buck stop van monty roberts?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: buck stop van monty roberts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:10

sanne83 schreef:
uhh, we zitten hier toch op een NH-gedeelte?
Ik zou eddy modde inschakelen omdat ik denk dat hij goed achter de oorzaak van het probleem kan komen en daar een oplossing voor zou kunnen vinden. Dat vind ik NH, probleemoplossen, niet wachten tot het paard het opgeeft en het syptoom bestrijden.
Maar idd, als je dat wel zou willen, zou ik liever iemand als gert van het hof erop zetten, die het gewoon uitzit, dan een buckstopper eraan hangen Knipoog

Die het gewoon uitzit???????

Uhuh...

Ik weet niet of je het weet maar Gert doet een touw om de neus en zodra ze gaan bokken trekt hij de neusgaten dicht zodat het paard geen adem meer krijgt.

Zo beleert hij ze ook.
Schandelijk dat mensen zo van hem gecharmeerd zijn. Het is een superaardige man met veel humor, altijd vrolijk, maar wat hij met paarden doet is net zo min paardvriendelijk als een buckstopper hoor.

Abra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:13

annemariev schreef:
<snap> Begrijp me goed, dit gebruik je alleen bij paarden die op de nominatie staan om naar de slacht te gaan. Waar geen andere uitweg is. Het zijn echt de bokkers die bij alle trainers geweest zijn. En altijd bokken. Iedere keer opnieuw. Zelf heb ik het 1 keer bij een paard gebruikt. Meestal kun je het anders oplossen. <snap> Zoals ik al zei, wij hebben het 1 keer gebruikt op het trainingscentrum.<snap> Nogmaals, het gaat hierbij echt om paarden waar niemand meer op durft.
Maar alleen in de handen van ee professional die weet wat hij doet. Omdat het niet alleen het hulpmiddel is, maar ook een hele training die er op volgt.
Vast een blonde vraag: maar waarom worden er bij MR-evenementen bokstoppers als zoete broodjes verkocht? Hebben zoveel mensen een slachtpaard thuis staan? Of een paard waar niemand meer opdurft? Zijn er dan zovéél professionals die weten wat ze doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:15

It's all about te money:en dan maakt het niet uit of het Buckstoppers zijn, of Dually Halsters...Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:21

Mindfields schreef:
Die het gewoon uitzit???????

Uhuh...

Ik weet niet of je het weet maar Gert doet een touw om de neus en zodra ze gaan bokken trekt hij de neusgaten dicht zodat het paard geen adem meer krijgt.

Zo beleert hij ze ook.
Schandelijk dat mensen zo van hem gecharmeerd zijn. Het is een superaardige man met veel humor, altijd vrolijk, maar wat hij met paarden doet is net zo min paardvriendelijk als een buckstopper hoor.

als ik moet kiezen, liever een touw om de neus, dan een touw om het tandvlees, maar liever allemaal niet natuurlijk Knipoog . Ik zou er zelf zowieso nooit voor kiezen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:24

Op het moment dat een paard op de nominate staat voor de slager is in mijn ogen iedere method geoorloofd. Tot neerleggen aan toe....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:27

Het lijkt soms wel een sport te worden om andere methodes tot in den treure uit te kauwen tot je er een vieze smaak aan over blijft houden...

Ik meen zelfs dat er al een keer heel diep op de buckstopper is in gegaan maar daar wordt hier niet over gerept, het gaat gewoon weer helemaal overnieuw.

Staat de methode je niet aan dat kan, maar waarom niet ieder zijn eigen werkwijze laten kiezen, beschuldiging van mishandeling ligt erg op de loer hier.

Nu zijn er mensen die proberen het dier bij de slacht weg te houden en dan is het nog niet goed, opgeven is ook niet goed, wat wel tegenwoordig...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:30

Cheveyo schreef:
Ik meen zelfs dat er al een keer heel diep op de buckstopper is in gegaan maar daar wordt hier niet over gerept, het gaat gewoon weer helemaal overnieuw.

Dat is het probleem van Bokt. Het is zo groot, er worden zoveel topics geplaatst, mensen nemen de moeite niet om dingen op te zoeken, dingen zijn soms ook gewoon niet op te zoeken, dus start men opnieuw, dezelfde discussie, andere deelnemers, en een andere uitkomst...Haha!

Cheveyo schreef:
Nu zijn er mensen die proberen het dier bij de slacht weg te houden en dan is het
nog niet goed, opgeven is ook niet goed, wat wel tegenwoordig...

Welcome to Bokt....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:38

Cassidy schreef:
Op het moment dat een paard op de nominate staat voor de slager is in mijn ogen iedere method geoorloofd. Tot neerleggen aan toe....

vraag ik me nog steeds af wat dit soort dingen in vredesnaam op een Nh-gedeelte doen? en al helemaal waarom dit tot een methode behoort...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:40

Als iets wordt gepromoot door een NH-er is het al snel zijn methode...Haha!

De Join-up is oorspronkelijk ook niet van MR. Maar als iemand er maar vaak genoeg clinics en demonstraties over geeft, ert boeken over schrijft en er DVD's en video's van maakt, wordt het al snel "zijn methode".

Zie ook: http://www.horsewhispersandlies.com

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:44

ja, ik ken het verhaal Haha!
het interesseert me niet van wie iemand iets heeft, of onder welke naam iets bekent staat.. emiel voest heeft veel van parelli, parelli heeft weer veel van tom dorrance, ray hunt etc etc. Als de technieken maar iets met de principes van NH te maken hebben, dat vind ik in dit geval niet, dus vraag me af waarom dit onder NH valt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:47

Omdat een NH-er dit in de praktijk brengt...

xxxPopcorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:37

[/quote] Vast een blonde vraag: maar waarom worden er bij MR-evenementen bokstoppers als zoete broodjes verkocht? [/quote]

Ik heb onlangs gewerkt bij een demo van MR. Ik heb heel veel artikelen verkocht, maar bokstoppers maakten geen deel uit van het assortiment!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:41

sanne83 schreef:
nog steeds snap ik niet wat monty dan tegen slaan met een zweep heeft, dat vind ik persoonlijk tien keer minder erg dan dit. Iedereen moet zelf weten wat hij met z'n paard uitspookt, maar kom op, NH is het niet Ik ga nog steeds liever voor probleemoplossend en niet voor symptoombestrijding Knipoog
Ook al weet je de oorzaak niet, hij is er nog wel! monddood maken noemen ze dit..

Is dat zo? Wat leert een paard van de zweep? En wat leert een paard (af) van de buckstopper?

Nogmaals, het paard heeft er niks mee, niks geen wondjes, geen irritaties,en hij lijdt absoluut niet onder het feit dat hij de buckstopper om heeft gehad.

Wat annemarie ook al zegt, LAATSTE redmiddel voor ALLEEN de echte extremers... Wat wilje dan? Paardje maar naar de slacht brengen terwijl hij/zij nog zo'n mooi leven voor zich kan hebben? Dat vind ik pas gemeen!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:05

Typisch 1 reactie zegt dat de bokstoppers als warme broodjes over de toonbank gingen en de ander zegt ze zijn niet in het assortiment.

Ten eerste geloof ik ook niet dat mensen zomaar naar dit middel grijpen, dan is er al heel wat ellende aan vooraf gegaan en ik mag hopen dat die mensen die zelf tot de oren in de ellende zitten hulp inschakelen inplaats van zelf doormodderen...

Als ik zo die reactie op Gert van het Hof lees over hoe hij dat doet (ik heb zelf nog geen paard gezien met een bokstopper of een sessie van Gert van het Hof, dus beide is speculatie) dan vindt ik het waanzin dat hier gezegd wordt dat die bokstopper helemaal verkeerd is maar dat Gert van het Hof wel ok is...
De neusgaten worden dichtgedrukt... is dat werkelijk minder erg als een bokstopper???

En wat is het verschil tussen probleemoplossend en symtoombestrijding? Je bedoeld zeker aan de oorzaak werken? Wat als je te maken hebt met een paard wat gigantisch verwent is en alle trucjes uit de kast haalt om maar niks te doen, dan zit je met een gedragskwestie. Maar wat nou als die eigenaar dusdanig vastzit in zijn eigen denkpatroon, dan maakt een bokstopper niks uit. Dan is dat paard daar ook niet op zijn plek.

Hoeveel van dit soort situaties zullen er wel niet zijn. Of mensen die totaal geen combinatie zijn met hun paarden en voor hun eigen ego of gewin toch maar wel het paard willen domineren, mijn gevoel is is dat bij de laatste categorie de bokstopper het vaakst wordt gebruikt. Ik kan er helemaal naast zitten hoor en dat lees ik dan ook graag.

Ik zie er alleen problemen van komen als een bokstopper in de 'vrije' verkoop komt, of eigenlijk is het beter dat het helemaal niet verkocht wordt aan anderen die geen MR instructeur zijn...

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:19

Het is heel belangrijk om naar alles op te blijven kijken. Als iets niet jouw ding is, prima. Buckstoppers worden NIET verkocht tijdens de show. Wij geven ze ook niet af aan mensen. Regelmatig wordt ik ernaar gevraagd en ga dan kijken bij de paarden. Eigenlijk altijd een fysiek probleem, of miscommunicatie.

Nogmaals, ik heb het zelf ooit 1 keer gebruikt bij een paard. Het is niet iets wat bij veel paarden niet nodig is.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:19

Mijn reactie was ook niet zozeer naar jou gericht Lachen

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 19:12

sorry hoor maar waarom voelen mensen zich meteen aangesproken hun mening over iets te geven terwijl er alleen naar iets gevraagd wordt!!
iedereen heeft zijn mening over iets!! sorry hoor maar ik vraag alleen iets waar ik antwoord op wil hebben waar ik iets aan heb en niet al dat gezever van ik vind het zielig en ik niet!!!

@annemariev:
bedankt voor de informatie!!
hier is alleen niet meer nodig want we hebben het paard verkocht!!de laatste keer dat ik er op zat was hij ok braaf!!
ik wou het ok niet meteen gaan gebruiken en daarom vroeg ik ook naar informatie!!
ik ga niet ergens aan beginnen als ik er geen verstand van heb!!
dan doe ik dadelijk alleen maar kwaad in plaats van goed!!

cowvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:32

sanne83 schreef:
nog steeds snap ik niet wat monty dan tegen slaan met een zweep heeft, dat vind ik persoonlijk tien keer minder erg dan dit. Iedereen moet zelf weten wat hij met z'n paard uitspookt, maar kom op, NH is het niet Ik ga nog steeds liever voor probleemoplossend en niet voor symptoombestrijding Knipoog
Ook al weet je de oorzaak niet, hij is er nog wel! monddood maken noemen ze dit..

Slaan met een zweep doet de mens het paard aan, daar maak je het paard alleen maar bang mee. Met de buckstopper leert het paard zichzelf wat: als hij wil bokken wordt hij plotsklapt onprettig begrenst van voren, en hij weet niet waarom.....dus hij leert zichzelf dat bokken onprettig is.....
Als hij niet bokt voelt hij ook niets, ik vindt dit heel erg NH!

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 01:16

Bok-stopper is een waardeloos "redmiddel". Waar ben je me bezig. JE paard in bedwang houden met dwang lost helemaal niets op. Zeker geen "echte bokker" die pikt het dus niet (spreek uit ervaring). Dit is alleen op te lossen door het bij de bron (oorzaak) aan te pakken, maar dat kost tijd. Helaas hebben veel mensen die niet meer..... Zelf Monthy niet. Een paard tijdens een demo zadelmak maken heeft niets met NH te maken! Laat ik helder zijn. De beste man heeft heel veel in beweging gezet ten goed van het paard, maar de commersie heeft ook bij hem de overhand genomen. Tijd = geld......

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 01:18

Ieder zijn mening en jij VIND het een waardeloos redmiddel en dat wil niet automatisch zeggen dat het een waardeloos redmiddel IS. Laat ieder in zijn/haar waarde...

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:37

ieder in zijn waarde laten, heel leuk gezegd hoor, maar valt het paard hier voor jou dan ook onder...? We hebben het hier toch over NH, over pijnloze en dwangloze manieren van omgaan met paarden. Een buckstopper valt daar in het geheel niet onder, zelfs niet een beetje, dus daarom IS het in NH-licht gezien, of hoe je het ook wilt noemen, een waardeloos redmiddel. Je gaat namelijk aan je principes van pijnloos en dwangloos africhten voorbij! En ja, wij spreken uit ervaring hoor, wij hebben een africhtingsstal en hebben deze "hopeloze" gevallen ook hier gehad. Allemaal verwarde, bange, wantrouwende paarden, die alle vertrouwen in de mens zijn verloren, omdat die hem pijn hebben gedaan of bang hebben gemaakt. Dit is gelukkig op te lossen met geduld, begrip en vertrouwen, alleen maar omdat paarden zulke vergevingsgezinde dieren zijn, die uiteindelijk niets liever willen dan samenwerken met de mens....en ik schaam me als mens als ik zie hoe vaak dit wordt misbruikt, zelfs dus door zgn. NH-ers.
Oprecht vertrouwen en vriendschap tussen mens en paard is alleen en uitsluitend mogelijk als je je paard NOOIT pijn zult doen (in onze ogen valt dus ook het rijden met bit dan af!!), en je paard dat dan dus ook van je weet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:16

Even wat rechtzetten: NH is niet per definitie dwangloos. We willen allemaal wat van het paard gedaan krijgen, of het nu JBF (Jan Boeren Fluitjes manier) of NH is. Het paard heeft nu eenmaal bepaalde dingen de respecteren, zoals dat gewicht op de paardenrug, dat accepteren van een leider enz. De manier waarom we dat bereiken is een tweede.

Wat cowvrouw opnoemde, het paard het zelf laten uitvechten, is wat sommige mensen ook doen als ze het paard neerleggen. Het paard inpakken in een touwconstructie waardoor hij - bij het trekken aan een bepaald touw, gaat liggen, zonder dat de mens er voor het paard ook maar iets mee te maken heeft. Hij knokt in dat geval ook met zichzelf, net als met de Buckstopper. Het vertrouwen in de mens wordt daardoor niet geschaad. Als allerlaatste redmiddel voor dat enkeltje slager iig een optie om te overwegen.

@Aart65, het kan best zijn dat jullie de nodige gevallen in handen hebben gehad die door verkeerde behandeling angstig geworden zijn, maar dan is er nog steeds een percentage paarden die het gewicht van de ruiter, bitloos of met bit, met zadel of zonder zadel, gewoon NIET accepteren. Dat zijn er maar heel weinig, maar ze zijn er wel. En daar helpt vertrouwen en lieve woordjes gewoon niet bij.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:34

NH is niet per definitie dwangloos, zeg je. Dat klopt inderdaad, daarom noemen wij ons ook geen NH. Bij ons gebeurt alles nl. wel degelijk dwangloos. Dat wil niet zeggen dat wij niets van het paard gedaan wilen krijgen, maar wel dat het paard uit vrije wil de dingen doet die wij hem VRAGEN. Volgens mij is NH ook zo bedoeld, maar zijn velen ergens deze denkwijze verloren, ofwel door geld, ofwel door gebrek aan tijd, ofwel door onkunde.
"lieve woordjes" vind ik een beetje denigrerend klinken. Een aantal van onze paarden waren wel degelijk van het type zoals jij ze beschrijft. En dn is het de kunst om ze zo te benaderen, dat ze uiteindelijk gaan inzien dat het niet erg is, niet vervelend en niet pijnlijk om iets met een mens te doen of een mens op zijn rug te dragen. En ja dat kost heel veel geduld. Maar je toevlucht nemen tot dwang en pijn is voor ons een brevet van onvermogen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:53

Natural Horsemanship is je verdiepen in de psyche paard, kennis nemen van de omgang met de paarden onder elkaar en de interactie van paard op de mens. Paarden onderling gaan ook niet altijd even vriendelijk en zonder confrontaties met elkaar om. Het versterken van de fases van de aanwijzingen/opdracht die je geeft, is niet minder natuurlijk dan het hele scala aan communicatie en aanwijzingen die paarden onderling uitwisselen voordat het echt tot een confrontatie komt.

Een paard echt bewust pijn doen is een brevet van onvermogen, maar een paard het onaangenaam maken om het verkeerde te doen (bijvoorbeeld door hem aan het werk te zetten als hij het verkeerde gedrag toont) hoeft niet perse met pijn verbonden te zijn. De grootste beloning voor een paard is: hem met rust te laten. Dus als het paard voor jouw ongewenst gedrag vertoond, is er niets mis mee om hem aan het werk te zetten totdat hij het gewenste gedrag vertoond. Maak het correcte gedrag makkelijk en het ongewenste gedrag moeilijk, en dat hoeft niet perse met pijn gepaard te gaan. Resultaat is hetzelfde, een paard dat met plezier en gehoorzaam het door hem gevraagde uit gaat voeren. Omdat hij het wil, niet omdat wij hem dwingen.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:46

OK Cassidy, laten we het erop houden dat we het eens zijn over de grote lijnen, maar oneens over een aantal zaken. Jij gelooft dat het goed is om je paard in sommige gevallen te dwingen of pijn te doen , of hij nou door heeft dat dat door jou komt of niet, omdat paarden zelf ook niet altijd zachtzinnig met elkaar omgaan; waar je overigens gelijk in hebt. Wij geloven echter niet in deze manier. Wij geloven in een absoluut geweldloze manier; zowel van ons naar het paard als vice-versa.
Maar zoals ik al zei; in grote lijnen zijn we het met elkaar eens, en dat vind ik al heel plezierig, gezien alle ellende die je ook om je heen hoort in de paardenwereld.....laten we hopen dat steeds meer mensen zich gaan verdiepen in een geweldloze manier van met paarden omgaan.