[AR] Wat deed ik fout bij het beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat deed ik fout bij het beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:33

blijkbaar is dit paard dus nog niet klaar om voor de kar te lopen.. en de brokjes kan je afbouwen, even een voorbeeld: ik ben aan het trainen met onze hond, we werken met de clicker, doet ze het goed, click en beloon, in het begin moesten we voor alles wat ze goed deed belonen (een stukje kaas) dat is nu afgebouwd, en ik heb toch echt geen hond die schooit..
mischien kán je het met de clicker proberen, zet ze een stap click en beloon, snapt ze het effect, click je niet voor die ene stap, maar wissel je het af, na 2 stappen, na 3 stappen, en dit bouw je af, todat ze normaal kan lopen.
en zoals ik al zei, ik denk niet dat je er alleen mee aan de gang gaat, en dat er iemand naast loopt die ik kan grijpen, die kan dan dus de beloning geven

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:37

dees_daan schreef:
blijkbaar is dit paard dus nog niet klaar om voor de kar te lopen.. en de brokjes kan je afbouwen, even een voorbeeld: ik ben aan het trainen met onze hond, we werken met de clicker, doet ze het goed, click en beloon, in het begin moesten we voor alles wat ze goed deed belonen (een stukje kaas) dat is nu afgebouwd, en ik heb toch echt geen hond die schooit..
mischien kán je het met de clicker proberen, zet ze een stap click en beloon, snapt ze het effect, click je niet voor die ene stap, maar wissel je het af, na 2 stappen, na 3 stappen, en dit bouw je af, todat ze normaal kan lopen.
en zoals ik al zei, ik denk niet dat je er alleen mee aan de gang gaat, en dat er iemand naast loopt die ik kan grijpen, die kan dan dus de beloning geven

Clickertraining bij paarden heb ik ook ruime ervaring mee, maar voor het aangespannen rijden lijkt me het niet super handig. Ja, of je moet een welwillige groom hebben die op de grond blijft bij de pony, en iedere keer de click+beloning geeft....

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:38

een kar van 400 kg? voor een shetje?
ik heb een kar van 200/250 ongeveer en daar heeft mijn haflinger soms al wat moeite mee
vooral voor onbeleerde paarden is een lichte kar van belang, anders leren ze nooit het trekken..
maar goed, ik heb het idee dat je het mennen nog wat onderschat.. zoals veel mensen doen helaas.
ik men nu denk ik 5 jaar en heb geholpen (!) meerdere paarden te beleren, maar daarom zou ik het zelf ook nog niet aandurfen om echt te doen.
ik zou als ik jou was een mencursus volgen, en dan iemand vragen om je te helpen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:43

xjildou schreef:
ik heb een kar van 200/250 ongeveer
en daar heeft mijn haflinger soms al wat moeite mee
vooral voor onbeleerde paarden is een lichte kar van belang, anders leren ze nooit het trekken..
maar goed, ik heb het idee dat je het mennen nog wat onderschat.. zoals veel mensen doen helaas.
ik men nu denk ik 5 jaar en heb geholpen (!) meerdere paarden te beleren, maar daarom zou ik het zelf ook nog niet aandurfen om echt te doen.
ik zou als ik jou was een mencursus volgen, en dan iemand vragen om je te helpen..

Daarom. De TS heeft het over een kar voor een shetje 'van máár 400 kg'. Mijn houten vierwielige recreatie wagentje weegt hoogstens 100 kilo, (geschat), verderlicht, je kunt hem zo optillen.

Ik zou de TS adviseren: ik heb toendertijd, toen ik onze huidige kar kocht, er serieus voorgelopen en 'gedraaft', om te kijken of hij niet te zwaar was. Ik ben tenger gebouwd; kan ik hem trekken, dan kan die pony dat zéker. Dus; ga er eens zelf voor lopen, volgens mij kom je dan niet echt goed vooruit... Sigaar

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:06

Leuk zo een clickertraining, ga je met je span voorbij een groep honden die dat moment geclickert worden, zet die knol geen stap meer.
Sorry maar nooit zo iets raars wat betreft aanspannen gehoord.
Stem en zweephulpen ja daar kun je ze aan laten wennen, maar nooit aan iets wat een derde(groom) moet doen.
Jij bent met je paard bezig de groom is er alleen voor evt veiligheid en nergens anders voor.
Laat iedereen nou eens nadenken over alle obstakels die men onderweg tegenkomt, en de gevolgen van een te lieve en tutterige benadering.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:08

ik ben het met je eens Echwel Ja
vooral bij het mennen moet je niet dingen als koekjes en snoepjes gebruiken
het paard moet op jou letten en niet op iemand die er naast loopt en snoepjes geeft.
als het voor de kar niet lukt dan maar jaren oefenen door er echter te lopen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:39

Echwel schreef:
Leuk zo een clickertraining, ga je met je span voorbij een groep honden die dat moment geclickert worden, zet die knol geen stap meer.
Stem en zweephulpen ja daar kun je ze aan laten wennen, maar nooit aan iets wat een derde(groom) moet doen.
Jij bent met je paard bezig de groom is er alleen voor evt veiligheid en nergens anders voor.
Laat iedereen nou eens nadenken over alle obstakels die men onderweg tegenkomt, en de gevolgen van een te lieve en tutterige benadering.

Inderdaad; dit bedoelde ook ik onder woorden te brengen. Clickertraining vind ik een prima methode, maar laat ik wel even duidelijk maken; ik vind clickertraining absolúút niet geschikt voor het aangespannen werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:51

Echwel schreef:

zo werkt het niet, heb je er geen ervaring mee, oordeel dan niet, in de groep zelf word ook geclickert, ben ik dan verplicht iets te geven? nee, kom ik een andere hond tegen, die de training ook gehad heeft, moet ik die hond dan iets geven? nee, ze weten wanneer jij clickert, en ze dus iets krijgen, clickert er iemand anders, denkt ze echt niet dat ze iets krijgt
ik vind (en al helemaal met beleren) dat je het rustig aan moet doen, en juist meer met belonen moet werken, als iets niet lukt, maar dat is mijn mening, nogmaals, ze reageren er niet op als een ander clickert, dat zou wat zijn, wij zitten met minimaal 10 honden in de groep, als iedereen na elkaar clickert moet je dus 10 keer een beloning geven? dat is pas onzin!

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:33

JoyCiej007 schreef:
xjildou schreef:
ik heb een kar van 200/250 ongeveer
en daar heeft mijn haflinger soms al wat moeite mee

Daarom. De TS heeft het over een kar voor een shetje 'van máár 400 kg'. Mijn houten vierwielige recreatie wagentje weegt hoogstens 100 kilo, (geschat), verderlicht, je kunt hem zo optillen.

Ik zou de TS adviseren: ik heb toendertijd, toen ik onze huidige kar kocht, er serieus voorgelopen en 'gedraaft', om te kijken of hij niet te zwaar was. Ik ben tenger gebouwd; kan ik hem trekken, dan kan die pony dat zéker. Dus; ga er eens zelf voor lopen, volgens mij kom je dan niet echt goed vooruit... Sigaar

Het gaat hier om een shetlander van 1.12m die al voor een kar kán lopen en een shet van 1.15m die dus geen stap vooruit wou zetten. En dan is 400kg te zwaar? Koe

Oja, ik kan de kar zelf ook makkelijk trekken hoor!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:38

ík vind de kar te zwaar voor deze pony's, helemaal als je de foto's ziet. een nogal kollosaal ding. Dit is mijn persoonlijke mening; ben je het hier niet mee eens, prima.

Ik heb alleen liever dat mijn shetten voor een lichtere kar lopen. op de kar van jullie 2 niet echt lichte mensen en dan door het zand, nee, dat lijkt me helemaal niets voor de pony.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:38

Een kar van 400 kilo is gewoon te zwaar voor een enkelspan shet.
Een vierspan pony trek al een wagen van 300 kilo en sommige hebben er al moeite mee.

En ik vind dat je een pony niet met een hond kan vergelijken met die clickertraining.

Voor de wagen heb je als enige beloning je stem en je zweep meer bestaat er gewoon niet.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:40

Sankara schreef:
en op het moment is de kar ook foetsie (geen idee wat ze er mee gedaan hebben).

En dat is maar goed ook; je hebt geen idee waar je over praat !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:42

ho even! het zijn maar tips!! ik probeer mee te denken, werkt je stem en zweep niet, moet je toch iets anders proberen lijkt me?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:42

Roxatte schreef:
Sankara schreef:
en op het moment is de kar ook foetsie (geen idee wat ze er mee gedaan hebben).

En dat is maar goed ook; je hebt geen idee waar je over praat !!

Hier ga ik volledig in me.

Je stapt toch ook niet in een auto zonder begeleiding.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:43

ardo_iggy schreef:
Een kar van 400 kilo is gewoon te zwaar voor een enkelspan shet.
Een vierspan pony trek al een wagen van 300 kilo en sommige hebben er al moeite mee.
En ik vind dat je een pony niet met een hond kan vergelijken met die clickertraining.

Voor de wagen heb je als enige beloning je stem en je zweep meer bestaat er gewoon niet.

Daarom, helemaal mee eens. Ik denk niet dat je van plan bent om 4 span te gaan rijden, en 400 kilo is gewoon vééls te zwaar voor een enkelspan shet, ookal issie dan misschien 1.15m. die 15 cm. dat hij 'boven het gemiddelde' zit wil niet zeggen dat zo'n beest ineens 400 kilo kan gaan trekken. Joh, de standaar marathonwagen weegt nog minder dan dat, zo tussen de 100-200 kilo.

Het lijkt me totaal niet goed voor de gezondheid, pezen, gewrichten e.d van de pony, helemaal niet voor wat langere ritjes. je moet ook nog de passagiers en de koetsier mee rekenen, heb je 2 mensen van 50 kilo op de bok, dan trekt je beestje maar liefst 500 kg! nee, dat kan echt niet.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:43

dees_daan schreef:
ho even! het zijn maar tips!! ik probeer mee te denken, werkt je stem en zweep niet, moet je toch iets anders proberen lijkt me?

Ja hulp inschakelen van iemand die heel veel verstand en ervaring er mee heeft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:45

ardo_iggy schreef:
dees_daan schreef:

Ja hulp inschakelen.

Clown Zou in dit geval wel érg nodig zijn, ja. als je al geen verstand hebt van wat voor max. gewicht zo'n shet kan trekken, dan is het verdere verstand al hélemaal ver te zoeken, volgens mij. Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:49

ardo_iggy schreef:
dees_daan schreef:

Ja hulp inschakelen van iemand die heel veel verstand en ervaring er mee heeft.

ben ik helemaal met je eens Ja maar als de ts dat niet wil...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:52

Dan ondervind ze op een gegeven moment wel de gevolgen ervan.

Kan je wel vertellen als je een span voorbij ziet komen zonder koetsier of grooms je heel raar staat te kijken.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:59

zoals ik al zei mennen word echt zwaar onderschat.. helaas.
het is nog wel zo'n mooie sport Lachen

@ts. je hebt hier meerdere ervaren menners horen zeggen dat het niet zomaar iets is om je paard voor de kar te beleren.. gaat er dan niet een belletje rinkelen dat het misschien echt zo is?
niet banketstaaf bedoelt maar het kan echt heel erg fout gaat, zelfs al lijkt het alsof je paard het leuk vind. als je zelf de ervaring niet hebt dan weet je ook niet hoe te reageren, zo simpel is dat

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:01

xjildou schreef:
zoals ik al zei mennen word echt zwaar onderschat.. helaas.
het is nog wel zo'n mooie sport Lachen

@ts. je hebt hier meerdere ervaren menners horen zeggen dat het niet zomaar iets is om je paard voor de kar te beleren.. gaat er dan niet een belletje rinkelen dat het misschien echt zo is?
niet banketstaaf bedoelt maar het kan echt heel erg fout gaat, zelfs al lijkt het alsof je paard het leuk vind. als je zelf de ervaring niet hebt dan weet je ook niet hoe te reageren, zo simpel is dat

Ben ook zeer blij dat andere mensen het eens zeggen dan de vaste kliek hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:03

ardo_iggy schreef:

Kan je wel vertellen als je een span voorbij ziet komen zonder koetsier of grooms je heel raar staat te kijken.

ik snap je wel hoor, heel goed zelfs, en ben het helemaal met je eens, maar tips mag en kan je toch altijd geven? niet geschoten is altijd mis denk ik dan, en zij ondervind de gevolgen ervan, maar met de pony kan ook iets gebeuren..

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:09

dees_daan schreef:
ardo_iggy schreef:

ik snap je wel hoor, heel goed zelfs, en ben het helemaal met je eens, maar tips mag en kan je toch altijd geven? niet geschoten is altijd mis denk ik dan, en zij ondervind de gevolgen ervan, maar met de pony kan ook iets gebeuren..

En dat is nog het ergste als de dieren er de dupe van worden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:14

dees_daan schreef:
ardo_iggy schreef:

Inderdaad; kijk dat één of ander iemand zonder verstand, koppig, simpel etc. ná goedbedoeld advies, tips e.d zichzelf de prak inrijdt, daar kan ik dan (cru gezegd) niet om treuren. Het dier echter kan er niets aan doen dat het zo'n onverstandig baasje heeft 'die denkt zijn boontjes wel even in zijn uppie te kunnen doppen'.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:18

Een normaal gebouwde shetlander van 1.15 weegt nog niet eens 400 kilo. Wil je echt van hem verwachten dat hij meer trekt dan zijn eigen gewicht?

Daarnaast zoals al vaker gezegd, een zweep is echt een must op de kar! Die hoor je in je hand te hebben, zowel om te sturen, buigen, versnellen en te belonen!

En ten slotte, ik heb zelf ook een pony voor de kar beleerd. (met mijn vader) Wij hadden geen menervaring. Wel kenden we de pony van jongs af aan, ik heb hem ook volledig zelf beleerd onder het zadel. Daarnaast hebben we als eerste iemand het tuig helemaal na laten kijken en op maat laten maken.
We zijn maanden bezig geweest met longeren, lange lijnen en daarna slepen. En een ding heeft daarin centraal gestaan, en dat is ho = ho, stap = stap, draf = draf enz. Kortom luisteren, opvoeden die handel! Als je paard niet luistert is het levensgevaarlijk om hem voor de kar te zetten, laat staan ermee de weg op te gaan. Gehoorzaamheid, ten allen tijde.
De eerste paar keer was het even wennen voor de pony dat wij erachter liepen en hij dus zelf voorop moest. Toen die dat doorhad hebben we er nooit meer problemen mee gehad, simpelweg omdat hij luistert. En dat is dan ook, naar mijn mening, wat er bij jou aan mankeert. Je pony doet gewoon niks. Je moet een reactie eisen als je een hulp geeft. Dat geld voor de kar, maar ook onder het zadel, en ja ook aan de hand. Lopen is lopen, geen gezeur. En zeker niet lokken met eten want daar worden ze alleen vervelend van.

Kortom, in een tip voor jou:
Begin met lopen aan het halstertouw. Pak een zweep in je hand. Ga gewoon lopen en halthouden, weer lopen en halthouden. Laat de pony luisteren! Beloon met je stem als ze het goed doet, laat al het lekkers thuis.
Daarna aan de longeerlijn hetzelfde, maar met draf erbij.
Vervolgens aan de lange lijnen, dus dat jij erachter loopt.
Daarna met een lichte sleep
Daarna met een zware sleep
Daarna met een lichte! kar.

Ten allen tijde streng en consequent zijn en blijven, en belonen (zeg bv goedzo, klopje op de hals) als ze braaf is. Ik denk eerlijk gezegd dat het dan best nog goed komt hoor!