[AR] waar laten jullie je tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Re: waar laten jullie je tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:53

Gewoon een slaapkamer omgebouwd tot tuigkamer Haha!
Afbeelding
Het trainingstuig hangt wel op stal in de tuigkamer maar het "nette"tuig nemen gewoon mee naar huis.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:09

Jaaa, zo kan ik het ook Clown.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:11

Maak maar weer jaloers, Albert. Haha!
Ik zou zoiets wel willen, maar dat gaat hier nog niet lukken.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:37

Hihi, zoals Albert, zo ziet het er bij ons ook een beetje uit. Alleen hebben we daar de logeerkamer opgeofferd. Behalve alle tuigage staat daar ook de linnenkast van mijn moeder, dus logeerkamer is het al lang niet meer. Zoals Albert de tuighouders heeft opgehangen, zo heb ik dat ook, onder elkaar, dan neemt het de minste ruimte in.
Thuis goed rondzoeken naar een (gedeelte van) een kamer die nauwelijks nog wordt gebruikt leverde bij ons dus een zadelkamer op Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:39

Napie schreef:
Ligt ook aan de ruimte waar je je tuig heb hangen hoor Joyciej. Op mijn vorige stal hing het tuig tegen een vochtige buitenmuur in een niet geventileerde ruimte. Dan heb je de volgende dag na het rijden al witte aanslag.

hmm... Sigaar Dan heb ik het dus zo te zien op een ideale plek hangen Clown (gewoon een muur van de keet die nog vrij was toevallig) Vork

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:47

Ik hoorde een poosje geleden van onze zadel & tuigmaker dat het voor een leren tuig helemaal niet erg is als het te vochtig ligt (en je dus schimmel erop krijgt), maar dat een te droge verwarmde ruimte wel veel schade (barstjes en scheurtjes) kan geven. Maar ja die schimmel moet je er dan natuurlijk wel regelmatig afpoetsen als je gaat rijden...Staat een beetje ranzig ook Nagelbijten / Gniffelen
Mijn instructeur adviseerde om het tuig met een mengsel van lederdressing en olie in te vetten, maar niet vanwege schimmel of zo geloof ik.
Zag net wel een hele mooie nette schone zadelkamer voorbij komen trouwens!!!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:16

ik heb mijn 4-span/2-span tuigen aan de muur in de schuur hangen aan die haken van de foto's van JoyCiej007. het tuig van onze welsh hangt daar ook. dan heb ik nog een rek op wieltjes waar ik mijn 2 enkelspantuigen heb hangen.

binnenkort gaan we verhuizen en dan krijgen we als het goed is een zadelkamer.... Haha!
(we komen jou kant op JoyCiej007 :p)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:43

@albert zo dat ziet er nog eens gweldig uit!

Heb zelf alleen wat oud tuig in de stal hangen. Het goede tuig (1x enkelspan 1x dubbelspan maat pony) hangt in ons houten schuurtje (midden in een woonwijk) wel hebben we de schuur speciaal hiervoor geisoleerd. Mijn allerliefste papa heeft hele fijne wand'kapstokken' gemaakt waar ik de drie tuigen netjes kan ophangen op de manier zoals die van Albert. Het hangt daar super, heb ook nooit geen last van schimmel. het is alleen wel steeds een heel gesjouw om het tuig mee te nemen naar de stallen.

Even een apart vraagje: Als je je tuig thuis bewaart, verzekeren jullie deze dan apart mee? Hoorde hier namelijk wisselde verhalen over, de een zegt dat het gewoon onder inboedel valt en de ander zegt dat het nooit helemaal vergoedt wordt en dat je het beter los kan laten vermelden bij je inboedel verzekering.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 00:27

Wij hebben idd een aparte clausule in de verzekering omdat er toch voor een klein kapitaal aan paardenspul in huis ligt.
Je schrikt je rot wat je hebt als je alles gaat optellen.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 01:21

xElienx schreef:
ik heb mijn 4-span/2-span tuigen aan de muur in de schuur hangen aan die haken van de foto's van JoyCiej007. het tuig van onze welsh hangt daar ook. dan heb ik nog een rek op wieltjes waar ik mijn 2 enkelspantuigen heb hangen.

binnenkort gaan we verhuizen en dan krijgen we als het goed is een zadelkamer.... Haha!
(we komen jou kant op JoyCiej007 :p)

*Gaaaf, nu wil ik ook meer weten ook Bloos * Stuurt pb, ter voorkoming van offtopic gaan... Knipoog

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:12

Onze tuigen hangen/staan in een speciale ruimte die we in de hoek van de stallen hebben gemaakt. Het is een 'hok' van ongeveer 2 x 2,5 meter, waarin ook de pompinstallatie en verwarmingsketel van het zwembad en de verwarming staan, dus het is er altijd vorstvrij. Aan de muur zitten de bekende tuigenhaken waar de mentuigen (2 x enkelspan, 1 x tweespan), hoofdstellen en halsters hangen en aan de andere kant zijn brede planken voor dekens en allerlei andere spullen. Onder de planken zitten drie beugels voor de zadels.

Buiten de 'tuigenkamer' die veel te vol werd, staan twee van die hoge archiefladenkasten van metaal, tweedehands gekocht, met allerlei klein spul als borstels, flessen met allerlei middeltjes, handschoenen, beenbescherming en dat soort spullen.

Daarnaast hebben we nog een tuigenkar waar het tuig bij het in- en uitspannen opgehangen kan worden. Ik rijd het dan ook zo op de wasplaats waar ik het kan afsoppen (we hebben een kunststof tuig) en het goed kan drogen. Als het helemaal droog is, gaat het met kar en al de tuigenkamer in. Soms hangen we het op, hebben we het snel weer nodig, dan blijft het op de kar hangen.

We hebben het rechtse karretje, maar dan wel keurig in donkerblauw (onze huiskleur!) gespoten:

Afbeelding

Onze tuigen staan ook apart vermeld op de inboedelpolis. De tuigenkamer zit altijd op slot en we hebben een alarminstallatie die altijd aanstaat als we weg zijn en ook 's nachts.

natascha78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:55

Ik heb het gewoon in het kastje,
Daar hangt ook nog een zadel in.

Maar het past ook nog maar net. Bloos