Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
morelia schreef:...maar als ik buiten rij wil ik toch echt wel dat ze inderdaad kan zien waar ze loopt en zie ik de noodzaak van een bit verder ook niet.
morelia schreef:Ik rij met bit in de bak omdat ik dan wil gymnastieken met mijn paard.
Citaat:Wat ik nu juist graag wil leren is vragen om verzamelen en een bepaalde hoofd/halshouding zonder weerstand op welke manier dan ook op het hoofd uit te oefenen. Misschien is dat wel onmogelijk?
morelia schreef:Ik rij met bit in de bak omdat ik dan wil gymnastieken met mijn paard.
morelia schreef:Misschien is mijn inzicht wel helmaal verkeerd en is de hoofdhals houding niet zo vreselijk belangrijk om goed over de rug te lopen en een dragend achterbeen te hebben. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat doen?
morelia schreef:Mee eens hoor Joviban en HC Ik doe dit dan ook middels grondwerk zonder bit. Echter als ik erop zit en haar wil laten nageven gaat dit makkelijker met een bit dan zonder. Ik kan voor mijn gevoel veel beter invloed uitoefenen en haar beter over de rug laten lopen dan zonder. Ze wordt hier ook duidelijk beter en sterker van. Als ik buiten rij hou ik me niet bezig met dergelijke oefeningen. Ik rij zelf dan ook geen dressuurwedstrijden en mijn doel met gymnastiseren is dan ook zonder meer om mijn paard lenig en sterk te maken zodat ze me goed kan dragen en hopelijk heel oud wordtWaar ik nu naar streef is haar zo lenig en sterk te maken vanaf de grond dat ik ook als ik er opzit zonder weerstand aan het hoofd oefeningen kan vragen als schouderbinnenwaarts, travers enz dus met een doorhangende teugel zonder druk, ophoudingen of wat voor weerstand dan ook. Ik weet dat je met bitloosrijden ook je paard kunt laten nageven het gevoel is anders echter. Misschien is omdat ik het gevoel in de kaak mis wat je met een bit wel voelt als ze nageeft. Bitloos voel je meer de neus als je vraagt om na te geven. Het boek van Inge Teblick heb ik al gelezen en ik gebruik ook veel oefeningen hieruit erg handig. Misschien is mijn inzicht wel helmaal verkeerd en is de hoofdhals houding niet zo vreselijk belangrijk om goed over de rug te lopen en een dragend achterbeen te hebben. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat doen?
morelia schreef:Helemaal zonder weerstand gaat volgens mij niet er zal altijd een kort moment van druk zijn waarbij je je hulp voor een bepaalde oefening geeft.