[AR] Wie verteld me hoe ik tuig vast moet maken aan karretje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silverbrumby

Re: Wie verteld me hoe ik tuig vast moet maken aan karretje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 12:44

Het is niet de bedoeling dat we proffessioneel gaan mennen en wedstrijden doen hoor... Ik heb wel vaker gement, maar gewoon niet opgelet hoe het tuig vastgemaakt werd aan het LAMOEN.. En ook met de leidsels vasthouden, die moest ik gewoon net als teugels vasthouden bij het rijden... Dus niet zoals dat achenbach systeem waar ik over las zonet. Dat hoeft toch niet meteen te zijn dat ik onverantwoord bezig ben! En ik heb wel in de gaten dat er heel veel lamoenen zijn die maar 1 oogje hebben aan elke kant.. Er zijn er ook met 3, waar is dat dan voor?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:52

Ik meng me ook eens in deze talrijke discussie Lachen

Oké, @ TS:

Ookal ga je niet professioneel mennen, óók voor een recreatieve aanspanning is het essentieel om alles goed voor elkaar te hebben; dus een kwalitatief goed tuig, alles naar behoren qua veiligheid (optuigen, inspannen, tuig, kar, etc.)

Ik adviseer je dan ook zéér dringend om, voordat je gaat rijden, ookal is het recreatief, je niet alleen 'in te lezen via internet/boeken' (je gaat ook niet op internet vragen/lezen hoe je moet auto-rijden zonder rijbewijs en dan met auto en al zó de weg op) maar zorg dat je desnoods een korte mencursus volgt, met eventueel bijbehorend KB. Dat je al eens 'hebt gemend' staat hier los van, waarschijnlijk was dat alleen maar even de leidsels vasthouden, en verder dus niet optuigen en inspannen. Leidsels vasthouden en zo 'mennen' kan iedereen wel, mijn 12 jarig buurmeisje gaat ook wel eens mee op de bok en mag ook wel eens de leidsels overnemen, mét uitleg weliswaar, maar wil niet zeggen dat ze gelijk al 'menervaring' heeft.

Bovendien komt er bij het mennen, ookal gaat het hier om recreatief mennen, meer bij kijken dan alleen weten hoe je je leidsels behoord te hanteren en hoort vast te houden, optuigen en inspannen; je moet weten wat je in bepaalde moeilijke situatie's moet doen:
- Je paard schrikt en gaat aan de kletter; hoe los je dit zo veilig en effectief mogelijk op?
- Je staat op een druk kruispunt te wachten tot je kan oversteken. Je paard is aan het dribbelen, gaat voorwaarts, achterwaarts, doet alles maar blijft níet netjes stilstaan. Hoe los je dit op?
- Wat zijn de geldende verkeersregels? Waar mag je rijden, en waar niet? Hoe geef je richting aan, hoe gedraag je je in het verkeer, hoe rijd je tussen de auto's en fietsers?
- Wat doe je met een scherpe bocht, een steile helling of daling, wat doe je als je paard niet meewerkt en het bit vastpakt, Hoe los je het op wanneer de kar dreigt te gaan scharen?

Kortom; allemaal redenen om niet zomaar even wat info van internet te plukken, je paard op te tuigen en in te spannen en zomaar eventjes de weg op te gaan!

Zoek een ervaren menner, laat je goed inlichten, mennen (óók het recreatieve mennen) is een dure 'sport/hobby' en 10x riskanter dan het rijden ohz. Volg een mencursus, haal je KB, en ga dán eens er over denken om echt de weg op te gaan.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:10

Eigenlijk ben ik nu ook wel benieuwd naar je pony en wagen. Heb je foto's?? Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:43

xElienx schreef:
Eigenlijk ben ik nu ook wel benieuwd naar je pony en wagen. Heb je foto's?? Lachen

Ik zou ook wel foto's willen zien Lachen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:17

Alles is eigenlijk al gezegd.

Ga eerst eens een Koetsiersbewijscursus volgen. Leerzaam en ook nog eens leuk, met elkaar leren hoe je op een verstandige manier kunt gaan mennen. En deze cursus is niet alleen voor mensen die wedstrijden willen gaan rijden.

De reacties die je hier krijgt zullen misschien hard overkomen maar je moet weten dat alle mensen op AR vaak hebben gezien dat het ook heel erg fout kan gaan.

Dus wees verstandig en ga eerst in de leer en daarna lekker met je eigen pony aan de slag.
Succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 00:18

Nu zou ik ook wel graag de reactie van de TS horen op onze verdere berichten....... en misschien foto's van aanspanning?

Kan inderdaad misschien 'hard' overkomen, maar zoals Ibalia ook al zegt; wij menners weten inderdaad vaak wel hoe fout het kan gaan, en neem het maar gewoon aan, áls het fout gaat, gaat het hárd fout....

We doen dit zeker niet omdat we banketstaaf over willen komen oid of mensen willen afraden om te gaan mennen, het is een prachtige sport, maar het is érg belangrijk om te proberen zo dicht mogelijk bij die 100% veilgheid te kunnen komen.

De reacties, tips en adviezen die wij hier geven, zijn allemaal goed bedoeld, en eigenlijk allemaal voor je eigen bestwil (inclusief voor je paardje, groom/passagiers en andere weggebruikers, vergeet die óók even niet) Knipoog

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 23:17

JoyCiej007 schreef:
Ik meng me ook eens in deze talrijke discussie Lachen

Oké, @ TS:

Ookal ga je niet professioneel mennen, óók voor een recreatieve aanspanning is het essentieel om alles goed voor elkaar te hebben; dus een kwalitatief goed tuig, alles naar behoren qua veiligheid (optuigen, inspannen, tuig, kar, etc.)

Ik adviseer je dan ook zéér dringend om, voordat je gaat rijden, ookal is het recreatief, je niet alleen 'in te lezen via internet/boeken' (je gaat ook niet op internet vragen/lezen hoe je moet auto-rijden zonder rijbewijs en dan met auto en al zó de weg op) maar zorg dat je desnoods een korte mencursus volgt, met eventueel bijbehorend KB. Dat je al eens 'hebt gemend' staat hier los van, waarschijnlijk was dat alleen maar even de leidsels vasthouden, en verder dus niet optuigen en inspannen. Leidsels vasthouden en zo 'mennen' kan iedereen wel, mijn 12 jarig buurmeisje gaat ook wel eens mee op de bok en mag ook wel eens de leidsels overnemen, mét uitleg weliswaar, maar wil niet zeggen dat ze gelijk al 'menervaring' heeft.

Bovendien komt er bij het mennen, ookal gaat het hier om recreatief mennen, meer bij kijken dan alleen weten hoe je je leidsels behoord te hanteren en hoort vast te houden, optuigen en inspannen; je moet weten wat je in bepaalde moeilijke situatie's moet doen:
- Je paard schrikt en gaat aan de kletter; hoe los je dit zo veilig en effectief mogelijk op?
- Je staat op een druk kruispunt te wachten tot je kan oversteken. Je paard is aan het dribbelen, gaat voorwaarts, achterwaarts, doet alles maar blijft níet netjes stilstaan. Hoe los je dit op?
- Wat zijn de geldende verkeersregels? Waar mag je rijden, en waar niet? Hoe geef je richting aan, hoe gedraag je je in het verkeer, hoe rijd je tussen de auto's en fietsers?
- Wat doe je met een scherpe bocht, een steile helling of daling, wat doe je als je paard niet meewerkt en het bit vastpakt, Hoe los je het op wanneer de kar dreigt te gaan scharen?

Kortom; allemaal redenen om niet zomaar even wat info van internet te plukken, je paard op te tuigen en in te spannen en zomaar eventjes de weg op te gaan!

Zoek een ervaren menner, laat je goed inlichten, mennen (óók het recreatieve mennen) is een dure 'sport/hobby' en 10x riskanter dan het rijden ohz. Volg een mencursus, haal je KB, en ga dán eens er over denken om echt de weg op te gaan.

ik ga met mijn rijpaardjes of jonge paardjes ook de weg op, weliswaar met een ander paard of iemand op de fiets ernaast. Nou zo kan het ook met het koetsje lijkt me. Zo heb ik het hier altijd gezien, dat er iemand naast de pony loopt en 1 op de bok. En in het verkeer hetzelfde, zorg ik er wel altijd voor dat ze eerst wennen en als ze iets eng vinden. En een druk kruispunt dat degene de pony gerust kan stellen en leiden. En bij hellingen o.i.d zou ik afstappen, om het de pony makkelijekr te maken, want het gaat om een shetje..

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:21

Ohz of voor de kar kun je niet met elkaar vergelijken. Als er wat gebeurt met de kar, bv pony op hol met kar erachter kan dat rampzalige gevolgen hebben.

Denk er nu niet te makkelijk over en schakel professionele hulp in als je dit echt wilt.

En niet het is maar en shet, ook shetjes kunnen je te snel af en te sterk zijn. En dan zijn de gevolgen echt niet anders dan met een groter ras.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:49

silverbrumby schreef:
ik ga met mijn rijpaardjes of jonge paardjes ook de weg op, weliswaar met een ander paard of iemand op de fiets ernaast. Nou zo kan het ook met het koetsje lijkt me. Zo heb ik het hier altijd gezien, dat er iemand naast de pony loopt en 1 op de bok. En in het verkeer hetzelfde, zorg ik er wel altijd voor dat ze eerst wennen en als ze iets eng vinden. En een druk kruispunt dat degene de pony gerust kan stellen en leiden. En bij hellingen o.i.d zou ik afstappen, om het de pony makkelijekr te maken, want het gaat om een shetje..

Ohz rijden is inderdaad héél wat anders dan mennen.

Maar weet je wat ik niet snap? Waarom in godsnaam open je hier een topic terwijl je toch al het advies en alle informatie in de wind slaat? Je weet het immers toch zelf altijd beter, zo aan je post te lezen?? Frusty Gestoord Hamer

Sorry hoor, maar ik heb alles gezegd wat ik wilde zeggen...... Wil er alleen nog even aan toevoegen dat je nu echt dom aan het praten bent, en als je dit plan door zet ben je héeeel dom bezig, zacht gezegd.

Misschien hard, maar wie weet tot ziens op bokt, misschien zullen we ooit eens een topic van je tegenkomen met de mededeling dat je een ongeluk met je kar hebt gehad. Voor sommige mensen is dat het enige dat ze doet in zien hoe dom en gevaarlijk ze bezig zijn.
En dan maakt het me geen worst uit dat zo'n onverschillige, domme, eigenwijze en egoistische menner een ongeluk krijgt, het gaat me dan meer om het arme paard dat er tenslotte niets aan kan doen, en de derden die in gevaar gebracht kunnen worden!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:39

JoyCiej007 schreef:
silverbrumby schreef:

Ohz rijden is inderdaad héél wat anders dan mennen.

Maar weet je wat ik niet snap? Waarom in godsnaam open je hier een topic terwijl je toch al het advies en alle informatie in de wind slaat? Je weet het immers toch zelf altijd beter, zo aan je post te lezen?? Frusty Gestoord Hamer

Sorry hoor, maar ik heb alles gezegd wat ik wilde zeggen...... Wil er alleen nog even aan toevoegen dat je nu echt dom aan het praten bent, en als je dit plan door zet ben je héeeel dom bezig, zacht gezegd.

Misschien hard, maar wie weet tot ziens op bokt, misschien zullen we ooit eens een topic van je tegenkomen met de mededeling dat je een ongeluk met je kar hebt gehad. Voor sommige mensen is dat het enige dat ze doet in zien hoe dom en gevaarlijk ze bezig zijn.
En dan maakt het me geen worst uit dat zo'n onverschillige, domme, eigenwijze en egoistische menner een ongeluk krijgt, het gaat me dan meer om het arme paard dat er tenslotte niets aan kan doen, en de derden die in gevaar gebracht kunnen worden!

amen Bloos

verhoudingsgewijs is het aantal ongelukken met de wagen ook hoger dan ohz.
snap ook hoe dat komt na het lezen van deze post Haha!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:15

Ik verbaas me ook steeds weer hoe makkelijk er over mennen wordt gedacht. Vooral als het "maar" een shetlander betreft.

Ik heb zelf wel een aantal jaar menles gehad, vaak mogen helpen bij het beleren van een jong paard. Ook wel eens een pony zelf beleerd. Maar toch, ik heb natuurlijk nooit de ervaring van iemand die dagelijks jonge paarden beleerd, en aangezien ik al minstens 10 jaar niet meer aangespannen gereden had, wilde ik het beleren van de pony van onze kinderen het liefst uitbesteden.

Uiteindelijk is ben ik het toch zelf gaan doen, omdat ik hulp kreeg van een stalgenoot die zelf al jaren wedstrijden rijdt met zijn tweespan en ook wel paarden beleerd.
Hij was er van overtuigd was dat ik wist wat ik deed. Als hij me had afgeraden het zelf te doen was ik er niet aan begonnen.

Bijna niemand haalt het in zijn hoofd om na een paar jaar manegeles een paard in te rijden. Maar om een paard voor de kar beleren heb je blijkbaar geen ervaring nodig???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:13

Oh, maar die mensen die denken hun shet wel even voor een karretje te kunnen knuppen, die gaan vast ook wel joyriden: auto meejatten, en leren rijden in je uppie...........

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:16

JoyCiej007 schreef:
Oh, maar die mensen die denken hun shet wel even voor een karretje te kunnen knuppen, die gaan vast ook wel joyriden: auto meejatten, en leren rijden in je uppie...........

Is al in de kinderwagen begonnen.
Nee ik weet het beter mam..

De 2 rottigste woorden in de Nederlandse taal zijn:"JA MAAR."

Ja maar toch doe ik het
Ja maar ik weet het beter
Ja maar jullie zeggen dat we.
Ja maar jullie weten er niets van

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:18

Echwel schreef:
JoyCiej007 schreef:

Is al in de kinderwagen begonnen.
Nee ik weet het beter mam..

De 2 rottigste woorden in de Nederlandse taal zijn:"JA MAAR."

Ja maar toch doe ik het
Ja maar ik weet het beter
Ja maar jullie zeggen dat we.
Ja maar jullie weten er niets van

Daar heb je helemaal gelijk in ROFL Hyper!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:28

@Silverbrumby, het zou natuurlijk handig zijn als je eens in je eigen omgeving op zoek gaat naar iemand die je ermee kan helpen. Bv iemand die vaker een shet voor de kar heeft beleerd (want ik begrijp uit je reacties dat je shet dat nu nog niet is) en iemand die je kan helpen met het tuig juist bevestigen.

Net zoals ohz is juist bevestigen van het tuig erg belangrijk, een singel te los is ohz echt gevaarlijk. Zo ook werkt dat met verkeerd bevestigd tuig bij aanspanningen.

Helemaal de combinatie van twijfelachtig aangebracht tuig en een nog onervaren pony is geen succes. De kans dat een pony in paniek raakt van het gewicht van de kar, tuig of weet ik wat is toch aanwezig.

Ook bij ´recreatie´ is het belangrijk dat paard en ruiter/ menner een goede basis hebben. Juist zij zijn degenen die de weg opgaan en dus ook andere mensen in het verkeer tegenkomen en mogelijk in benarde situaties helpen bij onjuist handelen.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:57

voor duidelijk info kan je bij google klikken als trefwoord mennen en dan de eerst mencursus daar staat alles ook duidelijk op !! (wees wel voorzichtig als je er niet veel over weet, haal er iemand bij die er vestand van heeft)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:03

Ja, en google is ook echt een súper betrouwbare bron Clown

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:29

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:55

Maar wat doen jullie allemaal moeilijk? Je kan mennen toch gewoon net zo leren als Frans, met een online-cursus Gestoord

Haal er alsjeblieft een ervaren iemand bij, als hij met kar en al aan de kletter gaat kan je 2 dingen afschrijven, je kar en je pony, in het ergste geval ook nog iets of iemand anders.
Alhoewel misschien een heel zinloze post, ik denk niet dat ze zich veel van het advies hier aantrekt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:44

Denk het ook niet ladymagic, maar op AR kom je soms meer van die bokkers tegen... tsja, dan probeer je wat he, in de hoop dat ze eens luisteren naar de meerderheid van de ervaren menners die het soms toch écht wel even beter weten dan iemand die net komt kijken Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:49

Het is net zoals , hoe mensen gaan vragen, hoe ze hun paard aan de teugel moeten rijden.
neem les, of loopt met een ervaren iemand mee, dan leer je het ineens goed, en niet 3 verschillende adviezen van 3 andere mensen.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:55

weet je dat als je je koetsierbewijs niet hebt, je ook niet verzekerd bent??
Ditzelfde geldt ook voor je ruiterbewijs.

Dit betekent dat als jij schade aan iemand anders zijn eigendom aanricht of zelf nog erger een ernstig ongeval veroorzaakt je daar niet verzekerd voor bent??

Dit kun je gewoon financieel nooit opbrengen, dus sowieso zou ik als je met iemand gaat oefenen die ook geen koetsiersbewijs hebt gaan oefenen in een rijbak of op het weiland bijv.

Succes ermee!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:10

Waarom toch altijd maar dat shetje........
Ik hoef geen les, want het is maar een shetje
Zadeltje over, voor het shetje-> past altijd ?(zo niet, dan toch)
Hoezo te groot->shetjes zijn heel sterk.

Vind het zó erg dat shetjes altijd maar de L#L zijn Boos!

Een shet verdient beter, Die hoeft niet alle fouten van de ruiter/menner te ondergaan, omdat ze te gierig (?)zijn om er wat geld voor les aan uit te geven.

Ik snap het niet Huilen
Sorry, word er zo Frusty van

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:23

simpie schreef:
weet je dat als je je koetsierbewijs niet hebt, je ook niet verzekerd bent??
Ditzelfde geldt ook voor je ruiterbewijs.

Dit betekent dat als jij schade aan iemand anders zijn eigendom aanricht of zelf nog erger een ernstig ongeval veroorzaakt je daar niet verzekerd voor bent??

Dit kun je gewoon financieel nooit opbrengen, dus sowieso zou ik als je met iemand gaat oefenen die ook geen koetsiersbewijs hebt gaan oefenen in een rijbak of op het weiland bijv.

Succes ermee!!

Dat klopt dus niet.... een gewone wa verzekering volstaat ook Knipoog kijk maar eens bovenaan bij AR, topic over KB bewijs...... als je gewone wa verzekering hebt, ben je ook dan normaal verzekerd, daar heb je zeker geen kb voor nodig...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:26

Superwomen, beetje dramatisch gebracht Knipoog Maar ja, je hebt wel degelijk gelijk. Met shetten kan alles.... omdat het een shet is, dan maakt het toch niet uit..

Nee, een groot paard zomaar voor de wagen knuppen laten de meesten wel uit hun hoofd (gelukkig) waarom dan met shetten wel? daarmee kan het minstens nét zo hard verkeerd gaan als met een groot paard...