Kan hoefbevangenheid minder worden door overstap op Natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Kan hoefbevangenheid minder worden door overstap op Natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:33

Ik zeg: Begin met het weghalen van de biks, niet meer op stro zetten (maar bijv op vlas of zand), en zoveel mogelijk ruimte geven, liefst niet op gras, maar op zand (paddock, rijbak) of modder (zorg wel dat er ook droge plekken zijn ivm dierenbescherming....). Geef zoveel mogelijk oud, strengelig hooi, en leg meerdere kleine bergjes op verschillende plaatsen, zodat het lopen bevordert wordt.

Als dat allemaal veranderd is, dan eens gaan kijken of de ijzers er eventueel onderuit zouden kunnen. Doe dit in goed overleg met een NB-er (vraag hier of je een goede hebt), en vraag ook je DA eens om raad (als het hoefbeen te ver gekantelt is, is het in mijn opzicht niet altijd verantwoord om de ijzers er onderuit te halen).

Zorg er daarnaast voor dat je paard wel al zijn voedingsstoffen binnen krijgt. Bijvoorbeeld door een pavo summerfit koek.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:44

Ik heb eigenlijk maar 1 tip: laat zo snel mogelijk een deskundige naar de pony kijken en verander dan in overleg zaken als ijzers er onderuit en ander voer. Volgens mij kan niemand vanachter de pc zien hoe erg het met deze pony gesteld is en bevangeheid is nou niet iets wat ff 1-2-3 is op te lossen. Met zelf dokteren kun je ook juist meer schade aanrichten, hoe goed sommige adviezen ook zullen zijn, of bleken te zijn bij andere gevallen.
Van opmerkingen als 'als het hoefbeen teveel gekanteld is is ijzers eronderuit halen misschien niet zo goed' (oid) krijg ik echt kippenvel > dat is in mijn optiek echt met spoed werk voor een deskundige, of dat dan een DA of NB is maakt niet uit, maar doe niet zomaar iets. Laat desnoods gewoon even foto's maken, dan weet je wat.

Bullymonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:58

Ik denk dat overstap op natural wel degelijk kan helpen. Mijn paard was chronisch hoefbevangen zijn hoefbeen was zoan zijn ver gekanteld dat het aan de onderkant door de zool heen kwam. Vervolgens heb ik hem van zijn ijzers af laten halen en strasser laten bekappen. Nu loop hij weer op de wei. 24/7 op een enorme wei met heel veel gras. Hij heeft nergens last van, hij is weer helemaal de oude.

Zelf denk ik dat hij niet beter was geworden als hij niet ontijzerd was en goed bekapt werd. Hij was al zo lang ziek toen en niets hielp. De beweging was echter ook heel belangrijk. Ik heb wel tegen zijn zin met hem gelopen. Toen was dat misschien niet super voor hem, maar het is ook wel zijn redding geweest.

Door de minder stijle hielen is de druk van het hoefbeen af. Daardoor wordt de pijn minder waardoor het paard meer zal gaan bewegen.