Stelling -> Dressuur: Wel of niet nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Stelling -> Dressuur: Wel of niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:09

sanne83 schreef:
Ik las trouwens laatst een vrij oude bit met een verhaal over "op de voorhand". Ging over de juiste manier aan de teugel. Er stond nog een inzet bij waar stond dat er vooral belasting is bij een slechte poging tot dressuur en dat met een los teugeltje rijden niet voor zoveel schade zorgt als mensen doen voorkomen. Vond ik wel grappig.

Dat is dus een geval van "slecht" vergelijken met "minder slecht". Met een los teugeltje rijden is nogal eens gecombineerd met vrij weinig rijden, waarmee je dus ook een andere factor moet meetellen. Overigens kun je met een paard dat correct is opgeleid uitstekend met een los teugeltje rijden en doe je daarmee inderdaad geen schade. Maar dan heeft het paard al wel goed geleerd om zelf het gewicht over vier benen te verdelen en daar is dan een dosis dressuur aan te pas gekomen. Knipoog
Als je heuvel af draaft kun je heel aardig het verschil voelen tussen een paard dat op de voorhand loopt en een paard dat goed over vier benen verdeeld loopt. Correct heuvel af gaan is met ondergeschoven kont en heel beheerst, veel paarden zullen zelf kiezen voor naar beneden "storten", maar als je ze direct in de opleiding leert hoe het beter kan, zal het paard dat ook zelf gaan toepassen.

sanne83 schreef:
Ik heb zelf ook altijd het idee dat de meeste paarden beter af zouden zijn met een losse teugel en zelf hun balans vinden dan met dressuurrijden, als ik zo eens om me heen kijk Knipoog

Dat is voor een groot deel te danken aan het niet correct rijden van heel veel dressuurruiters in onze directe omgeving. Gelukkig ken ik ook genoeg ruiters die wel gaan voor het echt goed lopende paard en niet voor het plaatje. En ieder paard is gebaat bij een losse teugel op zijn tijd, zowel tijdens de trainingssessies als bij de buitenritten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 10:41

sanne83 schreef:
wat zie jij dan precies als dressuur en wat vind jij noodzakelijk om te trainen voor een recreatiepaard?
Ik las trouwens laatst een vrij oude bit met een verhaal over "op de voorhand". Ging over de juiste manier aan de teugel. Er stond nog een inzet bij waar stond dat er vooral belasting is bij een slechte poging tot dressuur en dat met een los teugeltje rijden niet voor zoveel schade zorgt als mensen doen voorkomen. Vond ik wel grappig. Ik heb zelf ook altijd het idee dat de meeste paarden beter af zouden zijn met een losse teugel en zelf hun balans vinden dan met dressuurrijden, als ik zo eens om me heen kijk Knipoog

Wat is noodzakelijke dressuur vind voor een recreatiepaard? Je paard in balans laten lopen en recht richten. Het is wat Waratje zegt. Mensen die zo rijden zoals jij beschrijft rijden vaak niet veel, dus ook is de belastingsgraad niet hoog en dus de mate van schade niet hoog. En een goed getraind paard dat goed over 4 benen loopt zal daar redelijk op lopen, dat klopt. Maar dan heb je ook nog recreatieruiters die een jong paard kopen en dit dus niet in balans gaan rijden. Daar gaat het vaak mis.

Ieder paard is van nature scheef. Dat is geen probleem, je ziet het ook wel bij honden en andere dieren. Maar daar gaat niemand op zitten. Wij kruipen wel op het paard en daar beginnen de problemen mee. Door die gebogenheid wordt een van beide voorbenen te veel belast. Resultaat, teugelkreupel, peesproblemen, noem maar op. Niet ieder paard vertoond direct problemen, het enen paard is gewoon sterker als het andere.

Verder hebben paarden geen sleutelbenen zoals wij mensen. Hierdoor kan de torso draaien en en ´hangt´ het paard scheef op zijn benen/in zijn lijf. Dit is vaak voor het ongetraine oog amper waarneembaar. Een af en toe kantelend hoofd of scheef afslijten van voeten kan een indicatie zijn. Dit kan voor zowel op de voorhand als de achterhand problemen geven.

En tuurlijk zie je slechte voorbeelden in de omgeving. Die zie ik helaas ook te vaak. Maar daarom is de dressuur an sich niet slecht. Sommige mensen zijn slecht. Ieder paard is gebaad bij een goede training, zoals Waratje zegt, met veel afwisseling. Ik rijd ook af en toe in de bak en buiten met een los teugeltje of met alleen een fijne aanleuning met neusje er uit. En ik train mijn paard zo dat hij me goed kan dragen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:21

Waratje schreef:
Dat is dus een geval van "slecht" vergelijken met "minder slecht". Met een los teugeltje rijden is nogal eens gecombineerd met vrij weinig rijden, waarmee je dus ook een andere factor moet meetellen.

mischien wat verkeerd uitgelegd, maar het was niet slecht en slechter. Er werd echt beschreven dat met een lang teugeltje hobbelen niet schadelijk is. Het beste is altijd je paard perfect opleiden, maar even serieus, hoeveel mensen leiden echt hun paard op voor het paard, zodat het paard zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen? Het gaat vaak meer om het plaatje en het gevoel van de ruiter. Ik zou dus liever hebben dat mensen met een los teugeltje zouden rijden Ja

Daarbij denk ik dat het mentale aspect van het paard niet vergeten moet worden. Een paard kan heel veel ook zelf bedenken, als je zelf constant bezig moet zijn om hem goed te laten lopen, is er ook iets mis.
Er zijn natuurlijk genoeg uitzonderingen, paarden die totaal vastgereden zijn, maar dat zijn naar mijn idee vaker paarden die in de krul zijn getrokken. Als je paard bijvoorbeeld helemaal scheef is, is het wel jouw verantwoordelijkheid om hem weer enigzins recht te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:50

sanne83 schreef:
Daarbij denk ik dat het mentale aspect van het paard niet vergeten moet worden. Een paard kan heel veel ook zelf bedenken, als je zelf constant bezig moet zijn om hem goed te laten lopen, is er ook iets mis.

Hier ben ik het wel mee eens. Dat constant bezig zijn met je 'hulpen' is ook wat mij tegenstaat in wat men tegenwoordig dressuur noemt. Het is het 'impuls rijden', continue bezig zijn met "doen/vragen". In tegenstelling tot western, wat 'signaal rijden' is (zolang het paard doet wat ie moet doen, doe je niks en hangen de teugels ook los).
Nu rijd ik zelf dressuur en geen western, maar mijn manier van dressuren heeft veel overeenkomsten met western c.q. klassieke dressuur, namelijk het signaal rijden. Volgens mij is dat niet alleen beter en leuker, maar ook gezonder voor je paard.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:13

Ik rijd dressuur maar ik hoef niet conitinu impuls te vragen hoor. Zou niet best zijn. Je ziet het nog wel eens dat mensen bij iedere drafpas een ´schop´ geven. Maar dat is zeker niet de manier waarop het zou moeten. Ook een aanleuning moet je niet hoeven vragen, die krijg je van je paard. Het vragen met je hand en ook het loslaten wat je paard doet zijn onderbrekingen in de connectie die voorkomen ´moeten´ worden.

Ik train mijn paard omdat ik hem lekker wil trainen en ik wil dat hij zich fijn voelt in zijn lijf. Het mooie plaatje komt dan vanzelf wel omdat het er lekker ontspannen uitziet en het fijn gaat. Zijn geestelijke aspect is voor mij zeer belangrijk. Maar hij kon niet zelf bepalen hoe hij loopt. Mijn paard heeft het ooit verkeerd aangeleerd (hij was idd in de krul getrokken) en moest alles overnieuw aanleren. Nu hij langzmerhand beter gaat dragen, hoef ik niet meer zoveel bij te sturen. Hij leert nu dat het fijn voelt zoals hij van mij ´moet´ lopen en pakt dat nu zelfstandig op. Dus dat vele werk er aan heb je niet eeuwig, nadat het geleerd en bevestigd is hoef je het alleen maar te onderhouden.

Maar als je als ruiter op je paard gaat zitten, breng je je paard volledig uit balans en dus moet je hem gymnastiseren en leren jou als ruiter goed te kunnen dragen. Je paard moet niet in de krul, maar aanleuning is wel makkelijk. Het zou ook wel kunnen met alleen een halsring, dus er zijn meerdere manieren om dit goed te doen, maar ik beheers het niet met halsring. Bloos Misschien komt dat nog eens.

Helaas is het wel zo dat er veel dresuurruiters niet fijn bezig zijn (en dat is een understatement ik kan soms ook wel janken als ik die ´dingen ´zie) maar dat is in mijjn ogen nooit een excuus om dan maar aan een los teugeltje rond te sjokken. Dat is zeker wel schadelijk voor je paard omdat hij dan op de voorhand loopt.

Ik zou dus liever hebben (ipv iedereen aan een los teugeltje) dat mensen eens naar hun paard gingen kijken (echt kijken) en dan gingen leren om dat te doen wat goed is voor hun paard zonder maar zo vast te houden aan hun eigen principes. Dus niet S&T in die waffel omdat je toevallig Z1 mag starten, maar ook niet je paard kapot rijden door hem niet te trainen met alleen maar die halsring omdat het natuurlijker zou zijn. (want die gevallen zijn net zo hardnekkig)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:35

Esperanza schreef:
Citaat:
Maar hij kon niet zelf bepalen hoe hij loopt. Mijn paard heeft het ooit verkeerd aangeleerd (hij was idd in de krul getrokken) en moest alles overnieuw aanleren. Nu hij langzmerhand beter gaat dragen, hoef ik niet meer zoveel bij te sturen. Hij leert nu dat het fijn voelt zoals hij van mij ´moet´ lopen en pakt dat nu zelfstandig op.

Het ligt er natuurlijk aan in hoeverre je paard in de knoop is gereden. Ik denk dat je je paard heel veel dingen zelf kan laten ontdekken. Heb toevallig laatst een artikel gelezen over het belang van je paard zelf laten uitvinden hoe het moet lopen. Ik vond het erg interessant, ik denk ook dat als je paard echt zelf na moet denken hoe het moet lopen, dat hij dan bijv. in de wei ook sneller zich goed zal bewegen. ik denk zelf dat een paard dat een gewoon buitenritje maakt en verder geen grote afwijkingen heeft, niet perse dresuurmatig bereden hoeft te worden, mits de ruiter het paard niet stoort. Het echte op de voorhand rijden zie ik namelijk vooral bij mensen die hun paard op de kop trekken.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:20

Oh, ik heb een hele kudde natuurlijke rijders met hetzelfde probleem voor je. Wil je foto´s? Met halsring of gewoon bitloos? Zelfs in de endurance zie ik het voorbij komen. Gelukkig zijn de meesten het er over eens dat enige mate van gymnastiek nodig is.

Je kunt het je paard niet zelf laten uitzoeken. Simpelweg omdat je als mens (die zo nodig er op moet zitten) zijn evenwicht verstoort. Een paard gaat uit zichzelf meer op de voorhand lopen en je moet de natuurlijke scheefheid compenseren, anders wordt dit alleen maar erger. Voorbeelden zijn er genoeg.

Natuurlijk moet je paard het zelf gaan leren, dat gebeurt naar verloop van tijd ook. Maar je moet het je paard wel eerst aangeven. Hij heeft zijn eigen makkelijke loopje gevonden. En daar red hij het niet mee. Kijk maar eens hier, is een erg interessante pagina van iemand die er veel verstand van heeft en allerminst bezig is met het in de krul trekken van paarden.

http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=167

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:47

ik blijf toch moeite houden met het verhaal dat de voorhand ontzien moet worden omdat deze zwak zou zijn. Uit een onderzoek is gebleken dat bij een geoefend dressuurpaard de verdeling van het gewicht tussen voor en achterhand hetzelfde was als een paard dat niet dressuurgetraind werd en vrij gereden werd.

De voorhand is juist gemaakt om het gewicht te dragen. De achterhand is gemaakt om te stuwen, dat is zeg maar de motor van het paard.

je kan het vergelijken met een kruiwagen, de wielen zijn de voorhand, maar het stuwen gebeurd door jouw benen (het paar z'n achterhand). Op het moment dat je van het paard vraagt om te gaan dragen op de achterhand moet het paard in een houding lopen die voor hem niet natuurlijk is

natuurlijk: hoofd laag, nek lang
onnatuurlijk: hoofd hoog en kort ('in de krul')

Dressuur is ontstaan in een tijd dat het nodig was om je paard kort te kunnen wenden op het slagveld. Dat is allang niet meer nodig en de huidige dressuur is net zoiets als het nog steeds links opstijgen op je paard. Prima voor wie het leuk vindt om te doen, maar NIET noodzakelijk en in sommige gevallen is dressuur net zo schadelijk als het altijd opstijgen aan de linkerkant van je paard (schiet lekker op dan met rechtrichten als je altijd linksopstijgt belast je het paard z'n hele leven lang onevenredig aan die kant Clown )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:00

ligt er maar weer aan wat je onder dressuur verstaat Knipoog
Ik ben het met je eens arno, verzameling is niet nodig, dat is naar mijn mening alleen bedoeld voor korte, hele precieze bewegingen. Ontspanning en een enigzins recht paard lijken mij wel belangrijk. Gewoon het op 4 benen lopen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:26

@arno8, om maar even bij jouw eigen voorbeeld van de kruiwagen te blijven:
Wat loopt zwaarder en wat loopt makkelijker, wanneer jij met gestrekte armen die kruiwagen voor je uit loopt te duwen, of wanneer je met gebogen armen ahw 'onder' de hendels de kruiwagen meer 'draagt'?
Pling

Verder zie ik dat jij onder dressuur "hoofd hoog en kort ('in de krul')" verstaat. En ja, dan heb je gelijk, want dat is onnatuurlijk en zelfs erg schadelijk voor het paard.

Wanneer je je nou eerst eens in dressuurmatig rijden verdiept, ga dan nog eens een discussie aan. Vork

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:48

Over de kruiwagen: ik loop het liefst met mijn armen gestrekt, en dan helemaal naar beneden, zodat de handvatten van de kruiwagen in mijn hand hangen. Dan tilt mijn skelet de kruiwagen en hoef ik niet mijn spieren te overspannen om dat ding omhoog te krijgen. Hetzelfde als hoe ik mijn paard rijd.

Je hebt ook weleens voorgesteld dat ik iemand op mijn rug nam met holle en bolle rug om het te proberen. Ik heb liever dat mijn rug hangt dan dat ik voortdurend kracht moet zetten om mijn rug omhoog te brengen.

Ik geloof best dat het goed voor een paard kan zijn om oefeningen te doen, maar ik denk dat veel mensen hun paard er meer kwaad dan goed mee doen. Het gebruik van een bak alleen al. Het is gewoon niet goed om een paard voortdurend zulke kleine bochtjes te laten nemen. Dat is gewoon vragen om gaten in de pezen (die dan zogenaamd komen doordat het paard in de wei stond...).

Ik ben nog op zoek naar iets dat me aanspreekt, maar vaak knap ik al snel af door de hoeveelheid onzin waar het mee begint. Dit bijvoorbeeld:

De plaatjes kloppen simpelweg niet. Rechtsboven is niet hoe mijn paard loopt. Daarbij zou ik niet willen dat mijn paard loopt zoals op het 'goede' plaatje daaronder. Dat hoofd zit voor mijn gevoel veels te hoog en zo kan het paard zijn hoofd niet gebruiken om in evenwicht te blijven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 00:19

Inge_ schreef:
Naar aanleiding van een ander topic over klassieke dressuur - Natural horsemanship.

Is dressuur nodig om te zorgen dat het paard gezond blijft en geen lichamelijke klachten krijgt?

Of kan een paard zelf prima uitzoeken hoe hij moet lopen met een ruiter op zijn rug?

Brand los! Lachen

hmm dit was de vraag... het is maar net wat je onder dressuur verstaat. ik werk bijv. momenteel met mijn jaarling aan het halster en aan de halslijn, dat noem ik 'halsterdressuur'. 'dressuur' is imo eigenlijk gewoon alle vormen van training.

om het te richten op 'dressuur' als in 'de wedstrijddiscipline', dragende achterhand, etc... ja ik denk dat een zekere mate van dressuur wel nodig is. de belasting op het lichaam is totaal anders mét ruiter dan zonder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 09:55

Dressuur is niks anders dan dresseren Lachen, dus het leren luisteren naar commando's Lachen

dressuur heeft derhalve niks met hoofdhoudingen te maken, al is het gebruik van het lichaam wel een direct gevolg van goed dresseren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:09

Ik rij dressuur maar zit echt niet steeds te drijven.
Paard hoort te blijven lopen, pas als ik wat anders wil komt er een andere hulp

Verder vind ik als je op zijn rug wilt zitten dat je een stukje basis dressuur moet doen.
Paard leren dat hij goed aan de hulpen moet zijn, voornamelijk zit en been hulpen
Dan leren dat hij recht moet zijn en niet op de voorhand mag lopen
Dit omdat hij dan het gewicht over alle benen verdeeld.
En hij moet een ruiter leren dragen.

Dus alleen maar het hoofd omhoog en lekker rondsjokken klinkt heel ontspannen en fijn voor het paard. Lachen
Toch is het vroeg of laat vragen om problemen.
Wij willen erop gaan zitten, iets waar een paard niet voor gebouwd is.
Dan zijn wij ook verplicht naar het paard toe hem te leren hoe hij dat kan doen en daarbij ook voor later zo min mogelijk ongemak gaat ondervinden.

Daarvoor hoef je niet bang te zijn dat je dagelijks een uur in de bak hoeft te rijden hoor Lachen
Kan ook met heel wat minder

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:17

dat betwijfel ik dus sterk of ontspannen rondsjokken zo slecht is voor een paard, ik denk het niet namelijk! De klinieken in Utrecht staan vol met kapotgereden KWPN-ers, maar niet met 'sukkelig' gereden ponies, of met arabieren (die vaak in de ogen van de dressuur gewenste houding absolut verkeerd lopen)

Dat je een 'stuur' op je paard zet, hem links rechts, gas en remmen leert, noem ik geen dressuur.

dat niet op de voorhand lopen is zo'n onzin. Ik zal dat onderzoek uit Wageningen nog eens opzoeken waarbij ze ontdekten dat de gewichtsverdeling over voor en achterhand hetzelfde bleef met en zonder dressuur.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:20

het gaat om het gewicht van de ruiter arno Lachen Lachen omdat wij iets onnatuurlijks vragen van het dier moeten wij het dier helpen deze onnatuurlijke actie te compenseren door een ander lichaamsgebruik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:23

Dan kijk maar eens op de site van Antoine de Both ( http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/ )
Niet dat ik direct fan van hem ben omdat hij doet alsof hij het wiel heeft uitgevonden. Maar wat hij zegt klopt wel.
Een paard wat een ruiter wil dragen moet recht lopen en het gewicht zoveel mogelijk proberen te verdelen over 4 benen.
Daarbij ook de rug gebruiken en dan is het paard leren correct voorwaarts neerwaarts lopen (plaatje 3 van jou voorbeeld) erg goed voor.

Als je een paard in de wei laat staan is dat niet nodig
Maar wil je erop gaan zitten wat simpel weg niet natuurlijk is ben je dat imo verplicht aan je paard

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:31

dressur is zeker nodig maar voor mij geen doel op zich

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:34

Arno8 het artikel wat je aanhaalt is nav verkeerde manier van dressuurtrainen. Dus mensen die idd denken dat ze hun paard juist trainen, de ankiewannabies en die zijn er helaas veel.

Ik geloof absoluut niet dat je je paard sterk en gezond kan houden door er niet op verantwoorde manier lichte dressuur mee te doen en met lichte bedoel ik geen rollkuhr e.d. mee. Vastgesnoerde manieren van longeren, hulpteugels en trekken en duwen maar. Maar dat is voor ieder nadenken mens wel duidelijk.

Ik geloof niet dat je een paard door er 1 keer per week op te springen, een bosrit te gaan maken en flink te gaan draven en galopperen, het paard op de kop te laten lopen, en gaan met die banaan, gezond kan houden. Vele recreatieruiters belasten het paard veel te zwaar met hun eenvoudige "paardvriendelijke" manier van denken. De meeste recreatiepaarden zijn ook al wat ouder, de 10 jaar al gepasseerd, immers ex-manegepaarden, ex-sportpaarden niet per definitie ex-Z paarden, ook de eeuwige B en L paarden worden op den duur recreatiepaarden omdat de ruiter "verder" wil en meer ambitie heeft, paard kan niet meer denken ze dan, hun eigen kunnen telt niet mee. En die paarden zijn vaak zwaar belast door onkundige ruiters die niet weten hoe ze methoden aan het paard moeten aanpassen, het paard moet zich aan hun enkele simpele methode aanpassen.

Mijn mening dat recreatiepaarden die de 10 gepasseerd zijn nog jaren mee kunnen, maar de verantwoording van een ouder wordend paard vaak niet gezien wordt, de rug veranderd, de spieren worden strammer, het kraakbeen verhard meer, de soeplesse van het paard gaat achteruit en dan komt een verantwoorde gymnastisering om de hoek kijken om het paard nog eerlijk te belasten. Iedereen weet dat een paard moet leren zijn evenwicht te bewaren met een ruiter op de rug en het zwaartepunt verlegd moet worden en dat is iets wat niet van nature gaat, is een samenspel tussen ruiter en paard.

De NH specials onder ons met hun geweldige shows, zoals bv onlangs Cavalia, dat is ook NH, maar vergeet niet dat die ruiters goede dressuurmatig getrainde ruiters zijn, dat zijn geen recreatiehobbelaars die handig en lenig zijn, maar wel degelijk geschoolde ruiters. De paarden zijn dermate gespierd, soepel en lenig wat ook vanwege vakkundige dressuuroefeningen is bereikt. Los op de grond kun je een paard goed zijn lijf laten gebruiken en trainen, maar er op is een ander plaatje en die ruiters weten ook hoe ze Dát bereiken. De kundigheid is al zo ver bij paard en ruiter dat bit en zadel niet per se hoeft, maar ook bij cavalia wordt een bit en zadel gebruikt voor bepaalde oefeningen en showelementen en dat is niet voor niets.

Ik vind het zonde voor het paard als er arrogant wordt gedacht dat het allemaal niet nodig is. Zo ken ik iemand met een oude tuiger, 25 jaar, heeft aar hij rijdt 1 keer per week onder de man, altijd eerst onder de man eer hij in het weekend gaat mennen.

Ik ben recreatieruiter, heb wel iemand die 1 keer per week dressuur met mijn paard rijdt, bewust iemand die er goed in is en daar betaal ik voor, de enige reden om mijn paard een keer per week een goede gymnastiek te bieden.

Dus mijn mening, dressuur is wel nodig ook als je alleen denkt NH-er te zijn, of je moet er nooit op gaan zitten, die rug dat evenwicht die gewrichten in de benen met rust laten door hem niet te gaan belasten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:55

runningkawa schreef:
Dus alleen maar het hoofd omhoog en lekker rondsjokken klinkt heel ontspannen en fijn voor het paard. Lachen

Dit vind ik een beetje tegenstrijdig. Een paard dat ontspannen is, loopt niet met z'n hoofd omhoog.
grappig trouwens dat het hier over nh gaat, mensen die intensief bezig zijn met nh doen namelijk heel vaak aan klassieke dressuur Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:12

Ik weet dat het tegenstrijdig is
Maar kijk jij eens hoeveel paarden er zo lopen die je tegenkomt op een buiten rit.
Afbeelding
Afbeelding
Hier zegt men, lekker ontspannen wezen buitenrijden vandaag Lachen
Hoeveel paarden gebruiken de rug?
Lopen recht en niet op de voorhand?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:16

wat is er toch zo erg aan 'op de voorhand'

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 11:20

runningkawa schreef:
Ik weet dat het tegenstrijdig is
Maar kijk jij eens hoeveel paarden er zo lopen die je tegenkomt op een buiten rit.
http://www.eximo.nl/html/Dcv/Images/paardrijden1.jpg
http://www.paardenprovincie.nl/fotosper ... 0011-1.jpg
Hier zegt men, lekker ontspannen wezen buitenrijden vandaag Lachen
Hoeveel paarden gebruiken de rug?
Lopen recht en niet op de voorhand?

Ik dressuur zelf niet, als ik aan het rijden ben loopt mijn paard met zijn hoofd laag en zijn hals lang (en met laag bedoel ik niet met aanleuning, ik rijd met losse teugel) maar ik voel wel degelijk dat hij zijn rug gebruikt en op een goede manier. Als hij namelijk galoppeert gebruikt hij zijn rug niet, dan gaat hij gewoon heel hard en verder niks. Maar als hij draaft voel ik hoe fijn hij zijn rug gebruikt, en als ik dn een vriendin van me zie dressuren op hem, loopt hij wel met aanleuning maar hij loopt niet zo fijn als bij mij met zn hals lang en zijn hoofd laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:23

Mijn paard doet dat als hij zich niet opfokt ook
En gebruikt dan idd ook zijn rug
Maar als ik hem niet af en toe wat bijhoud merkt ik dat hij scheef loopt en ook steeds minder los in de rug

Dat hij bij je vriendin minder makkelijk loopt zou kunnen komen dat hij dan eens aan het werk moet.
Net als sommige mensen zijn sommige paarden ook liever lui dan moe, maar of dat altijd goed is? Lachen

Nog een duidelijke site, van echt geen dressuurprikker
Met super uitleg over wat ik bedoel, maar niet zo goed verwoord Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 11:28

Mijn paard is echt geen lui type, die werkt graag. Ik rijd op een rustigere manier dan zij, ik stap tussendoor vaker, galoppeer maar eventjes omdat het anders te zwaar wordt voor hem. Hij is geen paard wat alles zal doen om onder het werk uit te komen.