Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjonniej schreef:Ik wilde er eigenlijk niets over zeggen, tot ik las: "als het paard niet meer gehouden kan worden (en dan bedoel ik ECHT NIET MEER) dan kun je dan los laten. ze rent zelf terug naar de wei dan."
Wil je nog eens over het probleem nadenken, maar houd er dan even rekening mee dan er een sleep (of evt. in de toekomst een wagen) achterhangt. En denk dan ook even aan de schade die je met zo een rondvliegend projectiel kan aanrichten AAN DERDEN! Dat je eigen paard zijn been breekt kan me niet zoveel schelen, heel sneu voor het beestje, maar je hebt er alleen jezelf mee. Maar het is gewoon verschrikkelijk als je schade aan derden aanricht.
Sharani schreef:Mijn persoonlijke mening is dat ik het nut niet in zie van je paard een band leren slepen, terwijl je hem niet voor de wagen wil leren lopen.
Ik vind zelf het voor de eerste keer slepen het meest spannende moment van het beleren omdat het een grote stap is na het werk aan de lange lijnen en ook nog heel anders is dan alleen druk op het borsttuig geven en laten wennen aan strengen langs en tussen de benen. Het kan heel erg misgaan.
En juist als je paard nog onervaren is en dus onverwachte reacties kan geven zou ik goed materiaal gebruiken, je moet er toch niet aan denken wat er gebeurd als er iets stuk of los gaat.
Ik vind het niet iets dat je zomaar voor de lol gaat doen.
Echwel schreef:Ik denk dat het het natural omgaan met paarden en mennen nooit een goede combinatie is
Je hangt er al gewicht achter wat voor een paard vreemd is en dan heb je ook geen contact meer met je paard behalve de leidsels en neem van mij aan ze weten niet echt dat de baas ze vasthoud.
Wat ze als steun gebruiken is de stem van de baas, maar in hoeverre ze dat stopt als ze er vandoor gaan wil ik niet eens weten.
Vandaar dat je met mennen heel veel traditioneel gebruik krijgt, m.u.z. van het nieuwe bitloze hofdstel wat druk achter de oren en op op de neus en onderkaak geeft.
Imo is dit niet paardvriendelijker en zo verwoorden de gebruikers het ook..
Wat ik wil zeggen is dus dat je nooit en te nimmer er onderuitkomt om een noodrem aan je paard te hangen.
Als je dit niet wil omdat je het zielig vind voor je paard, heb je toch rekening te houden met je medemensen, die van dezelfde wegen gebruik maken.
Hiernaartoe heb je ook een bepaalde verplichting om zo veilig mogelijk de weg op te gaan..
BlackDevils schreef:ikenindi schreef:Je hoeft ook niet op je handen te lopen...ik heb maar 1 hand, dus kan niet makkelijk zelf er achter lopen.![]()
![]()
ikenindi schreef:@allemaal: dank jullie voor jullie meedenken en jullie reacties, maar ik voel mij een beetje aangevallen hier. jammer. ik probeer mij alleen maar te orrienteren en heb nog niets fout gedaan naar mijn idee.