met het hoofd omlaag. ze wilde wél graag mee, maar dan zonder dat halster om. de oplossing was een ruimer halster, ze doet het nooit meer en gaat nog steeds even graag mee.

maar goed, na het afschaffen van het mennen heb ik nog wel met de lange lijnen willen oefenen, ik gebruikte mijn oude hoofdstelletje zonder oogkleppen, maar mét ongebroken trens. iedere keer weer werd ze gek, ze draaide om, was onrustig, zenuwachtig.
dit voorjaar heb ik het opgepakt met een bitloos rijhoofdstel (met kruisriempjes onderlangs, en een brede zachte neusband waarmee je stuurt, NIET zo één met een touwtje, maar écht het zachtste van het zachtste), gewoon aan de lijnen, helper mee, niks aan de hand, ze liep net zo netjes als ik gewend was bij het rijden met de wagen, alleen veel meer zichzelf. vrolijk om zich heen kijkend, maar goed lettend op mij en mijn hulpen. íéts zwaarder in de hand, maar dit hoofdstel werkt ook láng niet zo stevig in als een stang met kinketting, waar ik dus mee mende.
het mennen hebben we nog niet weer opgepakt, maar dat is wel het doel. ik denk dat Flicka daar best plezier in heeft, op voorwaarde dat ik niet IN haar mond zit.

als er iets niet duidelijk of verwarrend is in dit verhaal, meld het dan even. ik vind het persoonlijk een erg goede reden om verder te kijken, ik wil dat mijn dieren er plezier in hebben, mijn paard smeekt me zowat om te gaan rijden, hij is nu weer supersjaggo omdat we met een zadelprobleem zitten en ik dus niet rijd. hij heeft er lol in, en ik ook. en ik denk dat Flicka dat ook kan hebben. gedonder met het bit met haar wil ik niet meer. ze houdt er niet van, punt. dan is het óf zonder bit mennen, of niet. en ik denk dat met haar (en haar eerlijkheid en gevoeligheid, gecombineerd met een bomproof karakter in alle verkeerssituaties) bitloos mennen zeker een optie is.

@sjonniej, ik voel me misschien inderdaad té aangesproken, maar dat komt omdat je zo snel een stempel op je hoofd krijgt. als ik vertel dat ik mijn ruin inmiddels ook met veel succes (bevestigd door osteopaat) en plezier bitloos rij, menen veel mensen dat je een natural bent, anti bit bent, en noem maar op. de reden dat ik definitief voor bitloos heb gekozen met mijn paard is dat hij er lekkerder mee loopt. hij kon prima met het bit, stond bij wijze van spreken al met de mond open klaar als mijn kast openging. zijn plezier in het rijden is onveranderd, wel merk ik dat hij makkelijker zijn rug loslaat, ruimer begint te bewegen en dressuurtechnisch écht vooruit gaat, een stuk harder dan toen ik met bit reed.
het succes van het bitloos rijden (serieus dressuurmatig rijden, dus niet recreatief rondhobbelen met een touwhalster, en constant verbeteren) met hem, geeft mij extra stimulans om deze deur ook voor Flicka open te zetten.

ik men dus nog NIET bitloos, omdat Flicka daar nog niet aan toe is. we hebben het pas net weer opgepakt (Flicka is net 4 jaar geworden), en zijn weer helemaal opnieuw begonnen met de basis. bovendien heb ik geen kar meer, het ongeluk wat we hadden kwam door een samenloop van omstandigheden, Flicka ging wat te hard, ik stuurde net door een bocht, er zat een kuil in het oefenland, en daardoor schoof ik opzij op het bankje. we reden met zo'n sulky van 35 kilo, en omdat ik helemaal aan de buitenbocht zat kiepte deze om. met zo'n kar werk ik niet meer, als het lukt om Flicka bitloos GOED op te leiden, nemen we een wat zwaarder stabieler wagentje, die niet zo snel om zal kiepen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 00:12

voor het beeld: dit is het hoofdstel waarmee ik Flicka heb leren slepen. een goedkoop menhoofdstelletje dat bij het eenvoudige tuigje hoorde wat ik had, met een zelf op maat bemaakt bitloos hoofdstelletje, een verkleinde kopie van de imitatie Voest (het bekende 'leren bitloos hoofdstel'):

Afbeelding

en dit is tijdens het mennen, met de B-stang met kinketting (dit is na het ongeluk, vandaar ook het verbogen lamoen. dit is later wel vervangen trouwens.):

Afbeelding

en een voorbeeld van het hoofdstel waarmee ik nu oefen, en waarmee ik mijn paard rij (foto's van ruitersportshop). dit hoofdstel werkt naar het 'wijken voor druk' principe, en is een stuk zachter dan het hoofdstel met touwtje, wat op drie punten druk geeft. of het verstandig is om hiermee te mennen laat ik even in het midden. ik men er dus niet mee, oefen er nu wel mee aan de lijnen, en dat gaat méér dan goed. niet alleen voor mij, maar vooral voor Flicka.

Afbeelding
Afbeelding