Na 3 jaar nog steeds gevoelig lopen zonder ijzers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Na 3 jaar nog steeds gevoelig lopen zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:22

Onze Sancha is ook een zorgen'kind'.
Na een leven op vier ijzers op stal had ze een verzakt hoefbeen en chronische hoefbevangenheid. De hoefrot was zo erg dat ze een gat in de zool had waar het hoefbeen door zichtbaar was.

Wat alles extra lastig maakt is dat ze door gewoonte veel minder loopt dan de rest.
We konden voor het gebruik en de omstandigheden hier geen goede hoefschoenen vinden.

Ik bekap haar met relatief lage hielen, in het voorjaar (als we vers groen snijden) krijgt ze magnesiumchelaat (tegen haar insulinepr0bleem) en we rijden nu met de nieuwe Easyboot Bare.

We zijn nu bijna VIER jaar onderweg met haar en er is geen twijfel over of ze ooit zo goed zal gaan als de rest. Het antwoord is Nee.
Ik heb echt tientallen marathon-afstanden naast haar gerend om haar onbelast te trainen. Ze gaat eindeloos in galop over asfalt maar caminos met granietsplit gaat nooit goed komen met haar. Met hoefschoenen is ze volmaakt gelukkig en loopt zonder stress door pijn in de zolen.

Ik heb er veel over nagedacht en heb geen antwoord over hoe je hier ethisch verantwoord mee om moet gaan.
De hoeven van dit paard zijn niet door ons verziekt en we hebben enorm veel tijd, moeite en liefde geïnvesteerd haar weer goed te krijgen. In het begin was er geen keuze en was het gewoon medische zorg. Later krijg je dan de vraag of de belasting door er op te gaan zitten verantwoord is want daarmee bezorg jij jouw paard píjn.
Sancha had en heeft enórm veel lol in het leven, is een paard met een ongelooflijk 'groot hart' wat zich helemaal de vernieling in loopt voor jou. Als ze niet zó goed tussen de oren geweest zou zijn, dan had ik haar waarschijnlijk de lijdensweg bespaard en laten inslapen toen duidelijk werd hoéveel pijn dit paard had. Dit werd pas duidelijk toen de bloedsomloop in haar hoeven toenam. Heel erg om te ervaren, maar wat is het alternatief? De voeten door laten rotten? Dat kan ook niet.
Érg lastig dit en niet alleen mbt hoeven omdat dieren een ander besef van tijd hebben dan wij. 'Volgende week voel je je beter' is voor hen niet vatbaar. Lijden in het nú en lijden door ruiterbelasting = lastig.

Moraal van dit verhaal. Laat voor de zekerheid eens een dáárin echt ervaren NietBekapper (NietBeslaander) met een brede kijk (dus geen 'Natuurlijke'tunnelvisie) naar jouw paard kijken.
Koop nieuwe hoefschoenen. Ik kan volledig achter de nieuwe Easyboot Bare staan. Dat is letterlijk en figuurlijk een generatie beter dan alles wat ervoor was.

Veel sterkte,

HC

p.s. Sancha nu. De laatste foto is met hoefschoenen maar zonder optoming. Kim weet van hoe ver dit paard is gekomen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=FMYG3JAM
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FGD6P4SJ
http://www.mijnalbum.nl/Foto=A3MPVMRQ
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6MKMQFWZ
Laatst bijgewerkt door Djilna op 14-03-07 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's gewijzigd in links.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 10:38

Je hebt kreupel lopen en gevoelig lopen. Mijns inzien is dit een wereld van verschil. Hij loopt alleen gevoelig op steentjes! niet op elke andere ondergrond.
Ik heb mijn eigen hoefsmid net gebeld en voicemail ingesproken met de vraag of ze langs wil komen om alles te bespreken en te kijken of ik er nog een smid naar wil laten kijken.

Ik ben tegen het advies van mijn DA ingegaan, aangezien ik het 10 jaar met ijzers heb geprobeerd (maar daar lezen sommige mensen volgens mij overheen). En als de DA alleen het paard ziet lopen, geeneens de hoeven bestudeerd, maar vanaf de buitenkant (zonder een hoef op te tillen) kan zien dat hij te kort loopt....dan ben ik eigenwijs en ga tegen zijn advies in. Zeker als het een DA is die vreemd staat te kijken als hij hoefschoenen ziet.

De hoefschoenen worden gerepareerd, het is dus geen geldkwestie oid. Alleen zat ik met de vraag over de groei van de hoeven.

Het jammere is dat er mensen zijn die mijn paard gelijk als zielig bestempelen, vandaar mijn opmerking dat hij helemaal niet zielig is en dat ik nu tegen dit probleem aan loop. Het is ook niet zo dat hij de hele winter rot loopt of zo.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:52

Op zich vind ik het niet vreemd dat je tegen het advies van je DA ingaat, heb ik met mijn paard ook gedaan (kreeg het advies om 'r in te laten slapen), maar wees dan wel zo eerlijk om advies bij iemand anders in te winnen, hetzij een andere DA, hetzij de smid. Ik zie net in je laatste bericht dat je idd je smid even laat kijken, goed plan.

Toch ben ik het wel met RK eens dat als het paard alleen in de winter een moeilijke periode heeft, het misschien niet aan de hoeven ligt. Mocht je smid er ook niet uitkomen, is het wellicht toch aan te raden om te kijken of er niet iets met de gewrichten/pezen/oid aan de hand is.

Ik zag dat iemand plakijzers opperde, maar voorzover ik heb begrepen, wordt dat alleen voor medische dingen nog maar gebruikt. Bovendien lijkt me dat je die veel sneller kwijtraakt dan hoefschoenen.

Succes ermee!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:00

Mbt groei is er erg veel euh..... 'onduidelijke' informatie. Idem mbt het niet bestaande hoef'mechanisme'.
Hoeven groeien op twee manieren. De zool en de wand groeien beiden onafhankelijk van elkaar. Ze groeien het jaar door met dezelfde 'snelheid' en de variatie zit in verschil in vraag en aanbod van voeding. Let wel, in de hoéf! De hoeveelheid beweging in de hoef heeft daar invloed op dus op de groei maar dat is geen oorzaak-gevolg.
De zool en wand groeien met een verschillende snelheid en hoe zich dat oplost bij de witte lijn is nog punt van onderzoek. Die hele witte lijn is trouwens nog een behoorlijke onbekende net als hoé die hoefwand nu eigenlijk groeit. Die zweeft namelijk op de laag 'velcro' welke de witte lijn is.

De wetenschappelijk onderbouwde kennis over de hoef is logischerwijze volop in ontwikkeling.
Het is daarom ontzettend riskant om een methode te baseren op aannames over de 'werking' van de hoef.
Maak je daarom ook niet te druk over de 'logica' van klok-horen-luiders. Het ís erg lastig dat traditionele smeden en DA's evenmin over 'het' antwoord beschikken.
Goed dat je niet op één kant blind vaart en goed als je er nóg een hoefpersoon naar laat kijken.
Als ik jou info lees denk ik dat een ervaren Strasser-hoefpersoon je op dit moment waarschijnlijk de meest evenwichtige informatie kan geven. Bij Strasser zit gedegen medische kennis en breedte van methodes in het licht van het gebruik als rijpaard.

Veel sterkte,

HC

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:58

Huertecilla schreef:
De zool en wand groeien met een verschillende snelheid en hoe zich dat oplost bij de witte lijn is nog punt van onderzoek. Die hele witte lijn is trouwens nog een behoorlijke onbekende net als hoé die hoefwand nu eigenlijk groeit. Die zweeft namelijk op de laag 'velcro' welke de witte lijn is.

Het is niet zo ingewikkeld.
Op de wandlederhuid liggen plaatjes. (wandlederhuidplaatjes)
Aan de binnenkant van de hoornwand groeien plaatjes. (hoornplaatjes)
De wandlederhuid zit er dus, met zijn plaatjes. De hoornwand groeit vanuit de kroonlederhuid naar beneden, met zijn plaatjes schuift hij door/over de wandlederhuidplaatjes (die zich in elkaar vastgrijpen).
Op de overgang wandlederhuid/zoollederhuid ligt een smalle rand (wrong) die tussenhoorn produceert. Tussenhoorn + hoornplaatjes = witte lijn, die gelijk de verbinding hoornwand/hoornzool is.
De zoollederhuid maakt dus onafhankelijk van de kroonlederhuid hoorn aan.
Tussenpersoon is de witte lijn.
Dit is allang bekend? Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:14

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:15

Toch nog ergens nuttig, zo'n opleiding tot hoefsmid Cool

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:06

Dat is knap omschreven hoe het proces verloopt.

Het geeft geen antwoord op twee vragen.
1. Hoe en waarom de zwevende 'nagel' (hoefwand) begint met groeien onder de 'nagelriem' (kroonrand) terwijl daar niet zoiets als een haarwortel is. Dit is geen vraag die specifiek voor paarden is namelijk.
2. Waarom het verschil in groeisnelheid tussen zool en hoefwand in de praktijk geen probleem is op hun ontmoetingspunt.

Blijft dat binnen de traditionele sector ZEER veel kennis zit en ik maak daar dus sinds dag 1 dankbaar gebruik van ook al streef ik naar NietBekappen.
De enorme kennisbasis over paardverzorging ligt al sinds de vroege middeleeuwen bij de 'farrier'. Erg lastig is om te bepalen wat in de traditionele hoek 'evidence(praktijk)-based-medicin' is en wat 'natte-apen-verhaal'.
Net als met alles doe je jezelf en jouw invloedssfeer tekort als je oogkleppen opzet. Of die oogkleppen nu traditioneel of 'natuurlijk' zijn.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:02

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:34

Huertecilla schreef:
Dat is knap omschreven hoe het proces verloopt.

Het geeft geen antwoord op twee vragen.
1. Hoe en waarom de zwevende 'nagel' (hoefwand) begint met groeien onder de 'nagelriem' (kroonrand) terwijl daar niet zoiets als een haarwortel is. Dit is geen vraag die specifiek voor paarden is namelijk.

Hoe: De hoefwand wordt gevormd door de kroonlederhuid. Hierop staan duizenden hoorn-papillen die elk een hoornpijpje maken. Deze zijn met elkaar verbonden door tussenhoorn.
Waarom: Omdat een paard een topteenganger is (loopt op nagel, nagel zit op vinger, 'de ondervoet'). Sorry als ik te simpel denk, HC.

2. Waarom het verschil in groeisnelheid tussen zool en hoefwand in de praktijk geen probleem is op hun ontmoetingspunt.

Boven het 'ontmoetingspunt' (een wrong) zitten ze nog aan elkaar cq. schuiven ze klemvast door elkaar en daar ong. 1 cm. beneden breekt alles wat teveel is af als je er niets aan doet (het échte natuurlijke proces!). Het 'leven' (de lederhuiden) loopt al in deze vorm, de hoornschoen eromheen wordt door de lederhuiden gevormd en zit eraan vast en vormt een 'bakje' om de 'vinger' heen. Jarenlange evolutie.
Ik zie het vraagstuk niet echt eigenlijk HC, alle lederhuiden die opperhuid/hoorn vormen om alles te beschermen... Erg mooi om daar microscopische foto's van te bekijken.

[...]
Net als met alles doe je jezelf en jouw invloedssfeer tekort als je oogkleppen opzet. Of die oogkleppen nu traditioneel of 'natuurlijk' zijn.

Daar ben ik het volkomen mee eens. Het is alleen soms moeilijk om iemand op het internet te beoordelen op wel of niet oogkleppen bezitten of juist een open visie.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:25

@SpikeyBlue: dat heb je bijzonder goed ,helder en duidelijk verwoord. Afgod

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:24

Dank, dank! Slim Nerd Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:04

CherokeeChum schreef:

Wát? Ze is te simpel inderdaad. Véél te simpel negeert gewoon de twee punten. Of begrijpt ze niet, dat kan ook. Het punt is evenwel dat dit voor de modale eigenaar helemaal niet van belang is. Die 'moet' gewoon niet meer doen dan vijlonderhoud zoals de hoefpersoon dat heeft voorgedaan.
Die hoefpersoon dient zich te blijven bekwamen en de de kennis over hoefonderhoud ontwikkelt zich.
Neem Ramey. Die was ooit traditioneel hoefsmid. Was ooit Natuurlijk Bekapper, groeit nu met zijn visie naar 'Niet Bekappen' etc. Ontwikkeling = verandering.
Voor de modale eigenaar líjkt dat soms misschien verwarrend maar dat ís het niet. Het is evolutie van kennis en aangezien er altijd meer is, houdt dat nooit op.

HC

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:50

Hoi,

ik heb niet alle reacties gelezen, maar herken je probleem. Mijn paard staat nu ruim 3,5 jaar zonder ijzers. Daarvoor altijd problemen met ijzers die gedraaid onder zijn hoeven zaten, dus super kreupelheden etc.
Maar idd in de winter gevoelige hoeven( alleen bij rijden op harde ongelijke ondergrond ). Deze winter voor het eerst niet, alleen steentjes zijn nog niet zo fijn ( maar hij kan wel galoperen op het asfalt b.v. ).
Bij mijn paard ligt dat aan zijn stralen. Hij heeft altijd rotstraal ( en daar hoef ik geen tips nu over ), dat maakt zijn hoeven zeer gevoelig. Met ijzers was dat niet, simpelweg omdat de stralen dan de grond niet raken ( hoezo onnatuurlijk ).
Volgens Pete Ramey moet je er alles aan doen om het straalkussens steviger te maken/ Sterker/ flexibeler. Dus langzaam aan meer druk op de hielen van je paard. Maar wel zo datpaard er niet kreupel door wordt.
Ik weet niet hoe het met de stralen van jou pony zit ?

Groetjes,

Maris

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 16:58

hoi allemaal. nog bedankt voor alle verdere uitleg. Ik heb mijn eigen smid nog niet gesproken (ben nog niet teruggebeld), maar heb wel al een afspraak staan met een NB met goede referenties (iemand die ook zelf cursussen geeft). Puur om te kijken wat een NB er van vindt + second opinion (mijn eigen smid is meer conventioneel, maar zeker niet slecht!). Nu moet ik zeggen dat hij de afgelopen dagen weer veel beter loopt op steentjes, maar wil er toch het fijne van weten. Volgende week komt die smid kijken en uit voorzorg houd ik hem even bij steentjes uit de buurt.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:57

Huertecilla schreef:
CherokeeChum schreef:

Wát? Ze is te simpel inderdaad. Véél te simpel negeert gewoon de twee punten. Of begrijpt ze niet, dat kan ook.
[...]HC

Dan begrijp ik je vraag misschien niet helemaal? Misschien moet je het voor een, zoals je zelf zegt, 'simpel' persoon als ik dan ook wat 'simpeler' vragen.. Zij zijn groot en ik is klein!
Ik heb best veel kennis in mijn hoofd, en werk veel op gevoel. Ik werk veel met mijn handen en ogen. En dat is niet simpel uit te leggen, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:15

Goed dat je die afspraak hebt gemaakt, IlsjePilsje!
Wanneer komt de bekapper? Hou je ons op de hoogte?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:01

Huertecilla schreef:
CherokeeChum schreef:

Wát? Ze is te simpel inderdaad. Véél te simpel negeert gewoon de twee punten. Of begrijpt ze niet, dat kan ook. Het punt is evenwel dat dit voor de modale eigenaar helemaal niet van belang is. Die 'moet' gewoon niet meer doen dan vijlonderhoud zoals de hoefpersoon dat heeft voorgedaan.
Die hoefpersoon dient zich te blijven bekwamen en de de kennis over hoefonderhoud ontwikkelt zich.
Neem Ramey. Die was ooit traditioneel hoefsmid. Was ooit Natuurlijk Bekapper, groeit nu met zijn visie naar 'Niet Bekappen' etc. Ontwikkeling = verandering.
Voor de modale eigenaar líjkt dat soms misschien verwarrend maar dat ís het niet. Het is evolutie van kennis en aangezien er altijd meer is, houdt dat nooit op.

HC

Wat is nu eigenlijk je punt,imo word er een uitstekend terzake doend,inhoudelijk antwoord gegeven.Sorry dat wij hoefsmeden geen academici zijn.
Misschien moet je je vraag of stelling anders poneren,zodat wij sukkelaars het ook begrijpen... Pling

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 14:51

@Joviban: de bekapper komt aanstaande dinsdagavond. Tot die tijd loopt hij uit voorzorg alleen even naar het land op het kiezelpaadje en blijft even verder "thuis".

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:23

Om de discussie open te houden verzoek ik een ieder niet te kleineren. Alvast bedankt Ja

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:01

IlsjePilsje schreef:
@Joviban: de bekapper komt aanstaande dinsdagavond. Tot die tijd loopt hij uit voorzorg alleen even naar het land op het kiezelpaadje en blijft even verder "thuis".

Ik hoop dat de bekapper je kan helpen uit te zoeken waardoor hij pijn heeft.

vraagje: Welke hoefschoenen heb je eigenlijk?

Zelf heb ik 4 jaar met easyboots gereden en heb nu sinds een week Old Mac's Ja Shy heeft namelijk altijd last van kiezelpaadjes maar loopt als een kieviet op alle andere ondergronden.
Ik maak me er dus niet zo druk over, Shy heeft altijd gevoelig gelopen en volgens de meeste bekappers/smid en DA zal ze dat blijven doen, dus ik rij gewoon met hoefschoenen als ik weet dat ik de kans heb om kiezels tegen te komen (al heb je die hier in Rotterdam niet zo veel als in Huizen).

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 11:11

Ik heb de hoefschoenen van Marquis.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:13

IlsjePilsje schreef:
Ik heb de hoefschoenen van Marquis.

Wat is er dan kapot aan?
Zelf vondt ik die schoenen niets vanwege dat rare pomp gebeuren.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 11:21

De zolen zijn versleten, maar we krijgen ze zelf niet meer los (schroeven zijn versleten). Het probleem is dat ik wel al nieuwe zolen heb liggen, ze zelf niet los kreeg... mijn schoonvader ook niet ...en nu moeten ze terug om te laten repareren....

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:45

IlsjePilsje schreef:
De zolen zijn versleten, maar we krijgen ze zelf niet meer los (schroeven zijn versleten). Het probleem is dat ik wel al nieuwe zolen heb liggen, ze zelf niet los kreeg... mijn schoonvader ook niet ...en nu moeten ze terug om te laten repareren....

Ok dat was idd een groot voordeel van die schoenen.
Zelf heb ik mijn easyboots al ruim 4 jaar en de zolen zien er nog bijna als nieuw uit, ik denk dat die losse zolen ook een verkoop truc is Knipoog