Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
dees_daan schreef:blijkbaar is dit paard dus nog niet klaar om voor de kar te lopen.. en de brokjes kan je afbouwen, even een voorbeeld: ik ben aan het trainen met onze hond, we werken met de clicker, doet ze het goed, click en beloon, in het begin moesten we voor alles wat ze goed deed belonen (een stukje kaas) dat is nu afgebouwd, en ik heb toch echt geen hond die schooit..
mischien kán je het met de clicker proberen, zet ze een stap click en beloon, snapt ze het effect, click je niet voor die ene stap, maar wissel je het af, na 2 stappen, na 3 stappen, en dit bouw je af, todat ze normaal kan lopen.
en zoals ik al zei, ik denk niet dat je er alleen mee aan de gang gaat, en dat er iemand naast loopt die ik kan grijpen, die kan dan dus de beloning geven
xjildou schreef:een kar van 400 kg? voor een shetje?
ik heb een kar van 200/250 ongeveer en daar heeft mijn haflinger soms al wat moeite mee
vooral voor onbeleerde paarden is een lichte kar van belang, anders leren ze nooit het trekken..
maar goed, ik heb het idee dat je het mennen nog wat onderschat.. zoals veel mensen doen helaas.
ik men nu denk ik 5 jaar en heb geholpen (!) meerdere paarden te beleren, maar daarom zou ik het zelf ook nog niet aandurfen om echt te doen.
ik zou als ik jou was een mencursus volgen, en dan iemand vragen om je te helpen..
Echwel schreef:Leuk zo een clickertraining, ga je met je span voorbij een groep honden die dat moment geclickert worden, zet die knol geen stap meer.
Sorry maar nooit zo iets raars wat betreft aanspannen gehoord.
Stem en zweephulpen ja daar kun je ze aan laten wennen, maar nooit aan iets wat een derde(groom) moet doen.
Jij bent met je paard bezig de groom is er alleen voor evt veiligheid en nergens anders voor.
Laat iedereen nou eens nadenken over alle obstakels die men onderweg tegenkomt, en de gevolgen van een te lieve en tutterige benadering.
Echwel schreef:Leuk zo een clickertraining, ga je met je span voorbij een groep honden die dat moment geclickert worden, zet die knol geen stap meer.
Sorry maar nooit zo iets raars wat betreft aanspannen gehoord.
Stem en zweephulpen ja daar kun je ze aan laten wennen, maar nooit aan iets wat een derde(groom) moet doen.
Jij bent met je paard bezig de groom is er alleen voor evt veiligheid en nergens anders voor.
Laat iedereen nou eens nadenken over alle obstakels die men onderweg tegenkomt, en de gevolgen van een te lieve en tutterige benadering.
JoyCiej007 schreef:xjildou schreef:een kar van 400 kg? voor een shetje?
ik heb een kar van 200/250 ongeveer en daar heeft mijn haflinger soms al wat moeite mee
vooral voor onbeleerde paarden is een lichte kar van belang, anders leren ze nooit het trekken..
maar goed, ik heb het idee dat je het mennen nog wat onderschat.. zoals veel mensen doen helaas.
ik men nu denk ik 5 jaar en heb geholpen (!) meerdere paarden te beleren, maar daarom zou ik het zelf ook nog niet aandurfen om echt te doen.
ik zou als ik jou was een mencursus volgen, en dan iemand vragen om je te helpen..
Daarom. De TS heeft het over een kar voor een shetje 'van máár 400 kg'. Mijn houten vierwielige recreatie wagentje weegt hoogstens 100 kilo, (geschat), verderlicht, je kunt hem zo optillen.
Ik zou de TS adviseren: ik heb toendertijd, toen ik onze huidige kar kocht, er serieus voorgelopen en 'gedraaft', om te kijken of hij niet te zwaar was. Ik ben tenger gebouwd; kan ik hem trekken, dan kan die pony dat zéker. Dus; ga er eens zelf voor lopen, volgens mij kom je dan niet echt goed vooruit...
Sankara schreef:en op het moment is de kar ook foetsie (geen idee wat ze er mee gedaan hebben).
Roxatte schreef:Sankara schreef:en op het moment is de kar ook foetsie (geen idee wat ze er mee gedaan hebben).
En dat is maar goed ook; je hebt geen idee waar je over praat !!
ardo_iggy schreef:Een kar van 400 kilo is gewoon te zwaar voor een enkelspan shet.
Een vierspan pony trek al een wagen van 300 kilo en sommige hebben er al moeite mee.En ik vind dat je een pony niet met een hond kan vergelijken met die clickertraining.
Voor de wagen heb je als enige beloning je stem en je zweep meer bestaat er gewoon niet.
dees_daan schreef:ho even! het zijn maar tips!! ik probeer mee te denken, werkt je stem en zweep niet, moet je toch iets anders proberen lijkt me?
ardo_iggy schreef:dees_daan schreef:ho even! het zijn maar tips!! ik probeer mee te denken, werkt je stem en zweep niet, moet je toch iets anders proberen lijkt me?
Ja hulp inschakelen.
ardo_iggy schreef:dees_daan schreef:ho even! het zijn maar tips!! ik probeer mee te denken, werkt je stem en zweep niet, moet je toch iets anders proberen lijkt me?
Ja hulp inschakelen van iemand die heel veel verstand en ervaring er mee heeft.
xjildou schreef:zoals ik al zei mennen word echt zwaar onderschat.. helaas.
het is nog wel zo'n mooie sport
@ts. je hebt hier meerdere ervaren menners horen zeggen dat het niet zomaar iets is om je paard voor de kar te beleren.. gaat er dan niet een belletje rinkelen dat het misschien echt zo is?
niet banketstaaf bedoelt maar het kan echt heel erg fout gaat, zelfs al lijkt het alsof je paard het leuk vind. als je zelf de ervaring niet hebt dan weet je ook niet hoe te reageren, zo simpel is dat
ardo_iggy schreef:Dan ondervind ze op een gegeven moment wel de gevolgen ervan.
Kan je wel vertellen als je een span voorbij ziet komen zonder koetsier of grooms je heel raar staat te kijken.
dees_daan schreef:ardo_iggy schreef:Dan ondervind ze op een gegeven moment wel de gevolgen ervan.
Kan je wel vertellen als je een span voorbij ziet komen zonder koetsier of grooms je heel raar staat te kijken.
ik snap je wel hoor, heel goed zelfs, en ben het helemaal met je eens, maar tips mag en kan je toch altijd geven? niet geschoten is altijd mis denk ik dan, en zij ondervind de gevolgen ervan, maar met de pony kan ook iets gebeuren..
dees_daan schreef:ardo_iggy schreef:Dan ondervind ze op een gegeven moment wel de gevolgen ervan.
ik snap je wel hoor, heel goed zelfs, en ben het helemaal met je eens, maar tips mag en kan je toch altijd geven? niet geschoten is altijd mis denk ik dan, en zij ondervind de gevolgen ervan, maar met de pony kan ook iets gebeuren..