twijfel tussen boom en boomloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: twijfel tussen boom en boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:29

Boomloos is niet voor iedere combinatie geschikt.

- paarden met een hoge schoft, of weinig rugbespiering zijn ze niet heel geschikt voor
- Ook niet geschikt voor jonge paarden, zijn nog in de groei en een boomloos zadel verdeelt te druk toch minder waardoor er meer druk komt op de wervels wat dus een zwaardere belasting is voor een jong paard. (er zijn zat mensen die het wel doen maar ik zou het persoonlijk niet aanraden)
- ruiter moet niet te veel druk leggen op de beugels
- ruiter moet een goede onafhankelijke zit hebben en niet te zwaar zijn
- Boomloos minder geschikt voor springen en endurance

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:40

Toch raar dat mijn vorige paard een hoge schoft had, weinig rugbespiering en zelfs rugproblemen en alleen maar goed liep onder een boomlooszadel. (met mij als toch wat zwaardere ruiter op de rug...........)
Blond

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:05

Ik zeg niet dat het onmogelijk is... Knipoog

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:10

Visconti schreef:
Ik zeg niet dat het onmogelijk is... Knipoog

Jij niet...... Knipoog
Helaas laat niet iedereen zoveel ruimte voor "uitzonderingen". Haha!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:56

Ik heb zelf sinds kort een Barefoot Cheyenne voor mijn Fjord. Ik heb voor boomloos gekozen omdat mijn Fjord een vrij weke rug heeft die helaas nu hij wat op leeftijd komt steeds verder inzakt (waarschijnlijk is hij te vroeg ingereden).

Hierdoor paste het boomzadel wat ik voor hem had niet meer (de laatste keer dat ik het erop legde na lang niet meer gereden te hebben, steunde het achter de schoft en op het puntje van de kussens. Daartussen zweefde het ), en gezien de nog veranderende vorm van zijn rug zou het vinden van een passend boomzadel lastig worden.

Voordat ik de beslissing nam om boomloos te gaan ipv een vast abonnement bij de zadelmaker te nemen, heb ik me goed geïnformeerd over de voors en tegens. Hoewel ruitergewicht en doel (recreatief vs endurance etc) zeker zullen meespelen in het succes van boomloos bij een bepaalde combinatie, denk ik toch dat de rijstijl/zit van de ruiter doorslaggevend is. De ligging en drukverdeling van een boomloos zadel is daar toch voor het leeuwendeel van afhankelijk.

Een boomloos zadel is flexibel genoeg om zich te vormen naar de rug van het paard, maar omgekeerd dus ook flexibel genoeg om zich te vormen naar de zit van de ruiter. De ruiter voelt iedere beweging van het paard, maar omgekeerd dus ook. Ik denk daarom ook dat een lichte ruiter die scheef zit, veel meer schade kan toebrengen met een boomloos zadel dan een zwaardere ruiter met een goede onafhankelijke zit. Hiervoor moet je jezelf dus even diep in het hart kijken bij de beslissing voor boom of boomloos Knipoog

Inmiddels wordt mijn Fjord trouwens weer licht bereden en het bevalt ons beiden goed Lachen Ik merk dat hij het een prettig zadel vindt omdat hij soepeler/minder terughoudend loopt en veel vrolijker is. Ikzelf vind het geweldig dat ik iedere beweging kan voelen en dus sneller kan corrigeren. Ook zit de Barefoot geweldig (*lekker zacht*) Haha!

Ik ben van plan het zadel ook te gebruiken om mijn driejarige in te rijden. Hierbij neem ik de beperkingen van het zadel wel in acht: dit jaar zet ik alleen de basis erin (voor mij gas, rem en stuur), deze winter krijgt hij rust, en volgend jaar kijk ik eerst even hoe hij dan is uitgegroeid voordat ik evt. overweeg een boomzadel voor hem te kopen. Nu heeft dat imo geen zin omdat hij nog zo snel verandert qua bouw en ik niet aan de gang wil blijven met een zadelmaker.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:01

Ik heb ook een tijdje getwijfeld, maar omdat de druk slecht verdeeld wordt met een boomloos zadel en ik endurance rijd heb ik gewoon een boomzadel gekozen...

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:27

jessy schreef:
Voordat ik de beslissing nam om boomloos te gaan ipv een vast abonnement bij de zadelmaker te nemen, heb ik me goed geïnformeerd over de voors en tegens. Hoewel ruitergewicht en doel (recreatief vs endurance etc) zeker zullen meespelen in het succes van boomloos bij een bepaalde combinatie, denk ik toch dat de rijstijl/zit van de ruiter doorslaggevend is. De ligging en drukverdeling van een boomloos zadel is daar toch voor het leeuwendeel van afhankelijk.

Een boomloos zadel is flexibel genoeg om zich te vormen naar de rug van het paard, maar omgekeerd dus ook flexibel genoeg om zich te vormen naar de zit van de ruiter. De ruiter voelt iedere beweging van het paard, maar omgekeerd dus ook. Ik denk daarom ook dat een lichte ruiter die scheef zit, veel meer schade kan toebrengen met een boomloos zadel dan een zwaardere ruiter met een goede onafhankelijke zit. Hiervoor moet je jezelf dus even diep in het hart kijken bij de beslissing voor boom of boomloos Knipoog

Heel erg goed gezegd!!!!