Fijne hulpteugel voor tijdens het longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Re: Fijne hulpteugel voor tijdens het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:42

Het klopt wel wat je zegt, hij is 1.71, maar heeft b.v. dekenmaat 195, hij is heel kort, korte/brede hals en veel kont/front/rib. In draf rij ik hem laag en rond, maar wel lang, idd om die bovenlijn te strekken. Maar ik ben nog niet handig genoeg om hem in de galop dat ook te laten doen. Springen durf ik niet, ik ben wel bezig met balkjes draven en moet zeggen dat dat goed werkt. Losspringen hebben we wel gedaan, daar strekt ie mooi boven de sprong, maar ik red het meestal niet om hem 1 keer per week los te laten springen ivm volle rijbak.
Daarom zoek ik dus een oplossing aan de longe. Aan de pessoa gaat tot nu toe het beste, maar geeft nog niet 100% het gewenste resultaat, mede ook omdat ik hem laat galoperen als de pessoa hoger ingesteld is. Omdat ik er dus vanuit ging dat je niet mocht galoperen als ie laag ingesteld was.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:49

Ah, en een flinke sprint trekken op de zandweg? Anders pak je de balkjes in galop mee? Of aan de longe kleine sprongetjes laten maken. Gaat best bijgezet hoor, als het maar niet te hoog is en je hulpteugels niet te laag hangen.
En iig heeeeel veel voorwaartse overgangen maken, echt veel schakelen in galop. Vaak willen ze best wel lekker vlot naar voren, maar een beetje op hun eigen manier als ze zo handig zijn. Dan moet je eigenlijk net een tandje verder gaan (ik lag wel eens plat in de bocht Knipoog), verlichte zit en sprinten maar!
Dan let eerst maar minder op de halshouding, als het goed is dan zakt ie vanzelf als ie goed naar voren wil. (Hihi, als je maar genoeg overgangen rijd, dan worden ze er vanzelf een keer flauw van en dan laat ie dat koppie wel een keer hangen Knipoog)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:51

Bedankt voor de tips, ik ga er vanavond een beetje mee stoeien. En ik ga eens proberen de pessoa lager te zetten in de galop, tussen de benen ivp langs de benen..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:52

ja, dat kan goed hoor, deed ik ook altijd.

Heb even in je profiel gespiekt, maar wat een prachtig, prachtig paard heb je!

Succes!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:54

Dankje Bloos Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:21

HAR --> LO.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:21

#Ymke# schreef:
Maar dubbele lijn is iets wat je moet leren neem ik aan? Het probleem daarbij (lijkt mij) is dat je nog hebt dat je zelf je paard daar laag en rond moet werken en bij een hulpteugel neemt die hulpteugel dat van je over.

Je moet er wel even handig mee worden ja, al vind ik het zelf nogal gaan.

Dat zelf laag en rond werken valt nogal mee. Je kunt varieren in hoe je de lijn vast maakt natuurlijk. Ik doe 'm voor dat soort werk als volgt: Tussen de voorbenen aan de singel - door de bitringen - naar de singel laag aan de zijkant - naar mijn hand.
Net als met rijden drijf je je paard er dan tegenaan en de rest gaat "vanzelf". Het is makkelijker dan rijden vind ik. Ik pak de 2 lijnen meestal in 1 hand, niet teveel links-rechts rommelen, netjes op 2 teugels, hooguit je hand wat kantelen, dat is qua inwerking zat. Voordeel is dat je dus een constante aanleuning kunt onderhouden door wat in te halen of juist te vieren, met een hulpteugel heb je dat niet.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:29

Een post eerder heb ik het ook gevraagd maar waarom geen bijzetteugel?

Waarom stel ik deze vraag: omdat het voor mij het enige hulpstuk is waar ik mee overweg kan en ik krijg haast het idee dat het een of ouderwetse hulpteugel is of een niet gewenste.

Het voordeel van de bijzetteugel is dat je hem op iedere gewenste hoogte kan vastmaken (als je een singel hebt met veel ogen). Je kan hem enkel gebruiken en dan bevestigen tussen de voorbenen. Je kan door de ene bijzet korter vast te maken je paard met meer stelling longeren (indien gewenst).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:42

En het nadeel van een bijzetteugel is dat het een nogal starre verbinding is.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:10

Dat vind ik ook, als een paard met touwtjes, dubbele longe, pessoa of gogue zich lang maakt dan wordt ie door de katrolwerking van die hulpteugels vanzelf naar het voorwaarts neerwaarts begeleid als het ware.

Met bijzets kunnen ze "blijven hangen" en bereik je veel minder snel het juiste voorwaarts neerwaarts naar mijn idee. Met longeren wil ik toch altijd de neus naar de grond en daar vind ik bijzets niet zo geschikt voor!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:16

Ik wil de neus eruit hebben en bij neerwaarts zakken met een bijzet eraan, dan krult het paard juist meer op.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:22

Ik vind het longeren met dubbele lijnen toch het fijnste werken.
Je kan dat het makkelijkst meegeven enz.

Als ik hem laag wil hebben doe ik mijn lijn door een lagere ring, hij volgt de lijn dan super! Als ik hem hoger wil hebben doe ik het een gaatje hoger. Echt hoog doe ik nooit, dan wilt hij zijn rug wegdrukken en is mijn ontspanning weg.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:26

Ik longeer ook altijd met de dubbelen longe, vind dit ook de prettigste manier en het ligt eraan hoe je hem vast zet idd. Ik begin met lang en laag en na het loswerken zet ik het geheel wat hoger vast en kan ik aan het werk. Ik vind ook dat je op deze manier toch een beetje aan het rijden bent en je een mooiere aanleuning kan houden dan vast zetten met een slof of bijzet.

Ik doe de longe altijd aan de zijkant door de onderste ring van achter naar voor door het bit en dan weer terug naar de bovenste ring ( en wat hoger als ik haar oppak).
Je kunt op deze manier ook links of recht een beetje meer laten nagegen door zachtjes te vragen, dit is met een "vaste" bijzet ook moeilijker omdat je dan de andere kant strak trekt en met de dubbele longe heb je gewoon veel meer gevoel.

Stef_Rashidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:48

Ik longeer mijn paard altijd met touwtjes.
Die doe ik vanaf de zijkant van mijn longeersingel door het bit van buiten naar binnen
en dan maak ik hem vast aan de ringetjes die aan de onderkant van mijn singel onder zijn buik zitten. Hier kan hij niet zo makkelijk doorheen trekken. En als hij gaat vechten laat ik hem lekker gewoon vechten.
Want hij geeft het vanzelf een keertje op.
Hopelijk heb je hier wat aan

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:45

Ik longeer wel eens met een chambon, zalige hulpteugel. De gallop wordt dan wat vlakker en rustiger, is mijn mening. Dat bergopwaartse komt later wel, denk ik dan, eerst rust proberen te brengen aan de longe.
Persoonlijk geef ik zelf de voorkeur aan de dubbellonge met katrollen, die kun je goed verstellen en per keer bekijken hoe je het aanpast en hoe je paard loopt.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:12

.