Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rooney

Re: Paard als een gek er vandoor zonder aanleiding??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 14:31

Ik kan weer opgelucht ademhalen haha, ik denk dat hij de lente in zijn koppie Duivel had. De laatste buitenritten gingen weer als vanouds, dus helemaal super. Iedereen nog bedankt voor alle reacties. Pling

super_arnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:48

MysticTinker schreef:
Dat komt me wel bekend voor. Mijn paard heeft dat ook een paar keer gedaan, ineens de turbo eronder en weg. Omtrekken lukt mij dan ook niet. Alsof er ineens een schakelaar om gaat.
Hoe gaat het voor de rest met galopperen? In de bak, of achter andere paarden aan. Galoppeert hij dan wel ontspannen?

Ik zit er zelf aan te denken om eens een slotteugel te kopen, en die boven aan de ringen van het zadel vast te maken in plaats van tussen de benen. Dan heb je in ieder geval twee keer zoveel kracht om hem om te trekken. Zal voor het paard niet anders zijn dan een normale teugel. Ik denk zelfs nog wat rustiger in de mond.

ik zou zelf kiezen voor een thiedemanteugel ipv een slof,
als je paard er vandoor gaat ben je snel genijgt om aan de teugels te gaan trekken,
met een slofteugel word het dan niet rustiger in de mond, maar gaat het alleen maar meer zeer doen.
een thiedeman in tegendeel werkt niej meer bij een bepaalde druk.
het gevaar bij een slofteugel is ook, dat het paard zo ver naar beneden loopt met zijn hoofd, dat hij over de kop slaat bij een te hoge snelhijd...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:38

Een paard wat aan de kletter is gegaan kun je niet stilkrijgen met een slof
Of je trekt hem over de kop, of je trekt hem om, en omtrekken in zo'n snelheid loopt niet goed af voor de benen van het paard nog voor jouzelf...
Gewoon een thiedemann teugel eraan dat hij geen lengte in zijn hals kan maken, of een brug van je teugels maken...

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:32

het is echt angst

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:34

het blijven vlucht dieren dus als ze bang zijn kunnen ze alleen maar vluchten renpaarden hebben dat toch sneller omdat ze meestal slecht behandeld zijn

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:46

Ik vind het wel herkenbaar, mijn paard komt ook oorspronkelijk van de renbaan en die doet precies hetzelfde. Hoe meer je je er over opwindt hoe meer ze de neiging hebben het te doen. Hoofd naar beneden (en als je pech hebt nog een bok erbij) en a.h.w. blind gaan.

Maar ja, je moet bedenken daar zijn die paarden ook op getraind, ze hebben geleerd dat DAT de bedoeling is en ze raken dus juist ook in de war als je probeert ze er vanaf te houden. Wat ik zelf gedaan heb is proberen hem aan z´n verstand te brengen dat rustig=goed. Dus veel werken met dat belonen wat je graag wilt en zo goed mogelijk blokkeren (maar niet boos worden) wat je niet wilt. Maar erg moeilijk hoor als je zo´n flipkonijn hebt.

Wij hebben het wel zo ongeveer opgelost maar hij heeft de neiging nog steeds en ik moet hem vreselijk in de gaten houden als ik ga galopperen. De eerste paar passen gaat dan nog wel maar hij gaat telkens en telkens geleidelijk harder tot hij het toch weer presteert om in rengalop te komen. Het lijkt wel alsof dat het enige is wat voor hem telt: zo hard mogelijk galopperen.

Uiteindelijk heb ik een methode gevonden die voor mezelf werkt, ik weet niet of het voor jou werkt. Ik heb hem thuis in de bak al oefenend geleerd dat een heel zacht tikje op de borst betekent dat hij achteruit moet gaan. In de bak is dat natuurlijk heel makkelijk aan te leren, maar ja het bos is een heel ander verhaal. Vervolgens ben ik in het bos gaan oefenen, eerst in stap, een heel zacht tikje, eigenlijk meer een aanraken betekent dus "achteruit" of "zachter". Zodra hij het doet, vreselijk belonen evt ook met een brokje zodat het heel goed duidelijk is. Vervolgens eindeloos oefenen in draf met harder-zachter (ik reed dan met 2 teugels in 1 hand, het had toch geen zin om met 2 te sjorren want daar luisterde hij toch niet naar). Als hij naar het hele zachte tikje niet luisterde kwam er natuurlijk wel een harder tikje TOT het moment dat hij erop reageerde (dat ging weleens hard tegen hard hoor) en zodra hij reageert stoppen en belonen. En als allerlaatste stap in galop. Het bleef moeilijk, maar hij had wel een duidelijk signaal erbij voor: "je gaat te hard". Zodra hij het maar SNAPT, is er veel gewonnen. Je paard denkt - denk ik - ECHT dat het absoluut de bedoeling is dat hij hard moet.

Nu rijd ik dus mijn paard met mijn zweepje als een "vioolstok" voor hem. Gaat hij te hard, dan tik in hem heel lichtjes aan en voel ik hem denken "oh ja, te hard" en gaat hij doorgaans (nog steeds niet altijd) weer zachter.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:13

danielle34 schreef:
het blijven vlucht dieren dus als ze bang zijn kunnen ze alleen maar vluchten renpaarden hebben dat toch sneller omdat ze meestal slecht behandeld zijn

Wat een onzin zeg... Renpaarden worden juist heel goed behandeld Ja

Zoekstalling: mijn ex-renner WIL niet stoppen dus dat tikje aanleren heeft bij hem geen nut.
Ik heb een pad in de bossen waar hij af en toe (lees 1x in de 3 a 4 weken) een keer zijn benen mag strekken Haha!
Doordat ik dat altijd op hetzelfde pad doe weet hij dat op de rest van de paden niet mag crossen...
Normaal neem je nooit altijd hetzelfde pad om te crossen, bij hem werkt dat juist wel goed. Dan is hij in de rest van de bossen goed onder controle te houden... Meestal dan Schijnheilig
Als hij al heel lang niet gecrosst heeft, heb ik het moeilijker, dan wordt hij vervelend. Juist omdat hij een keer zijn ei kwijt moet.

Renpaarden leven om te rennen, zo niet, dan is het ook geen goed renpaard geweest Knipoog
Een renpaard, galoppeert met zijn hart, houdt vol met zijn longen maar wint door zijn karakter Ja

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:59

Tsjah, die van mij wil inderdaad ook niet stoppen. Daarom schreef ik ook "soms gaat het wel eens hard tegen hard". Nu weet hij het gewoon dat het alleen maar mag als ik ZEG dat het mag. En dan gaat hij ook enorm los. Inderdaad op een pad waar het kan.

luckypien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:19

ik heb ong 5 maand geleden mijn 4 de paard gekocht .
de eerste maand was ze hartstikke braaf . :D
maar op een gegeven moment begon ze heeel erg gestresst op alles te reageren.
tot ik niet meer normaal kon opstappen en er tijdens het rijden om de 5 min ervandoor ging .
nu heb ik les en we zij 3 maand verder inmiddels .
wat ik doe als ze er vandoor gaat is : hand achter de knie en op een heel kleine volte zetten ,daarna blijf ik op deze kleine volte en onspan ik weer volledig ,ik laat de teugels iets losser ( want als ik haar strak houd word ze gek ) en dan de volte veruimen .
en hel veel 8 jes rijden :(
het opstappen gaat nu ook beter ik heb heel veel grond werk gedaan met dr en als ik ging rijden er op en er af en er op en er weer af en naa het rijden weer het zelfde .
ik geef nog niet op , maar wat een werk zit er in :j

nisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:09

Hoi, misschien een late reactie. Maar heb je wel eens een osteopaat laten komen. Mijn Vic ging er ook steeds vandoor.
Een paard wat gekoerst heeft zit meestal vast aan 1 kant. Dus is niet gewend om zijn andere kant te gebruiken. Steeds als ik rechts om wilde gaan rijden werd ze gek en ging er vandoor. bokken enz. Vic is nu geholpen door een osteopaat een paar jaar geleden en recht gericht. Vic loopt nu L dressuur. Dus is dit nu misschien een tip.