[AR] steigeren voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aline4

Re: steigeren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:55

Als die van mij een beetje steigeren uit ongeduld omdat ze stil moeten blijven staan terwijl ze andere plannen hebben, dan blijf ik net zo lang staan tot ze kalmeren en bijna gaan staan slapen. Ze hebben zich er dan bij neergelegd dat ze moeten blijven staan. Als ze echt gevaarlijk hoog steigeren, dan sla ik ze in het lang over de rug met de zweep, en hard ook. Vervolgens blijven we dan dus weer net zo lang staan tot ze geaccepteerd hebben dat ze moeten blijven staan en dat 100 meter verder weer etc, etc.

Voorwaarts oplossen is dus niet de oplossing als je paard steigert omdat hij moet blijven staan, dan geef je hem namelijk juist zijn zin en zal het probleem alleen maar erger worden. Bovendien heb je die mogelijkheid niet als je een drukke weg over moet steken. Dit probleem moet je trouwens opgelost hebben voordat je weer een poging waagt om een drukke weg over te steken anders gaat het nog een keer vies fout.

Als jouw pony trouwens al 7 is, zou hij zo langzamerhand wel sterk genoeg moeten zijn om zelf de wagen tegen te houden op een helling, of dat nou naar boven of naar beneden is. Een geremde wagen is natuurlijk altijd een goed idee. Heb je eigenlijk remmen op je wagen? Dat werd mij niet duidelijk in de eerdere reacties.

Trouwens, ookal denk je je pony nog zo goed te kennen, als hij zich misdraagt is het toch wel een goed idee om niet alleen te gaan eigenlijk...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:04

Ik heb een ongeremde wagen, maar het lijkt mij dat deze licht genoeg is om tegen te kunnen houden.

De grotere ritten maak ik ook niet alleen, dat vind ik toch maar saai, maar het oefenen en kleinere ritjes moet ik wel alleen omdat mijn pony's buitenaf staan in een verlaten dorpje, waar dus weinig mensen komen.

Het stilstaan voor langere tijd ga ik aan de lange lijnen oefenen de eerste tijd. Ze steigerd op een flink beroerde manier, en met een kar er achter is dat niet fijn als ze het meerdere keren achter elkaar doet.
Eerder deed ze het ook als ze aan de teugel moest en de achterhand er onder moest brengen, dat is nu geen probleem meer, dus dan moet dit toch ook af te leren zijn.

ik moet nu eerst even naar de pony's toe, dus volgende reacties lees ik straks. allemaal al heel erg bedankt voor de reacties en ik denk dat ik er zeker wel veel aan zal hebben.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:04

Poeh wat een rare reacties krijg jij over je schrijfstijl. Ik lees overal op bokt, en zelfs in jouw topic door andere mensen, veel meer fouten Haha! maargoed..
Ik heb weinig verstand van mennen, maar als je pony voorwaarts gaan als een beloning ziet, zou ik proberen een correctie toe te passen terwijl ze blijft stilstaan. Een beetje zoals Aline hierboven schrijft. Op het hoofd kan je niet meppen met een zweep, dat is te ver en te riskant, maar wel effectief bij steigeren (als een gevoel dat ze haar hoofd stoot, niet om erop los te meppen natuurlijk Knipoog ). Niet laten haar zin doen.
Een correctie met de zweep betekent niet 'voorwaarts!', en dat moet ze ook leren begrijpen. Het gaat erom dat ze haar beentjes op de grond moet houden, niet dat ze 'voorwaarts moet gaan omdat ze dan niet meer kan steigeren', zeker niet als dat voor haar een beloning is.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:09

dat over mijn schrijfstijl makt me niet uit, als anderen het moeilijk vinden pas ik het aan, dat is geen probleem, ik vraag zelf immers om antwoorden, dus dan kan ik er ook voor zorgen dat het er zo duidelijk mogelijk komt te staan Lachen

dat ze de zweep ook moet gaan zien als straf, en niet alleen als iets om voorwaarts te gaan vind ik wel een goede opmerking, daar heb ik stom genoeg nooit bij stilgestaan. Ik gebruik hem soms wel als ze steigerd, en dit is dan ook bedoeld om het af te straffen, maar ik laat haar dan een sprong vooruit maken ( kan ook niet anders), en dan stop ik een stukje verder vaak pas weer. De Volgende keer inderdaad maar eerder weel halthouden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:11

Nou je hebt genoeg te knutselen zo Elinax Knipoog
Zat tips die je mee kunt nemen zo te lezen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:13

een heleboel tips inderdaad waarvan ik zelf ook ook denk van: Ja, dat zou goed kunnen helpen, en dan te bedenken dat ik twjfelde om het te plaatsen. blij dat ik toch om raad heb gevraagd hier Haha!

Maar nu moet ik echt gaan Bloos

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:15

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe het beleren is gegaan/gedaan?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:31

Ik heb haar vanaf dat ze anderhalf jaar oud is. Vanaf toen ben ik tijdens wandelingetjes al kleine dingetjes gaan oefenen die ikzelf belangrijk vind, zoals voetjes geven en vast staan. ook voor langere periodes.
Met 2,5 jaar wat grondwerk d.m.v op commando halthouden en stappen e.d. terwijl ze naast me liep, dit vind ze overigens nog steeds leuk en we doen dit ook nu nog wel tijdens wandelingen. als 3 jarige is ze licht ingereden, en een half jaar daarna ben ik af en toe achter haar gaan lopen, zodat ze er ook bekend mee was als iemand achter haar instructies zou geven. dit is altijd perfect gegaan. Nadat ze dit goed kon heb ik er een sulky achter gespannen, Zelf nog altijd er achter lopend. nadat dit goed ging ben ik er af en toe op gaan zitten, ook geen probleem. Na een jaartje voor sulky's gelopen te hebben toch een keer een 4 wielige kar er achter gezet. Doordat er ook op haar gereden werd had ze al wel de nodige bespiering. dit is altijd goed gegaan. Maar toen ze eenmaal goed betuigd was, moest ze wat meer aan het werk. aan een los leidseltje lopen vond ze altijd al heel leuk, maar zodra ze wat meer moest werken ging ze dwars liggen. Ook tijdens het rijden ging dat wel eens zo. Ze is wel eens nagekeken, maar daar kwma niks uit. Verder deed ze het ook wel eens als ze bv de trailer in moest en even geen zin had, en dan liep ze toch echt alleen maar aan een halstertje, of als ze niet verder wilde wandelen.

Eerder heb ik haar dus ook teveel vrijheid gegeven, dus laten we zeggen dat ze van de 4 jaar nu 2 tot 3 jaar meer moet werken. er zijn al meer obstakels overwonnen, zo loopt ze nu dus netjes onder het zadel en ook voor de kar doet ze het dressuurmatig al veel beter. Maar als ze ergens onderuit wil komen kan ze dus wel eens op 2 benen gaan staan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:37

Ik heb hetzelfde gehad met Nickey toen hij nog enigsinds groen was. Vooral met de neus richting huis bij het aantrekken van de wagen had hij dit. Mijn inziens is het aan de ene kan stalmoed en aan de andere kant ook het onvermogen van je pony de kar makkelijk in beweging te krijgen. Soms zie dit wel eens als de wagen te zwaar is om vooruit te krijgen door het gewicht van de wagen of door tegendruk omdat de kar naar achter rolt. Je hebt geen rem? Ik zelf heb het voornamelijk opgelost door niet rechtstreeks naar huis te gaan als hij zo'n bui had. Onverwachts toch een extra lus rijden of gewoon de stal voorbij rijden en later keren.
Over het alleen rijden zijn andere topics geweest. Ik geloof dat er ook een artikel in de Mensport over komt. Ben erg benieuwd. Ik rij namelijk ook altijd alleen, met uitzondering van om het weekend als mijn man mee is.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:57

@Aline: Dat is een zeer goede oplossing die je beschrijft, maar ieder paard reageert er anders op.. Laat ik zeggen: Mijn paard wordt er nog wilder en nog onhanteerbaarder van. Je moet dus goed weten wat het karakter is van je paard en hoe die op iets zal reageren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:04

Echwel schreef:
Keihard maar gewoon de zweep erover en naar voren slaan, altijd voorwaarts oplosssen.
Dit mag ze nooit en nooit doen.

Zeker nooit afstappen daar raakt ze aan gewend, jij bent de baas en die zit nou eenmaal
op de wagen en loopt er nooit naas.

En idd met zo een pony alleen uit rijden gaan is niet echt verantwoord..

Ps zou je willen schrijven met hoofdletters kommas enz.
maakt het voor ons makkelijker leesbaar.

Ben ik het volkomen mee eens; ik ken het probleem ook, maar dan met Lucky, ons hengstje dat inmiddels verkocht is. Die ging steigeren, achteruit lopen etc. omdat hij iets zogenaamd 'eng' vond (lees: hij was er al 100x zonder malen langsheen gelopen, 101e x was hij er ineens 'bang' voor)

Dan volgde er natuurlijk een ferme tik op zijn rug of billen, maarja, meneer ging dan nóg verder naar achter, fokte zichzelf zo op dat hij dus ook ging steigeren, kar ging scharen, tsja, dan zat er voor mij ook niets anders op dan direct van de bok springen en beest bij de leidsels en bit pakken en op die manier langs het 'enge gevaarte' leiden (en heél vreemd, maar dan ging hij er wél zonder malen langsheen). Dat geprutsmuts begon dan gelijk weer zodra ik op de bok zat, zwaar irritant.

Maar inderdaad; meestal als er iets gecorrigeerd moet worden blijf ik OP de bok.... Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:10

elinax21 schreef:
ik ben er dus ook bang voor dat als ik haar voorwaarts laat gaan dat ze het dan vaker gaat doen, maar ik ga het eerst proberen op een lange weg waar geen verkeer komt. Na het voorwaarts gewoon weer halthouden.

met het longeren gooit ze gewoon haar kont naar buiten zodat ze tegenover me komt te staan, veek draait ze ook om en rent de andere kant op dan. Met bijzet is dit al flink minder dus dat ga ik binnenkort even weer proberen.
de basisgangen kent ze wel, vanaf het moment dat ik haar heb, zijn we die dingen gaan oefenen terwijl ze naast me liep. en aan de hand is dat ook geen probleem. ze respecteerd me dus wel, alleen af en toe probeerd ze toch wel de baas te spelen d.m.v uitproberen.

Oplossing voor dit probleem: Dubbele longe . dan kán ze niet naar binnen, wil ze dat wel, dan stuur jij haar gewoon met druk op buitenleidsel weer naar buiten. Sinds ik een aantal jaar geleden het dubbel longeren onder de knie heb, ben ik eigenlijk stiekem van mening dat 'gewoon longeren' dus met halster en longeerlijn of zelfs met hoofdstel en longeerlijn bijna geen nut heeft; ja, rondjes lopen, dus conditie training, en energie kwijt raken, maar daar houdt het bij op.

Wil je meer dressuurmatig aan de gang, problemen corrigeren, oefeningen zoals binnen- buitenstelling oefenen die voor de kar nog niet zo soepel gaan, dan kun je het beste dubbel longeren Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:18

elinax21 schreef:
dat over mijn schrijfstijl makt me niet uit, als anderen het moeilijk vinden pas ik het aan, dat is geen probleem, ik vraag zelf immers om antwoorden, dus dan kan ik er ook voor zorgen dat het er zo duidelijk mogelijk komt te staan Lachen

dat ze de zweep ook moet gaan zien als straf, en niet alleen als iets om voorwaarts te gaan vind ik wel een goede opmerking, daar heb ik stom genoeg nooit bij stilgestaan. Ik gebruik hem soms wel als ze steigerd, en dit is dan ook bedoeld om het af te straffen, maar ik laat haar dan een sprong vooruit maken ( kan ook niet anders), en dan stop ik een stukje verder vaak pas weer. De Volgende keer inderdaad maar eerder weel halthouden.

En dát is nou juist de reden dat er vaak zo 'fel' wordt gereageerd op 'menners' die het denken zonder zweep af te kunnen. Zweep + leidsels + stem, da's zo'n beetje alles wat je als menner hebt, en daar zul je het mee moeten doen, en die zweep, ja, die heeft zó ontzettend veel functie's!

- corrigerend middel (niet alleen voor paard, maar ook voor honden die in paardenbenen gaan hangen of in sommige gevallen zelfs voor héle asociale automobilisten) Knipoog (bij sommige menners dan)
- richtingaanwijzer
- begrenzer bij dressuurmatig werk zoals stelling en buiging
- zelfs als beloning in sommige gevallen: die van mij wordt regelmatig met een flink enthousiaste stem en 'aaien' met de zweep over de rug beloond voor haar goede gedrag.
- en natuurlijk de meest bekende, ook voor leken; het middel ter bevordering van het voorwaarts gaan.
... En zo kun je nog wel even doorgaan. Knipoog
-

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:13

En nog meer goede tips Haha! dankjewel! Longeren ga ik zeker verder mee werken. En zoals je het beschrijft met lucky, zo gaat het bij mijn odie dus ook, flink achteruit en geirriteerd doen, en als ze dan een tik krijgt ( vaak ervoor dus al) springt ze op 2 benen naar voren waarop ik dan ook snel eraf moet en bij het bit pakken. Enige verschil is dus dat zij niet bang is voor iets maar gewoon niet wil wachten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:57

Hij was ook niet bang, hij deed 'alsof', gewoon om onder het werk uit te komen, echt hengstengedrag, gewoon lopen klieren en zeiken, hopen dat hij niet meer verder hoeft Clown

En wat betreft longeren:

Ik heb het dan met name over het dúbbel longeren he, dus met dubbele lijnen Knipoog. Menhoofdstel, schofttuig zonder broek maar mét staartriem, en je menleidsels + menzweep/longeerzweep Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:58

ik heb een longeersingel, werkt makkelijker Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:03

Kan ook Knipoog je menleidsels kunnen goed fungeren als dubbele longe Knipoog

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:08

Steigeren, tenzij je het hebt aangeleerd, is altijd een teken van verzet!

Dat hoor je dus niet toe te staan, daar zijn de meningen wel duidelijk over, maar hoe op te lossen?

Met de zweep, ja werkt bij de een wel, maar bij de ander niet; voorwaarts houden, ja kan een goede oplossing zijn, maar als je moet stoppenvoor b.v. ander verkeer werkt het weer niet.

Ik wil je aanraden: span je pony aan voor de kar en laat haar rustig een uur staan, ga zelf wat anders doen.
Zorg wel dat je pony veilig staat en niet los kan komen, ook niet kan gaan draaien, dus tussen 2 lijnen/kettingen, uiteraard met het halster over het hoofdstel heen. Pas naar je pony toe als ze echt rustig is geworden en op 3 benen is gaan staan.
Dit herhaal je ieder keer totdat het goed gaat. Daar kun je alsnog gaan mennen of haar uitspannen.
Uiteraard is de tijd afhankelijk van de onrust van jou dier.

Een andere oplossig is je pony onde reen deurpost plaatsen en daat vastzetten, gaat ze dan omhoog, dan komt ze met haar hoofd tegen de deur post aan en is het gelijk over, doen ze maar 1 x.
Klink niet echt diervriendelijk, maar is wel een oplossing.

Die van mij deed het ook, na een rit, tot 3 x toe omhoog, terwijl we klaar waren, zweep hielp niet, het laten staan wel.
Wees echter wel consequent, anders helpt niets!

Succes met je keuzen.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:16

JoyCiej007 schreef:
Kan ook Knipoog je menleidsels kunnen goed fungeren als dubbele longe Knipoog

ik vind het fijner met echte dubbele longeerlijnen is namelijk zonde van je leidsels ze zo te gebruiken. of 2 aparte longeerlijnen kan ook

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 21:28

ik heb wel 2 aparte longeerlijnen, dus dat komt goed Lachen

En josie, dan zou ze dus een uur moeten stilstaan voor ze mag lopen? Dat is namelijk geen probleem, blijft ze keurig netjes taan totdat ik zeg dat ze mag. Ondertussen kan ik mn hele keet schoonmaken bij wijze van..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:31

hmm, pony ingespannen met kar en al zo een uur vastzetten en dan ook nog zónder toezicht........ vind ik niet echt veilig, maarja, ieders zijn methode Knipoog

Als onze lucky steigerde aan de hand tijdens het wandelen trapte ik hem gewoon eens flink in zijn buik op het moment dat hij omhoog ging, komen ze zo weer naar beneden Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 21:46

Is ook niet mijn idee en gaat ook niet werken, dat kan ik je zo wel op een bordje geven. Aan de hand heeft ze het ook wel eens geflikt ja, maar dan krijgt ze ook echt wel op dr kop hoor :p

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:07

elinax21 schreef:
Is ook niet mijn idee en gaat ook niet werken, dat kan ik je zo wel op een bordje geven. Aan de hand heeft ze het ook wel eens geflikt ja, maar dan krijgt ze ook echt wel op dr kop hoor :p

Je bedoeld het vastbinden met kar en al en dan weggaan en een uur zo laten staan? ROFL Weet wel zeker dat dat niet gaat werken....... Vind het meer een oplossing die een complete paardenleek zou bedenken........ creatief maar érg dom..

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:20

Uiteraard ben je wel in de buurt, dus niet in huis gaan zitten of zo iets, want dan zie en hoor je niets!
Het gaat er om dat je paardje leert stilstaan en niet dat er gelijk weg gereden wordt en ook niet dat het zijn of haar zin kan doordrijven. Want hij of zij kan wel te keer gaan, maar kot niet los en zal het uiteindelijk gaan opgeven en daarna zich overgeven en daarna is het niet meer nodig en kun je er heerlijk op uit.

Het werkt trouwens prima, al eens geprobeerd?

Als je dat niet gedaan hebt, dan graag er ook geen mening over hebben.
Daar komt nog bij dat niet iedereen b.v. in staat is zijn of haar paard in de buik te schoppen als deze omhoog gaat en dan ook nog eens op een 'juiste' wijze en 'goed' weet te raken.
Het e.e.a kan afhangen van je eigen reactie, de grootte van je dier, de omstandigheid e.d..

En wat je ook kiest, het resultaat hangt af van de combinatie van wat je kiest, je concequentheid, je paardje e.d..
Er is geen advies op maat te geven, maar wel ideeën, waar de eigenaar van het dier, die zijn of haar dier het beste kend, wat mee zou kunnen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:44

Inderdaad is het vast laten staan een van de oplossingen. Wel erbij blijven natuurlijk, zet je er een stoeltje bij, of gewoon op de bok gaan zitten. Nu heb ik het voordeel dat ik rook. Wanneer ik een jonge ponie beleer dan laat ik hem gewoon vaststaan, klim op de bok, draai een shaggie en rook die eerst op. Daarna kunnen we gaan. Worden ze mooi geduldig van.

Verder moet je zorgen dat wanneer je gaat halthouden dat je ze in de aanleuning houdt. Zolang ze dat doet zal ze niet omhoog komen. Wanneer ie dan aan wil trekken of omhoog komen kun je meteen een halve ophouding maken. Zo hou je ze makkelijker ontspannen. Iemand er naast laten lopen om haar vertrouwen te geven. Deze kan geleidelijk aan meer afstand nemen. Afstraffen helpt in sommige gevallen, bij nuchtere ponies.

En als het echt gevaarlijk dreigt te worden (je wordt echt niet blij als ie achterover klapt) moet je een touw om haar borst net voor het schoftje knopen, haar er een stalhalster bij over het hoofdstel doen en met een halstertouw tussen de voorbenen door vastknopen aan het andere touw zodat ze haar hoofd niet meer omhoog kan gooien.
Dit moet je dus wel van te voren aan de hand even oefenen want ze kunnen er de 1e keer wel een beetje op reageren maar het is net als met een gewone bijzet; ze moeten er ff doorheen.
Ook moet je zorgen dat ze niet met de benen in het touw kan komen tussen de voorbenen.