Lang op stal zielig voor een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Lang op stal zielig voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 02:23

De nekrestrictor heb ik eigelijk nog nooit bij een particulier eigenaarspaard gezien, alleen in de diergeneeskunde.
Trouwens stel ik me serieus de vraag, hoeveel topics er eigelijk hierover moeten lopen.

Ik vind ook nog altijd dat je voor jezelf moet uitmaken hoe je liefst je paard houd Lachen en dat iedereen het beste voor zijn paard wilt.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 02:33

Ik weet ook wel dat dit een oneindige discussie is....helaas!
Maar ik kan niet begrijpen dat mensen niet de moeite nemen om zich verder in het paard te verdiepen...dan komt de conclussie vanzelf.....hopelijk....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:14

Misschien moet iemand eens wat stukken gaan schrijven naar paarden tijdschriften (hoefslag, Bit etc etc.

Ipv hier elke keer maar weer dezelfde onderwerpen aankaarten in een forum waar iedereen wel weet dat een paard niet 24 uur per dag in een hokkie hoort.

je moet de mensen zien bereiken die dat 'nog niet weten'. geen bokkers die dat al wel weten.
pas dan kun je dingen gaan veranderen . En dat veranderen zal niet van de een op de andere dag gebeuren.

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:24

haha!! super uitgelegd hoor!! Mocht ik mijn paard niet al 24 uur buiten hebben staan zou ik het na jouw verhaal zeker gaan doen, heel origineel!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 08:40

Cowgirl schreef:
Misschien moet iemand eens wat stukken gaan schrijven naar paarden tijdschriften (hoefslag, Bit etc etc.

ik schrijf regelmatig stukken, maar niet alles wordt geplaatst. Arno heeft laatst onderzoek gedaan naar de manier van berichtgeven van Bit. Ze brengen bepaalde meningen gewoonweg niet naar voren omdat ze bang zijn dat dat verwarrend is voor hun lezers.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:00

tjonge en word dit weer een zeikforum waarbij naturals goed zijn voor hun paarden en dat stalpaarden het slecht hebben

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:02

Moderatoropmerking:
Worden? Misschien, maar het is het nog niet. Graag niet meer van dit soort posts.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:04

Ik vraag me af hoe het idee ontstaan is dat alle stalpaarden stalondeugden hebben en dat dit dan gelijk wordt opgelost dmv de martelwerktuigen die Arabesk in de eerste post laat zien.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:11

Idd apple! En alle stal paarden staan ook in zo'n stal, en allemaal 23 uur per dag..

Wat is het doel van dit topic nou weer?
Dat de TS als natural zijnde haar enige juiste tunnel visie op kan dringen. Discussieren hierover is dus nutteloos, aangezien er maar 1 manier van paarden houden is? En dat is dus 'natural', leg me dan eens uit wat daar zo natuurlijk aan is?

Het paard staat in een omheinde wei, met veel blubber, krijg uiteraard hooi bijgevoerd, maar geen biks, wel een pavo koek. Het paard, onze beste viend, wordt bitloos, boomloos en ijzerloos gereden. Die hoefjes worden natuurlijk bekapt, en dus op zijn minst wekelijks bijgehouden.

Een omheinde wei is allesbehalve natuurlijk, wil je het natuurlijk doen, laat ze dan in de natuur loslopen dan leggen ze tenminste de afstanden af die een paard hoort af te leggen. En dan hoeven ze ook niet in de blubber te staan, want ze lopen dan naar hoger gelegen droog land. En bij slecht weer zoeken ze beschutting bij bomen, rotsformaties of whatever en bij elkaar (en dus niet bij maar 2 soortgenootjes, maar bij een hele kudde). Dus een regendeken opleggen bij onze paarden kan niet als natural! Het bijvoeren van paarden is zo onnatuurlijk als het maar zijn kan, een hoopje hooi of een koek helemaal, want dit eten zij niet in de natuur! En door de benodigde voedingstoffen in 1x te geven verstoor je hun normale eetgedrag, wat lopen, hapje eten, lopen, hapje eten, etc. is.
Wat doe je voor natuurlijks door op het paard te gaan zitten? Het paard is een prooi dier, en de mens van nature in hun ogen een jager. Zie je een leeuw als vrienschap sluiten met een impala? Als je natuurlijk met paarden om wilt gaan laat je ze met rust ipv erop te gaan rijden.
Natuurlijk bekappen is niets natuurlijks, wilde paarden worden nooit bekapt Clown Laat staan ontwormd of ingeent. Dus wie natuurlijk om wil gaan met zijn paard doet dit ook niet. Moet ik doorgaan?

Wanneer gaan de ogen van sommige mensen open en beseffen ze dat er geen 1 universele juiste manier van paarden houden is. En dat de zogenoemde natural-way, ook helemaal niets te maken heeft met het 'natuurlijk' houden van paarden..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:18

Ik vind de vergelijking die je hebt gemaakt met je kat echt grappig....
Maar verder denk ik dat dit topic geen nut heeft... Hier op bokt trap je open deuren in.

Verder kom ik op heel veel bedrijven door de stagebezoeken die ik afleg. En het zijn echt maar weinig waar paarden 24/7 op stal staan. Het valt in mijn ogen reuze mee...ook bij sportstallen en maneges!
Goed...die bedrijven zijn er wel....en het zou ook beter zijn als er helemaal geen bedrijven meer waren, waar het voorkomt....maar dat is een utopie.
Als ik het in een percentage zou moeten uitdrukken wat ik tegenkom: Bij 90 % van de bedrijven waar ik kom, gaan de paarden regelmatig naar buiten. Sterker nog...ik ben ook op bedrijven geweest waar ze een overdekte uitloop hadden, omheind, net als een weide, waar de merries met veulens inliepen, omdat de veulens wat vroeg waren en het weer buiten nog niet altijd warm genoeg was voor de veulens. Maar omdat het belang van beweging wel wordt onderkend...een hele schuur ingericht met onbeperkt ruwvoer om ze beweging te geven. Zodra het kan, gaan ze naar buiten in de weide. Dit kom ik op meerdere bedrijven tegen!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:23

Die mensen die hun paard op stal hebben die:
- kunnen niet anders
- willen niet anders
- zien hun paard niet 23 uur in dat hokje staan..

En verder vinden ze het makkelijk..
Ik geloof niet dat je ze op andere gedachten krijgt..
Je krijgt alleen een hoop tegengas..
En omdat het al járen wordt gedaan, is het over het algemeen door de grote 'mensenkudde' geaccepteerd.
En daardoor vind 'iedereen' (=de grote mensenkudde) het maar normaal..

Ik snap het ook niet hoor!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:24

haha, ik moest wel even héél hard lachen om dat kattenverhaal, maar idd..... het zo'n gekke vergelijking nog niet! ( die kat krijgt toch wel flink wat 'sport cesar' hé? Duivel )

ik ben geen normal en ik ben geen natural, ik ben Rosita.
ik heb een ontzettende hekel aan het hokjesgedoe en wil daar dan ook niet aan mee doen.

ik kijk naar een ( in dit geval mijn) paard en kijk wat daar goed voor is.
ik heb vanaf mijn 8e een pony gehad en die heeft 's zomers altijd 24-7 buiten gelopen( en 's zomers was een zeer ruim begrip) in de winter gingen zij vroeg naar buiten en laat op stal. de stallen waren ruim, ze hadden de mogelijkheid elkaar te zien en te snuffelen etc en geen uitzicht op een muur, maar aan de ene kant op het land, de andere kant op afstand een muur en opzij elkaar.
nooit bij nagedacht of dit nou natural of normal is.... maar het bleek goed voor mijn beestje.

vorig jaar heb ik mijn trekpaard gekocht, van te voren had ik al bedacht dat ze naar een plek moest waar ze veel naar buiten kan, eventueel een korte nacht op stal in de winter vond ik geen probleem.
ze heeft een poosje op een plek gestaan waar ze idd in de winter 's avonds om 23.00-00.00 naar binnnen ging en tusen 06.00-07.00 weer naar buiten. zolang ze haar hooi had en het rustig weer was, ging het prima. zodra het wat waaide of regende en kraakte, raakte ze in paniek, wég wilde ze dan uit die stal.
zo ben ik tot de conclusie gekomen dat dit toch niets is en ben naar een plek op zoek gegaan waar ze nu 24-7 buiten staan met een afdakje en ik had haar geen groter plezier kunnen doen. alleen is onze dag klussen voor het afdak eigenlijk voor jan l*l geweest, ze staan er toch niet onder Haha!

om mijn lange verhaal dan toch nog even kort te houden: kijk naar wat een paard nodig heeft!! dan heb ik geen probleemmee dat een paard een regendekentje om heeft buiten of 's nachts op stal staat, maar lijkt mij geen discussie mogelijk hierom: een paard is nog altijd een bewegingsdier en moet de mogelijkheid hebben voldoende uur per dag te kúnnen bewegen en dat kan simpelweg niet in een hok van (jawel lees de advertenties: ruime stal aangeboden) van 3,5x3,5 als je mazzel hebt. dat mensen híerover discusseren, dáár kan ik met mijn verstand niet bij!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:29

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:43

Ik vind dat elk dier op aarde , mensen ook, het recht hebben op vrijheid. Een paard de hele dag op stal zetten, ik vind het gewoon niet kunnen. Nou maar die heeft wel vriendjes en genoeg voer.... En dan?? Jij wil toch ook niet de hele dag op het wc zitten??? Ik vind geen weide in de buurt vind ik een zielig excuus. Je paard gaat voort en daarmee basta. Er zijn altijd wel andere opties. Ik heb het hier wel niet over mensen die hun paard op stal zetten met voldoende weidegang!

edit: Dat voorbeeld met die kat is leuk gevonden Clown !

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:48

Sofie, dat verhaaltje van die kat is in scene gezet om het vergelijk te trekken met paarden.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:52

Ik weet het hoor, eerst had ik het niet door maar na het nog eens gelezen te hebben wel Bloos . ( Mijn vorige post wist ik het al)

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:53

MissEvil schreef:
Die mensen die hun paard op stal hebben die:
- kunnen niet anders
- willen niet anders
- zien hun paard niet 23 uur in dat hokje staan..

En verder vinden ze het makkelijk..
Ik geloof niet dat je ze op andere gedachten krijgt..
Je krijgt alleen een hoop tegengas..
En omdat het al járen wordt gedaan, is het over het algemeen door de grote 'mensenkudde' geaccepteerd.
En daardoor vind 'iedereen' (=de grote mensenkudde) het maar normaal..

Ik snap het ook niet hoor!

Het in hokjes (of paardenboxen, whatever) plaatsen van mensen is ook niet echt mijn ding. Daarom vind ik dit ook niet zo'n nette reactie, al is het een mening. "Ze vinden het makkelijk" Wie zijn ze, zijn dat al die slechte domme mensen met hun paarden op stal? Als ik het omdraai is het ook makkelijk om je paard heel de dag op een wei te houden, niks geen omkijken naar! Dat hoor je mij toch ook niet zeggen? (Nu even wel, maar is geen mening Knipoog ) Een paard, mens en alle andere dieren hebben recht op vrijheid, mee eens. Echte vrijheid is helaas niet meer. Daar ligt misschien wel het grootste probleem. Mijn beest staat op stal, voel me dus wel veroordeeld hier, maar ik doe absoluut mijn best 'dr een afwisselend leventje te geven.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:56

McLaren schreef:
Het in hokjes (of paardenboxen, whatever) plaatsen van mensen is ook niet echt mijn ding. Daarom vind ik dit ook niet zo'n nette reactie, al is het een mening. "Ze vinden het makkelijk" Wie zijn ze, zijn dat al die slechte domme mensen met hun paarden op stal? Als ik het omdraai is het ook makkelijk om je paard heel de dag op een wei te houden, niks geen omkijken naar!

En sommige mensen kiezen hiervoor omdat het lekker goedkoop is..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:57

Daarnaast heb je 'buiten staan' en 'buiten staan'

Even uit een ander topic twee links geplukt over het 'buiten staan' versus het 'buiten staan'
Lijkt me helemaal ok:

viewtopic.php?f=13&t=714131&hilit=&start=450

Gaan mn nekharen van overeind staan:

viewtopic.php?f=13&t=714131&st=0&sk=t&sd=a&start=150

(met dank aan cremellogek die deze links had verzameld).

Zo zul je dat ook hebben met 'op stal staan'. Stallen die redelijk ok zijn en stallen waar je niet levend in gevonden wil worden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:57

ik vind een box geen vergelijking met een wc hoor.

Maar meer mijn kamer waar ik alles kan doen, dus de hele dag op mijn kamer en dan doen wat ik wil en dan word ik ook nog eens 6x per dag gevoerd met lekker eten waar ik dol op en er komt ook nog even s'morgens een werkster die mijn kamer schoon maak en wat tegen me praat

Als je zonodig vergelijkingen wil maken dan moet je box vergelijken met een kamer en niet een plee.
Paard als ie in een box staat, dan moet ie zich er wel fijn voelen en op gemak zijn.
In mijn kamer voel ik me fijn en in de wc niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:31

@tita:
Jouw vergelijking is voor je eigen gemoedsrust en gaat helaas niet op. Tenzij jouw kamer 2 x 2 meter is.
Een paard op stal staat (woont/leeft) wel degelijk in z'n eigen wc. Daarbij kan hij in die stal niet doen wat hij wil, zoals jij dat in je kamertje wel kunt (hoewel dat ook erg beperkt is en ik me afvraag of jij een volwaardig bestaan hebt als jij je hele leven in dat kamertje opgesloten zit en zelf geen sleutel hebt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:32

er ging iets fout Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:40

dat vind jij mijn pony heeft in zijn box meer ruimte als ik in mijn wc, hij kan daar gestrekt liggen en dat gaat mij in de wc niet lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:45

tita schreef:
dat vind jij mijn pony heeft in zijn box meer ruimte als ik in mijn wc, hij kan daar gestrekt liggen en dat gaat mij in de wc niet lukken

In een kamertje van 2 x 2 meter gaat je dat wel lukken hoor. En voel je je vast ook erg happy, dat je daar iig nog gestrekt kunt liggen. En dat je daar kunt plassen en poepen, en al die andere dingen kunt doen die je zo leuk vindt om je leven mee te vullen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:52

zinloos vergelijking