[AR] wat nodig om paard iets te laten slepen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: wat nodig om paard iets te laten slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:33

Ik denk dat het het natural omgaan met paarden en mennen nooit een goede combinatie is
Je hangt er al gewicht achter wat voor een paard vreemd is en dan heb je ook geen contact meer met je paard behalve de leidsels en neem van mij aan ze weten niet echt dat de baas ze vasthoud.
Wat ze als steun gebruiken is de stem van de baas, maar in hoeverre ze dat stopt als ze er vandoor gaan wil ik niet eens weten.

Vandaar dat je met mennen heel veel traditioneel gebruik krijgt, m.u.z. van het nieuwe bitloze hofdstel wat druk achter de oren en op op de neus en onderkaak geeft.
Imo is dit niet paardvriendelijker en zo verwoorden de gebruikers het ook..

Wat ik wil zeggen is dus dat je nooit en te nimmer er onderuitkomt om een noodrem aan je paard te hangen.

Als je dit niet wil omdat je het zielig vind voor je paard, heb je toch rekening te houden met je medemensen, die van dezelfde wegen gebruik maken.
Hiernaartoe heb je ook een bepaalde verplichting om zo veilig mogelijk de weg op te gaan..

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:33

Mijn persoonlijke mening is dat ik het nut niet in zie van je paard een band leren slepen, terwijl je hem niet voor de wagen wil leren lopen.
Ik vind zelf het voor de eerste keer slepen het meest spannende moment van het beleren omdat het een grote stap is na het werk aan de lange lijnen en ook nog heel anders is dan alleen druk op het borsttuig geven en laten wennen aan strengen langs en tussen de benen. Het kan heel erg misgaan.

En juist als je paard nog onervaren is en dus onverwachte reacties kan geven zou ik goed materiaal gebruiken, je moet er toch niet aan denken wat er gebeurd als er iets stuk of los gaat.

Ik vind het niet iets dat je zomaar voor de lol gaat doen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 08:47

Sjonniej schreef:
Ik wilde er eigenlijk niets over zeggen, tot ik las: "als het paard niet meer gehouden kan worden (en dan bedoel ik ECHT NIET MEER) dan kun je dan los laten. ze rent zelf terug naar de wei dan."
Wil je nog eens over het probleem nadenken, maar houd er dan even rekening mee dan er een sleep (of evt. in de toekomst een wagen) achterhangt. En denk dan ook even aan de schade die je met zo een rondvliegend projectiel kan aanrichten AAN DERDEN! Dat je eigen paard zijn been breekt kan me niet zoveel schelen, heel sneu voor het beestje, maar je hebt er alleen jezelf mee. Maar het is gewoon verschrikkelijk als je schade aan derden aanricht.

als je goed leest heb ik het er over om in de wei of op het kavelpad met haar te oefenen. er zijn weinig DERDEN dan aanwezig...

Sharani schreef:
Mijn persoonlijke mening is dat ik het nut niet in zie van je paard een band leren slepen, terwijl je hem niet voor de wagen wil leren lopen.
Ik vind zelf het voor de eerste keer slepen het meest spannende moment van het beleren omdat het een grote stap is na het werk aan de lange lijnen en ook nog heel anders is dan alleen druk op het borsttuig geven en laten wennen aan strengen langs en tussen de benen. Het kan heel erg misgaan.

En juist als je paard nog onervaren is en dus onverwachte reacties kan geven zou ik goed materiaal gebruiken, je moet er toch niet aan denken wat er gebeurd als er iets stuk of los gaat.

Ik vind het niet iets dat je zomaar voor de lol gaat doen.

ik doe het niet zomaar hoor. ik ben me alleen aan het orrienteren om het evt. te gaan doen. voor de kar wil ik wel ooit, maar voorlopig niet ivm leeftijd. en als ze voor de kar gaat worden beleerd laat ik dat doen, dus wees gerust. ik dacht alleen zelf alvast een begin te kunnen maken. voor de afwisseling, en dat ze al wat spieren er voor kan trainen. maar dat is iets wat ik niet eens weet of dat wel zo is, dus zo snel hang ik er echt niet iets achter.

Echwel schreef:
Ik denk dat het het natural omgaan met paarden en mennen nooit een goede combinatie is
Je hangt er al gewicht achter wat voor een paard vreemd is en dan heb je ook geen contact meer met je paard behalve de leidsels en neem van mij aan ze weten niet echt dat de baas ze vasthoud.
Wat ze als steun gebruiken is de stem van de baas, maar in hoeverre ze dat stopt als ze er vandoor gaan wil ik niet eens weten.

Vandaar dat je met mennen heel veel traditioneel gebruik krijgt, m.u.z. van het nieuwe bitloze hofdstel wat druk achter de oren en op op de neus en onderkaak geeft.
Imo is dit niet paardvriendelijker en zo verwoorden de gebruikers het ook..

Wat ik wil zeggen is dus dat je nooit en te nimmer er onderuitkomt om een noodrem aan je paard te hangen.

Als je dit niet wil omdat je het zielig vind voor je paard, heb je toch rekening te houden met je medemensen, die van dezelfde wegen gebruik maken.
Hiernaartoe heb je ook een bepaalde verplichting om zo veilig mogelijk de weg op te gaan..

sorry, maar zoals net ook al gezegd: ik ga niet slepen met haar op de weg of langs de weg. niet eens IN DE BUURT van een weg...

daarbij. ze reageert heel erg op mijn stem, dus als ik tegen haar blijf praten weet ze wel degelijk dat ik er ook ben.
daar bij heb ik ook al gezegd dat ik er voor zal lopen en iemand anders er achter aan de lange lijnen. ik ben zelf gehandicapt(1 arm, en rolstoelgebonden) dus ik kan het toch niet alleen doen.
BlackDevils schreef:
ikenindi schreef:
ik heb maar 1 hand, dus kan niet makkelijk zelf er achter lopen.
Je hoeft ook niet op je handen te lopen... Haha! Knipoog

nee, maar wel de lange lijnen vast houden. dat sturen lukt niet met 1 hand als ik ook nog eens gas moet geven op mijn scoot-mobiel, want ik kan ook niet lopen.

@allemaal: dank jullie voor jullie meedenken en jullie reacties, maar ik voel mij een beetje aangevallen hier. jammer. ik probeer mij alleen maar te orrienteren en heb nog niets fout gedaan naar mijn idee.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:30

ikenindi schreef:
@allemaal: dank jullie voor jullie meedenken en jullie reacties, maar ik voel mij een beetje aangevallen hier. jammer. ik probeer mij alleen maar te orrienteren en heb nog niets fout gedaan naar mijn idee.

Er zijn in dit topic wel degelijk erg goede tips gegeven. Ook ik ben zelf (zonder professionele begeleiding) begonnen met alvast lange lijnen werk, uiteindelijk gevolgd door het slepen van een bandje. Voordat ik hiermee begon heb ik eerst het koetsiersbewijs gehaald en ben ik ook eerst ervaringen gaan vragen, en toch heb ik wel wat fouten gemaakt (pony helemaal in de knoop met strengen bijv...).
Ik ben in een kleine afgesloten bak begonnen om risico's te beperken, zowel voor pony, mijzelf als omstanders. Het voordeel van een kleine bak is dat je in geval van een rennende pony als een soort longeur in het midden kunt blijven staan en dus altijd contact houdt.

Wees blij dat mensen je wijzen op de eventuele gevaren. Jij kent je paard beter dan wie dan ook, waardoor je wellicht beter in kunt schatten wat wel en wat niet van toepassing is. Maar omdat je totaal onbekend bent met mennen, kun je ook inschattingsfouten maken en daar proberen we je voor te behoeden.
Wat je met de opmerkingen doet moet je zelf weten, maar verdiep je er aub wel eerst verder in alvorens te beginnen. Kennelijk weet je op dit moment nog zo weinig van mennen dat je niet eens kunt bedenken welke tuigonderdelen waarvoor dienen, vandaar dat sommige reacties wellicht fel overkomen. Ik heb echter niet de indruk dat er in dit topic op de man gespeeld wordt, dat NH belachelijk wordt gemaakt, of wat dan ook. Je opmerking dat je je aangevallen voelt vind ik dan ook erg jammer...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 08:41

ik zei al dat ik me er in aan het verdiepen ben.
ik heb ook nergens gezegd dat ik geen goede tips heb gekregen.
ik zeg alleen dat ik me een beetje aangevallen voel en dat ik dat jammer vind

en ik heb ook al een aantal keer gezegd dat ik niet over de weg ga slepen met haar, maar als ik het al ga doen dat dat dan in de wei of over het kavelpad is...

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:24

Weet je wat het is, je vraagt wel informatie maar je wekt niet de indruk dat je iets wilt doen met die informatie, daar worden mensen soms wat stekelig van.

Veel mensen die paarden beleren vinden het leren slepen het allerbelangrijkste onderdeel van het beleren van een paard in het tuig. Als hiermee wat misgaat kost het vaak ontzettend veel tijd en moeite om je paard weer in het gareel te krijgen. Je moet heel goed kunnen inschatten hoe een paard zal gaan reageren en daar ook onmiddelijk op kunnen reageren. Gezien jouw (gebrek aan) ervaring en jouw lichamelijke beperkingen denk ik niet dat jij dat kan. Daarom zou ik, als ik jou was, hier niet aan beginnen. En, voor de goede orde, ik bedoel dit niet aanvallend Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 16:27

ik heb nog nergens ervaring mee wat betreft jonge paarden. toch breng ik het er tot nu toe nog goed vanaf. ik heb een supermak paard inmiddels dat alles accepteerd. dit was absoluut niet zo toen ik haar kocht, en heb ik dus zelf voor elkaar gekregen.

sorry als ik de indruk wek er niets mee te doen, maar als ik de tip krijg het niet te doen vanwege derden op de weg, terwijl ik echt al een paar keer heb gezegd dat ik alleen in de wei en op het kavelpad wil slepen evt. dan kan ik daar ook niets mee.

als ik de opmerking krijg dat ik het niet zelf moet doen ivm lichamelijke beperkingen denk ik ook dat je niet goed hebt gelezen, want ik kan het ook niet zelf doen. ik kan niet achter de lange lijnen lopen bij haar. dat doet iemand anders. ik kan echter wel zelf haar mee laten lopen, dus dat ik eerst met haar mee loop aan een halstertouw...

maar misschien ben ik zelf niet duidelijk genoeg? dus nogmaals:

IK BEN NIET VAN PLAN ZOMAAR INEENS HAAR TE LATEN SLEPEN. IK WIL ME EERST INLEZEN, MAAR OOK WETEN WAT VOOR (ONDERDELEN VAN EEN) TUIG JE NODIG HEBT.

IK GA NIET OVER DE WEG, MAAR ALLEEN IN DE WEI OF OVER HET KAVELPAD NAAR ACHTEREN.

IK DOE HET SOWIESO NIET ALLEEN. ER HELPT ALTIJD EEN GEZOND IEMAND MEE.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:30

Succes ermee dan.....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 08:00

zolang ik niet duidelijk heb hoe, ga ik er niet mee beginnen;) voorlopig is diegene die helpt ziek, dus kunnen we er ook niet eens mee beginnen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:14

Ik vind het goed dat je je eerst zo goed wil orienteren, en dat je er iemand bij doet. Je kan altijd beginnen met een autoband erachteraan te slepen. Verder, welke benodigdheden je zou moeten hebben, weet ik echter niet.
Wel wens ik je veel succes!! OK dan!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 08:17

dank je:) ja die foto op de vorige pagina vind ik erg duidelijk. dan weet ik tenminste hoe de band er uit moet zien. maar wat nou een goed tuig er voor is en wat niet zou ik graag ook nog willen weten.