[AR] mennen met mini shet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

areke

Re: mennen met mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:05

ik wil ook gaan mennen met mn minie shet het is alleen zo moeilijk om een passen wagentje te vinden (4 wielig) voor een redelijke prijs.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:40

Ik heb een shet van 76 die ik voor de kar ga beleren waarschijnlijk. Heb professionele hulp al ingeschakeld, maar toch even benieuwd wat beter is.
De sulky die ik in mijn gedachten heb is 35 kilo. M'n shet is niet de zwaarste, maar ik en de kar bij elkaar zal vast niet zwaarder als zij zelf zijn.
Maareh.. De vraag is, zit er veel verschil tussen het mennen met een sulky of het mennen met een 4 wielige kar?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:45

kas_flower schreef:
Ik heb een shet van 76 die ik voor de kar ga beleren waarschijnlijk. Heb professionele hulp al ingeschakeld, maar toch even benieuwd wat beter is.
De sulky die ik in mijn gedachten heb is 35 kilo. M'n shet is niet de zwaarste, maar ik en de kar bij elkaar zal vast niet zwaarder als zij zelf zijn.
Maareh.. De vraag is, zit er veel verschil tussen het mennen met een sulky of het mennen met een 4 wielige kar?

Haha, vast naar aanleiding van ons gesprek vanmiddag? Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag; ik heb geen ervaring met sulky/2wielers... Is het zo dat een sulky minder stabiel is dan een 4wieler? Op de een of andere manier heb ik toch een beetje dat idee, maar dit is natuurlijk op niets gebaseerd, daar ik nooit met een 2wieler heb gereden. Wat is trouwens het verschil tussen een sulkytuig en een 'gewoon tuig', want ik meende te hebben gehoord dat hier wat verschil in zit?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:46

Haha ja inderdaad, dezelfde vragen Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:10

Bij een sulkytuig moet je met lichtogen rijden. Bij een vierwieler kunnen zowel lichtogen als brancardbeugels. Rede hiervoor is dat de draagriem moet kunnen bewegen om de bewegingen van het lamoen op te vangen.
Een goede sulky is net zo stabiel als een vierwieler mits deze goed in balans is gebracht.
Een tweewieler hobbelt iets meer in draf.
De kans op scharen is natuurlijk kleiner met een tweewieler.
Ander voordeel: ze zijn makkelijker te vervoeren. Kan simpel aan de klep van een trailer worden gehangen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:15

Napie schreef:
Bij een sulkytuig moet je met lichtogen rijden. Bij een vierwieler kunnen zowel lichtogen als brancardbeugels. Rede hiervoor is dat de draagriem moet kunnen bewegen om de bewegingen van het lamoen op te vangen.
Een goede sulky is net zo stabiel als een vierwieler mits deze goed in balans is gebracht.
Een tweewieler hobbelt iets meer in draf.
De kans op scharen is natuurlijk kleiner met een tweewieler.
Ander voordeel: ze zijn makkelijker te vervoeren. Kan simpel aan de klep van een trailer worden gehangen

Ahja, dat de kans op scharen met een tweewieler kleiner is, daar had ik inderdaad ook wel aangedacht. Ik zelf rijdt wel 4wielig, maar het tuig heeft wel lichtogen. Ik heb trouwens ook gehoord dat in principe het schofttuig breder en dikkere kussens moet hebben dan een tuig van een 4wielige wagen, omdat er bij een sulky toch iets meer druk op de kussens komt. Klopt deze informatie?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:17

Ik merk dat ik nog véél moet leren. Ik snap hier hélémaal niks van...
Wat zijn lichtogen en brancardbeugels? En waar zit de draagriem? En wat wordt er bedoeld met scharen?

Ik ga maar eens een begin maken met de FAQ door te lezen..

* Joyce, heb je zin om ff op msn te komen? Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:25

kom eraan Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:52

Een schoftje met lichtogen is inderdaad breder zodat de druk verdeeld wordt.
@kas-flower: de lichtogen zijn de leren lussen waar je je lamoen doorsteeks. Wanneer dit een 'metalen strop' is dan zijn het brancardbeugels. De laatste zitten aan het schoftje zelf vast. Lichtogen zijn door middel van een riem (de draagriem) van links naar rechts over het schoftje heen verbonden en kunnen hierdoor bewegen.
Scharen is de situatie dat een pony achteruit gaat lopen en je kar komt dwars achter je pony te staan. Als een pony dan nog verder doordrukt valt je wagen om. Met een tweewieler kan dit niet gebeuren.
Het lijkt me idd verstandig als je je eerst eens goed in de mensport gaat verdiepen voor je een pony voor een kar knoopt. Ook al is het voor de recreatie, er kan heel veel fout gaan in de mensport.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:55

Oh ohkee dan heb ik een tuig met lichtogen.

Jazeker, daar ken ik zat topics over. Ik ben al druk aan het leren en informatie aan het winnen.
En m'n ouders aan het overhalen een mencursus te volgen, maar dat zal nog wel even gaan duren..