[AR] Nieuwe reglementen SWM

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Re: Nieuwe reglementen SWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 23:26

De reden is dat er een of ander veterinair onderzoek is geweest die de laatste 2 jaar de DAprotocollen heeft bijgehouden bij de klasse 4. Daaruit heeft men geconcludeerd dat het ook best zonder kan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:43

ik denk eerder dat de echte reden is, dat de commerciele belangen van klasse 4 hoger zijn dan dat het welzijn van het paard is.

De hoge heren hebben zo gelobby't dat de topsportcommisie ervoor gezwicht is, daardoor hebben ze dit doorgedrukt..
Het menplatform had gewoon NEE moeten zeggen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:11

Citaat:
Bauman nieuwe voorzitter Topsportcommissie Mennen

Ermelo, 28 februari 2007
Met ingang van 1 maart 2007 neemt Melchior Bauman het voorzitterschap van de Topsportcommissie Mennen over van Tjeerd Velstra. De heer Velstra heeft zijn functie bij de Topsportcommissie neergelegd sinds zijn aanstelling in januari 2007 als bondscoach mennen bij de KNHS.

Melchior Bauman heeft ruimschoots zijn sporen in de paardensport verdiend. Hij is gedurende zeven jaar lid geweest van de KNF Ledenraad waar hij de regio Overijssel vertegenwoordigde. Tevens is hij mede-oprichter en vice-voorzitter van de Dutch Breeders Foundation of Show jumpers. Sinds vijf jaar is hij echter ook actief in de samengestelde mensport als tweespanrijder klasse 3, met ruim voldoende winstpunten om in klasse 4 te mogen starten. Door zijn betrokkenheid in paardensport op bestuurlijk niveau en op sportief gebied, ziet de KNHS in Melchior Bauman een buitengewoon geschikte voorzitter van de Topsportcommissie Mennen.
Bron: KNHS

©Hoefnet

Hoezo er worden ons mensen opgedrongen, niet onaardig bedoelt maar wat heeft deze man in hemelsnaam gepresteerd.

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:19

Mond valt open....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:20

noeki schreef:
Mond valt open....

Niet alleen mijn mond.........

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:21

't is toch niet te geloven
Wie verzint dit in vredesnaam Boos!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:23

Dat weet ik dus niet, volgens mij lest hij bij Veldstra..

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:28

Dat klopt volgens mij.....

edit: rest van het bericht verwijderd, lijkt me verstandiger Knipoog
Laatst bijgewerkt door noeki op 28-02-07 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:28

Maar goed ik zwijg er hier verder maar over Lips are sealed
Teveel meelezers als je het mij vraagt Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:30

Blijkbaar dus wel..
Helaas is het waar, maar de prestaties blijven ondanks die dure paarden en spullen, toch uit.

Komt mij de uitdrukking natte dweil opeens heel bekend voor.

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:02

Echwel en noeki, hebben jullie in de toekomst denk je een keer persoonlijk met die man te maken of niet? Ik denk het niet, dus wat oordelen jullie dan Vork

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:05

In de toekomst??
Ik heb regelmatig met hem te maken....
Heb waarschijnlijk meer met deze man te maken dan dat jij ooit zult hebben Vork

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:12

2221 schreef:
Echwel en noeki, hebben jullie in de toekomst denk je een keer persoonlijk met die man te maken of niet? Ik denk het niet, dus wat oordelen jullie dan Vork

Hebben we via het nieuwe ellendige veterinair reglement daar niet allemaal mee te maken.
Trouwens een kruiwagen is belangrijker dus in de topsportcommissie dan presteren..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 20:09

Ik denk dat het prestatieniveau er toe doet. Het gaat er om of hij daar wat aan bij kan dragen, hetzij door ervaring, middelen, connecties of verstand.
Ik ken de man in kwestie verder niet en kan daar dus niet over oordelen.

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:23

Echwel schreef:
2221 schreef:

Hebben we via het nieuwe ellendige veterinair reglement daar niet allemaal mee te maken.
Trouwens een kruiwagen is belangrijker dus in de topsportcommissie dan presteren..

Vindt je het nieuwe veterinair reglement zo ellendig dan? Wat is er mis mee?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:28

Voor klasse 4 praat ik niet.
Maar bij 123 is het te onduidelijk of je zadelt een dierenarts op met een onmogelijke taak, hij vindt het paard niet goed, krijgt hij dan rijder en aanhang over zich heen
Zo ja komt de man nooit meer terug.

Of je heb een dierenarts die een hele grote klant voor zich ziet waarvan het paard niet goed is.
Wat moet zo een man dan??
Door laten gaan ondanks, of afkeuren en klant kwijt..

Je moet niet vergeten dat bij 123 wedstrijden het gewoon de plaatselijke dierenarts is..

Met waardes had je een houvast,en kon hij nav deze gegevens een besluit nemen..

Aan de andere kant als het paard de temp over de 40 graden heeft, is natuurlijk niet gezond, en had de rijder gewoon meer moeten trainen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:32

Ik zou niet weten wie Dhr. Bouman is? Wat heeft hij gedaan in de sport?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:29

Ik begrijp niet waarom er een echte veterinaire controle geschrapt wordt. Het is tenslotte in het belang en ter bescherming van het paard. Een dier wat niet helemaal fit is hoeft dit nog niet zichtbaar te tonen maar een topinspanning vragen is dan niet terecht. En ik denk dat je als paardenliefhebber (neem aan dat we dat allemaal zijn voor wedstrijdsporter) het niet over je hart kan verkrijgen om ze dan echt aan het werk te zetten.
Wij hadden eigenlijk liever 5 trajecten omdat ze nu soms nog te fel zijn voor de 1e hindernis. En we moeten altijd stappen naar finish A en E. En zelfs het stappen gaat tegenwoordig erg goed. We willen dit jaar een klasse hoger en dan wordt het denk ik wel aanpoten voor ze met hun korte pootjes. Dus nu moet ik zeker het klokje goed in de gaten houden.

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:32

DendroFleur schreef:
Ik begrijp niet waarom er een echte veterinaire controle geschrapt wordt. Het is tenslotte in het belang en ter bescherming van het paard. Een dier wat niet helemaal fit is hoeft dit nog niet zichtbaar te tonen maar een topinspanning vragen is dan niet terecht. En ik denk dat je als paardenliefhebber (neem aan dat we dat allemaal zijn voor wedstrijdsporter) het niet over je hart kan verkrijgen om ze dan echt aan het werk te zetten.
Wij hadden eigenlijk liever 5 trajecten omdat ze nu soms nog te fel zijn voor de 1e hindernis. En we moeten altijd stappen naar finish A en E. En zelfs het stappen gaat tegenwoordig erg goed. We willen dit jaar een klasse hoger en dan wordt het denk ik wel aanpoten voor ze met hun korte pootjes. Dus nu moet ik zeker het klokje goed in de gaten houden.

Je zegt dat het ter belang en ter bescherming voor het paard is. Maar wat gebeurt er soms als een paard te hoog is? Ja tè intensief koelen, de manier van hoe hoef ik hier niet neer te zetten. Dat is pas slecht voor een paard. De bedoeling is dat het FEI regelement toegepast gaat worden! Dit is toch veel beter, of niet?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:43

Ah...die kwestie zit erachter !

Maar...is het dan niet mogelijk om net als bij de endurance het paard te koelen voor het gekeurd wordt ? (Als je paard wordt afgekeurd, hoeveel tijd heb je dan voor je weer gekeurd wordt ?)

En dan bedoel ik koelen op de normale manier, water op de hals en tussen de voorbenen. Met flessen / jerrycans ? Ik, als enduranceruiter heb me namelijk enorm verbaasd over die hele situatie !

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:46

Als je over de finish heen komt heb je nog een kilometer staptraject waar je 15 minuten over mag doen en dan moet je ze bij de veterinair aanbieden.
Zijn ze na dat kwartier nog niet goed krijg je nog een half uur de tijd om de paarden goed te krijgen.
Heb je ze naar dat half uur nog niet goed ben de gediscwalificeerd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:57

Zoals ik zei, miss voor klasse 4 wel
Maar bij 123 is het niet zo verstandig.
Zeker omdat je nogal wat plaatselijke dierenartsen heb en zoals hierboven beschreven
A kun je ze dat aandoen?
B zijn ze in de positie een grote klant af te keuren?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:51

Een half uur tijd is met een niet overnomen paard toch echt wel voldoende om de T op een normale manier omlaag te krijgen? Blijft de T te hoog (blijft de HF overigens ook (te) hoog) en is het paard IMO overnomen. Bij de endurance krijg je ook 30 min. de tijd na de finish. Als het paard zich dan niet hersteld heeft, lig je ook uit de wedstrijd.

En in klasse 123 vind ik het helemaal een kwalijke zaak. Juist in de lagere klasses moet je je paard beter leren kennen en ook (juist) die veterinaire waardes kunnen daarbij een grote rol spelen !
En ook in klasse 4 moet je in staat zijn om je paard zo goed te kennen dat je hem niet met de brandslang op rare plaatsen moet koelen...

Daarbij straalt het plaatsvinden van strenge veterinaire controles ook een diervriendelijker beeld uit dan een DA die alleen maar erbij staat om de oververmoeide dieren eruit te selecteren. De mensport wordt (of moet worden...) een sport waarbij steeds meer mensen van buiten de sport komen kijken. Dierenwelzijn staat toch wel hoog in het vaandel bij veel dierenliefhebbers.
Om inderdaad nog maar niet te spreken van de plaatselijke DA die een grote klant af moet keuren.

Als je het extreem koelen van de dieren aan wilt pakken, moet je dat toch ook op een andere manier kunnen doen dan door de vet. controles helemaal af te schaffen lijkt me.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:07

Wij hebben een keer gekoeld omdat een pony te hoge waarden had (ik dacht de temp) en toen werd er verteld hoe je moest koelen. Er werd ook gezegt dat dit alleen werkt bij een lichte verhoging en dat je hem niet in een paar minuten graden lager krijgt. Ik heb hem eigenlijk gekoeld waar ik het ook bij mezelf zou doen en met kleine beetjes water zodat het snel kon verdampen. Lijkt me beter dan een paard zeiknat te maken want volgens mij gaan ze hun temp dan alleen maar opschroeven.
Wel vind ik het lastig dat de vet vaak op het hoofdterrein zit en dan kan je soms bijna niet van start omdat de hartslag te hoog is. Als je dan terug komt van de trajecten is hij opeens gezakt, rara hoe kan dat Knipoog .

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:30

Waar kan ik de wijzigingen van het veterinair regelement vinden?