Denken als een paard...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shakir

Re: Denken als een paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 11:31

AstraGirlie schreef:
Het is idd een erg fijne combinatie van positieve versterking (paard krijgt beloning) en negatieve versterking (wegvallen van druk) Beide kunnen perfect gebruikt worden, en volgens mij vullen ze elkaar ook aan. Bij grondwerk kan je gaan clickeren, bij het rijden en loswerken in de bak, gebruik je weer die drukprincipes. Tong uitsteken

Ik twijfelde toch toen ik zag dat ze beloonde met eten. Wordt een paard daar niet 'bijterig' van? Moet het paard niet leren iets voor jou te doen ipv voor de snoep (wortel/appel)?
Ik vraag me af of dit de goeie aanpak is voor een paard met zo'n sterk karakter...

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:23

Tja, het ene paard is al meer ingesteld op voedsel dan de andere. Het is belangrijk als je werkt met voer, om niet altijd een beloning te geven, laat het af en toe ook eens weg. Dan blijven ze reactief. Als je paard echt bijterig wordt, dan moet je meer je grenzen stellen, duidelijk zijn. Laat het nooit zomaar van je afpakken, hij moet er daadwerkelijk iets voor doen.
Ook een goede oefening is het wachten op de beloning.
Leg een brokje appel of wortel op een omgedraaide emmer en ga ervoor staan. Laat hem pas bij de emmer wanneer jij teken geeft. Later kan je dat uitbreiden tot voer nemen op commando in de hand, net zoals je dat met honden kan doen. Leren wachten op het voer.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:34

Ok idd gaaf verhaal, jammer idd dat je zo ver woont anders was ik daar ook gaan rondlopen Haha! het is een unieke kans denk ik zo dat je les kan krijgen van deze dame, ik hou dit topic in de gaten en hoop dat je nog vele tips kan geven
succes met de lessen en je paardjes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:04

ik werk ook zo min mogelijk met voer. mijn ruin is er eentje met een 'sterk karakter', en daardoor makkelijk zonder voer te trainen. bij mijn merrie gebruik ik het wel, ik merk dat ze de dingen dan sneller oppakt.

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:15

Ik werk ook met voer bij ons paard, ze is er helemaal niet happig op, en doe het met mate dus Lachen

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 20:33

Hé, je bent ook van West-Vlaanderen Knipoog
Twijfelde er sterk aan, maar die mevrouw weet precies wel wat ze doet. Haar 2 paardjes zijn toch heel goed geleerd.
Volgende maand beginnen we eraan Hyper!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:41

Prachtig!!
Er zijn idd maar weinig mensen die zich daadwerkelijk in de taal der paarden begeven.

Heel veel plezier komende maand!

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:28

Gaaf!
echt leuk en toevallig dat je haar bent tegen gekomen!
veel plezier!

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 13:12

Het is bedoeling dat ik het hele verhaal op m'n webspace zet, bij 'Bucephalus'.
Ik heb fouten gemaakt, maar heb ook erg veel bijgeleerd. Misschien kan het anderen helpen.