Lichtrijden op barefoot cheyenne?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Re: Lichtrijden op barefoot cheyenne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:02

Mij lijkt het wat voor zadel je ook hebt, als je paard zodanig opgooit dat doorzitten geen lachtertje is dan moet je maar licht rijden. Heb een tijdje met een westernzadel gereden en daar reed ik ook gewoon licht mee, mijn toenmalige instructrice deed dat dus niet omdat dat gewoon niet gedaan wordt in de westernsport (volgens haar dan Verward ) en zat dan een eind weg rond te botsen op dat paard. Leek me niet erg goed voor de rug van mijn paardje en heb haar dan ook de laan uitgestuurd! Doei, doei

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 13:32

Dank je Inge_, daar ga ik eens naar zoeken Lachen

Gisteren was het zegening en heb ik m'n barefoot genomen. Ik heb de fenders 1 gaatje korter gedaan, en viel het mee. Heb m'n best gedaan niet te ver uit het zadel te komen en niet te hard op m'n beugels te steunen.
Het ging wel redelijk. Misschien als ik het meer gewoon word, dat ik dan weer een gaatje langer kan.

(Zegening heeft trouwens niet geholpen, anderhalf uur later had hij alweer een wondje door te gek te doen tijdens het rijden Clown)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:36

Misschien een blonde vraag,maar wat is zegening?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:03

Ja, ik dacht dat dat altijd met allerheiligen in november werd gedaan? Dan worden de paarden door meneer pastoor gezegend voor een goed (en blessure-vrij Knipoog ) jaar!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:40

Volgens mij is het op een boomloos zadel zoiezo helemaal niet goed om teveel licht te rijden. Omdat er geen drukverdelende boom is, alleen de inlages in de pad, heb je heel snel puntbelasting, en dat kan knap vervelend zijn voor je paard.
Ik rijd met een barefoot westernzadel (naam even vergeten Clown ) en merk dat het paardje gewoon veel beter loopt als ik doorzit (terwijl ik zelf echt een bagger doorzitter ben, zit dan heel onstabiel), dan wanneer ik lichtrijd, want dat is gewoon niet prettig. Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:20

Mijn paard loopt net zo goed als ik lichtrij alsdat ik doorzit.
Ik vind het ook niet prettig om steeds door te zitten,zeker niet als ze een pittige draf te pakken heeft.
Maar ik steun dan ook niet te veel in mijn beugels,misschien dat dat helpt.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:32

Ik zit nooit door op mijn Cheyenne. Lichtrijden (met fenders) vind ik veel prettiger. Het is een voordeel dat mijn paard niet hoog opgooit en ik niet ver uit het zadel kom. Ik denk er eigenlijk nooit bij na maar lichtrijden gaat me bij alle paarden goed af. Weinig druk in de beugels, je paard gooit je wel in het goeie ritme.

TS, je moet je balans denk ik nog vinden. Ik heb ook lopen etteren in het begin met de juiste lengte van de fenders. Had pijn in mijn knieën of mijn rechtervoet schoot er iedere keer uit.

Ik heb ze relatief kort denk ik, maar dat had ik ook met mijn vzh zadel. Nog net niet op springstand maar ik galoppeer meestal in verlichte zit en dan zit je vrij kort.

Het is even een kwestie van wennen waarschijnlijk en passen en meten. En je met lichtrijden mee laten gaan met de beweging.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 06:56

flicka schreef:
TS, je moet je balans denk ik nog vinden. Ik heb ook lopen etteren in het begin met de juiste lengte van de fenders. Had pijn in mijn knieën of mijn rechtervoet schoot er iedere keer uit.
Hahahha,dat had ik dus ook.
Of pijn in mijn ene knie,of pijn in mijn andere enkel,of te kort,of te lang..
Nu heb ik ze zoals ik wil,maar dat kost even tijd.
Jij moet ook aan het zadel wennen,net als je paard.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:26

Ik had ook moeite om de goede lengte fenders te vinden. In het begin maakte ik ze net zo op lengte als bij mijn oude boomzadel (van mn oksel tot mn hand) maar dan waren mn fenders veel te kort, zat ik heel erg opgepropt in het zadel en kreeg na een paar minuten zere enkels. Dus een heel stuk langer gedaan, was in het begin ook wennen omdat mn voeten soms uit de beugels schoten maar dat vind ik nu het fijnst rijden. Knipoog

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 21:19

Tinkerloos: Zegening is inderdaad jaarlijks (bij ons in de zomer ipv met allerheiligen Haha!), om "blessures te voorkomen". Dat heeft dus niet geholpen, want tijdens het ritje daarna heeft hij zichzelf al weer aangetikt omdat hij zo gek deed Clown

Het is inderdaad nog wat zoeken. Heb ik altijd, die beugels op de juiste lengte krijgen duurt een tijdje bij mij. Ben daarom heel blij dat de enige die af en toe op mijn paard rijdt even lange benen heeft Tong uitsteken
Te kort zat ik niet denk ik, ik rijdt meestal nogal lang (verlichte zit tijdens galopje gaat nog net, springen helemaal niet). Ik denk dat ik te lang zat, want m'n voet schoof vaak heen en weer in de beugel, alsof ik er soms (als ik omhooggekatapulteerd werd Haha!) niet bij kon.
M'n vriendin (die met die even lange benen Tong uitsteken) had hem ook eens geleerd en dacht ook dat hij korter moest..

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:21

Ik heb mijn beugels ook heel lang hangen en rijd net als TL licht met mijn heupen. Soms ook niet hoor, als ik echt heel hard bezig ben met oefenen maar voornamelijk doe ik het ook zo. Idd zonder zadel kan je ook lichrrijden Knipoog

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:03

Ik rijd met mijn barefoot cheyenne ook gewoon licht, toen ik het zadel net had, had ik wel eens ruzie met de pommel voorop, of eigelijk meer met mijn trui die steeds aan het klittenband voor bleef haken Koe Heb ik nu helemaal geen last meer van, op een gegeven moment leer je gewoon je manier van rijden wat aan te passen, denk ik.
Qua beugels maakt het me nu ook niets meer uit. In het begin moest ik wennen aan de fenders, dat ging best snel trouwens. Toen is mijn jongste merrie geschrokken bij het inrijden en heeft een angst ontwikkeld voor de western beugels. Dus nu wissel ik steeds af. Guinness rijd ik met westernbeugels en Quist met engelse beugels.

Off topic: Tinkerloos, zag ik het goed; heb jij de cheyenne caramello, die heb ik vadaag net besteld voor Quist Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:56

@Siggy: Ik heb zeker de Barefoot Cheyenne Caramello.
Ben er zeer tevreden over! Pling