Overdreven of de harde waarheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mii_X_HarrY

Re: Overdreven of de harde waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:37

griebels schreef:
en dat ze naar de slacht gaan als ze bedankt zijn is ook onzin. Hoeveel mensen rijden er wel niet op dravers, en ex-renpaarden?? Ik heb er zelf ook een en ken er meerdere Ja

me 2

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:50

Sja wat zal ik eens zeggen. Wat betreft het filmpje.. die is overdreven, Wat betreft de draf/ren sport.. sja

Het is bekend dat het niet bevoordelijk is voor het lichaam van het paard.. Maar om te zeggen dat dressuur en springen dat wel is? Nee, ook niet.
Ik vind elke vorm van zeer fanatiek sporten met je paarden ( en dan bedoel ik niet 2 keer per week een wedstrijdje) niet goed. Mensen moeten een paard ook gunnen om paard te zijn. En dus lekker een dagje rust of gewoon een ontspannend buitenritje maken.

Veel mensen vinden topsport prachtig; ik niet. Die paarden komen vaak het land niet op, mogen niet los met andere paarden en een dagje ontspannen naar het strand/bos ect nee hoor.. ( ik zegveel, dus niet alle Knipoog )

Voor renpaarden die met respect behandeld worden en wel een leven hebben van een PAARD vindt ik het leuk en een mooie sport.

Ik heb veel races gezien waarbij de helft van de paarden na de wedstrijd bloedende striemen op de kont hadden. Dat vind ik zeer kwalijk. Ook dat ze over de top geslagen worden.. Nee, dan doe ik mijn oogjes dicht.

Maar als ik dan een mooie volbloed met de oren naar voren en vol consentratie er samen met zijn ruiter voor gaat.. Dan vind ik het erg mooi Lachen

Rotte appels zijn overal, ook in deze tak.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:11

bloed op de kont.... ik heb al zoveel koersen gezien en dit dus echt nog nooit...

Onze paarden zijn wedstrijdpaarden, maar krijgen vaak wel 1 of meerdere dagen vrij per week, lopen sowieso elke dag een dagdeel buiten en hun training wordt grotendeels in het bos of langs de weg gedaan. 1x in de 2 weken lopen ze dan een wedstrijd, met plezier.... dat is bij ons topsport, dus ik snap eigenlijk niet zo goed waar jij het over hebt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:28

Ik heb het dus niet over paarden zoals die van jou Lachen Dat zou je ook wel kunnen begrijpen als jij mijn bericht goed gelezen had Lachen
Daarnaast ben ik positief over de rensport,dus niks om je aangevallen te voelen Lachen
daarnaast woon ik naast Duindigt, en zie ik ook topsport paarden die niet buiten komen (weiland) en die helemaal niet leuk behandeld worden.. Maar nogmaals iedere sport heeft rotte appels..
Over het algemeen is het een mooie sport, mits de paarden goed behandeld worden Lachen

Alleen waarom als er een keer een negatief puntje wordt gezegd wordt dat wel goed gelezen en het positieve blijkbaar niet?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:11

Ik vraag me toch af hoe jij bloed op de billen van paarden hebt gezien bij de rensport Verward
Heb je uberhaupt weleens de zweep gezien waarmee ze klappen? Daar kun je niet eens striemen mee maken
Daarbij mogen ze in de rensport maar een x-aantal keer raak slaan (3 geloof ik) de rest is schijn...

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:16

griebels schreef:
Ik vraag me toch af hoe jij bloed op de billen van paarden hebt gezien bij de rensport Verward
Heb je uberhaupt weleens de zweep gezien waarmee ze klappen? Daar kun je niet eens striemen mee maken
Daarbij mogen ze in de rensport maar een x-aantal keer raak slaan (3 geloof ik) de rest is schijn...

dat van die zweep (nepslaan) kun je goed zien op het begin van dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=CFQYHuVi ... ed&search=

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:29

ik vind het wel eng altijd als de paarden over die hoge hindernissen moeten (steeplecase heet dat geloof ik?)
maar verder, dit filmpje is toch zwaar overdreven,
en van dat slachten, ik snap niet waarom er foto's van na het schieten bij moeten, dier is dan dood, dus dat is duidelijk om het nog dramatischer te maken.
van de springsport zou je kunnen zeggen dat het artrose in de hand werkt, en zo heb ja overal wel iets, maar ja, we hebben over het algemeen paarden voor een bepaald doel.
en een iets korter leven waarin het paard kan doen waar hij goed in is, lijkt me leuker voor het dier dan een iets langer leven op een laag pitje.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 06:34

dit topic leid weer eens de kant op die het altijd gaat... de meningensverschillen tussen insiders en outsiders van de rensport.

kibbeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 08:53

oke ik was toch echt van plan om deze discussie niet aan te gaan en dus niet te reageren, maar ik wil alleen zeggen dat ik vind dat Nessah het goed verwoord.
Ze legt netjes HAAR voor en nadelen van (top)sportpaarden uit en ik moet zeggen dat ik het daar voor een groot deel mee eens ben. En net zoals ze zegt komen die in elke tak van de paardensport voor.
Ik snap ook heel goed dat ze zegt dat veel lezers alleen haar negatieve reacties goed lezen en haar positieve niet. Ze heeft gelijk overal heb je rotte appels tussen zitten, ook in de rensport! Als zij bloedstriemen op een kont gezien heeft (ik nooit, maar zeker wel niet respectvol en te veel slaande mensen) zegt dat natuurlijk niet dat daar de rensport uit bestaat (geeft ze zelf ook aan) net zo min als dat een springpaard met spijkertjes in zijn beenbeschermers de hele springsport weergeeft.

ik vind dat mirjam die het topic geopend heeft, netjes naar info over de draf en renport vraagt. Dus mijn antwoorden hierop:
- als je je paarden goed behandeld hebben ze er zeker plezier in (zoals in elke tak)
-elke vorm van paardrijden brengt risico met zich mee (ik zou het niet gevaarlijk willen noemen, als je het kundig beoefend) het is nou eenmaal risicovoller als ping pong of schaken Knipoog
-ik denk indd dat rensport risicovoller is dan bijv. dressuur (maar lees wederom, NIET GEVAARLIJKER) dit komt denk ik vnl door de snelheid waarmee er gewerkt wordt en een ander/temperamentvoller ras paarden
- het filmpje heb ik niet gekeken dus daar kan ik je geen antwoord op geven
- eigenaren geven wel degelijk om hun paarden, maar ook hier heb je die rotte appels weer. Sommige zien hun dieren wel als een nummer en eventuele inkomsten, maar dit geldt weer voor alle takken van de sport.
Nou mirjam vorm je mening maar eens van alle reacties Knipoog en als je echt geinterresseerd bent moet je gewoon eens ergens op een renstal gaan kijken en eens kijken of het echt zo anders er aan toe gaat als een spring/dressuurstal.....ik denk dat het allemaal best wel mee valt!!

tevreden renpaardjes na hun training
Afbeelding

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:10

ja inderdaad heel goed gezegt kibbeling Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:03

Inmiddels het filmpje wel bekeken en het valt me op dat er van alles door elkaar heen wordt gehaald (al eens een jockey bij een paardenkoers in dat zwart-witte apepakkie op een paard zien zitten?)
Er worden paarden in een slachthuis getoond, en ook dode paarden op asfalt en in een paddock of trailer...zijn dat echt allemaal renpaarden? Die dode paarden in een trailer: is dat niet toevallig een koliekgeval geweest die het niet op tijd naar de kliniek heeft gehaald, of een gevolg van een autoongeluk omdat medeweggebruikers niet wisten hoe ze moesten omgaan met een auto-trailercombinatie?

Kortom, het filmpje slaat nergens op, en is pure stemmingsmakerij.

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:25

het filmpje ziet er wel misselijk en zwaar overdreven uit !
ik weet niet echt veel over deze sport dus reageer niet erg veel
ik vind alleen wel dat het er wel zwaar overdreven uitziet ook die foto's waarom worden die gemaakt als ze in het slachthuis geslacht zijn Verward ik denk niet dat iemand dat echt intressant vind ..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 07:21

@kibbeling: Bedankt dat jij als eerste mijn bericht wel goed doorgelezen hebt Lachen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 07:44

mirjam_kl schreef:
De vragen die ik heb:
- Hebben de paarden er plezier in?
- Zijn niet alle delen van de paardensport gevaarlijk?
- Is de rensport gevaarlijker dan andere onderdelen?

Wat specifieke over het filmpje:
- Overdreven filmpje?
- Stukjes waarheid?
- De beelden kloppen niet bij elkaar, dus bijelkaar gezocht om een extra dramatisch beeld te geven of gebeurd het daadwerkelijk zo?
- Geven de eigennaren echt niets om een paard wat niet wint en dus automatisch naar de slacht moet (wat in het filmpje gezegd wordt).

Ik heb het filmpje ook gezien en vind het ook behoorlijk onzin
Om je vragen te beantwoorden:
* Ja Haha! Tenminste, onze dravers lopen echt met lol.
* Nee. Ik denk dat je met steepl chase wat meer risoco hebt, maar dat heb je met springen in vergelijking met dressuur ook. OP het vlakke zal minder snel iets gebeuren dan wanneer het paard ergens overheen moet.
* Nee, ligt er maar net aan.

over het filmpje:
* Ja. Wat is er zo erg aan die startboxen? Verward Ik zie inderdaad een springruiter en de beelden uit de slachterij zijn waarschijnlijk niet eens renpaarden.
* Ja, dat ze kunnen vallen, maar daar houdt het wel mee op. Het beeld van fdat paard met een gebroken been, daar zou ik ookniet meer aan beginnen. Ben je dan voor het paard bezig of voor jezelf? Tuurlijk zijn er mensen die een paard sneller weg doen dan anderen, maar dat is niet rensport-eigen. Wij hebben zelf bijvoorbeeld Rival; als jaarling gekocht, twee keer een poging tot koersen mee gedaan, maar was nooit succesvol. Inmiddels is ze 8 jaar oud en nu heeft ze een veulen. Al die tijd gewoon bij ons geweest Lachen
* Natuurlijk. Anders kan je echt niet zo'n dramatisch beeld geven. De ongelukken die ik heb meegemaakt op de baan kan ik zo'n beetje op één hand tellen.
* Je zou eens moeten weten hoeveel volbloeds en dravers er op maneges rondlopen... Zeker voor 1997, toen er nog niet gechipt werd, gingen ze gewoon goedkoop als rijpaard weg. En tsja, het forum wat ik onderhoud, draverspraat.nl, heeft in anderhalf jaar tijd 600 leden, zegt ook heel wat dnek ik, als je bedenkt dat het huidige koerspaardenbestand niet zo heel erg groot is.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:19

Ik ben van mening dat de rensport niet negatief is.
In het filmpje hebben ze alléén de erge ongelukken gezet (die soms gebeuren, maar dat gebeurt ook wel eens met springen etc.)
De meeste paarden genieten enorm van het racen, en worden heus niet afgedankt naar een gruwlijke slager.

Dit is gewoon een enorm dramatisch filmpje. Lachen

StIJnTjUhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:31

Ik denk dat de laatste vraag, dat ze naar de slachterij gebracht worden als ze niet winnen ZEKER niet waar is Pling Pling

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:35

Ik ben ook van mening dat het niet negatief is, ja natuurlijk zal er best wel eens een paard niet goed behandeld worden, maar die heb je in elke tak van de sport, of het nou springen of dressuur is. Ik ben vaak genoeg op een renbaan geweest om te zien dat die paarden echt willen racen, als ze worden voorgebracht of als ze klaar worden gezet om in de 'hokjes' te gaan, je ziet gewoon dat ze willen, ze willen gewoon gaan. En dat elk paard meteen naar de slacht gaat als het niet meer zn best doet is ook niet waar, kijk maar hoeveel mensen hier een draver hebben die niet geschikt meer was voor de sport, lijkt mij dat ze die niet allemaal bij de slachterijen vandaan hebben. En kijk nou naar het renpaard Barbaro, die is echt niet meteen afgemaakt, die hebben er nog alles aan gedaan om hem proberen op te lappen. Nee ik vind dat dat filmpje echt niet op de waarheid berust. En ja, het is naar om naar die valfotos te kijken, maar dat risico heb je ook met springen of sgw, zels met dressuur kan er wat gebeuren, en dan word er echt wel eerst gekeken of het paard behandeld kan worden tegen de eventuele blessures.

pindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 00:41

harde waarheid !!! en of ze er plezier in hebben ja ! paarden doen sporten waarvoor ze gemaakt zijn paarden die er echt passie in hebben en een paard die dit niet graag doet doet het dan ook niet kijk naar onze barbaro hij was fier het was precies of hij wist als hij eerste was en rende ! omdat hij het graag deed en kon!! Verdrietig een paard heefd er plezier in niet als je ziet da ze erop slaaan en dat hij nix doet ( elk paard is in iets goed ) !! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:35

Submodopmerking:
Pindie, dit is een oud topic.... Graag even lezen voordat je reageerd Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:22

En vanwege oud topic een slotje Knipoog