Kan je ook bitloos het bokken stoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Kan je ook bitloos het bokken stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:54

Antheman schreef:
Ik dacht dat dit het Naturals hoekje was, maar als ik sommige reacties lees, dan schaam ik me dood me voor dit hoekje.

¡Píng!

HC Cool

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:56

india schreef:
klinkt ook heel overtuigend natural, een por tussen zijn ribben beter vinden dan een aanwijzing met een zweepje!
er zit een heel verschil tussen slaan en aanwijzen,
maar reactie op een been geven als hij dat niet doet moet al wel een schop zijn om duidelijk te zijN!!!!!!!!!!

dacht ik ook al..
maarja *zucht* wie ben ik hé Clown
er is een heel groot verschil tussen slaan en aanwijzen maar sommigen vinden alles zielig nja.. ga er dan ook niet op zitten hé Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:05

Wendy schreef:
Waar ik me een beetje over verbaas: de ts geeft aan dat het paard niet op de wei mag en dat ze er niet mee mag loswerken, maar gaat er wel op zitten? Net alsof dat geen belasting is?

Sterker nog, dat ís nu net 'belast'. Zowel geestelijk als lichamelijk. Dat is de basis onder grondwerk. Minder stress en dus meer open voor leren. Om diezelfde reden, stress, geen beperkingen van 'hulp'knevels en zo min mogelijk door de lange lijn.
Stap 1. is 'eenvoudig' gaan wandelen met je paard. Voor de meesten is het slim om dat eerst in een veilig omheinde ruimte te leren en als je dat gestructureerd doet, dan kan je dan bijvoorbeeld de 7 spelletjes van Parelli noemen. Stap nul dus eigenlijk Knipoog

HC

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 15:05

Nou, nou dames.. Mijn paard mag niet los op de wei, omdat hij daar lekker gaat spelen, rennen, bokken en kort draaien. En dat mag hij dus niet. Hij mag wel gewoon rechtuit lopen en juist het liefst met iemand op zijn rug, zodat zijn spieren sterker worden en de gewrichten kunnen gaan ondersteunen. Maar goed dan moet hij natuurlijk niet gaan bokken Scheve mond Ik doe dit niet om hem te pesten...het is voor zijn eigen best wil. De spat MOET tot rust komen, anders kan hij de rest van zijn leven kreupel blijven...

Bij alleen stappen kan hij zijn energie onvoldoende kwijt. Hij gaat dan steigeren en wegspringen, hetgeen juist slecht voor zijn spat is. Dus naast de fiets is helaas ook geen optie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:25

Tsja, wat de beste behandeling is voor je paard is een zaak van de dierenarts. Maar duidelijk lijkt me wel dat de stalrust er niet voor zal zorgen dat je paard rustiger wordt.
Als hij zo te keer gaat is rijden simpelweg geen optie. Dat komt niet door het rijden, maar komt door de stalrust.

Bij ons op stal had ook een jong paard een maand verplichte stalrust ivm een botvliesonsteking. Een van de vriendelijkste paarden die ik ken. Maar zelfs dat werd een draak aan de hand na verloop van tijd.
De eigenaresse heeft homeopatische druppels oid laten samenstellen waar hij rustiger van werd. Zo kon er dan toch gewandeld worden met het dier.

Nu raad ik je niet aan om je paard dan maar te verdoven, maar om eens te kijken naar manieren zodat hij wat rustiger is. Want zo te lezen is het teveel aan energie door de opsluiting het echte probleem.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:12

ik rij ook bitloos op ilona, ze wil weleens een bokje geven als ik aanspring in galop, ik verhef mijn stem erbij. Dat scheelt de keer erop doet ze het niet. Dan beloon ik haar wel extra als ze het goed doet. Maar niet ieder paard is het zelfde. Ilona is daar tegenover ook al 11 nu scheelt ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:19

Jennyxx schreef:
Bij alleen stappen kan hij zijn energie onvoldoende kwijt. Hij gaat dan steigeren en wegspringen, hetgeen juist slecht voor zijn spat is. Dus naast de fiets is helaas ook geen optie.

Wie heeft het over stappen dan Verward

Naast de fiets is juist bij uitstek geschikt voor draven Pling

En aan de hand kun je ook joggen hoor Knipoog

Je moet je paard er wel voor opgevoed hebben anders is het link , maar het is heel wat leuker en inspannender dan wat stoffige rondjes lopen in dezelfde bak altijd maar.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:27

pmarena schreef:
Naast de fiets is juist bij uitstek geschikt voor draven. En aan de hand kun je ook joggen hoor. Je moet je paard er wel voor opgevoed hebben anders is het link.

Wendy schreef:
Bij ons op stal had ook een jong paard een maand verplichte stalrust ivm een botvliesonsteking. Een van de vriendelijkste paarden die ik ken. Maar zelfs dat werd een draak aan de hand na verloop van tijd.

Zo ook mijn anders-zo-lieve-maar-nu-even-niet paardje Haha!
Daarom probeer ik in de bak, op veilige afstand middels de dubbele lange lijnen, wat energie kwijt te raken (van hem dan, de mijne raak ik wel kwijt met er naast rennen Knipoog (ik ga om de dag 's morgens om de dag in de bak en 's middags wandelen, de andere dag doe ik 2x een poging tot wandelen/joggen).

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 10:08

Zal een hackamore anders een (tijdelijke!) oplossing zijn? Want ik rij liever niet met bit en hij accepteert een bit ook slecht door zijn hangend rooster (zelfs een myler bit niet..). Tijdens het rijden kan ik de teugels van de hackamore gewoon losjes houden en alleen in geval van nood kan ik dan zijn hoofd omhoog trekken. Of lukt dat niet met een hackamore, omdat je door de druk op de neus je juist de kin op de borst trekt?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:06

ik zou écht geen hackamore nemen hoor Sigaar
drijf hem gewoon beetje vooruit als hij wil gaan bokken..
een hackamore bij een jong paard gebruiken als je er nog geen ervaring met hebt lijkt me eigenlijk echt geen goed idee hoor..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 21:01

Bedankt voor je reactie, maar ik heb wel ervaring met een hackamore...ik heb mijn andere pony er mee gereden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:54

Ik zou zeggen, been erbij, bokken houdt op als het paard voorwaarts kan.
Maar goed, je paard mag niet draaien en dergelijke. Dan zou ik dus met een ander paard op buitenrit gaan. Desnoods met bit in. Lekker ontspannen voorwaarts houden. Bokken houdt heel snel op hoor als er andere dingen te zien zijn.
Ik weet niet of je paard verkeersmak is natuurlijk en hoe safe je jezelf voelt. Maar naar buiten is wel goed voor een jong paard.

En anders de menwagen erachter? Dus i.p.v. rijden mennen? worden ze ook sterker, is nog leuk ook. Maar goed, ook het beleren in het tuig kost natuurlijk tijd en je moet weten waar je mee bezig bent.