Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Huertecilla schreef:De zool en wand groeien met een verschillende snelheid en hoe zich dat oplost bij de witte lijn is nog punt van onderzoek. Die hele witte lijn is trouwens nog een behoorlijke onbekende net als hoé die hoefwand nu eigenlijk groeit. Die zweeft namelijk op de laag 'velcro' welke de witte lijn is.
SpikyBlue schreef:Het is niet zo ingewikkeld.
....
Dit is allang bekend?
Huertecilla schreef:Dat is knap omschreven hoe het proces verloopt.
Het geeft geen antwoord op twee vragen.
1. Hoe en waarom de zwevende 'nagel' (hoefwand) begint met groeien onder de 'nagelriem' (kroonrand) terwijl daar niet zoiets als een haarwortel is. Dit is geen vraag die specifiek voor paarden is namelijk.
Hoe: De hoefwand wordt gevormd door de kroonlederhuid. Hierop staan duizenden hoorn-papillen die elk een hoornpijpje maken. Deze zijn met elkaar verbonden door tussenhoorn.
Waarom: Omdat een paard een topteenganger is (loopt op nagel, nagel zit op vinger, 'de ondervoet'). Sorry als ik te simpel denk, HC.
2. Waarom het verschil in groeisnelheid tussen zool en hoefwand in de praktijk geen probleem is op hun ontmoetingspunt.
Boven het 'ontmoetingspunt' (een wrong) zitten ze nog aan elkaar cq. schuiven ze klemvast door elkaar en daar ong. 1 cm. beneden breekt alles wat teveel is af als je er niets aan doet (het échte natuurlijke proces!). Het 'leven' (de lederhuiden) loopt al in deze vorm, de hoornschoen eromheen wordt door de lederhuiden gevormd en zit eraan vast en vormt een 'bakje' om de 'vinger' heen. Jarenlange evolutie.
Ik zie het vraagstuk niet echt eigenlijk HC, alle lederhuiden die opperhuid/hoorn vormen om alles te beschermen... Erg mooi om daar microscopische foto's van te bekijken.
[...]
Net als met alles doe je jezelf en jouw invloedssfeer tekort als je oogkleppen opzet. Of die oogkleppen nu traditioneel of 'natuurlijk' zijn.
Daar ben ik het volkomen mee eens. Het is alleen soms moeilijk om iemand op het internet te beoordelen op wel of niet oogkleppen bezitten of juist een open visie.
CherokeeChum schreef:@SpikeyBlue: dat heb je bijzonder goed ,helder en duidelijk verwoord.
Huertecilla schreef:CherokeeChum schreef:@SpikeyBlue: dat heb je bijzonder goed ,helder en duidelijk verwoord.
Wát? Ze is te simpel inderdaad. Véél te simpel negeert gewoon de twee punten. Of begrijpt ze niet, dat kan ook.
[...]HC
Huertecilla schreef:CherokeeChum schreef:@SpikeyBlue: dat heb je bijzonder goed ,helder en duidelijk verwoord.
Wát? Ze is te simpel inderdaad. Véél te simpel negeert gewoon de twee punten. Of begrijpt ze niet, dat kan ook. Het punt is evenwel dat dit voor de modale eigenaar helemaal niet van belang is. Die 'moet' gewoon niet meer doen dan vijlonderhoud zoals de hoefpersoon dat heeft voorgedaan.
Die hoefpersoon dient zich te blijven bekwamen en de de kennis over hoefonderhoud ontwikkelt zich.
Neem Ramey. Die was ooit traditioneel hoefsmid. Was ooit Natuurlijk Bekapper, groeit nu met zijn visie naar 'Niet Bekappen' etc. Ontwikkeling = verandering.
Voor de modale eigenaar líjkt dat soms misschien verwarrend maar dat ís het niet. Het is evolutie van kennis en aangezien er altijd meer is, houdt dat nooit op.
HC
IlsjePilsje schreef:@Joviban: de bekapper komt aanstaande dinsdagavond. Tot die tijd loopt hij uit voorzorg alleen even naar het land op het kiezelpaadje en blijft even verder "thuis".
IlsjePilsje schreef:Ik heb de hoefschoenen van Marquis.
IlsjePilsje schreef:De zolen zijn versleten, maar we krijgen ze zelf niet meer los (schroeven zijn versleten). Het probleem is dat ik wel al nieuwe zolen heb liggen, ze zelf niet los kreeg... mijn schoonvader ook niet ...en nu moeten ze terug om te laten repareren....