Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sjonniej schreef:Maar als ze een paard ook goed konden besturen zonder bit, waarom zijn ze dan begonnen met het bit en er al die duizenden jaren mee doorgegaan?
Ibalia schreef:Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.....
En dit zal ook gelden voor bitloos rijden.
Persoonlijk zou ik gaan voor een liverpoolstang maar ik heb dus nog nooit bitloos gereden. Maar de keuze voor een bit is voor mij een gevoelkwestie. Net zoals ik altijd alles nog controleer voor het wegrijden en optuigen en aanspannen altijd in een bepaalde volgorde doe.
Ik word altijd vreselijk moe van het gezeur van anti-bitmensen en dan vooral dat het veeeeel vriendelijker zou zijn om zonder bit te rijden![]()
*knip*
Dus zolang je met gevoel en verstand rijdt (met of zonder bit) is er niets aan de hand.
merrieveulen schreef:het bit is uitgevonden voor het mennen, zodat ook 'niet paardenmensen' (adel) op pad konden om hun geweldige raspaarden te showen. dit geldt ook voor de eerste zadels, overigens.
.
JoyCiej007 schreef:Renée; ik denk zelf eigenlijk niet dat dit als een persoonlijke 'aanval' jegens jou was bedoeld, maar meer in het algemeen...volgens mij dus geen reden om je 'aangesproken' te voelen, want jij zit hier niet tot ergernis toe te verkondingen dat een bitloos hoofdstel véeeeeel vriendelijker is
palousa_boy schreef:naar mijn idee komt al dat bitloos allemaal mee met pat parelli en al dat soort natural mensen.. heel leuk allemaal, maar heb je pat ooit bitloos zien mennen? ik niet.
JoviBan schreef:Dennis schreef:Met de meest heftige bitloze menhoofdstellen kan je pittig wat schade aanrichten en zijn ook niet echt paard vriendelijk.
Welke menhoofdstellen zijn dit zoal? Heb je er foto's van?
Ibalia schreef:Zoals Echwel ook al vermeldt, worden met bitloos rijden een 3-tal gevoelige drukpunten gebruikt. Niks mis mee maar ook hierbij is het gevaar dat het in onbekwame handen ook paardonvriendlijke kan zijn.
Qimm schreef:Heb je enig idee hoe het komt dat ze bang is voor het bit? (gewoon nieuwsgierig hoor)
Snap dat je daar een alternatief om wil zoeken