Snijdende Natural Horsemanship Hoofdstellen/Halsters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Re: Snijdende Natural Horsemanship Hoofdstellen/Halsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:32

bizzybijtje schreef:
Jennyxx schreef:
Mijn touwhalster (van Voest) kan inderdaad snijden. Bv als mijn jonge paard aan de dubbele lijnen loopt en persé linkaf wel terwijl ik rechtsaf wil. Ook snijdt de bovenkant (achter zijn oren) zijn manen dan af. Maar ja, het is natuurlijk de bedoeling dat jij en je pony gaan samenwerken. Ik moet dat mijn paardje alleen nog even uit gaan leggen Clown

Als ik jou was zou ik dan toch even wat anders nemen Knipoog

Heb ik ook gedaan Pling Ik gebruik al een tijd de cross link en dat gaat gelukkig beter.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:03

Touwhalster lijkt mij ook erg scherp op de neus en achter de oren, waarom zou je dat eigenlijk doen ...? Snap sowieso het nut ervan niet zi: je kunt je er niet mee vastzetten, niet in de wei zetten het is dus echt alleen om mee te werken.
Ik heb een Emiel Voest hoofdstel (bitloos), maar ook daarbij loopt er maar een dunne riem achter de oren, die echt een afdruk maakte op het hoofd van mijn merrie terwijl ik westernrijd met een losse teugel! Heb er dus een bontje om gedaan, nu zit t weer lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:25

simodi schreef:
Touwhalster lijkt mij ook erg scherp op de neus en achter de oren, waarom zou je dat eigenlijk doen ...? Snap sowieso het nut ervan niet zi: je kunt je er niet mee vastzetten, niet in de wei zetten het is dus echt alleen om mee te werken.
Ik heb een Emiel Voest hoofdstel (bitloos), maar ook daarbij loopt er maar een dunne riem achter de oren, die echt een afdruk maakte op het hoofd van mijn merrie terwijl ik westernrijd met een losse teugel! Heb er dus een bontje om gedaan, nu zit t weer lekker!

Omdat het :
1: Bitloos is Clown
2: Beter dan een stalhalster is om te rijden (deed ik eerst)
3: Goedkoper dan een bitloos hoofdstel, en je hebt meer vertrouwen nodig en ook wederzijds om dit te kunnen 'bedienen' zeg maar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:45

Vertrouwen om te bedienen heb je niet nodig, ja jij wel in de pony, maar de pony toch echt niet in jouw. Een pony die gehoorzaam is aan de hulpen en de basis GOED heeft geleerd kan met touwhalster door iedereen die er verstand van heeft gereden worden....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:44

Cassidy schreef:
Vertrouwen om te bedienen heb je niet nodig, ja jij wel in de pony, maar de pony toch echt niet in jouw. Een pony die gehoorzaam is aan de hulpen en de basis GOED heeft geleerd kan met touwhalster door iedereen die er verstand van heeft gereden worden....

Wel, dat is sterk gesteld. Waar baseer je dit op? Wat is jouw onderbouwing van jouw stelling dat een paard geen vertrouwen in de ruiter nodig heeft?

Dus jij denkt dat een paard in de wei vlot in de richting komt van iemand die hij-zij niet vertrouwt?! Of ga jij van een paard op stal uit dat toch nergens heen kan?

Evidence Based Tip = probeer het niet bij mijn hengst want die komt inderdaad op je af Haha!

HC

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:59

Cassidy schreef:

Dan concludeer ik dat je dus niet met een touwhalster moet beginnen met rijden, maar dit kunt gaan gebruiken als je paard als goed aan de hulpen is. En een paard dat bijv nog "lomp" doet aan de longe (kan ook onbewust omdat ie nog niet soepel is) doe je ook alleen maar pijn als je 'm met een touwhalster gaan longeren op zo'n moment.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:02

Huertecilla schreef:
Cassidy schreef:

Wel, dat is sterk gesteld. Waar baseer je dit op? Wat is jouw onderbouwing van jouw stelling dat een paard geen vertrouwen in de ruiter nodig heeft?

Dus jij denkt dat een paard in de wei vlot in de richting komt van iemand die hij-zij niet vertrouwt?! Of ga jij van een paard op stal uit dat toch nergens heen kan?

Denk dat vertrouwen van je paard als je er op zit wel anders is dan wanneer je vanaf de grond werkt ...

Wel ben ik het met je eens dat het een combinatie van goed aan de hulpen staan en vertrouwen is, maar als dat er niet is heb je ook weinig aan een bit (tenzij je dat als noodrem wilt gebruiken wat niet echt lekker is voor de mond van je paard)! Dan kun je juist beter eerst eens grondwerk gaan doen om de relatie met je paard, en dus het wederzijds vertrouwen en vooral respect, op te bouwen.