Skipper schreef:Bijna 3 weken terug op vrijdag avond toen ik aan het rijden was kwam er ineens een groot wit piepschuim blok die de buurman gebruikt voor het bouwen van zijn nieuwe huis, voorbij gewaaid juist toen ik aan het rijden was.
Meneer schrok enorm hiervan, hij is al niet de meest dappere en bomproof, hij draait om zijn as, gaat er vandoor ondertussen mij lozend in het zand met zware hersenschudding en gekneusde arm.
Het blok waaide voorbij over de weg achter de bosjes, net al plaats waar hij al soms wat meer kijkerig kan zijn. Na deze ervaring is elke mogelijke verdachte beweging vanuit die richting al verdacht en reden om te schrikken en te willen vluchten.
Natuurlijk logische reactie, echter ik vind hem wat ongewenst tot niet zo erg plezierig om het zachtjes uit te drukken.
Niet alleen met het rijden maar ook met het longeren heeft hij dit, dus het is niet puur ruiter en hij heeft het ook met andere ruiter op zijn rug. De omstandigheden zijn al zoveel mogelijk aangepast, minder energie (geen luzerne meer) omdat bij veel energie hij op die dagen ook veel meer kijkerig is, dan op duffe dagen. Ruwvoer krijgt hij ook vrijwel onbeperkt, loopt op de wei en in de paddock, etc.
Op de grond vertrouwt hij volledig op mij, echter zodra ik erop zit is dit nu door dit ongeval al kwijt. Hoe krijg ik hem zover dat hij mij en weer gaat vertrouwen en hij niet meer zo enorm gevoelig is op zijn omgeving? Hoe kan ik hem wat meer desensiliberen?
Ik ben geen volkomen NH'er maar hoop toch wat tips hier te vinden
Jouw paard heeft iets heel ergs meegemaakt (voor jou ook, maar de beleving voor je paard was enorm)
In zijn ogen heb jij hem op dat moment niet kunnen geruststellen en de functie van oplettende leider niet kunnen volbrengen. Dat vertrouwen zal je moeten teruggeven aan je paard.
Geloof me als ik zeg dat paarden na zo'n gebeurtenis plots veel meer schrikken, niet alleen door het trauma en de herinnering aan enge vliegende voorwerpen, maar ook om te testen of je het waard bent de leiding te nemen. het advies die ik je zou geven (ik heb de andere reactie niet gelezen dus missch heeft iemand dit al verteld

Als je paard je niet vertrouwt als je voorop loopt, dan neemt hij de leiding over, en dus zeker in het zadel als je niet voorop loopt.
Er zijn nog een aantal technieken maar die kan ik niet zomaar even uitleggen.
Ik hoop dat je hier al wat aan hebt
Veel succes