Dit is pas een mooi stekkie!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dit is pas een mooi stekkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:02

Bij deze stal hebben ze wel een weide toch? Daar komen ze in aan rennen, op de plattegrond hebben ze het ook over weidetor of zoiets.
Ik vind de stal prachtig, maar wel onder voorwaarde dat er een weide bij is.
De standjes zijn volgens mij aan beide kanten dicht en zo smal zodat er maar 1 paard in kan, zodat ze ongestoord kunnen eten toch.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:21

als je kijkt op http://www.actiefstal.nl en dan klikt op referenties kun je heel veel voorbeelden zien van stallen (meestal in Duitsland) waar ze op verschillende manieren vorm hebben gegeven aan natuurlijk paardenhouden... Heel interessant!

Ik vind het erg jammer dat de roosters en andere onderdelen zo prijzig zijn, had in elk geval de roosters graag toegepast op de paden rond het weiland en de weideingangen die door het intensieve gebruik erg modderig worden en helemaal stuk gelopen. (eerst alleen een stuk paddock en dan maar even doorsparen dus)

Ik vind het een prachtig principe. Heb het ook in het echt gezien bij Stal Mansour en dan zie je dat het mooie/schone er na een jaar (of 2) er wel wat af is, maar het blijft een goede oplossing voor veel beweging kunnen geven het hele jaar door zonder modderbende! En dat gespreid voeren met die voercomputers en machines is natuurlijk ideaal, maar wel zeer prijzig voor hobby-gebruik...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:43

Mijn vriendin heeft een HIT-aktief stal in Dld. Lachen .

Ze heeft een grote rust-hal, waar de paarden in kunnen als ze willen slapen of het regent.
Qua onderhoud: ze heeft de paden van voerstation-naar-voerstation met matten drooggelegd, zodat ze er makkelijker met de kruiwagen in kan om te mesten.
In haar stal passen rond de 20 paarden en dat gaat erg goed. Sterker nog, de paarden die elkaar niet mogen, laten elkaar gewoon links liggen. Er zijn immers genoeg andere met die ze "anschluss" hebben.
Het enige wat ik niet zo prettig vind, is dat de paarden een chip geinplanteerd krijgen.
Nu ben ik niet per definitie tegen chippen, maar als je paard er al een heeft (van het stamboek ofzo), vind ik het niet prettig dat er ook nog een tweede in moet Scheve mond .

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:59

Idd, vroeg ook al aan de manegehouder; kunnen ze er ook weer uit? *LOL*
Hij zat me heel raar aan te kijken. Nagelbijten / Gniffelen

Maar zometeen word zo'n paard verkocht, ja sorry er zit nog een chip in. Tong uitsteken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:26

dat chippen is inderdaad erg jammer, maar er zijn alternatieven met halsbanden of ingewezen chips in maanpluk. Nadeel daarvan is groter risico op verliezen, of dat ze misschien met hun been in de halsband kunnen komen als ze gaan krabben. (Ze lopen hier dan ook bewust zonder halster rond)

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:34

Inge_ schreef:
Wauw wat een geweldige stal! Als dat bij mij in de buurt was zou ik mijn paard daar zéker weten neerzetten.

Alleen, wat zijn dat voor stands zegmaar?

dat zijn voederstands. een paard kan daar 20 per 24 uur hooi eten. natuurlijk niet zoveel ze willen. ieder paard heeft door die chip een programma en daarop leest de computer af hoeveel hij mag eten. zodra zijn hoofd naar beneden gaat, maakt de chip contact met de comp. en dan gaat er een luik open. als hij in dat uur al gegeten heeft, gaat hij gewoon niet open Vork net als hooi gaat het met biks hetzelfde Ja

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:11

Ik zou best zo willen staan alleen zie ik het hier in de buurt er niet gauw van komen... en bovendien wil ik geen chip in mijn paard. Anders zou ik het zeker overwegen.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:16

Beetje jammer dat die paarden in een onnatuurlijke houding moeten eten en drinken ...

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:06

Ik rijd zelf bij Stal Mansour in Arnhem en heb regelmatig rondleidingen door de stal gehad.
Tja, de paarden zaten in het begin inderdaad onder de wondjes, maar dit was vooral omdat ze de rangorde onderling eerst moesten uitvechten.
Het eruit halen is geen probleem, de paarden komen over het algemeen makkelijk uit de stal. Als je er in loopt schenken ze niet zo heel veel aandacht aan je maar gaan vooral verder waar ze mee bezig waren.
Met dat chippen ben ik het inderdaad eens, jammer dat er onnatuurlijke dingen in het lichaam moeten. Gelukkig hebben de paarden die er tijdelijk instaan, of waarvan niet zeker is dat ze blijven, een band met chip om de hals die zo weer verwijderd kan worden.
Het is inderdaad ook jammer dat er geen weiland bijzit, maar dit is voor maneges niet echt geschikt in de winter denk ik. Ook kan je hierdoor niet precies bepalen hoeveel voer een paard binnen krijgt als het zich ook nog vol kan eten met gras.
Wel merk ik dat de paarden heel erg vooruit zijn gegaan. Ze kunnen heerlijk rondlopen de hele dag en hoeven er alleen een paar uurtjes voor de lessen uit. Ze kunnen hun energie en sociale behoeftes kwijt (en hoeven dit hierdoor ook niet in de lessen meer zo te doen). Wat dat betreft is het al 100% verbetering met boxen waar ze anders minstens 20 uur per dag in staan. Vind het kortom een zeer goede manier van paarden houden, alleen spijtig dat het niet te financieren is voor een kleine hobby'er.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:14

Heb de stal al eens eerder bekeken bij stal Mansour idd. en net wat Jasmijntjuh zegt: het is STUKKEN beter dan 24 uur per dag op stal.

Wat betreft de roosters op de stukloop gebieden, daar zou je misschien paddockmatten neer kunnen leggen. De stalhoudster van onze opfok had het daarover...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:25

Wow dat wil ik ook *LOL*

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:42

Mijn paard staat op een gelijksoortige stal. De paarden worden in groepsverband gehouden in een groepsstal met verharde uitlooppaddock.
De paarden die krachtvoer moeten hebben worden even uit de groepsstal gehaald en in een box gevoerd, gelukkig geen chips dus bij ons. Hooi/voordroog ligt meer als voldoende in de paddock, meer hopen dan dat er paarden zijn zodat ze allemaal kunnen eten. In de stal ligt stro, daar kunnen ze ook aan knabbelen als ze dat willen. Overdag gaan ze de grote wei op, in de zomer 24/7 en als er veel vliegbeesten zijn dan staan ze overdag 'binnen'.

De paarden zijn allemaal heerlijk ontspannen en rustig, pakken is bij de meeste paarden geen probleem, alleen het vinden van het goede paard in de wei wil nog wel eens een beetje tijd kosten. Knipoog In de paddock staat hij op een vaste plaats te eten, dan heb ik 'm zo gevonden. Het baelangrijkste is dat er voldoende ruimte is dat paarden weg kunnen komen als er een vervelend loopt te doen.

Alleen in het begin had hij wat (bijt)wondjes, nu soms als ze wat hard en onbenullig hebben gespeeld. Nu hebben vooral de ruinen het voorjaar in de kop en zijn ze weer hele dagen aan het donderjagen, nou ja liever een schrammetje dan eenzaam opgesloten. Zware verwondingen heb ik nog niet meegemaakt, net als koliek, hoefzweren of hoefbevangenheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:10

jasmijntjuh schreef:
Vind het kortom een zeer goede manier van paarden houden, .

Ik vind het beter maar nog niet gelijk goed. Het zijn nu geen stalpaarden meer maar binnenplaatspaarden.

In mijn ogen is dit de omkeerde wereld. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat paarden buiten op de wei staan. Dat was het ook tot de eerste populariteitsgolf van het paardrijden in de jaren zestig. Zó kort van memorie is blijkbaar het collectieve ruitergeheugen.

Wellicht is een loopstal met binnenplaats een maximaal haalbaar compromis gezien de grootte van Nederland en het aantal (rij)paarden. Ja het is een relatieve verbetering ten opzichte van eenzame opsluiting in een toilet. 'Goed' is het uiteraard niet.

HC

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:48

Craignethan schreef:
Beetje jammer dat die paarden in een onnatuurlijke houding moeten eten en drinken ...

Hoezo dat dan? Drinken is gewoon uit een lage bak en ook eten kunnen ze doen met hun hoofd lager dan hun schoft dus geen stof dat de longen in kan waaien (bij wijze van Knipoog).

Citaat:
Ja het is een relatieve verbetering ten opzichte van eenzame opsluiting in een toilet. 'Goed' is het uiteraard niet.

Kom HC, 'relatieve verbetering tov 'toilet huisvesting' ?? Het lijkt me wel een beetje meer dan een relatieve verbetering. De paarden gaan vooruit op het gebied van beweging, sociaal contact, frisse lucht, voerfrequentie, ze hebben keuzes en kunnen hun omgeving beinvloeden. Alles bij elkaar lijkt me dat nogal een vooruitgang tov 3 bij 3 stallen.

Ideaal is het misschien niet, maar zoals je zo mooi uitdrukte is daar ook geen plaats voor in NL.
Daarnaast...wie bepaald wat 'goed' is?? (als ik jouw soms hoor betwijfel ik of het in jouw ogen uberhaupt bestaat...)

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:34

Echt supermooi!! Zo hoop ik ooit ook nog wel eens een pensionstal te beginnen. Zo te horen heb ik meteen al een heleboel klanten Lachen (eerst maar eens gaan sparen haha)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:35

Wauw, geweldig! Superdeluxe!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:40

heel erg mooi en intresant

wat een systeem zeg !!!! verzin het maar eens

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:50

Wow dat is nog eens een mooie manier van stalling. Die paarden hebben het echt geweldig.