Halthouden aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Trice

Re: Halthouden aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:42

Het naar je toe komen vind ik persoonlijk onacceptabel. Als ze dat eenmaal aanleren is het echt ontzettend moeilijk om het ze weer af te leren.
Dat ze wegschiet zodra je je zweep erbij houdt is wel logisch.

Maar blijf "Ho Halt" herhalen. Zodra ze ook maar iets langzamer gaat belonen. En vanaf dat punt steeds meer terug naar het halthouden.

Mocht het nou echt allemaal niet lukken kun jij beter naar je paard lopen, dan dat je het paard naar jou laat komen. De ruimte van het paard is de cirkel zelf, er niet buiten maar er ook niet binnen, dat is jouw ruimte en daar mag hij niet overheen. Knipoog

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 23:14

@Trice: ik liet haar eerst altijd naar mij toe komen. (gewoon Noa kom.. en ze komt..) Als ik dan zo'n half uurtje/3 kwartier aan het longeren was en ik liet haar stappen kwam ze al naar binnen. Nu las ik in het boek van Lammert Haanstra (bedankt Jacyntha/Jasia voor het lenen Haha! ) dat je dat juist niet moest doen.. Dit doe ik ook niet meer Tong uitsteken

Bedankt voor al jullie tips Haha!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:03

Als t echt niet werkt kan je ook iemand mee laten lopen die der stopt (alleen voor t stoppen en maar een paar x) Knipoog Verder is halthouden gewoon voor de meeste paarden erg moeilijk Knipoog
Mijn verzorgpaard gaat echt met geen mogelijkheid stil staan. Dat is der ook nooit geleerd. Ze longeerden altijd aan t halster. En bij om ging ze om de andere kant op! Nu laat k der wel naar binnenkomen en daar halhouden. En dat doet ze erg netjes! Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:37

Stilstaan is inderdaad moeilijk maar mijn verzorgpony moet nog worden ingereden en daarom mag ze absoluut niet naar binnen komen dit is dan levensgevaarlijk!

Nadia_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:15

Ik heb geen geduld en als mijn Toetsy irritant doet aan de longe dan gaat het helemaal verkeert..
Behalve als je wat van Longeren weet..Tong uitsteken gelukkig weet ik dat wel..Geld, geld!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:16

gelukkig voor Toetsy

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 22:29

Naar binnenkomen mag ze ook niet, maar ze doet het (nog) wel.. Tong uitsteken

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:50

Moet de pony nog worden ingereden?

Ik ben van mening dat het dan helemaal levensgevaarlijk is:
Als een paard hard gaat bokken of ervandoor gaat met iemand erop roep je meestal van schrik Hoo omdat het zo hard gaat , als je je paard geleerd hebt dat hij dan op je af mag komen en hij remt niet of te laat dan zijn de gevolgen groot .. daarom zou ik er niet voor kiezen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:54

(sorry dat ik reageer maar Linda heeft vaak geen i-net en ik weet het ook Tong uitsteken )

Noa is 8 jaar, en is gewoon netjes ingereden Lachen
Halthouden vindt ze erg moeilijk. Met rijden is dat nu heel veel verbeterd en staat ze net zolang stil tot je zegt dat ze voorwaarts mag. Hetzelfde als je er naast staat.. Alleen aan de longe lukt het (nog) niet..

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:40

oke maar als ze ingereden is kent ze alle commandos toch al? hoe kan ze anders ingereden zijn zonder dat ze het commando ho kent?

Reageer maar..

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:33

ja dat lijkt me ook een beetje raar idd..

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:21

met longeren hoor je achter de schouder te staan om ze vooruit te druifen. maar als je nu wil hald houden meot je voor het schouder gaan staan. watn zo gaat het ook in de natuur. je meot dan hoo zeggen en dan moet ze stoppen en als ze niet stopt rukje aan de lijn zodat je eignelijks zecht van opletten je meot stoppen. als mijn paard in de galop zit en wil niet meer naar draf sta ik ook altijd bij het schouder zodat ze terug meot gaan naar draf. ik kan nu ook al aan de longeerlijn van draf naa rhalt houden als ik voor haar schouder sta stopt ze bijna altijd gelijk

nowu ja ik hoop dat je er vwat aan hebt groetjessss

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 22:00

Ze vindt halthouden gewoon heel moeilijk, ook stilstaan met poetsen/zadelen/etc. vindt ze heel moeilijk. Met poetsen, zadelen en rijden gaat het nu heel goed Lachen Alleen aan de longe blijft moeilijk. Dan komt ze naar binnen en doet er zo'n 20 rondjes over Tong uitsteken
Als ik een rukje aan de longeerlijn geef dan komt ze toch helemaal naar binnen? (coolpaard...)