[AR] Welke leidselvoering?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Welke leidselvoering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 00:28

sonjim schreef:
Ik men volgens achenbach, zoals de andere geleerd voor mijn koetsiersbewijs, ik men meestal in de gebruikershouding en ik heb het gevoel dat ik mijn paard dan fijner aan de hulpen heb dan wanneer ik op een andere manier zou mennen. Mijn zus heeft ook wel eens gemend met mijn merrie en doet dat als in de cowboyfilms leidsels op de rug voor meer tempo en verder alsof ze rijd, dan zwabbert mijn merrie echt voor de kar. wat ze overigens wel goed doet is mennen op de stem, mijn vriend roept links of rechts en zij doet het, dat is niet altijd even handig, bijv. als je discussiert moeten we hier links of rechts,, haha.

Haha, het eerste hengstveulen van Otje heb ik ook een tijd voor 't koetsje gehad. die kende ook links en rechts als stemhulpen, dat kan soms best lastig zijn inderdaad Lachen

Verder denken er inderdaad veel 'leken' dat je je knol aan het lopen krijgt door wildwestachtig met de leidsels op de rug te klappen. moet je vooral bij die van mij doen; dan stuift ze weg en krijg je haar met moeite weer terug. met zo'n grof geschut dat beest aan 't lopen krijgen hoeft nou óók weer niet hoor Clown Vork

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 00:34

Ik men niet zo vaak, maar heb wel m koetsiersbewijs (Achtenbach dus).
Rij meestal tweehandig.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 01:02

Ik rijd altijd Achenbach, ook geleerd bij KB en altijd zo blijven rijden. Meestal inderdaad dressuurhouding, alleen bij een stapje in uitgangshouding. Trouwens, op een lange rechte polderweg vind ik het ook weleens heel ontspannen rijden, die uitgangshouding. Dressuurmatig vind ik het ook prettig, marathons rijd ik niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 13:55

Oké; nog best wel uiteenlopende reacties dus Lachen Maar er is hier dus niemand die echt van mening is dat Achenbach véél en véél beter en paardvriendelijker is dan '2handig rijden' zeg maar? Mocht er wel iemand met deze mening zijn, dan ben ik wel benieuwd wat voor argumenten hier voor kunnen worden aangevoerd Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:17

Die mening heb ik niet
Je kan het zo paardvriendelijk maken als je zelf wilt. Ligt helemaal aan de hand van de menner, bit, materiaal enz.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 17:09

Napie schreef:
Die mening heb ik niet
Je kan het zo paardvriendelijk maken als je zelf wilt. Ligt helemaal aan de hand van de menner, bit, materiaal enz.

Daarom, die mening deel ik totaal met je. Maar er zijn ook zat mensen die beweren dat Achenbach echt de meest paardvriendelijkste methode is, maargoed, als je uit gaat van een menner met harde hand die achenbach toepast, dan lijkt me dat niet totaal paardvriendelijk Lachen

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:21

JoyCiej007 schreef:
Oké; nog best wel uiteenlopende reacties dus Lachen Maar er is hier dus niemand die echt van mening is dat Achenbach véél en véél beter en paardvriendelijker is dan '2handig rijden' zeg maar? Mocht er wel iemand met deze mening zijn, dan ben ik wel benieuwd wat voor argumenten hier voor kunnen worden aangevoerd Lachen

Voor een vierspan ben ik van mening van wel. Je hebt temaken met vier paarden waarbij je een bepaalde basis hanteert. Als je dan consequent achenbach rijdt, is het beter vind ik. De paarden moeten zich dan op een gegeven moment een beetje naar je hand zetten. Als je tweehandig zou rijden heb je niet een hand vrij om een paard individueel aan te pakken, wat je bij achenbach wel hebt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 19:29

2221 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Voor een vierspan ben ik van mening van wel. Je hebt temaken met vier paarden waarbij je een bepaalde basis hanteert. Als je dan consequent achenbach rijdt, is het beter vind ik. De paarden moeten zich dan op een gegeven moment een beetje naar je hand zetten. Als je tweehandig zou rijden heb je niet een hand vrij om een paard individueel aan te pakken, wat je bij achenbach wel hebt.

Daar heb je inderdaad een punt. Ik zelf heb geen ervaring met vierspanrijden, maar zoals je het brengt klinkt het wel aannemelijk. Daarbij kan ik me voorstellen dat je inderdaad wel 4 paarden onder je hoede hebt, en ook een stuk meer 'leer' in je handen.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:56

Ik kan wel Achenbach rijden en gebruik het ook nog wanneer ik met één hand wil rijden. Vind het daarvoor erg fijn/ handig en ook veilig met bv verkeerstekens aangeven op de weg...
Met dressuren rij ik eigenlijk altijd 2handig... heb ik meer en beter gevoel met de mond. Stuk fijner vind ik!
4span heb ik geen ervaring mee, dus kan ik niet over meepraten... Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:19

4span heb ik geen ervaring mee, maar tandem rijd ik wel gewoon 2 handig en dat gaat prima. Heb zowel met in iedere hand 1 pony als beide linker en beide rechter leidsels in 1 hand gereden (dat laatste doe ik het meest, tenzij ik een van beide pony's even onder 4 ogen wil spreken).
http://home.planet.nl/~koome028/fotosbokt/Tandem5.jpg

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:42

Volgens mij val ik hier ook onder de categorie 'boerenbachies'.. Ik houd mijn handen ook precies zoals ik ohz rijdt.. Ook wanneer ik tweespan rijd gebruik ik dezelfde leidselvoering..

Ik heb tijdens Horse Event een kwartiertje met een tinkervierspan mogen rijden(ik was een van de gelukkigen).. en dit mocht ik de eerste dag met het achenbach systeem doen.. en de tweede dag met leidselklemmen..

Ik ben eigenlijk niet zo met het achenbach systeem bekend.. maar ik vind het tot nu toe in ieder geval behoorlijk ingewikkeld..