sonjim schreef:Ik men volgens achenbach, zoals de andere geleerd voor mijn koetsiersbewijs, ik men meestal in de gebruikershouding en ik heb het gevoel dat ik mijn paard dan fijner aan de hulpen heb dan wanneer ik op een andere manier zou mennen. Mijn zus heeft ook wel eens gemend met mijn merrie en doet dat als in de cowboyfilms leidsels op de rug voor meer tempo en verder alsof ze rijd, dan zwabbert mijn merrie echt voor de kar. wat ze overigens wel goed doet is mennen op de stem, mijn vriend roept links of rechts en zij doet het, dat is niet altijd even handig, bijv. als je discussiert moeten we hier links of rechts,, haha.
Haha, het eerste hengstveulen van Otje heb ik ook een tijd voor 't koetsje gehad. die kende ook links en rechts als stemhulpen, dat kan soms best lastig zijn inderdaad

Verder denken er inderdaad veel 'leken' dat je je knol aan het lopen krijgt door wildwestachtig met de leidsels op de rug te klappen. moet je vooral bij die van mij doen; dan stuift ze weg en krijg je haar met moeite weer terug. met zo'n grof geschut dat beest aan 't lopen krijgen hoeft nou óók weer niet hoor