Natuurlijk bekappen vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Re: Natuurlijk bekappen vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:13

Zon 2 jaar terug heb ik met mijn pony ook de overstap naar NB gemaakt en dat is heel goed bevallen.
Ongeveer een half jaar geleden heeft mn NBer mn verzorgpony van zn ijzers afgehaald en die heeft geen stap kreupel of zelfs maar gevoelig gelopen. Ik ben dus erg tevreden.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:15

Of gewoon een natuurlijke bekapper laten komen natuurlijk.. Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:15

lottehorse schreef:
ik zet ook neer,, ik ken maar 1 persoon en ik weet niet of iedereen het zo doet maar als dat zo is dan vind ik dit er van,, tuurlijk er zijn inderdaad mensen tegen en ik snap dat jullie het gewoon goed vinden, maar snap ook mijn ractie,, nederland is gewoon geen natuurgebied, je paard leeft niet in de natuur! hij leeft achter een hek (of in een stal).

hoef trouwens niet meteen half bokt over me heen te krijgen Knipoog

Als je begint met "Ik ben enorm tegen natuurlijk bekappen", terwijl dit nauwelijks ergens op gebaseerd is, kun je verwachten dat je heftige reacties krijgt... Misschien iets subtieler bewoorden in de toekomst...

En al leeft een paard niet in de natuur, dat betekent nog niet dat je niet kan proberen om die natuur wel zoveel mogelijk na te bootsen (door veel ruwvoer ipv krachtvoer, door veel beweging, op weiland of paddock ipv op stal, etc)

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:17

goed had het mischien iets minder heftig neer kunnen zeten Knipoog sorry daar voor Knipoog maar toch,, ik blijf wel bij mijn mening dat ik het niet goed vind. de genen die dit doet is ook geen ervaren natuurlijke bekaper. hij heeft een cursus gevolgd,,.. maar het paard was een mooi dresuurpaardje,, en nu loopt hte met zijn benen uit elkaar ontzetend gevoelig en wil hij alleen nog maar in de berm draven enz.. ik zetten er al neer.. als dit de beodleling is met natruulijk bekappen dan hoeft het niet van mij!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:20

Dat is dus niet de bedoeling. Zoals al eerder beschreven mag een paard niet gevoelig gaan lopen na het natuurlijk bekapper.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:21

lottehorse schreef:
Ik ben enorm tegen natuurlijk bekappen,, ik ken maar 1 persoon die natruurlijk bekapt,, dat paard loopt ontzetend gevoelig en wil ook niet over het harde lopen. ik weet niet of alle natuurlijke bekapers het zo doen. maar als die het net zo doen als hun nou dan ben ik er ontzetend tegen. waarom laat je het niet gewoon door een hoefsmid doen? bedoel je paard loopt niet in de natuur! al staat hij dat en nacht buiten dan nog achter een hek! is dat natuur?? hij staat niet in de natuur dus laat er gewoon een hoefsmid naar kijken en kwel je paard niet zo!

Je hebt weinig ervaring ermee. Immers maar 1 paard. Schijnbaar is dat dan net een dier waar niet goed mee bekapt wordt.
Een goede natuurlijk bekapper zal dit niet doen. Waarom het niet door een hoefsmid gedaan wordt? Is een andere methode per definitie fout?
Volgens mij niet. Bij NB wordt een paard zodanig op de hoeven gehouden zoals ze dat van oudsher deden. Mensen hebben echter bedacht dat het paard op de hoefwand moet lopen. Dit wordt al zolang gedaan dat mensen dit normaal zijn gaan vinden. Als een paard dan hoefproblemen krijgt worden er direct ijzers onder geslagen. Dan is het immers opgelost?
Na verloop van tijd komen er echter steeds meer problemen van.
In het verleden werden paarden helemaal niet bekapt en zorgden ze dus voor hun eigen hoefgroei. Hier kunnen we niet alle terreinen aanbieden waarop ze vroeger liepen, dus zal het toch bij gehouden moeten worden. En waarom dan niet op de manier zoals ze dat in de natuur zelf zouden doen?

En je paard kwellen? Wat denk je dat je paard van ijzers vind?

Kom anders eens kijken. Heb hier verschillende dieren staan in verschillende stadia van natuurlijk bekappen. De een is al vaker bekapt dan de ander.

Met de trein ben je er vrij vlot. Zwolle-Zutphen-Lochem.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:23

ik wil best een keertje komen kijken,, na mijn stage zal ik samen met mischien nog wta mensen die er ook tegen zijn een keertje komen kijken,, mischien kan de genen die zin paard verkeerd bekapt ook een keer mee komen,,.. mijn mening is best beinvloedbaar! Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:25

Prima, ben tot half augustus beschikbaar, daarna ben ik zelf op stage Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:27

Jippie, mooi aanbod Fjordnina Haha!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:34

Ik ben er zelf geen voorstander van, van " natuurlijk" bekappen. waarom moeten hoef smeden er zo lang over doen om hoefsmid te worden, en kan je " natuurlijk bekappen in 1 cursus leren. Dan komt er nog eens bij dat het natuurlijke in de bergen en zo, hier helemaal niet natuurlijk is, over het asfalt en dat ze in de stal staan. Sorry ben geen voorstander van en als ik jou was zou ik gewoon bij je normale hoefsmid blijven die er echt verstand van heeft.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:41

pubelia schreef:
Ik ben er zelf geen voorstander van, van " natuurlijk" bekappen. waarom moeten hoef smeden er zo lang over doen om hoefsmid te worden, en kan je " natuurlijk bekappen in 1 cursus leren. Dan komt er nog eens bij dat het natuurlijke in de bergen en zo, hier helemaal niet natuurlijk is, over het asfalt en dat ze in de stal staan. Sorry ben geen voorstander van en als ik jou was zou ik gewoon bij je normale hoefsmid blijven die er echt verstand van heeft.

'' hier komt dat van mij ook op neer!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:44

pubelia schreef:

Zo is het dus niet. Veel mensen denken inderdaad dat na 1 cursus je jezelf een natuurlijk bekapper mag noemen. Dit is niet waar, je kunt namelijk alleen maar een hoef bijhouden, met eens in de zoveel tijd een controle van een NBer erop.

De cursus op zich is goed, maar ik vind het wel link. Mensen denken vaak te snel: oh, nu kan ik het zelf wel.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:49

De hoefsmeden hebben er zeker verstand van, maar voor goede hoeven is niet alleen kennis nodig ..... de frequentie van het bekappen is mede bepalend. Het verschil tussen goed en beter zit in een combinatie ervan, is mijn ervaring.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:50

Zijn er geen gewone hoefsmeden die natuurlijk bekappen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:53

Sterker nog.... een GOEIE hoefsmid die een paard bekapt, bekapt em zo natuurlijk mogelijk..

En dat kan ook een traditionele smid zijn...
Laatst bijgewerkt door Casarell op 11-05-07 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:53

Bij mijn weten niet, aangezien de visies van gewoon en natuurlijk bekappen niet overeenkomen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:55

Dan is die gewone bekapper geen goeie...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:56

Ik ga binnenkort kennismaken met mijn smid en ik wil hem niet gelijk voor het hoofd stoten als ik hem vraag of hij natuurlijk kan bekappen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:57

Ik begrijp één ding niet. Als dat natuurlijk bekappen zo geweldig is, en soms zelfs in een cursus van één dag te leren......Waarom duurt een opleiding voor "gewone" hoefsmid dan zo lang??? In Duitsland zelfs tot 10 jaar incl. verplichte stages???

Kom op..... Voordat je aan de hoeven van je paard gaat frunniken zul je je toch eerst moeten verdiepen in het bewegingapparaat van het paard, in de anatomie en in wat niet allemaal meer!!!! En dat leer je niet in een week hoor...

Ik begrijp nog iets anders niet..... Waarom ik hier eigenlijk reageer... Dit is al het weet ik veel hoeveelste topic hierover. De commentaren zijn altijd hetzelfde. Mensen die voor zijn met geweldige verhalen, mensen die het niet zien zitten en daarvoor uitkomen en vervolgens een lading stront over zich heen krijgen.....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:58

Daarnaast bestaat het GOED natuurlijk bekappen eerder uit dingen niet doen dan dingen wel doen: zo min mogelijk erafhalen, niet aan de straal snijden....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:02

BitchyWitchy schreef:
Ik begrijp één ding niet. Als dat natuurlijk bekappen zo geweldig is, en soms zelfs in een cursus van één dag te leren......Waarom duurt een opleiding voor "gewone" hoefsmid dan zo lang??? In Duitsland zelfs tot 10 jaar incl. verplichte stages???

Kom op..... Voordat je aan de hoeven van je paard gaat frunniken zul je je toch eerst moeten verdiepen in het bewegingapparaat van het paard, in de anatomie en in wat niet allemaal meer!!!! En dat leer je niet in een week hoor...

Ik begrijp nog iets anders niet..... Waarom ik hier eigenlijk reageer... Dit is al het weet ik veel hoeveelste topic hierover. De commentaren zijn altijd hetzelfde. Mensen die voor zijn met geweldige verhalen, mensen die het niet zien zitten en daarvoor uitkomen en vervolgens een lading stront over zich heen krijgen.....

NB is helemaal niet in een cursus van 1 dag te leren... De NB-er die mijn paarden doet heeft een opleiding in Amerika gevolgd inclusief stage... De cursus die hier in NL wordt gegeven is alleen bedoeld om de hoeven een beetje bij te houden. Dit omdat NB ervan uitgaat dat de hoeven zo natuurlijk mogelijk moeten slijten, vaak dus. Dan heb je er nog steeds een erkent NB-er bij nodig voor controle. Helaas zijn er een aantal mensen die zich na die ene cursus wel NB-er noemen en het voor een heleboel mensen (en paarden) verzieken....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:04

fjordnina schreef:
Zo is het dus niet. Veel mensen denken inderdaad dat na 1 cursus je jezelf een natuurlijk bekapper mag noemen. Dit is niet waar, je kunt namelijk alleen maar een hoef bijhouden, met eens in de zoveel tijd een controle van een NBer erop.

De cursus op zich is goed, maar ik vind het wel link. Mensen denken vaak te snel: oh, nu kan ik het zelf wel.

Precies!!!!

@SimOne, zie bovenstaand Knipoog

Vaak zijn die ééndagsvliegen dan ook nog degene met de grootste waffel helaas....

Iemand die een gedegen opleiding heeft gevolgd, die heeft imo pas recht van spreken.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:06

En dat wordt dan helaas weer niet gelezen....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:07

Sim0ne schreef:
En dat wordt dan helaas weer niet gelezen....

Door mij dus wel hoor Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:09

Ik word zo moe van al die onwetendheid. Elke keer weer. Meteen schreeuwen over 1 dags cursussen, over het zelf bekappen enzovoort. NEE DUS!!!!

Mijn professionele NBer heeft zijn opleiding in Amerika gedaan en ik bekap dus helemaal niet zelf.
En mijn paard doet het prima op zijn natuurlijk bekapte hoeven en daarbij verteld mijn NBer ook dat het goed is dat ik mijn paard zo natuurlijk mogelijk hou. Want dat kan wel degelijk in NL. Nee, er zijn geen rotsen, geen bergen, geen steppes. Maar een 'natuurgebied' met bomen, struiken, moeras, sloten, grote weidse ruimtes, zand is wel mogelijk (althans, in mijn geval). Als je daarbij de voeding aanpast en regelmatig over de weg gaat, slijten ze op een hele natuurlijke manier, hoor.

Als je dat niet wilt met je paard, prima, mag iedereen helemaal zelf weten. Maar ga niet meteen zo zeuren over dat het 'slecht' is. Kom kijken hoe mijn paard erbij staat en hoe zijn voetjes eruit zien. En reken maar dat ik echt niet laat rommelen met mijn paard, daarvoor is hij mij te lief!