Weerstandloos verzameld rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

morelia

Re: Weerstandloos verzameld rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:08

Zoals jij kunt rijden vanuit je eigen achtertuin HC, zullen bijna alle Nederlanders jaloers op zijn denk ik Lachen Ik wel in ieder geval! Dat weerstandsloos verzameld rijden wil ik ook. Ik rij mijn paard in de bak met een bit en vraag haar dan wat ronder, maar als ik buiten rij wil ik toch echt wel dat ze inderdaad kan zien waar ze loopt en zie ik de noodzaak van een bit verder ook niet. Maar om helemaal zonder weerstand je paard te laten verzamelen is mij nog niet gelukt, maar wel een streven. Ik merk wel dat de basis zonder meer bij grondwerk ligt. bv met werk op de cirkel het binnenbeen goed sterk maken en als straks schouderbinnenwaarts en travers en renvers aan de hand goed lukken zonder weerstand aan het hoofd kan ik het ook op het paard weer eens proberen. Ik combineer nu theorie van Marijke de Jong die les en clinics geeft uit naam van Bent Branderup en praktijklessen van Johan Miesen en merk dat in zeer korte tijd mijn paard al sterker en leniger is geworden. Helaas ben ik er nog lang niet en het is ook jammer dat er maar zo weinig voorbeelden zijn waar je naar kunt kijken en dat er al helemaal maar een handje vol instructeurs zijn die je hiermee kunnen begeleiden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:29

morelia schreef:
...maar als ik buiten rij wil ik toch echt wel dat ze inderdaad kan zien waar ze loopt en zie ik de noodzaak van een bit verder ook niet.

Ik zie het verband niet....

De hele crux is dat je communiceert met je paard. Je spreekt daarvoor een aantal signalen af en daarbij wat die betekenen = dresseren.
De manier waarop je dit afspreekt is bepalend voor hoé je kan communiceren, van P+ tot R+.
Of en welk hulpmiddel je gebruikt voor het geven van die signalen is op zich irrelevant en niet meer een gevolg van het vorige.

Ik zal een kleine vergelijking geven met het is communiceren tussen 'naturals' en 'normals'. Alleen deze benaming al geeft reden voor weerstand Pling
Ruiters die met bit rijden voelen zich, en meestal terecht, aangevallen op hun persoonlijke integriteit door de volgers van de bitloos mode en zo is communicatie onmogelijk.
Het mooiste van dit is dat het bitloze de crux niet is Haha!
Vergeet de hokjes en bedenk dat ALLE ruiters inherent een egoïstische keuze maken, een compromis sluiten met het welzijn van hun paard, door er op te gaan zitten en het te sturen waar het paard zelf niet zou gaan.
Nú kan je communiceren zonder waardeoordeel terwijl iedereen zich bewust is van verschillende mates van 'vriendelijkheid' bij de omgang.

Idem bit of welke optoming ook. Het paard is en blijft zich bewust van de afspraken doch zonder P+ ervaring met die optoming zal het geen weerstand hebben tegen signalen ermee.
Denk aan schriklint. Hoe 'ziet' een paard wat nooit een optater gehad heeft dit?

Er ís geen 'noodzaak' voor een bit, noch voor het weglaten ervan. Is een kwestie van afspraken bij het dresseren.

HC

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:17

Ik rij met bit in de bak omdat ik dan wil gymnastieken met mijn paard. Nou ja vooral mijn paard dan is de bedoeling;-) Buiten wil ik gewoon rondhobbelen, maar behalve het feit dat ik het bit dan niet meer nodig heb als tool om nageefelijkheid en verzameling te vragen, voel ik me niet helemaal safe met bit buiten. Mocht ze ergens van schrikken heb ik geen controle voor mijn gevoel, maar dat zit wellicht ook tussen de oren. Of het mode is of niet maakt me verder niet zoveel uit. Ik heb het bit wel ter sprake gebracht omdat dit een 'tool' is welke je gebruikt om weerstand mee uit te oefenen en te vragen of het paard wil nageven b.v. dat kan natuurlijk ook met een bitloos hoofdstel alhoewel dat wel weer iets lastiger is. Wat ik nu juist graag wil leren is vragen om verzamelen en een bepaalde hoofd/halshouding zonder weerstand op welke manier dan ook op het hoofd uit te oefenen. Misschien is dat wel onmogelijk?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:20

Allereerst Morelia, is het doél van dresseren in algemene zin het betrouwbaar en veilig overal kunnen rijden. Het maken van de afsspraken over de signalen en hun bedoeling.
Het 'gymnastiseren' en het daarmee samenhangende fysiek in conditie brengen .... zie mijn vorige inbreng(en).
De verworden scheiding tussen ringdressuur en dressuur is een vreemde zaak. De toets was ooit een proef om te beoordelen of de combinatie geschikt was voor het eggie.
Om in dat eggie te kunnen rijden heb je een goed gedresseerd en etc. paard nodig.
Vanmorgen de eerste rit met hengstlief gedaan en bewust een paar écht lastige afdaling gemaakt. Daarmee fris ik bij hem op waaróm
- relatieve elevatie
- rugbrug maken
De tweede rit met Arabella bewust veel stukken boshelling. In galop slalom tussen en om de bomen om op te frissen waaróm
- tempo zonder snelheid
- binnenachterpoot ver onder

'The proof of the pudding is in the eating' Pling

morelia schreef:
Ik rij met bit in de bak omdat ik dan wil gymnastieken met mijn paard.

Ik mis het verband nog steeds. Dat gaat met of zonder bit net zo goed en weestandsloos het beste.

Citaat:
Wat ik nu juist graag wil leren is vragen om verzamelen en een bepaalde hoofd/halshouding zonder weerstand op welke manier dan ook op het hoofd uit te oefenen. Misschien is dat wel onmogelijk?

Beiden heel goed mogelijk. Voor 'shapen' van de voorkant lees het boek van Inge Teblick of koop een DVD van Allen Pogue.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:35

morelia schreef:
Ik rij met bit in de bak omdat ik dan wil gymnastieken met mijn paard.

Voor gymnastiseren heb je geen bit en zelfs geen hoofdstel nodig. Knipoog

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:30

Mee eens hoor Joviban en HC Ik doe dit dan ook middels grondwerk zonder bit. Echter als ik erop zit en haar wil laten nageven gaat dit makkelijker met een bit dan zonder. Ik kan voor mijn gevoel veel beter invloed uitoefenen en haar beter over de rug laten lopen dan zonder. Ze wordt hier ook duidelijk beter en sterker van. Als ik buiten rij hou ik me niet bezig met dergelijke oefeningen. Ik rij zelf dan ook geen dressuurwedstrijden en mijn doel met gymnastiseren is dan ook zonder meer om mijn paard lenig en sterk te maken zodat ze me goed kan dragen en hopelijk heel oud wordt Knipoog Waar ik nu naar streef is haar zo lenig en sterk te maken vanaf de grond dat ik ook als ik er opzit zonder weerstand aan het hoofd oefeningen kan vragen als schouderbinnenwaarts, travers enz dus met een doorhangende teugel zonder druk, ophoudingen of wat voor weerstand dan ook. Ik weet dat je met bitloosrijden ook je paard kunt laten nageven het gevoel is anders echter. Misschien is omdat ik het gevoel in de kaak mis wat je met een bit wel voelt als ze nageeft. Bitloos voel je meer de neus als je vraagt om na te geven. Het boek van Inge Teblick heb ik al gelezen en ik gebruik ook veel oefeningen hieruit erg handig. Misschien is mijn inzicht wel helmaal verkeerd en is de hoofdhals houding niet zo vreselijk belangrijk om goed over de rug te lopen en een dragend achterbeen te hebben. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat doen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:03

morelia schreef:
Misschien is mijn inzicht wel helmaal verkeerd en is de hoofdhals houding niet zo vreselijk belangrijk om goed over de rug te lopen en een dragend achterbeen te hebben. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat doen?

Lees de vorige pagina van dit topic en mijn site.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:54

morelia schreef:
Mee eens hoor Joviban en HC Ik doe dit dan ook middels grondwerk zonder bit. Echter als ik erop zit en haar wil laten nageven gaat dit makkelijker met een bit dan zonder. Ik kan voor mijn gevoel veel beter invloed uitoefenen en haar beter over de rug laten lopen dan zonder. Ze wordt hier ook duidelijk beter en sterker van. Als ik buiten rij hou ik me niet bezig met dergelijke oefeningen. Ik rij zelf dan ook geen dressuurwedstrijden en mijn doel met gymnastiseren is dan ook zonder meer om mijn paard lenig en sterk te maken zodat ze me goed kan dragen en hopelijk heel oud wordt Knipoog Waar ik nu naar streef is haar zo lenig en sterk te maken vanaf de grond dat ik ook als ik er opzit zonder weerstand aan het hoofd oefeningen kan vragen als schouderbinnenwaarts, travers enz dus met een doorhangende teugel zonder druk, ophoudingen of wat voor weerstand dan ook. Ik weet dat je met bitloosrijden ook je paard kunt laten nageven het gevoel is anders echter. Misschien is omdat ik het gevoel in de kaak mis wat je met een bit wel voelt als ze nageeft. Bitloos voel je meer de neus als je vraagt om na te geven. Het boek van Inge Teblick heb ik al gelezen en ik gebruik ook veel oefeningen hieruit erg handig. Misschien is mijn inzicht wel helmaal verkeerd en is de hoofdhals houding niet zo vreselijk belangrijk om goed over de rug te lopen en een dragend achterbeen te hebben. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat doen?

Nageeflijkheid zit niet aan de voorkant van je paard. Nageeflijkheid zit in het hele lijf. En dat heb ik goed leren voelen sinds ik bitloos rijd.

Ik weet niet wat jij voelt wanneer jouw paard nageeft, en wat er dan verschillend voelt tussen kaak (met bit) en neus (bitloos)?
Oefen eens in 'anders te gaan voelen'. Eerst met bit: wat voel je nog meer behalve dat gevoel in de kaak? Waar voel je het, hoe voelt dat en wat gebeurt er in het lichaam?
Wanneer je deze andere tekenen van nageeflijkheid gaat herkennen en voelen, dan kun je dit wellicht beter terugkoppelen naar bitloos en ervaren dat nageeflijkheid dus 'anders' voelt en ook wel degelijk zonder bit te bereiken is.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:27

Die nageefelijkheid lukt ook zonder bit, maar voelt anders inderdaad. Rechtrichtende oefeningen zoals schouderbinnenwaarts etc gaan toch moelijker ik kan mijn vinger er niet precies op leggen waarom het met bit beter gaat. Ik denk dat ik mijn paard nog rechter en sterker moet maken voordat het bitloos en 'weerstandloos' net zo goed gaat. Helemaal zonder weerstand gaat volgens mij niet er zal altijd een kort moment van druk zijn waarbij je je hulp voor een bepaalde oefening geeft. Maar rijden met een stuk lichtere hulpen en licht doorhangende teugel moet toch kunnen. Je ziet klassiek geschoolde paarden ook praktisch op het gewicht van de teugel nageven. Meestal hangen er dan wel weer pittige bitten in overigens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:56

morelia schreef:
Helemaal zonder weerstand gaat volgens mij niet er zal altijd een kort moment van druk zijn waarbij je je hulp voor een bepaalde oefening geeft.

Druk en weerstand zijn twee verschillende dingen.
Actie =- reactie, doch dat is wéér iets anders.
'Druk' is daarom een verkeerd woord en cue of signaal beter. De ruiter geeft een signaal en het paard voert de betekenis ervan uit.
Als het paard met R+ geleerd heeft te wíllen is het weerstandsloze op de grens van pro-actief.

Veel termen uit de klassieke (ring)dressuur kun je niet waar weerstandloos vertalen omdat klassieke dressuur gebaseerd is op een spel van aanleuning en nageeflijkheid = 'strakke' teugel, aan een trens.
Ook 'onafhankelijke zit' is daarom niet vergelijkbaar omdat die strict genomen bij klassieke dressuur inherent onmogelijk is. Teugelkontakt = kracht = -reactiekracht en dus een samengestelde kracht.

Weerstandloos rijden is wat je krijgt door een manier van opleiden, een zonder initiële weerstand direct reagerend paard.
De bijbehorende manier van signalen geven en -rijden gaat met een minmum aan kracht = minimum aan -reactiekracht gepaard.

Het is overigens beslist niet voor iedere ruiter en elk paard een fijne manier van rijden en veel reeds opgeleide paarden en ruiters kunnen mijns inziens beter proberen te begrijpen en verbeteren waar ze mee bezig zijn.
Met een constant licht teugelkontakt aan het bit rijden, een nageeflijk paard opleiden is een hele kunst.
Nageeflijkheid is de klassieke-dressuurvorm van weerstandsloos wanneer de ruiter met tot nul naderend basiskontakt rijdt.

HC

p.s. het op de mate van doorhangen van de teugel een stang reageren is een mate van lichtheid op de teugelhulp. Het opnemen van de teugel is bij spaans, renaissance etc. een voorwaardse hulp indien het bit correct is afgesteld en correct gebruikt wordt. Ht bit staat dat door het teugelegewicht nl. 'aan' en wordt 'gegeven' door dit teugelgewicht meer in de hand te nemen.
Dit is echter eeb volledig andere manier van rijden dan met klassieke dresuur met kontakt aan een trens.