[AR] achenbach, went het echt? ;)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wereldhummel

Re: achenbach, went het echt? ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:14

Met oefenen en nog eens oefenen is het toch echt mogelijk Knipoog
Ik rij altijd met Achenbach, zal ook wel komen omdat mijn vader zelf menlessen en koetsiersbewijzen aflegd.
Maar ook zo kan ik paarden nageelfijk laten lopen en met aanleuning. Het is alleen even wennen Knipoog

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:18

Mij is het ook nooit gelukt, heb het een aantal keer geprobeerd (bij mn toenmalige verzorgpony's) maar het wilde niet echt lukken. Als ik nu men, men ik gewoon met 2 handen, zonder de zweep in mijn handen. Als ik die nodig heb, pak ik hem uit de koker Nagelbijten / Gniffelen
Heb overigens nooit mijn koetsiersdiploma gehaald, en men verder ook eigelijk nooit meer.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:09

Ik heb nu twee lessen gehad en ik vind het echt tegenvallen. Het is gewoon echt moeilijk! Ik werd gewoon gek van mezelf. Hoe meer ik ga nadenken, hoe vaker het fout gaat.
Maar goed, ze zeggen dat het went Knipoog als je maar vaak genoeg oefent. Dus dat hoop ik dan maar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:10

Bij mij wordt het inmiddels beter. Ik kan de zweep nu ook gebruiken zonder dat we gelijk naar links of rechts vliegen Haha!

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:57

Haha! dus dan is er nog hoop Knipoog
Die zweep erbij, echt verschrikkelijk! Hij vliegt van link naar recht, of valt uit mijn handen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:41

Fietsen leer je ook alleen maar door veel te oefenen, precies hetzelfde met netjes schrijven, autorijden, noem maar op. En zo dus ook met dit systeem Lachen

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:02

Helemaal mee eens! gewoon thuis ook een mentoestel maken en een paar keer per dag "droog"oefenen. Bocht naar rechts, bocht naar links, uitgangshouding Dressuurhouding,noodstop keertwendingen (die vond ik het allermeoilijkst qua grepen) en dan natuurlijk nog de bochten naar links en rechts met één hand en je zult zien.....op den duur wordt het echt automatisme! Je moet je er wel even toe zetten, want het blijft natuurlijk een raar gezicht voor anderen die niets vermoedend binnenkomen terwijl je aan het oefenen bent ROFL Succes!!!!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:05

marieke67 schreef:
Helemaal mee eens! gewoon thuis ook een mentoestel maken en een paar keer per dag "droog"oefenen. Bocht naar rechts, bocht naar links, uitgangshouding Dressuurhouding,noodstop keertwendingen (die vond ik het allermeoilijkst qua grepen) en dan natuurlijk nog de bochten naar links en rechts met één hand en je zult zien.....op den duur wordt het echt automatisme! Je moet je er wel even toe zetten, want het blijft natuurlijk een raar gezicht voor anderen die niets vermoedend binnenkomen terwijl je aan het oefenen bent ROFL Succes!!!!

zo heb ik indd ook regelmatig geoefend Huilen van het lachen
vooral de meest simpele oefeningen kunnen heel moeilijk zijn
persoonlijk vind ik de dressuurhouding ook het prettigst om in te rijden, maar dat komt omdat ik meestal dressuurmatig men. gewoon oefenen en oefenen en oefenen tot het je keel uitkomt en dan nog meer oefenen.
als je nog maar net paard rijdt is het ook vrij moeilijk de teugels vast te houden dus je hoeft je nergens voor te schamen! Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 21:17

vandaag weer les gehad, ik rij voorlopig in de dressuurhouding, ook wel zo makkelijk met stelling vragen e.d.
Mijn instructeur heeft haar ook even gereden, eenhandig.... Whow!
Pony snapt het, pony kan het! Nu ik nog! Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:27

Ik heb een paar maanden geleden KB gehaald en nu ik met een tweespan loop te stumperen laat ik Achenbach even los tot ik handiger ben met tweespan in opdracht van de instructeur. Eerdaags hang ik het mentoestel weer aan de kast om te oefenen voor het KB. Wij moesten overigens met cursus regelmatig verplicht in dressuurhouding voor de veiligheid en met het examen trouwens ook ongeacht wat de examinator er van vond. Ik vind het zelf wel prettig mennen verder, vooral de gebruikshouding.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 21:33

hoelang moeten je "leidsels" zijn voor een mentoestel?
Heb nog ergens een oude slof liggen die ik wel kan slopen

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:34

in principe maakt dat niks uit. Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:09

Ik gebruik ook een oude slof. Die ik hiervoor trouwens helemaal niet heb hoeven slopen hoor. Je haalt de gespsluitingen van de slof gewoon door een paar strotouwtjes waar je gewichten aan knoopt. Ik heb halveliterflesjes met zand en water gevuld (alleen water is te licht) Twee ruime ringen (uit een paar kapotte halsters) aan het hek geknoopt waar die strotouwtjes dan weer doorheen kunnen glijden en klaar is je mentoestel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:22

Ik heb in de winter mijn 4span leidsels aan de 4 deurtjes van mijn buffetkast geknupt.
En zo de handgrepen geoefend..
4 span grijp je wel terug naar Achenbach puur omdat daar eenvoudige grepen bij zitten voor het met 1 hand sturen..

Voor de rest moet ik bekennen dat we nooit meer Achenbach rijden.. Bloos

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:19

Ik gebruik weer een oude springteugel met lege shampoo flesjes aan touwtjes, slof was te lang of kamer is te smal ligt er aan hoe je het bekijkt Haha! . Als zweep gebruik ik een overleden dressuurzweep. Heeft iemand tips hoe je een 2span-toestel bouwt, zit te klooien met de gewichtjes en heb maar 2 greepjes op de kast.

duikertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:35

Hoi, ik ben ook aan het leren mennen volgens het achenbach systeem. In het begin vond ik het een ratjetoe, maar begin het een beetje onder de knie te krijgen. Het is veel oefenen en oefenen. Ikzelf heb met twee flessen en een waslijn zitten oefenen met het boek op schoot. Anderen verklaren je voor gek, maar het achenbach systeem is voor het paard een aardiger manier van rijden. Je zult het ook merken. Er is hoop.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:00

Thuis heb ik niet achenbach systeem leren mennen. Was gewoon: teugels vast, en rijden maar. Ben op mencursusje geweest, paar lessen van gehad, en ik moet zeggen, ik rijd wel meer achenbach, maar tis gewoon een groot mengsel van alles. Vidn wel dat ik meer achenbach moet rijden, maar moet gewoon meer oefenen Haha!

smuidra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:41

Gewoon een kwestie van doen en blijven doen. Oefening baart kunst

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:04

ik heb ooit menles gehad van dame die super met een hand kon sturen en de andere gebruikte om met de zweep het paard te verleiden om recht te blijven, was helemaal super om te zien, en reuzehandig omdat je dan gelijke aanleuning op de leidsels houdt en de zweep als soort van aanwijsstok gebruikt om net ietsje meer buiging of stelling of van een kant af te halen. probeer het soms met langelijnen werk, vind het met zweep makkelijker om de teugels in een hand te houden,omdat je anders met twee handen elk een teugel en in een de zweep erbij, zo snel aanleuning op een teugel mist bij een zweephulp. Vind ik overigens hetzelfde als met rijden onder de man (vrouw in dit geval Knipoog) dat die zweep voor onrust zorgt, ik rijd bijvoorkeur met een spoortje. Alleen nu met mijn jonkie moet ik weer evenmet zweep rijden, zal wel wennen worden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:08

Dat doet mijn instructrice dus ook zo netjes. Achenbach 1-handig, en dan met de zweep Doma idd even bijsturen rechts of links. Sowieso word je geacht de leidsels in 1 hand nemen als je een zweephulp geeft om je paard niet in de mond te storen of aanleuning te verliezen. Onder het zadel gebruik ik ook bij voorkeur een spoortje ipv zweepje. Kan ik niet mee rijden

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:32

daniella74 schreef:
Ik gebruik weer een oude springteugel met lege shampoo flesjes aan touwtjes, slof was te lang of kamer is te smal ligt er aan hoe je het bekijkt Haha! . Als zweep gebruik ik een overleden dressuurzweep. Heeft iemand tips hoe je een 2span-toestel bouwt, zit te klooien met de gewichtjes en heb maar 2 greepjes op de kast.

Tweespan toestel is niet nodig hoor.
Met tweespan rijden heb je ook gewoon 2 leidsels net als met 1 paard. Vork
Dus je hoeft niet te klooien met greepjes op je kast. Haha!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:25

Achenbach is een kwestie van veel doen, denk ik. Ik heb het 6 jaar geleden geleerd tijdens koetsierscursus, vroeger reed ik onder het zadel en mende weleens voor de met het span van mijn vader. Mijn vader was een echte Achenbach-voorstander en ik vond het altijd super om te zien hoe hij zijn paarden in de hand had, ook met een hand.

Dat wilde ik dus ook en ik heb me er toen ook echt 100 procent ingestort. En nu denk ik er geen moment meer bij na, het is een automatisme geworden. Ook ik heb voorkeur voor de dressuurhouding, maar vindt de gebruikshouding ook weleens heel relaxed, vooral op buitenritten.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:09

Ibbel hebben we het hier over dezelfde dame? Marian?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:33

Nee, mijn instructrice heet Monique.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 07:17

Ah, deze marian geeft namelijk ook op de Veluwe les Knipoog