Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
karrliijnn schreef:Hee;)
Ik heb zelf ook een jaarling ( shetlander) en ik wou ook beginnen met wat kleine dingen. Maar ik zou maar niet gelijk teveel vragen, maar dat gaf je zelf ook al aan;)
Ik heb mijn shetlander leren voetjes geven met een bepaald teken, maar dat was ook makkelijker voor de hoefsmit. Ik wil veder nog niet meer doen dan kusjes geven, voetjes geven en een rondje draaien als ik met mijn vinger bover zijn hoofd een rondje draai. Ik zou nog maar niet hem/haar gaan laten buigen en echt moeilijke dingen
' Xx karlijn
randalinpony schreef:Jaarlingen leren minder makkelijk en vergeten sneller.
Een tweejarige is in zijn koppie al een stuk verder.
Verder ben ik er nog steeds van overtuigd dat VD helemaal niet zo belastend en zwaar is, zowel geestelijk als lichamelijk, omdat je als je gebruik maakt van bijv. de clicker niets kunt forceren. En de sessie duren harstikke kort als je het goed doet.
Mijn mini doet VD vanaf haar tweede en is nog steeds blij met mij, en wij VDen meestal gewoon in de kudde zonder halster, dus als het te moeilijk zou zijn was ze wel weg.
maximehorses schreef:mijn vriendin heeft een minishetlander hengst die is nu ook 1 en staat dag en nacht met zijn soort genooten op de wei,, zij is ook al bezig met de vrijheids dressuur,, hij kan op het moment al stijgeren en op een blok staan sinds ze daar mee bezig is is het paard een stuk rustiger en liever geworden,, hij heeft namelijk nog wel eens zijn streekjes en dan roepen wij gewoon een commando zo leert hij dus gewoon speelender weeis allemaal dingen,, hij gaat 2 x per week ff in de bak ivm energie wand hij wil nu al dekken op de ruinen ;P![]()
ajramm schreef:Bojangles > het blijft vrijheidsdresuur... ik neem aan dat ze haar veulen niet gaat forseren? kusjes geven enzo.. vind ik dat dat heus kan.. dat is egt niet stressend. ze zegt tog zelf dat dat veulen nieuwschierig doet naar haar?
maximehorses schreef:mijn vriendin heeft een minishetlander hengst die is nu ook 1 en staat dag en nacht met zijn soort genooten op de wei,, zij is ook al bezig met de vrijheids dressuur,, hij kan op het moment al stijgeren en op een blok staan sinds ze daar mee bezig is is het paard een stuk rustiger en liever geworden,, hij heeft namelijk nog wel eens zijn streekjes en dan roepen wij gewoon een commando zo leert hij dus gewoon speelender weeis allemaal dingen,, hij gaat 2 x per week ff in de bak ivm energie wand hij wil nu al dekken op de ruinen ;P![]()
merrieveulen schreef:@ TS, laat hem lekker lopen, en regel een kaal stukje land waar de moeder ook op kan, zodat ze gewoon buiten kunnen lopen, langer dan 2 uur. 2 uur buiten is nog altijd 22 uur op stal opgesloten.
Oliebeer schreef:het is wel vrijheidsdressuur, als het te zwaar zou zijn voor dat veulen zou het veulen het niet doen
Sappos schreef:Kan je er geen ander paard bijzetten wat gewoon alles kaal eet want 22 uur op stal kan nooit goed zijn voor de ontwikkeling van zo'n jonge pony