Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Visconti schreef:Ik zeg niet dat het onmogelijk is...
jessy schreef:Voordat ik de beslissing nam om boomloos te gaan ipv een vast abonnement bij de zadelmaker te nemen, heb ik me goed geïnformeerd over de voors en tegens. Hoewel ruitergewicht en doel (recreatief vs endurance etc) zeker zullen meespelen in het succes van boomloos bij een bepaalde combinatie, denk ik toch dat de rijstijl/zit van de ruiter doorslaggevend is. De ligging en drukverdeling van een boomloos zadel is daar toch voor het leeuwendeel van afhankelijk.
Een boomloos zadel is flexibel genoeg om zich te vormen naar de rug van het paard, maar omgekeerd dus ook flexibel genoeg om zich te vormen naar de zit van de ruiter. De ruiter voelt iedere beweging van het paard, maar omgekeerd dus ook. Ik denk daarom ook dat een lichte ruiter die scheef zit, veel meer schade kan toebrengen met een boomloos zadel dan een zwaardere ruiter met een goede onafhankelijke zit. Hiervoor moet je jezelf dus even diep in het hart kijken bij de beslissing voor boom of boomloos