Aantal vragen over bitloos buitenrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDreamerx

Re: Aantal vragen over bitloos buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:55

Ow grappig ja Haha!
Zijn niet zoveel edenaren op bokt Tong uitsteken

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:15

ik rij ook bitloos ..maar ook zonder halstertouw , dus alleen met een neck-rope ..zoals in de rijbak maar ook buiten ..drukke wegen en dergelijke is voor is voor ons geen probleem ..

en nee ik ben niet levens moe ik vertrouw m`n paardje en hij mij en wat iemand al eerder al zei je moet problemen voorkomen

Citaat:
Goed ruiterschap is het voorkomen van problemen, niet het overwinnen ervan. Ja, poep gebeurt en daar heb jij jouw vaardigheid voor.
Jij zorgt er voor dat jouw paard weet 'mijn baas doet dat niet' en je komt er samen altijd uit.

Veel plezier.

HC

dat klopt voor 100% ik kan zien wanneer men paard gespannen is en dergelijke ...je moet alert blijven ..kijk om je heen , kijk naar de oortjes die vertellen meer dan 1000 woorden ...als ik merk dat men paardje gespannen is maak ik geluiden die hem weer ontspannen ( smak geluiden en briezen)

probeer steeds een stap voor te zijn ...situatie bepalen ...

Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:24

bispax schreef:
ik rij ook bitloos ..maar ook zonder halstertouw , dus alleen met een neck-rope ..zoals in de rijbak maar ook buiten ..drukke wegen en dergelijke is voor is voor ons geen probleem ..

Ik vind het knap. Onwijs leuke foto trouwens Cool

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:37

Wow wat een gave foto zeg, die vrijheid!!

Mijn paardje moet nog beleerd worden maar ik ga zowiezo zonder bit rijden, en ja ook het bos in. mensen op stal verklaren me voor gek en vinden het onverantwoord. Aan mij de taak om ze te overtuigen dat het kan en dat vind ik een mooi doel!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:45

Ik rij mijn pony sinds kort altijd bitloos met hackamore, normaal alleen in de zomer maar nu vanwege mondproblemen altijd.
Ik heb ook buiten gereden met touwhalster, crossrope bridle, sidepull, no bit hoofdstel. Alleen een nekrope vindt ik zelf te eng Bloos
Daar heb ik wel mee in de bak gereden.

Ik heb in het gooi gewoond en daar reed ik overal bitloos en nu in Rotterdam ook gewoon overal.
Dus langs de 80km weg en snelweg en metro en tram enz enz. Als je vertrouwen en een band hebt met je paard maakt het eigenlijk niet uit in welke situatie je komt als je maar als leider op kan treden.

Mijn pony is trouwens bijna 8 en flink in het bloed Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:51

bispax,prachtige foto hoor,ziet er erg mooi uit.

Ik heb ook met neck-rope gereden,maar dan in de bak.
Dat was het toch niet helemaal voor ons.
(in mijn profiel staat wel een foto ervan)
Ik vind het wel erg mooi om te doen,maar ik kon er niet aan wennen.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:10

WOW wat een prachtige foto bispax ! Ik hoop dat ik ooit met mijn jonge paard zo ver kom.

Ik rij mijn volbloed arab van 3,5 jaar ook bitloos , als het weer het toelaat rijd ik ook buiten , ook over de drukke straat .
Ik rijd voornamelijk met het bitloos hoofdstel van Emiel Voest, maar wissel ook af met het touwhalster.
Vanwege dat ik hem al af en toe wil gymnasiseren , heb ik 3x geprobeerd met een bitje in te rijden , maar pffffff dat was helemaal geen succes , Hij heeft zich hevig verzet tegen het bit , hij was na 20 minuten in stap klets nat !
bitloos krijg ik hem nu voorwaarts-neerwaarts , ben daar nu tevreden mee , en ik hoop dat ik hem bitloos nagefelijk ga krijgen.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:27

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 21:42

Idd erg mooie foto bispax, ga zo de site bezoeken!

Ik reed altijd buiten met een touwhalster en dat ging prima. Mn DA wist dat en toen mn moeder laatst op stal was vertelde mn instructrice alle gevaren van bitloos buiten rijden (zij rijdt dressuur en erge aanhanger van bit) dus sindsdien mag ik van mijn moeder niet meer bitloos buiten rijden. Nu is mn pony kreupel en als ik weer mag rijden hoop ik dat ze dat is vergeten, want no way dat ik weer met bit ga rijden!

Ik moet trouwens 5 min langs een drukke weg stappen en dan ben ik in een redelijk druk bos.. Ik rij soms ook wel is door woonwijken en zelfs langs de snelweg, allemaal bitloos.

Met bit of zonder bit, als je paard echt gaat rennen kun je niks doen.. Voordat ik bitloos reed, maakte ik een keer een buitenrit (met bit) en ging voor het eerst buiten galopperen. Nou, mn pony racete ervan door en was op geen enkele manier te houden, met bit dus. Uiteindelijk kon ik hem op een volte zetten maar dat was bitloos net zo goed gelukt..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:51

Ik heb ook absoluut niet het gevoel minder te zeggen te hebben dan met bit (heb een Emiel Voest hoofdstel). Als ze echt aan de kletter gaan, hou je ze toch niet en als je wilt "omtrekken"' in nood kan dat ook me een bitloos hoofdstel. Toch een kwestie van rijtechniek en gehoorzaamheid van je paard. Ook wel een beetje psychisch voor je zelf: het is vaak het idee meer te zeggen te hebben met een bit, maar je weet zelf wat er gebeurt als je paard het bit vastpakt ...

In Engeland overigens ben je niet (overal) verzekerd als je bitloos rijdt. Ik weet eigenlijk niet of dat ook in Nederland aan de orde is .... misschien iets om eens uit te zoeken ...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 08:11

simodi schreef:
In Engeland overigens ben je niet (overal) verzekerd als je bitloos rijdt. Ik weet eigenlijk niet of dat ook in Nederland aan de orde is .... misschien iets om eens uit te zoeken ...
Ik heb toen ik me net aangemeld had op Bokt ook al zo'n onderwerp aangesneden,en de meningen waren verdeeld.
De een was ervan overtuigt dat je wel verzekerd was,de ander zei van niet.
Kijk zelf maar:
(of je verzekerd bent zonder cap,en zonder bit)
viewtopic.php?sid=&f=13&t=395403&p=8032382#8032382
(niet meer reageren hoor,het topic is al een paar jaar oud..)

En deze ook,die ging ook om de optoming en de cap:
viewtopic.php?f=1&t=321277&hilit=

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:41

Ik rijd niet bitloos buiten. Om de reden dat het bij ons erg druk is en ik langs een drukke weg moet, voordat ik lekker in de bossen kan rijden ( een uurtje en dan ben je er weer uit Clown ). Binnenkort ga ik weer lekker in een enorm natuurgebied rijden en dat doe ik dan wel bitloos. Daar durf ik het wel aan Ja

Zowiezo heb ik nu een nieuw bitloos hoofdstel waarmee ik zo wegrijd en mijn pony duizendmaalbeter alles oppakt als met mijn leren bit. Ik wil dus nu zoveel mogelijk met dat hoofdstel gaan rijden en alleen nog heel soms met leren bit. Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:32

Ik men overal gewoon bitloos, op de zelfde wegen als ik met bit zou mennen. En ik vertrouw haar volledig, maar als ze er ooit dan nog een hard vandoor ract dan hou ik haar niet, met of zonder bit