sanne83 schreef:Ik las trouwens laatst een vrij oude bit met een verhaal over "op de voorhand". Ging over de juiste manier aan de teugel. Er stond nog een inzet bij waar stond dat er vooral belasting is bij een slechte poging tot dressuur en dat met een los teugeltje rijden niet voor zoveel schade zorgt als mensen doen voorkomen. Vond ik wel grappig.
Dat is dus een geval van "slecht" vergelijken met "minder slecht". Met een los teugeltje rijden is nogal eens gecombineerd met vrij weinig rijden, waarmee je dus ook een andere factor moet meetellen. Overigens kun je met een paard dat correct is opgeleid uitstekend met een los teugeltje rijden en doe je daarmee inderdaad geen schade. Maar dan heeft het paard al wel goed geleerd om zelf het gewicht over vier benen te verdelen en daar is dan een dosis dressuur aan te pas gekomen.

Als je heuvel af draaft kun je heel aardig het verschil voelen tussen een paard dat op de voorhand loopt en een paard dat goed over vier benen verdeeld loopt. Correct heuvel af gaan is met ondergeschoven kont en heel beheerst, veel paarden zullen zelf kiezen voor naar beneden "storten", maar als je ze direct in de opleiding leert hoe het beter kan, zal het paard dat ook zelf gaan toepassen.
sanne83 schreef:Ik heb zelf ook altijd het idee dat de meeste paarden beter af zouden zijn met een losse teugel en zelf hun balans vinden dan met dressuurrijden, als ik zo eens om me heen kijk
Dat is voor een groot deel te danken aan het niet correct rijden van heel veel dressuurruiters in onze directe omgeving. Gelukkig ken ik ook genoeg ruiters die wel gaan voor het echt goed lopende paard en niet voor het plaatje. En ieder paard is gebaat bij een losse teugel op zijn tijd, zowel tijdens de trainingssessies als bij de buitenritten.