Ann schreef:Waarom vind je dat jammer dan? Daarom is boomloos niet per definitie verkeerd voor sommige paarden? Het een bijt het ander toch niet?
Boomloos/slecht passend boomzadel is geen reële vergelijking. Wat je wel kunt meenemen is dat het niet gemakkelijk is om een goed passend boomzadel te vinden voor sommige paarden, dan kan boomloos een uitkomst zijn.
Kijk , en DAT is nu juist de hele vergelijking. Niet zozeer boomloos vergelijken met slecht passende boom , maar kijken naar het praktische.
Een perfect passende boom is het ultieme qua drukverdeling , maar hoe haalbaar is die perfect passende boom in de praktijk.
Dat is nu juist het hele probleem. Al haal je er 10 keer per jaar een hele goede zadelmaker bij , dan nog heb je die garantie niet dat je boom echt goed ligt tijdens het rijden.
Bij een zadelmaker kan het fout gaan , bij andere druk-proeven kan er ook iets verkeerd geïnterpreteerd worden , en hoeveel mensen zijn er nu echt enorm bezig met hun zadel altijd ? Dat is de praktijk.
Als de gemiddelde ruiter / paardeneigenaar leest : een goed passend boomzadel is beter dan een boomloos zadel , dan lezen ze al snel over het stukje "goed passend" heen , "want de buurman die toevallig langsliep tijdens het opzadelen heeft gezegd dat mijn zadel goed past" weet je wel.
Het is alsof je zegt : reizen per vliegtuig is sneller dan reizen per auto. En dat is ook zo in principe.
Maar dat is niet in alle gevallen zo.
Niet over alle afstanden en alle trajecten. Niet als je de pech hebt van vertraging , wat regelmatig voorkomt. Niet als er iemand aan een loket moeilijk gaat doen waardoor je je vlucht mist , enz.
En met de auto heeft ook weer andere voordelen , bvb. dat je lekker je eigen gang gaat.
Het heeft gewoon allebei z'n eigen voordelen , nadelen , zekerheden en onzekerheden.
En dan zijn er nog enorm veel verschillende soorten die weer elk hun eigen eigenschappen hebben , dus het blijft sowieso een zeer beperkte vergelijking. Eigenlijk kun je willekeurig welke 2 zadels op deze manier vergelijken...