Helpen jullie even mbt. boomloos zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Helpen jullie even mbt. boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:20

Met buitenritten kun je juist die drukplekjes krijgen. Je rijdt vaak langer, vlotter en ook slordiger dan in de bak. Enne, ik geef jouw Mam groot gelijk dat ze niet zomaar "om" is hiervoor. Maar ja, ik ben ook geen boomloosruiter Clown
Als je paard veel ruimer en soepeler loopt onder een boomloos zadel dan onder je boomzadel, dan zou ik als de sodemieter een goede zadelmaker bij dat boomzadel halen, want dan ligt die niet goed.
Enige boomloze zadel waar ik redelijk vertrouwen in heb is de Startrekk, maar ook daarbij heb ik mijn twijfels bij hogere belasting (endurance klasse III en IV of vergelijkbaar).

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:23

Zo hoog ga ik er zeker niet mee rijden.

Wat betreft het niet passen van een boomzadel.
Mijn boomzadel past super (vorige maand nog nagekeken door een zeer goede zadelmaker).
Dat hij vrijer loopt onder een boomzadel is in mijn ogen niet zo gek.

Als jij iets om je lijf hebt wat drukt (in dit geval de boom), loop je toch ook minder makkelijk dan als je iets luchtigs aan hebt.
Bijvoorbeeld, corset tegenover blousje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:34

Ruimte in het lopen komt uit schoudervrijheid voort, dus als jouw paard onder het boomloze zadel wel schoudervrijheid heeft, maar met het boomzadel niet, dan ligt het boomzadel niet goed op je paard. Wat je nogal vaak ziet is dat mensen het zadel te ver naar voren leggen, zodat het op het schouderblad ligt of er net achter als het paard stilstaat. Als het paard gaat lopen kantelt het schouderblad naar achteren en stoot dan alsnog tegen het zadel. Dàt is één van de grootste problemen van niet soepel lopen onder een boomzadel (naast knellen, maar ik ga er nu even vanuit dat het niet knelt). Kijk eens heel kritisch hoe jij je zadel op je paard legt en voel tijdens het rijden eens wat het schouderblad doet.
Enne, een boom mag juist niet drukken, je vergelijking gaat niet op.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:36

Dat ligt allemaal vrij en goed, maar toch blijf ik erbij, dat het niet alleen door schoudervrijheid komt, maar als wij iets heel straks dragen, lopen we ook minder makkelijk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:43

Misschien handiger om een veelzijdigheidszadeltje erbij te nemen?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:53

Silence schreef:
Misschien handiger om een veelzijdigheidszadeltje erbij te nemen?

Tja, waarom een ander zadel erbij nemen als je huidge zadel goed op de rug van je paard ligt - wees blij dat je iets hebt wat echt goed past, er zullen toch ook mensen zijn die daar nog steeds naar zoeken! Je kunt je geld volgens mij veel beter aan iets anders uitgeven, of bijv. sparen als je ooit eens echt iets groots nodig hebt voor je paard.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:54

Das misschien ook wel weer waar Bloos

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:30

Waratje schreef:
Met buitenritten kun je juist die drukplekjes krijgen. Je rijdt vaak langer, vlotter en ook slordiger dan in de bak. Enne, ik geef jouw Mam groot gelijk dat ze niet zomaar "om" is hiervoor. Maar ja, ik ben ook geen boomloosruiter Clown
Als je paard veel ruimer en soepeler loopt onder een boomloos zadel dan onder je boomzadel, dan zou ik als de sodemieter een goede zadelmaker bij dat boomzadel halen, want dan ligt die niet goed.
Enige boomloze zadel waar ik redelijk vertrouwen in heb is de Startrekk, maar ook daarbij heb ik mijn twijfels bij hogere belasting (endurance klasse III en IV of vergelijkbaar).

Was ook mijn gedachte, totdat Tovatsj ook drukkingen kreeg..
2 grote witte plekken op z'n rug nu..
Boomloos zou opzich wel kunnen, maar ik ben van mening dat je zodra je moe word, je paard verkeerd gaat belasten, en met zo'n boomloos zadel zijn de gevolgen daarvan nogal wat erger dan van een boomzadel.
Ja, als ik geld had wist ik het wel. Direct over naar een boomzadel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:42

Ja, dat is waar ook, Toof en jij kregen er problemen mee. En ik weet heel zeker dat jullie geen fouten hebben gemaakt bij het toepassen van het zadel, daarvoor ken ik de eigenaresse te goed. Zadels, het blijft lastig Ach gut

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:42

Silence schreef:
Niemand last van drukplekken na langere tijd?

ja ik. mijn haf is erg gevoelig op de huid, en krijgt bij lange tochten (tussen de 35 en 50 km) verdikkingen op zijn rug op de plaats van de beugels. het is dus overduidelijk dat er te weinig soliede ondergrond in het zadel zit op de plaats waar de beugelriemen hangen. nu moet ik er wel bij vermelden dat ik wegens lichamelijke klachten een erg onstabiele zit heb, en mijn benen eigenlijk nooit stil hangen. voor langere ritten gebruik ik dus mijn gewone barefoodpad plus een dikke western pad, maar het probleem is nog niet verholpen. ik overweeg nu de extra dikke inlages met kunststof tussenstuk in combinatie met mijn westernpad. ik rijd met een barefood schayenne oud model

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:52

Silence schreef:
Niemand last van drukplekken na langere tijd?

Jup hier nog een.
Ik ben nu op zoek naar een goed passend boom zadel.

Helaas maar het is niet anders.
Zeker als je veel rijd raad ik het je niet aan.