Wettelijke regelingen buitenpaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Wettelijke regelingen buitenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 00:08

_rosita_ schreef:
haha, jeeeeeeeetje..... ik sluit me bij de voorgaande reacties van o.a Morrie en Arabesk aan...
ik had al totaal geen hoge pet van de db. op door eerdere ervaringen, maar dit antwoord bevestigd het maar weer eens.
buiten de spelfouten en kromme zinsopbouw om...de woorden 'helaas' en 'wij vrezen' zegt mij al weer genoeg

Haha! Roossie, reken maar dat ze nog een antwoordje van me gaan krijgen van de week. Ja
Allereerst geloof ik dat ik echt heel duidelijk ben geweest in mijn vraagstelling en ik heb ze duidelijk mijn standpunt uitgelegd. En dan krijg je zo'n antwoord terug met zoveel spelfouten. Serieus is zo'n instantie niet meer te nemen zo. Gestoord

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 03:15

Waratje schreef:
In Wageningen bijvoorbeeld mag je zelfs geen boom of grotere struik planten in het open weiland om je paard beschutting te geven. Dit soort gemeentes zou je dan eindelijk eens aan kunnen pakken met de wet in de hand.

Denk je echt dat de regels dan ineens gaan veranderen, als de wet voor zou gaan schrijven dat jij een schuilstal moet hebben?
Ik denk dat de gemeente dan net zo hard zal denken: dan zoek je lekker een andere wei! Of ga je bij de manege staan, die hebben wij tenslotte een vergunning gegeven voor deze doeleinden.

Niet dat ik daar verder voorstander van ben, maar zoiets verander je niet zomaar door een wetje vanuit de DB.
Al die landschapzooi wordt provinciaal geregeld, zelfs de gemeenten hebben niet alle inspraak zelf.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 04:37

Ik ben ook voor paarden 24/7 buiten mogen houden, MITS ze een schuilplek hebben...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 10:35

Nicolletje; ik weet inderdaad ook wel zeker dat de gemeenten echt niet mee gaan werken aan het gedogen van schuilstallen. De DB gaf bv. in dat telefoongesprek aan dat ze de situatie in Almere aan willen gaan pakken, omdat daar de schuilstallen de pan uit rijzen. Dus wat moeten al die mensen daar straks met hun paarden?
Ik vind dat wel erg, want een hoop van die paarden gaan misschien de stal weer in.

Ik ben erg blij met de plek waar Sam staat. Daar is ook geen schuilstal, maar wel genoeg bomen en struiken. Het gaat mij erom dat ik hem niet 's winters binnen hoef te zetten (tenzij hij ziek is, want dan kan hij ook naar binnen, hoor). De DB gaf ook aan dat struiken en bomen wel als voldoende beschutting wordt gezien trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:41

Nadya schreef:
Nicolletje; ik weet inderdaad ook wel zeker dat de gemeenten echt niet mee gaan werken aan het gedogen van schuilstallen. De DB gaf bv. in dat telefoongesprek aan dat ze de situatie in Almere aan willen gaan pakken, omdat daar de schuilstallen de pan uit rijzen. Dus wat moeten al die mensen daar straks met hun paarden?
Ik vind dat wel erg, want een hoop van die paarden gaan misschien de stal weer in.

Dat zou idd heel erg zijn. De omgekeerde wereld......

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:51

Ja zeg dat wel Scheve mond

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:04

ik ben aan de ene kant blij dat de paardjes lekker in t land mogen rond huppelen ook als er geen mogelijkheid is tot het bouwen van een schuilstal, aan de andere hand is t natuurlijk ook weer handig voor gemeentes die het bouwen van schuilstallen dwars willen zitten... (tis ook nooit goed he Knipoog)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 16:30

Jorretje, ik vrees dat de gemeentes het echt niet sneller zouden tolereren, als het verplicht wordt om een schuilstal te bouwen. Dus dat betekent dat paarden massaal naar binnen zouden moeten in de herfst/winter. Wat in het geval van mijn paard een drama zou zijn, want die is het gelukkigst buiten met zijn vriendjes. Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:04

Nadya schreef:
Jorretje, ik vrees dat de gemeentes het echt niet sneller zouden tolereren, als het verplicht wordt om een schuilstal te bouwen. Dus dat betekent dat paarden massaal naar binnen zouden moeten in de herfst/winter. Wat in het geval van mijn paard een drama zou zijn, want die is het gelukkigst buiten met zijn vriendjes. Lachen

daar ben ik idd ook bang voor. 'je móet een schuilstal' ....'ja meneer, maar dát mag nou juist niet' ..... 'jammer dan mevrouwtje, dan zet je 'm maar op de manege, die mogen bepaalde dingen wel'
en dat zou ook voor toos een regelrechte ramp zijn, vorig jaar vond ze de zeer korte nachten op stal al niets, ik zie dr al min.20 uur op stal staan, ze wordt knettergek en knetterchago.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:06

Ik vraag me soms wel al waarom iedereen zo op die schuilstal hamert.
Paarden die bijv. op een pension stalling staan dus overdag op de wei,en s'nachts binnen staan hebben in de uren op de wei ook geen schuilstal.
De paarden die dan toevallig 6 uur in de regen staan hebben pech,maar er wordt niet moeilijk over gedaan omdat ze s'avonds weer droog op stal kunnen.
Maar wanneer regend het hier nou 24 uur lang?
Het regend vaak,en veel,maar nooit dagen en nachten achtereen.
Er zijn altijd periodes die droog zijn,en dus dan droogt het paard weer lekker op.

Ook het zomer wei verhaal is hetzelfde wat mij betreft.
De paarden op een pensionstal gaan (ik noem maar even een tijd) s'ochtens om 10 uur de wei op,en gaan om 17 uur weer naar stal.
De brandende zon is de hele dag dus op de paarden aan het schijnen,net als op de paarden die 24/7 buiten staan.
Ik heb nog nooit een pension stalling met weidegang gezien waar op elk landje of paddock een schuilstal aanwezig is.
Waarom moet een weidepaard dan zo persee wel een schuilstal?
(de zon is er s'nachts niet..)

Een rij bomen,een groot gebouw,wat struiken kunnen echt genoeg beschutting geven aan de paarden,en die zijn ook niet altijd aanwezig op een pensionstalling.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:14

Tinkerloos schreef:
De paarden die dan toevallig 6 uur in de regen staan hebben pech,maar er wordt niet moeilijk over gedaan omdat ze s'avonds weer droog op stal kunnen.

Wat betreft de zomerwei heb je wel gelijk, het is mij altijd een doorn in het oog geweest (maar ik doe er zelf aan mee, want iets is beter dan niets)
dat de paarden de hele winter binnen staan en dan (bij ons in de regio iig) vanaf 1 mei 24/7 buiten worden gepleurd tot en met oktober en niemand die je hoort over brandende zon of een schuilstal.

In de winter daarentegen, mogen de paarden weer niet naar buiten als het regent want dan is het misschien te koud Verward

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:25

tinkerloos, ik sluit me helemaal bij jouw tekst aan...
het is inderdaad te belachelijk voor woorden. ik zou wel een overzichtje willen zien van hoe vaak het de afgelopen eeuh...5 jaar... 24 uur achter elkaar regende.... ik denk idd nauwelijks

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 17:36

Precies. Ik denk dat wij met onze buitenpaarden ons juist enorm bewust zijn van de weersomstandigheden. Ik heb toevallig wel eens een regendeken gebruikt tijdens de periodes dat het wat meer regende en die keren zijn op een hand te tellen, hoor. Want voor een regenachtig dagje haal ik dat ding niet uit de motteballen. Knipoog Haha!
Vaak wist ik niet hoe snel ik weer naar Sam toe moest om dat ding eraf te halen, omdat de zon weer scheen en ik niet wil dat 'ie die deken voor jan jeweetwel ophad. Hij heeft meer bewegingsvrijheid zonder deken namelijk en dat gun ik hem ook.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:53

aaargh!!!! zit net de site van de dierenbescherming te bekijken, kom ik het volgende ge-wel-di-ge advies tegen:

Paarden in de winter
Paarden zijn prima bestand tegen kou. Voorwaarde is wel dat ze ook in de nazomer en herfst buiten hebben gestaan en zo een dikke wintervacht hebben gekregen. Toch moet u op een aantal dingen letten:
*Zorg voor een plek waar uw paarden kunnen schuilen tegen koude wind en regen. Hierbij kan gedacht worden aan een stal, afdak, bossage, heg of houtwal.
*In de wintermaanden moet u uw paard scheren om te voorkomen dat hij te hard gaat zweten en zo conditie verliest. Begin oktober moet met scheren begonnen worden en dan vervolgens 1 keer in de 3 weken tot Kerstmis. Tussen Kerstmis en half januari mag u nog 1 keer scheren.

bah, dit is toch niet te geloven.....je zal je adviezen maar van de site van de db halen bij je eerste paardje.. zet m lekker in de wei, maar wel geschoren, want dat MOET...
mail is onderweg...ben benieuwd wat ik daarop terug krijg.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:16

Dit geloof je toch niet..
Lekkere DB.
Daar heb je wat aan...pfff... Scheve mond

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:21

In de wintermaanden moet u uw paard scheren om te voorkomen dat hij te hard gaat zweten en zo conditie verliest. Begin oktober moet met scheren begonnen worden en dan vervolgens 1 keer in de 3 weken tot Kerstmis. Tussen Kerstmis en half januari mag u nog 1 keer scheren

Dan zijn wij allemaal niet correct bezig volgens de DB wat een ellende zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:12

Bloos! Absurd zeg! Echt niet te geloven... Rolleyes

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:21

@ _rosita_ : Van welke pagina heb je die info eigenlijk gehaald?
Ik heb net op de site van de DierenBescherming gekeken,en ik vond dit:
Citaat:
Paarden en pony's kunnen over het algemeen prima tegen kou, mits ze daar goed op voorbereid zijn. Het is dus onjuist om altijd over verwaarlozing of dierenmishandeling te spreken als we 's winters in de wei bij weer en wind nog paarden of pony's buiten zien staan. Als de bodem droog is, kan het geen kwaad. Bij een laag gelegen bodem die vochtig is, kan het dier beter worden opgestald. Wel is het wenselijk om schuilmogelijkheden aan te bieden. Daarmee kan het paard zich bij extreme weersomstandigheden beschermen tegen hitte of regen en wind

Kijk,dat klinkt dan wel weer goed.

Hier staat het bij,en er staat ook iets over stallen:
http://www.dierenbescherming.nl/content ... id=9&sid=3

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:34

Citaat:
Paarden en pony's kunnen over het algemeen prima tegen kou, mits ze daar goed op voorbereid zijn. Het is dus onjuist om altijd over verwaarlozing of dierenmishandeling te spreken als we 's winters in de wei bij weer en wind nog paarden of pony's buiten zien staan. Als de bodem droog is, kan het geen kwaad. Bij een laag gelegen bodem die vochtig is, kan het dier beter worden opgestald. Wel is het wenselijk om schuilmogelijkheden aan te bieden. Daarmee kan het paard zich bij extreme weersomstandigheden beschermen tegen hitte of regen en wind

Die ene zin (nu vetgedrukt) zou ik ook wel onderbouwd willen zien.
Hoezo kan het dier dan beter worden opgestald? En waarom?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:46

JoviBan schreef:
Die ene zin (nu vetgedrukt) zou ik ook wel onderbouwd willen zien.
Hoezo kan het dier dan beter worden opgestald? En waarom?

Wij zitten op laaggelegen, drooggelegde veengrond.
De grondwaterstand wordt beheerd door het waterschap en ik heb begrepen dat deze hoger wordt gehouden in de winter vanwege de weidevogels.

Ik kan me er wel wat bij voorstellen, die paardenhoeven en de regen in combinatie met de klei-ondergrond maken het land stuk, en niet een beetje stuk, maar zo stuk dat ik er tot ongeveer de rand van mijn kaplaars in zak, het klei zuigt aan dus soms blijft je laars erin zitten Clown
Na een winter op zulke grond is de hele wei stuk.
Als ze dan geen plek hebben om heen te gaan, want dit weidegezicht mag niet aangetast worden door bomen of schuilstallen, plus dat je niet zomaar zand op deze veengrond mag storten, dan is dat volgens mij niet echt heel goed voor je paarden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:51

Vocht is niet meteen slecht.
Vocht is helemaal niet erg zelfs.
Op stal in de prut is wel erg...urine en mest lijkt mij schadelijk,maar een vochtige wei niet.
Als ze nou zeggen: tot aan hun buik in de blub, zou ik me nog kunnen voorstellen dat een stal een tijdelijke oplossing zou zijn,maar vocht?
Laat ze dan meteen duidelijk zijn met wat ze bedoelen,want nu gaat iedereen de DB bellen als ze een wat vochtige wei zien met paarden erop...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 22:05

De DB vertelde me trouwens ook dat ze gek werden van de telefoontjes van ontwetende mensen over paarden buiten. Clown Ach, en nu wordt het voorjaar, dus dan zal het gezeur ook wel minder worden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:51

zooo, ze zijn er snel bij:D
ik had mail terug dat ze het niet kon vinden, ik heb haar toen uitgelegd waar het stond en heb net mail terug dat ze het direct gaan verwijderen, want zulke teksten horen niet thuis op de site van de dierenbescherming... woehoeii..zal het dan tóch ooit nog eens door gaan dringen..
zo.. nu kom ik je topic niet meer vervuilen hoor nadya Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:59

Geweldig!! Haha!