Neusbotje breken door bitloos rijden,,,;S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Neusbotje breken door bitloos rijden,,,;S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:15

Volgens de redenering van je buurman zou je met een gewoon stalhalster dus ook maar zo het neusbeen van je paard kunnen breken. Knipoog

Toch, die ouderwetse hackamore met lange scharen en een 'hard' omkleed neusstuk...
(Als die goed ligt, zit ie trouwens net boven het stukje waar het neusbeen los komt van de schedel heb ik ooit begrepen.)

Maar als je die te laag legt en echt een noodstop probeert te maken weet ik het zo net nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:19

kebie schreef:
Het enige nadeel van bitloos rijden is mijn inziens dat het paard verkeerd gebruik niet kan ontwijken.
Een bit kan een paard tussen de kiezen nemen, bitloos drukt op de neus en is dus niet te ontwijken.

Een paard kan dit kenbaar maken door bijv. te gaan hangen, of het hoofd omhoog te doen, of te gaan hoofdschudden e.d..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:21

randalinpony schreef:
Volgens de redenering van je buurman zou je met een gewoon stalhalster dus ook maar zo het neusbeen van je paard kunnen breken. Knipoog

Precies. En die kans is zelfs nog groter, want je ziet dat veel stalhalsters veel te laag op de neus hangen en mensen daar ook nogal eens aan lopen te trekken en te rukken.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:26

JoviBan schreef:
kebie schreef:
Het enige nadeel van bitloos rijden is mijn inziens dat het paard verkeerd gebruik niet kan ontwijken.
Een bit kan een paard tussen de kiezen nemen, bitloos drukt op de neus en is dus niet te ontwijken.

Een paard kan dit kenbaar maken door bijv. te gaan hangen, of het hoofd omhoog te doen, of te gaan hoofdschudden e.d..

Hij kan het wel kenbaar maken, maar uiteindelijk niet ontwijken tenzij hij hard genoeg (terug) trekt. Met een bit is die ontwijkmogelijkheid er nog wel.
Beide zijn natuurlijk niet de bedoeling van paardrijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:42

kebie schreef:
Hij kan het wel kenbaar maken, maar uiteindelijk niet ontwijken tenzij hij hard genoeg (terug) trekt. Met een bit is die ontwijkmogelijkheid er nog wel.
Beide zijn natuurlijk niet de bedoeling van paardrijden Haha!

Lijkt mij ook niet nee. Lachen
En het lijkt me ook geen argument om er dan dus maar een bit in te hangen "want dan kan mijn paard zich tenminste onttrekken aan mijn te harde/ruwe handen".
Bovendien lijkt het me voor een paard ook echt geen "opluchting/bevrijding" wanneer hij het bit tussen z'n kiezen neemt en deze vastklemt met z'n kaken. Of z'n tong over het bit gooit om de pijn maar niet te voelen. Of z'n mond openspert om de druk "slechts" nog in de mondhoeken te voelen, etc.
Maar ja, da's een andere discussie volgens mij. Knipoog

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 18:16

Nadya schreef:
Ik vraag me wel eens af wie dit soort onzinnige fabeltjes de wereld ingeholpen heeft. Zo vermoeiend.

TS; blijf lekker bitloos rijden en laat je buurman maar kletsen. Die mag zich eerst wel eens goed verdiepen in bitloze optomingen, voordat hij zulke onzin verkoopt. Ja

dankje Haha! ,,! m'n buurman heeft het alleen nog maar tegen mijn vader gezegt.. Cool omdat hij er niet mega veel verstand van heeft enzo(mijn vader dan),, dus hem kan je heel wat wijs maken.. Tong uitsteken maar hij had zelf ook wel door dat je dan heeel veel kracht moet zetten,,!

bedankt allemaal!

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:06

het kán wel. maar je moet wel een harde ruk aan de teugels geven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:10

xannetju schreef:
het kán wel. maar je moet wel een harde ruk aan de teugels geven.

wel eens mee gemaakt?

luckyluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:20

heey cesarloover...
nouw ik zal lekker bitloos blijven rijden,, want het lijkt me wel heel erg dat als je er voorzichtig mee omgaat dat je danzomaar een paarden neus breekt,, maar ja.,.. iedrers zijn eigen mening natuurlijk..Knipoog;)

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:56

bedankt allemaal voor jullie uitlegg..! Haha! Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:01

Huertecilla schreef:
Oh, de beste hackamore is een duidelijke. Kracht is niet de oplossing noch het probleem. Het 'vriendelijk' model met korte scharen en gewatteerde neusriem is een verkeerde keuze omdat het onduidelijk is en dus meer kracht vraagt.
Het beste model is wat ooit het 'roy' model genoemd werd, met gevlochten neusband, lange scharen en een stabiliserende verbindingsstang tussen de uiteinden daarvan. Met deze hackamore kan het paard de teugelhulpen helder en gedifferentieerd waarnemen. Wie denkt dat dit model pijnlijk is, gebruikt teveel kracht op de teugel en moet eerst her-, bijscholen. Zie citaat in mijn vorige reactie.

HC

Naar mijn weten is deze hackamore de degene die bekend staat als 'roy' model, oftewel mechanische hackamore:
Afbeelding
Afbeelding
Deze gebruik ik zelf, en is inderdaad heel stabiel, hij wiebelt niet op de neus en blijft gewoon zitten hoe hij hoort te zitten. Duidelijk is hij ook, iedere lichte teugelhulp komt direct door en beide kanten zijn onafhankelijk van elkaar te gebruiken.
Ik heb ook een hack met korte scharen gebruikt zoals HC ook noemt, maar die is inderdaad een stuk minder duidelijk, kleine hulpen komen veel minder door waardoor je een stuk meer moet doen. Bovendien was dat ding totaal niet stabiel.

Overigens heb ik met die mechanische hackamore ook weleens heel flink HO moeten doen en ik heb er daardoor behoorlijk wat kracht op gezet (recht op een kruising af, dan doe je wel ho), maar mijn paard zijn neus is nog steeds heel hoor. Om een neusbot te breken, zelf met zo'n hackamore moet je volgens mij meer kracht zetten dan ik zou kunnen doen.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 23:28

idd,, een neusbotje breek je niet zomaar dus..Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:56

Heeft iemand ervaring met een paard wat zich soms erg sterk maakt om die bitloos buiten te rijden. Ik rij nu meestal met lange teugel omdat ze heel veel weerstand geeft op het bit, als je er te veel aan komt. Als andere haar gereden hebben merk ik dat direct door de weerstand die ze biedt. Ik hoor overigens meestal dat je beter niet bitloos kunt rijden omdat je niets te vertellen hebt, hoezo neusbeen breken dan??

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:01

Er zijn verschillende bitloze optoming, de hackamore is scherper dan een bit dus daar heb je zeker wat mee te vertellen als je op buitenrit gaat maar je ontziet de mond van het paard wel. Ik heb geen ervaring met bitloos rijden en sterke paarden want mijn paard is super gevoelig en licht, maar hij is door de overstap naar bitloos veel meewerkende en rustiger geworden. (hij was nogal een stresskip)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:57

Als je het van trekken moet hebben dan heb je bij iets anders (dus remmen op de neus ipv. in de mond) even het voordeel van de verrassing de eerste paar keer , waardoor je grote kans hebt dat dat nieuwe beter werkt dan het oude waarop het paard al geleerd heeft dat hij het makkelijk kan winnen.

De kunst is dus om van begin af aan het paard (en jezelf Knipoog ) te her-opvoeden zodat het NOOIT leert dat het door de hack heen kan drammen.

Bij het bit hebben ze allang geleerd dat HO iets is waar je doorheen kunt douwen , bij de hack nog niet.

Dus als je het goed doet dan heb je met de hack een hele nieuwe rem. Maar als je er zelf een rommeltje van maakt dan werkt dat ook binnen no-time niet meer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:26

sonjim schreef:
Heeft iemand ervaring met een paard wat zich soms erg sterk maakt om die bitloos buiten te rijden. Ik rij nu meestal met lange teugel omdat ze heel veel weerstand geeft op het bit, als je er te veel aan komt. Als andere haar gereden hebben merk ik dat direct door de weerstand die ze biedt. Ik hoor overigens meestal dat je beter niet bitloos kunt rijden omdat je niets te vertellen hebt, hoezo neusbeen breken dan??

Dan is je paard er niet aan toe.
Bevestig middels grondwerk eerst de verhoudingen.
Later zul je misschien wel bitloos kunnen rijden.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 17:11

Antheman schreef:
sonjim schreef:

Dan is je paard er niet aan toe.
Bevestig middels grondwerk eerst de verhoudingen.
Later zul je misschien wel bitloos kunnen rijden.

jup,, grondwerk ! Ja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:24

Nadya schreef:
Ik vraag me wel eens af wie dit soort onzinnige fabeltjes de wereld ingeholpen heeft. Zo vermoeiend.

TS; blijf lekker bitloos rijden en laat je buurman maar kletsen. Die mag zich eerst wel eens goed verdiepen in bitloze optomingen, voordat hij zulke onzin verkoopt. Ja

Er bestaat ook zo'n fabeltje? over gebroken trensbitjes. Als je die te laag inhangt kan je de onderkaak breken. Iemand die iets meer daarover weet?

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 22:21

whow,,! nouw ik denk,, dat je daar net zoals een "neusbotje" breken,, heeel veel kracht voor moet zetten,,

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:18

Een bekend verhaal, ik was erg bang om op hackamore over te gaan i.v.m. dit verhaal.
Hang je hackamore niet te laag, het is ook niet de bedoeling dat er hard aan getrokken wordt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:47

De verhoudingen zitten goed, tenminste dat vind ik. Als ik met haar wandel of grondwerk doet reageert ze super, en als we wandelen loopt ze ook in het bos vaak los mee.

Het is ook niet echt het bit vastpakken en door rennen, maar schudden met het hoofd en dan weerstand blijven bieden, ik probeer te rijden met zo min mogelijk hulpen en probeer van haar mond af te blijven, sinds ik dat doe gaat het al stukken beter. Vandaar dat ik nadacht over bitloos, dn kom ik helemaal niet meer in haar gevoelige mond. (want dat is het wel volgens mij, door gevoeligheid geeft ze weerstand)

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 20:58

Marchador schreef:
Een bekend verhaal, ik was erg bang om op hackamore over te gaan i.v.m. dit verhaal.
Hang je hackamore niet te laag, het is ook niet de bedoeling dat er hard aan getrokken wordt.

maar ik rijdt ook niet met hachamore... een gewoon "bitloos" hoofdstel..
zie mijn profiel voor foto's'..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:04

Ohhh sorry mijn excuus, ik lees met mijn neus Haha!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 08:57

haha..! geeft niets joh..! Tong uitsteken

Royale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:06

Je buurman kan best wel eens gelijk hebben, maar of dat zomaar ineens kan gebeuren? Dat weet ik niet. Vraag het eens na bij de veearts.